Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger treningstips til ressursforsvar.


Vrengt-polvott
 Share

Recommended Posts

Min mellompuddel på snart 1,5år har vist et ressursforsvar på ting hun stjeler fra bordet osv i lengre tid!

(Skal sies at hun stjeler hele tiden, ALT som ligger på bordet... Så jeg har nesten ikke noe på bordet, passer på som en hauk at hun ikke får tak i noe... har gått med tv-kontroller, mobiltelefoner, ipoder o.l, det begynner å bli dyrt for meg... Vi har også ett problem med hopping på folk, men det blir bare en fillesak i denne sammenhengen her..)

Når det kommer til ressursforsvaret så har jeg unngått å la hun komme i kontakt med ting hun vil stjele og forsvare! Og det har funket, men det hjelper ikke problemet å forsvinne. Når vi leker har vi begynt å lære inn en slipp kommando, som begynne å funke... Men den funker bare på lekene sine... Alt det andre hun får tak i og jeg prøve å få henne til å slippe går ikke, hun knurrer og kan til å med glefse...

Spesiellt viss hun greier å stjele mat, så SLUKER hun det hun stjeler før jeg rekker å reagere på det nesten...

Og nå føler jeg meg som verdens dårligste hundeeier, føler ikke jeg greier å håndtere min egen hund.. Kan ikke pynte noe særlig til jul pga hunden stjeler alt... Og jeg går til seng hver kveld med en klump i halsen pga alle som himler med øyene og baksnakker min dårlige oppdragelse ovenfor min hund. Motivasjonen er mistet for lenge siden, prøver å unngå å ta med hunden min til venner og i stallen fordi den enten stjeler eller hopper på folk... Og føler de rådene jeg har fått tidligere ikke har fungert på min hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med ressursforsvar? Blir hun sint om du prøver å ta fra henne noe? Om noen av mine hunder har vært misfornøyd med at jeg skal ta fra de noe, har jeg alltid byttet mot noe som er bedre, jeg gidder ikke å skape unødvendige situasjoner om jeg kan unngå det.

Stjeling er ganske kjipt. Lille valpen her kan finne på å snappe opp noe som ligger på et bord eller en kommode. Det er jo ikke alltid jeg klarer å få det med meg (om jeg er på et annet rom f. eks), og jeg får jo ikke gjort stort med det i ettertid. Ser jeg at han er på vei opp for å ta noe, sier jeg bare "døh!", så går han ned og finner på noe annet.

Det eneste lure jeg kan komme med er bytteleken med noe som er enda bedre enn det hun har. Med hoppingen tror jeg du bare må være innmari tålmodig. Ikke la hun hilse på før hun har satt rumpa si i bakken (stå gjerne litt unna personen(e) også, og gå et skritt tilbake dersom hunden begynner å skape seg), og hilseritualet trenger ikke å være så langt at det kan trigge et hopp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med ressursforsvar? Blir hun sint om du prøver å ta fra henne noe? Om noen av mine hunder har vært misfornøyd med at jeg skal ta fra de noe, har jeg alltid byttet mot noe som er bedre, jeg gidder ikke å skape unødvendige situasjoner om jeg kan unngå det.

Stjeling er ganske kjipt. Lille valpen her kan finne på å snappe opp noe som ligger på et bord eller en kommode. Det er jo ikke alltid jeg klarer å få det med meg (om jeg er på et annet rom f. eks), og jeg får jo ikke gjort stort med det i ettertid. Ser jeg at han er på vei opp for å ta noe, sier jeg bare "døh!", så går han ned og finner på noe annet.

Det eneste lure jeg kan komme med er bytteleken med noe som er enda bedre enn det hun har. Med hoppingen tror jeg du bare må være innmari tålmodig. Ikke la hun hilse på før hun har satt rumpa si i bakken (stå gjerne litt unna personen(e) også, og gå et skritt tilbake dersom hunden begynner å skape seg), og hilseritualet trenger ikke å være så langt at det kan trigge et hopp.

Ja, hun når hun stjeler noe... så spinger hun avgårde og gjemmer seg... Om vi prøver å ta fra henne, så knurrer hun, har også glefset etter samborene min, og min mor senest i går.... Og jeg får ikke tak i halsbåndet hennes... Når jeg går etter henne, så blir hun helt stiv i kroppen og poffer og prøver å skremme meg...

Når vi bytter så prøver jeg å bytte med noe enda bedre, feks yndingsleken vi bare bruker ute/trening - pipekong eller så bytter vi med noe godis, kyllingfilet, pølse, skinke.... Men det funker ikke om hun først har stjelt ett herremåltid vi egenlig skal ha,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ane her. Hva belønner du slipp/bytte med?

Får du henne til å komme inn, evt. får du tak i henne når hun har noe? Kan du isåfall la være å ta det fra henne, bare holde henne i halsbåndet til hun slipper, og så belønne det?

Belønner med godbiter (pølse, kyllingfilet, skinke ol.) eller yndlingsleken som hun ikke får leke med inne på stua... pipekong! Ytterst sjelden jeg kommer inn til henne, å greier å holde henne i halsbåndet... Når jeg har prøvd det, så har hun knurret/glefset etter hånden min.... :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun når hun stjeler noe... så spinger hun avgårde og gjemmer seg... Om vi prøver å ta fra henne, så knurrer hun, har også glefset etter samborene min, og min mor senest i går.... Og jeg får ikke tak i halsbåndet hennes... Når jeg går etter henne, så blir hun helt stiv i kroppen og poffer og prøver å skremme meg...

Når vi bytter så prøver jeg å bytte med noe enda bedre, feks yndingsleken vi bare bruker ute/trening - pipekong eller så bytter vi med noe godis, kyllingfilet, pølse, skinke.... Men det funker ikke om hun først har stjelt ett herremåltid vi egenlig skal ha,

har du vurdert å henge på henne et bånd innendørs evnt knyte et lite tau i halsbåndet, eller et slips, så du lettere kan ta tak i henne uten å måtte ta i halsbåndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å si NEI og laget et skikkelig ******* for henne når hun forsøker å ta noe? Det er jo her du må løse probemet - for det ressursforsvaret blir bare mer og mer trigget for hver gang hunden forsyner seg av noe hun ikke får lov til. Det er LOV til å ta i en hund, det er lov til å oppdra den - men du må ligge i forkant. Du må unngå at hun får tak i noe, og da må du ha øyne i nakken og ta henne FØR hun får tak i det hun ikke får lov til å ta. Har hun først tatt det, ville jeg oversett henne og ikke gjort noe med det side dette trigger forsvaret hennes veldig.

Kanskje kan du lage situasjoner der du VET hun vil forsøke å stjele noe? Stå klar bak ei dør og evt smell med grytelokk eller noe (neida, det er ikke sikkert du trenger å gå så kraftig til verks, men noe må du gjøre for å lære henne at det ikke er lov til å stjele).

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Jeg har prøvd å si høøøyt NEEEI å slå i bordet for å jage henne vekk... Funket en liten stund, men nå må jeg bruke noe med sterkere virking. Og skjønner at jeg må prøve å avlære stjelingen! Hadde ett lett lite bånd som var festet i hunden en periode, men det ble tygd i stykker før jeg rakk å få brukt det! :blink:

Vi hadde faktisk besøk av en adferdsterapaut, men hunden min stjelte ingeting og var mest opp tatt av adferdsterapauten.. Og eneste rådet vi fikk var å rydde bort alt og ikke la hun greie å stjele noe som helst... Da kom hun til å glemme det etter hvert... Men fikk beskjed om at det kunne ta år før det var glemt! oppdretter anbefalte å prøve en spray flaske, som gidde fra seg en lyd.... Husker ikke helt hva den heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med ressursforsvar mot mennesker, så sånn sett kan jeg ikke hjelpe deg. Men det som slår meg er at atferden (altså stjelingen) kjenner jeg flere pudler som gjør. Jeg har selv en dvergpuddel som stjeler fra bordene, men han legger gjerne "byttet" foran beina mine og dasker meg på foten med den ene labben for å si i fra om at -nåh kjeder jeg meg altså - se jeg stjeler - gi meg oppmerksomhet. Jeg vet om en toypuddel som gjerne stjelte dekoderkortet fra tvdekoderen slik at hele familien måtte jage den rundt for å få tak i den - kjempegøy synes den hunden.

Jeg vet ikke hva som er motivasjonen for din hund når den stjeler, det jeg vet fungerer med min hund og den toyen er å gi mer hodetrim. Pudler trenger å bruke hodet, om det så er et lite søk i stua eller en økt eller to med Nina Ottosson leker eller bare litt lydighetstrening. Jeg vet ikke hvor mye hodetrim hunden din får nå, men det kan være en mulighet å øke og ikke minst variere på aktivtetene dere gjør sammen?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med ressursforsvar mot mennesker, så sånn sett kan jeg ikke hjelpe deg. Men det som slår meg er at atferden (altså stjelingen) kjenner jeg flere pudler som gjør. Jeg har selv en dvergpuddel som stjeler fra bordene, men han legger gjerne "byttet" foran beina mine og dasker meg på foten med den ene labben for å si i fra om at -nåh kjeder jeg meg altså - se jeg stjeler - gi meg oppmerksomhet. Jeg vet om en toypuddel som gjerne stjelte dekoderkortet fra tvdekoderen slik at hele familien måtte jage den rundt for å få tak i den - kjempegøy synes den hunden.

Jeg vet ikke hva som er motivasjonen for din hund når den stjeler, det jeg vet fungerer med min hund og den toyen er å gi mer hodetrim. Pudler trenger å bruke hodet, om det så er et lite søk i stua eller en økt eller to med Nina Ottosson leker eller bare litt lydighetstrening. Jeg vet ikke hvor mye hodetrim hunden din får nå, men det kan være en mulighet å øke og ikke minst variere på aktivtetene dere gjør sammen?

Vi prøver å gjøre litt søk ute hver dag... På snø så bruker vi fiskepudding osv! Men vi burde sikkert ha gjort litt mer... Føler noen ganger at vi aldri får slitt henne ut mentalt.... Vi holder litt på med klikker når vi går tur og prøver å lære inn litt triks osv! Men noen ganger stjeler hun nok fordi det er kjedelig! Værtfall fra klesstativet! ( tar med seg en sokk, slenger den rundt å leker med den, for så å komme tilbake med den, siden jeg overhode ikke bryr meg!) :) Hun lærer egentlig ganske så kjapt, så det skal vell ikke være umulig å avlære stjeling... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretter anbefalte å prøve en spray flaske, som gidde fra seg en lyd.... Husker ikke helt hva den heter...

Du kan jo prøve med en vannpistol, evt kjøpe en sånn 17. mai-blåse og lage støy med...

Vi prøver å gjøre litt søk ute hver dag... På snø så bruker vi fiskepudding osv! Men vi burde sikkert ha gjort litt mer...

Godbitsøk er ikke eget til å slite ut en hund mentalt, det er kun en latmannsaktivitet som hjelper på eiers samvittighet. Om du har mulighet burde du kanskje heller begynt å trene hunden skikkelig mht hodebry, for jeg er enig med LivB om at den adferden hunden har veldig gjerne kan skyldes at den er understimulert. Gå lengre turer, tren mer utholdene øvelser som spor, feltsøk og generelle lydighetsøvelser (min erfaring er at klikkertrening ikke sliter ut hundene mentalt på samme måte som når de får brukt seg BÅDE fysisk og psykisk samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å gjøre litt søk ute hver dag... På snø så bruker vi fiskepudding osv! Men vi burde sikkert ha gjort litt mer... Føler noen ganger at vi aldri får slitt henne ut mentalt.... Vi holder litt på med klikker når vi går tur og prøver å lære inn litt triks osv! Men noen ganger stjeler hun nok fordi det er kjedelig! Værtfall fra klesstativet! ( tar med seg en sokk, slenger den rundt å leker med den, for så å komme tilbake med den, siden jeg overhode ikke bryr meg!) :) Hun lærer egentlig ganske så kjapt, så det skal vell ikke være umulig å avlære stjeling... eller?

De aller fleste pudlene jeg kjenner er veldig smarte hunder som raskt lærer seg hva som gir mest uttelling. Jeg har absolutt tro på at hunden din kan lære seg å endre atferd. :)

Min storpuddel var også ram på å stjele klær fra tørkestativet, så jeg lærte han å hjelpe meg med å henge opp tøy i stedet for - like greit å bruke interessen for klær til noe nyttig. :) Jeg lærte han også å hente posten dvs bære posten inn uten å rive i stykker avisa osv. Triksetrening er alltid toppers, pudler liker varasjon og å bruke hodet. Siden min egen fantasi er begrenset har jeg kjøpt flere triksebøker for å bli inspirert, og kan bla anbefale trikseboken til Torhild .

Søksarbeid er supert. :) Jeg kan jo fortelle hva jeg gjør med min dvergpuddel- Sølve får som regel et søk eller to i løpet av dagen (latmannstrening(?) eller ei..) hvor jeg pakker inn godbiter i flere esker (altså eske på eske) som jeg gjemmer ute og inne og som Sølve finner og river i fillebiter og har det forferdelig morsomt med. :) Vi går også blodspor når jeg har mulighet til det, Vi trener også på "nyttig" triks som å nyse, high five, vinke, legge leker tilbake i lekekassen (for han er lekekasse..) og bruker iq leker for variasjon.

Jeg synes du tenker veldig riktig jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve med en vannpistol, evt kjøpe en sånn 17. mai-blåse og lage støy med...

Godbitsøk er ikke eget til å slite ut en hund mentalt, det er kun en latmannsaktivitet som hjelper på eiers samvittighet. Om du har mulighet burde du kanskje heller begynt å trene hunden skikkelig mht hodebry, for jeg er enig med LivB om at den adferden hunden har veldig gjerne kan skyldes at den er understimulert. Gå lengre turer, tren mer utholdene øvelser som spor, feltsøk og generelle lydighetsøvelser (min erfaring er at klikkertrening ikke sliter ut hundene mentalt på samme måte som når de får brukt seg BÅDE fysisk og psykisk samtidig).

Javell, jeg ble oppfordrert av adferdsterapauten å gjøre noen søk ute, for det er faktisk hodebry det også, ikke bare latinger! Men hva mener du med lengre turer da? Vi har alltid en tur på ca 1-1,5time, i tillegg til do turene gjennom en dag! Vi går ofte en fjellvei eller jogger langs en lysløype! Så føler vi holde oss ganske så fyskisk aktive værtfall! :bananas: Dessverre så har vi ikke hatt muligheten å bli med på noen dressurtreninger osv, fordi de få treningene som er her i nærheten er alltid lagt til den ene dagen i uka hvor jeg jobber sent... Så sånn er det å bo på landet, dessverre!

De aller fleste pudlene jeg kjenner er veldig smarte hunder som raskt lærer seg hva som gir mest uttelling. Jeg har absolutt tro på at hunden din kan lære seg å endre atferd. :)

Min storpuddel var også ram på å stjele klær fra tørkestativet, så jeg lærte han å hjelpe meg med å henge opp tøy i stedet for - like greit å bruke interessen for klær til noe nyttig. :) Jeg lærte han også å hente posten dvs bære posten inn uten å rive i stykker avisa osv. Triksetrening er alltid toppers, pudler liker varasjon og å bruke hodet. Siden min egen fantasi er begrenset har jeg kjøpt flere triksebøker for å bli inspirert, og kan bla anbefale trikseboken til Torhild .

Søksarbeid er supert. :) Jeg kan jo fortelle hva jeg gjør med min dvergpuddel- Sølve får som regel et søk eller to i løpet av dagen (latmannstrening(?) eller ei..) hvor jeg pakker inn godbiter i flere esker (altså eske på eske) som jeg gjemmer ute og inne og som Sølve finner og river i fillebiter og har det forferdelig morsomt med. :) Vi går også blodspor når jeg har mulighet til det, Vi trener også på "nyttig" triks som å nyse, high five, vinke, legge leker tilbake i lekekassen (for han er lekekasse..) og bruker iq leker for variasjon.

Jeg synes du tenker veldig riktig jeg. :)

Takk for at du tror jeg tenker riktig da! Hvilken iq leker anbefaler du? Føler det er ett hav av slike leker, å vi har en kjegle greier som detter ut godbiter av! Vi prøver å stimulere henne mentalt så mye som bare mulig! Å idag tror jeg vi har gjort det kanskje litt for masse! :P For i skrivende stund, så har krølle en skikkelig raptus! :hyper: Boken du anbefaler meg, skal jeg gå til innkjøp av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sånn helt ærlig syns hun får nok aktivitet jeg. Kanskje ikke veldig mye mental stimuli, men jeg syns det høres ut som en liten puddel som får godt med aktivitet jeg. Selv om hun selvfølgelig ikke vil bli lei seg for å få trene litt lydighet, triks e.l. og bruke hodet innimellom også :)

Jeg tror ikke denne adferden har noe med aktivisering å gjøre. Det har med at hun har lyst på det deilige som er på bordet, har lært at det funker å stjele det og lært at det funker å forsvare det (pluss at ressursforsvar også kan ha litt med gener å gjøre). Hunden stjeler mat fra bordet og forsvarer den når dere prøver å ta det fra henne. Enkelt og greit.

Mat fra bordet er godt, selvfølgelig vil hun stjele det om hun ikke lærer å la være. Å tro at hun skal glemme det om hun ikke får mulighet til å stjele over en lang periode, som adferdsterapauten sa, tror jeg ikke vil funke. Maten lukter godt, så med en gang den er tilbake på bordet, vil hunden prøve seg igjen. Å spise god mat er rimelig selvforsterkende :P Dere har egentlig to adskilte problemer. Det er stjelinga og ressursforsvaret. Jeg ville starta med stjelinga. Legge mat på bordet og følge med som en hauk. I det hun gjør seg klar til å hoppe opp brøler du til og korrigerer henne skikkelig. Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal gi henne juling, men gi en ganske brutal, og kort, korreks. Det er viktig at du klarer å være så kjapp at hun ikke har rukket å få tak i maten når du brøler til (for da bygger du oppunder konflikten med ressursforsvar), men selvfølgelig heller ikke korrigere før hun har prøvd å stjele. Så timing er viktig. Når du ikke kan følge med 100% må du passe på at det ikke er noe på bordet hun kan stjele.

Ressursforsvaret er en litt vanskeligere sak. Om hun glefser ville jeg hatt et tynt båndt uten håndtak (maks 1m langt) hengende etter henne. Klipper hun tau, kan du bruke tynn kjetting eller whire (waier bråker ikke som kjetting gjør). Nå har ikke jeg erfaring med veldig voldsomt ressursforsvar, så hvordan du bør gå frem er det sikkert andre som kan svare deg bedre på enn meg. Det jeg har gjort er å veldig selvsikkert si nei og ta fra hunden det den forsvarer. Men da er det ekstremt viktig å ikke bli sint, bare veldig, veldig bestemt, og bare gjøre det. Er du allerede usikker på at hun skal bite, er det stor mulighet for at hun merker det. Vær bestemt, men prøv samtidig å skap så lite konflikt som mulig.

Byttetrening er også genialt, men det krever at du har noe hun vil ha som er sterkere eller minst like sterkt som det hun har stjålet. Jeg ville overtrent på å bytte andre gjenstander. Når hun kan slippkommandoen 110% på første kommando og du har klar å finne noe hun syns er mer stas enn det hun har stjålet, ville jeg begynt å bruke slippkommandoen og bytta/belønna at hun slipper.

Mulig du har nevnt det, men har hun ressursforsvar på mat og gjenstander hun ikke har stjålet?

To litt forskjellige tilnærminger til samme problemet, men noen ideer ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbitsøk er ikke eget til å slite ut en hund mentalt, det er kun en latmannsaktivitet som hjelper på eiers samvittighet.

Tja. Det ble veldig svart/hvitt synest jeg. Godbitsøk bør ikke være den eneste mentale aktiviteten til en hund som har behov for mental stimuli, men det kan være et finfint supplement til annen mental trening. Så finnes det forskellige grader av godbitsøk: Å slenge noen godbiter ute på plenen, å gjemme en godbit inne i et rom, å gjemme noen godbiter ute i en skog og så videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Takk for at du tror jeg tenker riktig da! Hvilken iq leker anbefaler du? Føler det er ett hav av slike leker, å vi har en kjegle greier som detter ut godbiter av! Vi prøver å stimulere henne mentalt så mye som bare mulig! Å idag tror jeg vi har gjort det kanskje litt for masse! :P For i skrivende stund, så har krølle en skikkelig raptus! :hyper: Boken du anbefaler meg, skal jeg gå til innkjøp av!

Boken til Torhild er kjempebra og inspirerende. :)

Jeg har en god del iq leker som jeg har kjøpt og så lager jeg noen selv. I går fikk Sølve bryne seg på en paraceteske med godbiter inni som ble godt teipet igjen og puttet inn i en gammel sokk som han måtte søke opp. Da fikk han tenke litt og ødelegge litt samtidig. Papirposer er også gull, gjerne store IKEA poser med litt godbiter i bånn, posen bråker litt og er litt skummel og kan ødelegges - har jeg nevnt at hunden min elsker å rive i stykker papir:.? ;)

Av iq leker som jeg kjøper er Nina Ottosson sine av super kvalitet, men de er dyre. Om du ser i denne tråden her kan du se en mester i aksjon: http://hundesonen.no/forum/topic/60467-nye-nina-ottosson-leker/

Sølve elsker Dogpyramid fra Nina Ottosson- denne blir han aldri lei, og Kong Genius Leo og Mike - som jeg kjøpte mye billigere på ebay. Foreløpig har jeg to Leo og en Mike som jeg har koblet sammen og han elsker å leke med disse. Dette er leker han leker med alene. Mange av de andre Nina Ottosson lekene må vi leke sammen som DogTornado og DogBrick og DogTwister - akkurat den siste sliter han med, han har ikke skjønt den helt. :lol:

Det er som du sier en verden av leker og siden de er veldig dyre kan det være greit å alliere seg med noen. Min bestevenninne kjøper aldri de lekene jeg har, hun kjøper andre - så vi bytter på slik at hundene våre får prøvd flere forskjellige leker uten at lommeboka blir skrapa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

(min erfaring er at klikkertrening ikke sliter ut hundene mentalt på samme måte som når de får brukt seg BÅDE fysisk og psykisk samtidig).

Det var da veldig kategorisk. Nå snakker du om klikkertrening som om det innebærer at man tar fram klikker, ser på hunden, og pøser på med godis over alt det flotte den måtte finne på å tilby rett foran deg. :P Man kan feks klikke inn både ønska sporatferd, rundering og agility, alle tre aktiviteter som krever både fysisk og mental innsats fra bikkja. :) (Men jeg må innrømme at sjøl om jeg bruker klikker i lp-treninga og på triks, så ville jeg aldri brukt det i bruks, der har jeg nok å tenke på om ikke timing av klikket skal være riktig også, hehe).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det var da veldig kategorisk. Nå snakker du om klikkertrening som om det innebærer at man tar fram klikker, ser på hunden, og pøser på med godis over alt det flotte den måtte finne på å tilby rett foran deg. :P Man kan feks klikke inn både ønska sporatferd, rundering og agility, alle tre aktiviteter som krever både fysisk og mental innsats fra bikkja. :) (Men jeg må innrømme at sjøl om jeg bruker klikker i lp-treninga og på triks, så ville jeg aldri brukt det i bruks, der har jeg nok å tenke på om ikke timing av klikket skal være riktig også, hehe).

Nå blir det litt feil å diskutere om klikkertrening sliter ut hunden eller ikke uansett. Klikkertrening er en måte å trene på og kan egne seg til mye trening og være en fryktelig omvei i en del sammenhenger. Men det er en vei mot målet, ikke en aktivitet i seg selv. Sånn i utgangspunktet. Jeg vet at du vet det, men det blir en litt pussig diskusjon :)

Men jeg er enig med Siri i at enkel lydighetstrening eller å lære hunden noen triks ofte ikke gjør den spesielt sliten. Men etter min erfaring går det mye på hundens mentale kapasitet også. Han jeg har nå, kan jeg bare glemme å slite ut mentalt for å få han sliten/rolig. Da skulle jeg i såfall holde på i rimelig mange timer. På den andre siden har f.eks. bernerne jeg har hatt, kjent og trent med vært skikkelig slitne og gode etter et par økter med lydighet- eller agilitytrening. En kveld på lydighetskurs og de ligger rett ut resten av dagen. Terven min merker jeg ikke forskjell på om han har vært på lydighetskurs et par-tre timer eller ikke. Derfor tenker jeg heller aldri at jeg skal trene med han for å gjøre han sliten. Vi trener fordi vi trener mot et mål og har det gøy, hunden blir fornøyd etterpå, men ikke sliten eller mer lydig og grei (det er noe han har måttet lære seg uavhengig av om de går en times tur, går tre timer på ski, tusler en tur rundt nabolaget eller trener "mentalt" i timesvis). En understimulert hund er noe annet selvfølgelig, da kan du få mange problemer som følge av at hunden er understimulert. Men om hunden i hovedsak får nok aktivitet og er snill og grei, så mener jeg man heller må ta tak i det aktuelle problemet, her stjeling og resursforsvar (selv om puddelen sikkert vil bli glad for litt mental trening også).

Men som sakt i forrige innlegget mitt, tror ikke jeg at økt treningsmengde (hos en hund som allerede får ok med aktivitet) på noen måte vil fikse et etablert problem med matforsvar og stjeling. Å stjele mat er ekstremt selvforsterkende fordi hun får masse deilig mat, og hun forsvarer maten hun har stjålet fordi noen vil ta den fra henne (med det mener jeg ikke at man skal la henne ha det hun stjeler i fred altså, men det er jo ganske logisk sett fra hundens side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig med Siri i at enkel lydighetstrening eller å lære hunden noen triks ofte ikke gjør den spesielt sliten. Men etter min erfaring går det mye på hundens mentale kapasitet også. Han jeg har nå, kan jeg bare glemme å slite ut mentalt for å få han sliten/rolig. Da skulle jeg i såfall holde på i rimelig mange timer. På den andre siden har f.eks. bernerne jeg har hatt, kjent og trent med vært skikkelig slitne og gode etter et par økter med lydighet- eller agilitytrening. En kveld på lydighetskurs og de ligger rett ut resten av dagen. Terven min merker jeg ikke forskjell på om han har vært på lydighetskurs et par-tre timer eller ikke. Derfor tenker jeg heller aldri at jeg skal trene med han for å gjøre han sliten. Vi trener fordi vi trener mot et mål og har det gøy, hunden blir fornøyd etterpå, men ikke sliten eller mer lydig og grei (det er noe han har måttet lære seg uavhengig av om de går en times tur, går tre timer på ski, tusler en tur rundt nabolaget eller trener "mentalt" i timesvis). En understimulert hund er noe annet selvfølgelig, da kan du få mange problemer som følge av at hunden er understimulert. Men om hunden i hovedsak får nok aktivitet og er snill og grei, så mener jeg man heller må ta tak i det aktuelle problemet, her stjeling og resursforsvar (selv om puddelen sikkert vil bli glad for litt mental trening også).

Jeg kunne ikke vært mer enig, uansett om man bruker klikker eller ikke. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å si NEI og laget et skikkelig ******* for henne når hun forsøker å ta noe? Det er jo her du må løse probemet - for det ressursforsvaret blir bare mer og mer trigget for hver gang hunden forsyner seg av noe hun ikke får lov til. Det er LOV til å ta i en hund, det er lov til å oppdra den - men du må ligge i forkant. Du må unngå at hun får tak i noe, og da må du ha øyne i nakken og ta henne FØR hun får tak i det hun ikke får lov til å ta. Har hun først tatt det, ville jeg oversett henne og ikke gjort noe med det side dette trigger forsvaret hennes veldig.

Kanskje kan du lage situasjoner der du VET hun vil forsøke å stjele noe? Stå klar bak ei dør og evt smell med grytelokk eller noe (neida, det er ikke sikkert du trenger å gå så kraftig til verks, men noe må du gjøre for å lære henne at det ikke er lov til å stjele).

Santo stjal masse før, og gjør det fortsatt hos foreldrene mine. Da han var som verst så bandt vi mange tomme brusbokser sammen, og festet de i god mat. Da han stjal maten dro han jo med seg brusboksene også og ble livredd :lol: Han har heldigvis aldri hatt ressursforsvar ovenfor mennesker da, kan ta hånden langt ned i halsen hans selv om han har stjålet en kylling, liksom. Så det kan jeg desverre ikke hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...