Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og katt i samme leilighet :s


antonia
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at en venninne av meg har fått leiligheten sin totalskadd av vannlekasje(dette skjedde i formiddag), og både hun og katten skal sove her noen netter frem til de får nytt sted!

Kaizer er heeeelt bananas etter katter, og katten HATER hunder! Vi har løst dette med at katten bor på soverommet, og hunden i resten av leiligheten.

Men problemet er at kaizer stresser skikkelig! han peser og løper frem og tilbake på stua og prøver å sniffe soveromsdøra. Går vi inn på soverommet, så står han og hyler utenfor døra!

Frem til nå har vi bare ignorert hunden, og latt som at alt er som vanlig- skal vi bare fortsette med dette? eller har dere noen tips til hvordan vi får dette til å gå så smertefritt som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk hund var ingen av kattene vandt med hund og ingen av de likte vel heller ikke hund, men dette gikk faktisk overaskende bra. Kattene satte fort sine grenser og valpen respekterte det. Den yngste katten har en viss sone rundt seg og hvis hunden kommer for nærme slenger han ut en labb, men bruker ikke klør, dette vet vi ved av katten en gang traff hunden og vi så att katten bare slo hunden på en måte, hunden hylte heller ikke, bare rygget unna. Den gamleste katten fikk hun vaske og styre med som hun ville og han har heller ALDRI bodd med hund, han var da 14 år gammel katten. Nå er den eldste katten gått bort, men den yngste har enda sin sone rundt seg og hunden vet GODT hvor den går. Hunden er nå 4,5 år og det vises gått at hunden har respekt.

Jeg vet ikke helt hvordan dere skal gjøre det, men ville kanskje prøvd å slippet de sammen, men sørg for at katten har en rømingsvei og kanskje etter tur når hunden er sliten. Jeg ville ikke tilatt att hunden står å stresser slik rundt døra der katten er, hvis de skal lære seg og leve sammen må de respektere hverandre. Vill tro hunden skremmer katten enda mer ved att hunden får stå utenfor døra å hyle og stresse, serlig hvis katten ikke er vandt med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert innmari ond, for jeg hadde bedt bikkja holde fre og legge seg på plassen sin. Om han ikke hadde blitt der men fortsatt med å løpe at og frem og stresse, hadde jeg bindt han på plassen sin. Det er greit å ignorere uønsket adferd om det fungerer, men når det ikke fungerer, vel, da synes jeg det er greit å gå litt "hardere" til verks.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det er faktisk hunden sitt hjem, og ikke akkurat merkelig at han er FRYKTELIG nysgjerrig på denne lukten av et dyr som han ikke kan se i sitt eget hus, å straffe hunden for dette er overhodet ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det er faktisk hunden sitt hjem, og ikke akkurat merkelig at han er FRYKTELIG nysgjerrig på denne lukten av et dyr som han ikke kan se i sitt eget hus, å straffe hunden for dette er overhodet ikke greit.

Hvorfor er rotrening straff? Selv om hunden er nysgjerrig, betyr det ikke at den skal få gjøre som den vil fordet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er rotrening straff? Selv om hunden er nysgjerrig, betyr det ikke at den skal få gjøre som den vil fordet.

Å binde hunden fast i sitt eget hjem på denne måten ser jeg absolutt på som straff! Hunden har overhodet ikke gjort noe som helst galt i mine øyne, hadde heller vært merkelig om hunden ikke var veldig nysgjerrig i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å binde hunden fast i sitt eget hjem på denne måten ser jeg absolutt på som straff! Hunden har overhodet ikke gjort noe som helst galt i mine øyne, hadde heller vært merkelig om hunden ikke var veldig nysgjerrig i en slik situasjon.

Hunden har jo overgått nysgjerrig stadiet og gått over til stressa stadiet. Syns det er mer straff og bare la han stresse videre.

Dessuten er det vel ikke hans hjem i sånn forstand, det er TS sitt, og hun har valgt og hjelpe venninnen sin. Må jo være hun som bestemmer hvem det er greit de får besøk av og ikke hunden...?

Prøv og bind ham/be han være på plassen sin, så får du se om det hjelper på stressingen hans ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har jo overgått nysgjerrig stadiet og gått over til stressa stadiet. Syns det er mer straff og bare la han stresse videre.

Dessuten er det vel ikke hans hjem i sånn forstand, det er TS sitt, og hun har valgt og hjelpe venninnen sin. Må jo være hun som bestemmer hvem det er greit de får besøk av og ikke hunden...?

Prøv og bind ham/be han være på plassen sin, så får du se om det hjelper på stressingen hans ;)

Hadde heller fjernet katten lenge før jeg hadde bundet hunden min i mitt eget hjem, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla liker ikke fremmedfolk, så hun begynner og knurre og tøffer seg. Likevel om det er hennes hjem, er slikt uønsket og hun får beskjed om og få og legge seg.

I et hjem er det ikke hunden som bestemmer hvem som kan være her og der (håper jeg for guds skyld ikke) mens vi mennesker bestemmer det, vi bestemmer også over hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla liker ikke fremmedfolk, så hun begynner og knurre og tøffer seg. Likevel om det er hennes hjem, er slikt uønsket og hun får beskjed om og få og legge seg.

I et hjem er det ikke hunden som bestemmer hvem som kan være her og der (håper jeg for guds skyld ikke) mens vi mennesker bestemmer det, vi bestemmer også over hunden.

Å måtte tolerere mennesker og KATTER som hunden ikke får lov til å se/hilse på en gang, er to vidt forskjellige ting.

Hadde forøvrig aldri bundet hunden/satt hunden i bur om vi fikk besøk heller, da hadde jeg heller trent på dette med besøk, til hunden følte seg trygg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å binde hunden fast i sitt eget hjem på denne måten ser jeg absolutt på som straff! Hunden har overhodet ikke gjort noe som helst galt i mine øyne, hadde heller vært merkelig om hunden ikke var veldig nysgjerrig i en slik situasjon.

Ingen har sagt den ikke har lov å være nysgjerrig, men den skal også beherske seg, dvs være lydig. Har den glemt manwerene sine påminner man hunden, og bindetrening er slett ikke straff.

Å måtte tolerere mennesker og KATTER som hunden ikke får lov til å se/hilse på en gang, er to vidt forskjellige ting.

Hadde forøvrig aldri bundet hunden/satt hunden i bur om vi fikk besøk heller, da hadde jeg heller trent på dette med besøk, til hunden følte seg trygg på dette.

Hvorfor er det forskjell? Hunden har da ingen krav om å måtte få hilse på hverken mennesker, katter eller andre hunder?? Og ignorering av katten er trening det også, men litt vanskelig å utføre om man ikke har katt i hus...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har sagt den ikke har lov å være nysgjerrig, men den skal også beherske seg, dvs være lydig. Har den glemt manwerene sine påminner man hunden, og bindetrening er slett ikke straff.

Hvorfor er det forskjell? Hunden har da ingen krav om å måtte få hilse på hverken mennesker, katter eller andre hunder?? Og ignorering av katten er trening det også, men litt vanskelig å utføre om man ikke har katt i hus...

Der har vi forskjellig syn, for meg er å binde hunden inne absolutt straff!

Og jo, jeg mener at her i hjemmet her skal hunden få lov til å snuse (hilse) på mennesker som kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måtte tolerere mennesker og KATTER som hunden ikke får lov til å se/hilse på en gang, er to vidt forskjellige ting.

Hadde forøvrig aldri bundet hunden/satt hunden i bur om vi fikk besøk heller, da hadde jeg heller trent på dette med besøk, til hunden følte seg trygg på dette.

Hvorfor er det vidt forskjellig med mennesker og katter?

Å trene rotrening ved for eksempel å binde hunden er å trene på det i denne situasjonen. At hunden får gjøre som den vil fører som oftest til at den stresser seg mer opp og blir mer oppjaga.

Den er neppe oppjaga fordi den ikke er trygg uansett. Hilsen eier av boxerblanding som gjerne vil spise alle kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det vidt forskjellig med mennesker og katter?

Å trene rotrening ved for eksempel å binde hunden er å trene på det i denne situasjonen. At hunden får gjøre som den vil fører som oftest til at den stresser seg mer opp og blir mer oppjaga.

Den er neppe oppjaga fordi den ikke er trygg uansett. Hilsen eier av boxerblanding som gjerne vil spise alle kattene.

Aldri "trent" på at hunden skal være i ro med å binde hunden, og kjenner heller ingen som har brukt den metoden.

Er også forskjell i mine øyne at hunden får gjøre som han/hun vil, eller med å tvinge hunden til å være på et bestemt sted.. Er enkelte ting som ikke er tillatt som man trener på, men det betyr ikke at hunden ikke skal få lov til å ferdes i huset.

Å ha en hund som ligger manisk på plassen sin er overhodet ikke noe jeg ønsker selv i en hund, men en hund som takler situasjoner med ro og kan legge seg -hvor som helst-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri "trent" på at hunden skal være i ro med å binde hunden, og kjenner heller ingen som har brukt den metoden.

Er også forskjell i mine øyne at hunden får gjøre som han/hun vil, eller med å tvinge hunden til å være på et bestemt sted.. Er enkelte ting som ikke er tillatt som man trener på, men det betyr ikke at hunden ikke skal få lov til å ferdes i huset.

Å ha en hund som ligger manisk på plassen sin er overhodet ikke noe jeg ønsker selv i en hund, men en hund som takler situasjoner med ro og kan legge seg -hvor som helst-.

Jeg har heller ikke trent på denne måten, men jeg har putta hunden i valpegrind mange ganger. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe annerledes? Eller tvangsholde hunden? (som jeg også har gjort mange ganger).

Når man har en hund som stresser seg opp og har dårlig avreagering, så er det ikke nødvendigvis like lett å la hunden takle selv å være rolig og kunne legge seg hvor som helst. Med en hund med mye instinkter, så kreves det også at eieren kutter så det ikke går over i stress. Selvfølgelig hadde det vært ønskelig at hunden bare roet seg av seg selv og gikk og la seg, men sånn er det jo ikke nødvendigvis med boxere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke trent på denne måten, men jeg har putta hunden i valpegrind mange ganger. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe annerledes? Eller tvangsholde hunden? (som jeg også har gjort mange ganger).

Når man har en hund som stresser seg opp og har dårlig avreagering, så er det ikke nødvendigvis like lett å la hunden takle selv å være rolig og kunne legge seg hvor som helst. Med en hund med mye instinkter, så kreves det også at eieren kutter så det ikke går over i stress. Selvfølgelig hadde det vært ønskelig at hunden bare roet seg av seg selv og gikk og la seg, men sånn er det jo ikke nødvendigvis med boxere. :P

Nei, hunder takler som regel ikke å være rolig med masse besøk automatisk, men dette skal jo skje gradvis, slik at hunden tilslutt takler situasjonen med ro og kan legge seg/gå rolig rundt uten å stresse.

Har selv aldri hatt en stresset hund, men har jo vært på besøk hos mange som har store hunder som kan gire seg opp, og da hjelper ignorering i trening veldig bra, og at man ignorerer adferd om hunden vil ha oppmerksomhet fullstendig - og da blir det ikke gøy tilslutt, og da legger som regel hunden seg ned, eller som sagt bare vandrer litt rolig rundt.

Får ikke hunden noen som helst reaksjon/oppmerksomhet, er det vel heller ikke gøy å fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi nå en situasjon med en hund og en katt som ikke er vant til å bo sammen med hverandre (eller andre hunder eller katter for den saks skyld). Katta er redd for hunden, og hunden har lyst til å jage katta. Disse to skal dele hus sammen i 2,5 uker nå i juleferien, og de kommer også til å ha mer med hverandre å gjøre senere - enten hunden flytter tilbake hit, eller når vi er hjemme på ferier. Uansett må de på sikt lære seg å fungere bedre sammen enn det de gjør nå. På kort sikt er det viktigste for alle at vi unngår overdrevent stress eller redsel fra en eller begge to, at vi unngår at den ene skader den andre (det er vel helst katta som kan skade hunden her, tror jeg), og at begge får både ro og oppmerksomhet.

For å unngå at hunden flyr etter katta ved hvert mulige øyeblikk, har vi valgt å binde henne fast i nærheten av der vi oppholder oss. Alternativet blir å stenge henne inn på et eget rom. Nå derimot, får hun selskap i oss, samtidig som hun ikke har mulighet til å jage katten. Katten på sin side er enten ute, på eget rom (om natta og når de er alene hjemme/ikke under oppsyn) eller løs i hele huset (så hun selv kan styre hvor hun vil være - da unngår hun i det lengste å være i samme rom som hunden). Slik går det ikke an å ha det på lang sikt, men det er slik det fungerer best på kort sikt - til de er litt tryggere på hverandre, vant til hverandres lukter og har litt mer aksept for at den andre også faktisk skal bo i dette huset.

For trådstarter er det også det kortsiktige perspektivet som er viktigst - denne hunden og katten trenger ikke å ha noe med hverandre å gjøre i det hele tatt i framtida engang. De skal bare kunne være i samme leilighet i to dager til. Jeg hadde latt katten være på soverommet, og gjort det som krevdes for å få hunden til å roe seg ned og slutte å mase - og jeg vil anta at det er greiere for alle parter å binde fast hunden og således "tvinge" den til å være i ro enn å stadig vekk kommandere den (for jeg tipper at den vil kunne slite litt med å bli liggende i en slik situasjon). Og dette ville jeg gjort uten videre menneskeliggjørende synsing om hundens rettigheter. Hunden min må finne seg i å leve etter mine regler - de er ikke urimelige, men de sørger i det minste for husfred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hunder takler som regel ikke å være rolig med masse besøk automatisk, men dette skal jo skje gradvis, slik at hunden tilslutt takler situasjonen med ro og kan legge seg/gå rolig rundt uten å stresse.

Har selv aldri hatt en stresset hund, men har jo vært på besøk hos mange som har store hunder som kan gire seg opp, og da hjelper ignorering i trening veldig bra, og at man ignorerer adferd om hunden vil ha oppmerksomhet fullstendig - og da blir det ikke gøy tilslutt, og da legger som regel hunden seg ned, eller som sagt bare vandrer litt rolig rundt.

Får ikke hunden noen som helst reaksjon/oppmerksomhet, er det vel heller ikke gøy å fortsette?

Jo, hvis hun har samme type hund som min bokserblanding, så vil ikke ignorering løse problemet. Særlig hvis det er noe jaktinstinkter inne i bildet.

Men jeg skjønner hvordan du kan tenke det. For med min andre hund, Kuma, så hadde ignorering løst dette problemet. Hun er en sånn hund som roer seg gradvis og fikser seg selv. Hun går ikke opp i stress helt av seg selv.

Alt dette koker vel ned til avreageringen? Bokserblandingen avregarer ikke, og derfor fungerer ikke ignorering. - Også motsatt med shibaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri "trent" på at hunden skal være i ro med å binde hunden, og kjenner heller ingen som har brukt den metoden.

Er også forskjell i mine øyne at hunden får gjøre som han/hun vil, eller med å tvinge hunden til å være på et bestemt sted.. Er enkelte ting som ikke er tillatt som man trener på, men det betyr ikke at hunden ikke skal få lov til å ferdes i huset.

Å ha en hund som ligger manisk på plassen sin er overhodet ikke noe jeg ønsker selv i en hund, men en hund som takler situasjoner med ro og kan legge seg -hvor som helst-.

Surrer du rundt her inne en stund, vil du nok høre mer om den metoden. Det samme med slips.

Hvordan ligger en hund manisk på plassen sin?

Nei, hunder takler som regel ikke å være rolig med masse besøk automatisk, men dette skal jo skje gradvis, slik at hunden tilslutt takler situasjonen med ro og kan legge seg/gå rolig rundt uten å stresse.

Har selv aldri hatt en stresset hund, men har jo vært på besøk hos mange som har store hunder som kan gire seg opp, og da hjelper ignorering i trening veldig bra, og at man ignorerer adferd om hunden vil ha oppmerksomhet fullstendig - og da blir det ikke gøy tilslutt, og da legger som regel hunden seg ned, eller som sagt bare vandrer litt rolig rundt.

Får ikke hunden noen som helst reaksjon/oppmerksomhet, er det vel heller ikke gøy å fortsette?

Hvis du aldri har hatt en stresset hund, burde du kanskje være litt tilbakeholden med råd om hvordan man skal takle en. Denne hunden stresser ikke for å få oppmerksomhet, men fordi det er en katt der. Katten er forsterkeren (eller stresset blir utløst av kattens tilstedeværelse), ikke oppmerksomhet. Dermed vil ikke oppmerksomhet eller mangel på oppmerksomhet ha noe å si for når hunden vil roe seg. Fjern katta, eller sett bort hunden så lenge katten er der, foreslår jeg. Dette er da bare for noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrer du rundt her inne en stund, vil du nok høre mer om den metoden. Det samme med slips.

Hvordan ligger en hund manisk på plassen sin?

Hvis du aldri har hatt en stresset hund, burde du kanskje være litt tilbakeholden med råd om hvordan man skal takle en. Denne hunden stresser ikke for å få oppmerksomhet, men fordi det er en katt der. Katten er forsterkeren (eller stresset blir utløst av kattens tilstedeværelse), ikke oppmerksomhet. Dermed vil ikke oppmerksomhet eller mangel på oppmerksomhet ha noe å si for når hunden vil roe seg. Fjern katta, eller sett bort hunden så lenge katten er der, foreslår jeg. Dette er da bare for noen dager.

Det er jeg da også, og vi kom på avsporing i forhold til katten, ja, kom inn på temaet angående besøk..

Har ikke sagt noe annet enn deg, jeg? Fjern katten, å binde hunden blir for meg uansett feil og hadde aldri gjort det selv, men for all del.

Angående jaktinstinkt har jeg ikke mye råd, har en hund selv som kan kjede seg i dette tilfellet: :D

Så herved melder jeg meg ut!

1056467.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi forskjellig syn, for meg er å binde hunden inne absolutt straff!

Og jo, jeg mener at her i hjemmet her skal hunden få lov til å snuse (hilse) på mennesker som kommer inn.

I mitt hjem er det jeg som bestemmer, ikke hunden. Det er jeg som bestemmer om hunden får hilse på eller gå og legge seg, uansett om det er en mus eller kongen som kommer inn døra til oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar allesammen!

Situasjonen har nå roet seg, og det ser ut til at hunden har godtatt at det lukter katt fra soverommet og at han ikke får komme inn dit. Soverommet er hundefritt fra før av, så han har aldri lov å gå inn dit utansett. Katten ligger bare å sover og titter ut av vinduet. Kaizer tusler bort og snuser på døra med jevne mellomrom, men løper ikke lenger frem og tilbake :) Akkurat nå ligger han så lang han er og sover i sofan!

I går kveld tok vi kaizer i bånd, og satt katten på det høye spisebordet, slik at de kunne inspisere hverandre både gjennom lukt og syn uten at noen av de kom til skade. Dette var det som roet situasjonen her i hus :)

Å få satt katten på pensjonat to dager før jul er ikke barebare, og det er siste løsning at han bor her. Vi får bare gjøre det beste ut av det :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...