Gå til innhold
Hundesonen.no

Dataprogram for beregning av fôrmengde/energibehov


simira
 Share

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til noe slikt?

Er det behov/ønske/marked for noe slikt? Et dataprogram hvor du fyller inn rase, alder, høyde/vekt, aktivitetsnivå/bruk, og får anbefalt mengde av de ulike næringsstoffene hunden trenger, samt forslag til beregning av mengde fôr av ulike typer (ulike produsenter,

rått/tørt/vått etc.).

Min mann har laget et slikt program for fôring av hest, som blant annet brukes på universitetet på Ås (http://www.pc-horse.com). Nå lurer han (og forsåvidt jeg også) litt på om det er marked for et slikt program, evt. om enkeltpersoner, foreninger, oppdrettere, hundekjørere etc. ville være interessert i å betale for å bruke det?

Programmet er i skrivende stund i produksjon. Det kommer til å inneholde fôranalyser av de fleste store merkene, samt mulighet for å legge inn egne tall. Det er mulighet for å kombinere ulike fôrtyper og justere mengder og nivåer etter relle behov.

Noen som har tanker og innspill til dette? Ville du betalt en femtilapp for å kunne få bedre oversikt over hundens ernæringsbehov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg hverken se behovet eller fordelene av. Hvor mye fôr en hund trenger er individuelt og kan ikke nødvendigvis regnes ut i fra rase, alder, størrelse og aktivitetsnivå.

F.eks: Aussien min får en halv kopp light-fôr og løper gjerne 3 mil på skitur 4-5 ganger i uka. Og hun er feit. Den ene BC'en min får 3 kopper høyenergi-fôr hver dag og får (har fått til nå ihvertfall) mye mindre mosjon (kanskje 1 mil tur 4-5 ganger i uka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg hverken se behovet eller fordelene av. Hvor mye fôr en hund trenger er individuelt og kan ikke nødvendigvis regnes ut i fra rase, alder, størrelse og aktivitetsnivå.

F.eks: Aussien min får en halv kopp light-fôr og løper gjerne 3 mil på skitur 4-5 ganger i uka. Og hun er feit. Den ene BC'en min får 3 kopper høyenergi-fôr hver dag og får (har fått til nå ihvertfall) mye mindre mosjon (kanskje 1 mil tur 4-5 ganger i uka).

Det er jo det samme med fôrtabellene på de ulike sekkene. Det vil jo bli veiledende, ettersom det ikke finnes noen fasit på hvor mye et individ trenger. Men det fungerer veldig greit med hesteprogrammet (du kjenner det kanskje hvis det brukes i ernæringslæren på Ås?), og det vil være mulighet for å justere etter individuelle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant for ren nerding, men vet ikke om jeg hadde betalt for det. Det måtte jeg tatt en vurdering på.

Det er vurdert litt forskjellige modeller. En modell er å ha det gratis for én hund (du registrerer hvert individ i programmet) og betale for programmet om du skal ha flere hunder. Andre forslag er å få det sponset av f.eks. fôrprodusenter eller andre aktuelle og gi det ut gratis, gratis prøveperiode, eller prøve å få NKK til å kjøpe det og ha det på medlemssidene f.eks.

Hestevarianten kom først med en gratis prøveperiode, nå tar de faktisk 90 kr for en prøveperiode og en masse folk har kjøpt det! Jeg ville ikke betalt det selv for en prøveversjon, og vil nok jobbe ganske hardt for å få en rimelig eller gratis-variant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kjenner det, tror du tilsvarende vil fungere like bra for hund? Hvis man ser bort fra hvorvidt man vil betale for det eller ikke?

Ja, det tror jeg. Det var en av foreleserne våre på NVH som presenterte det, så all utregning for hest gjorde vi på pc-horse. For andre dyr måtte vi regne for hånd, og det var ganske slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg. Det var en av foreleserne våre på NVH som presenterte det, så all utregning for hest gjorde vi på pc-horse. For andre dyr måtte vi regne for hånd, og det var ganske slitsomt.

Regner med at det dukker opp på NVH uansett, det er samme menneskene som står bak. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg mener at jeg har hørt at dette allerede finnes og brukes blant hundekjørerer jeg. Jeg tar høyde for at jeg tar feil - men jeg mener at jeg har hørt det.

For egen del så er det helt uinteressant - jeg har klart å fore hunder og holde de i utmerket kondisjon i over 20 år så jeg skal nok klare det noen år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null problem med og fore hundene på øyemål, og skulle jeg ha bruk for noe veiledende så har jeg jo forsekken. Kan egentlig ikke se hva et slikt program skulle vært godt for egentlig på hverken hest eller hund, for min egen del, men mulig det er en del fordeler for skoler, vetrinærer osv.. Men jeg personlig hadde ikke betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...