Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har klaget på eksamen før?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Argh, fikk en C på markedsføringseksamen og er alt annet enn fornøyd. Jobbet ut i fra nøyaktig de samme notatene som en klassekamerat og hun fikk en B. Og jeg skrev akkurat det som stod i notatene.

Noen som har klaget før? Hvordan fungerer dette, må man da legge frem saken sin eller kommer det rett og slett nye sensorer inn og leser eksamensbesvarelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leverer et skjema på skolen din, og det er da en ny sensor som vurderer oppgaven din på nytt. Du har mulighet til å klage i 3 uker (litt usikker her) fra du får karakteren.

Hvis du er usikker på om du vil klage, så kan du levere "krav om begrunnelse av karakteren". Da utsettes også klagefristen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leverer et skjema på skolen din, og det er da en ny sensor som vurderer oppgaven din på nytt. Du har mulighet til å klage i 3 uker (litt usikker her) fra du får karakteren.

Hvis du er usikker på om du vil klage, så kan du levere "krav om begrunnelse av karakteren". Da utsettes også klagefristen. :)

Men vil ikke en annen sensor fort vekk være strengere? Det er jo kun vår foreleser som vet hva vi har lagt fokus på i forelesningene.

Vil det hjelpe å kunne sammenligne med min medstudens oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, be om begrunnelse først!

I tillegg så er det dessverre en sannhet i at noen straffer for å klage, altså sensorer setter dårligere karakter på eksamener der noen har klaget. Jeg klaget på en C (fikk toppkarakter på tilsvarende eksamen året før) og ble satt ned til E. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke en annen sensor fort vekk være strengere? Det er jo kun vår foreleser som vet hva vi har lagt fokus på i forelesningene.

Vil det hjelpe å kunne sammenligne med min medstudens oppgave?

Jo, en ny sensor kan være strengere. Det kan gå begge veier. De vurderer oppgaven ut i fra hvor godt du svarer på oppgaveteksten, og det blir jo det samme uansett hva du har gått igjennom på forelesning.

Jeg tror ikke det er mulig å sammenligne med en medstudent sin oppgave, nei.

Det jeg ville gjort var å be medstudenten om å få begrunnelse for karakteren sin, så kan du også få begrunnelsen for karakteren din, og sammenligne disse to. Hvis du fortsatt vil etter det, så kan du klage.

Du kan jo også besøke en rådgiver på skolen din å høre hva h*n har å si.

Edit: Jeg har også klagd på en C og fått en E. Skikkelig surt. Det var to eksamner i dette faget hvor de skulle slå sammen karakterene. Den første fikk jeg A på, og den andre fikk jeg en C på som jeg ikke var fornøyd med. Jeg klagde derfor og fikk en E. Utrolig kjipt når du vet du kan pensumet ut og inn og har fått bra tilbakemelding av faglærer på oppgaven tidligere.

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, fikk en C på markedsføringseksamen og er alt annet enn fornøyd. Jobbet ut i fra nøyaktig de samme notatene som en klassekamerat og hun fikk en B. Og jeg skrev akkurat det som stod i notatene.

Noen som har klaget før? Hvordan fungerer dette, må man da legge frem saken sin eller kommer det rett og slett nye sensorer inn og leser eksamensbesvarelsen?

Jeg leverte en eksamenoppgave for noen år siden og fikk en A. Da hadde stort sett hele klassen sammarbeidet og delt opp oppgavene slik at hver enkelt gjorde en eller to oppgaver. Jeg satt ved siden av en og sammarbeidet på "innføringen" og vi hadde identisk svar og konklusjoner på alt. Den eneste forskjellen var formuleringene. Jeg fikk som sakt A, men min medsammensvorne fikk C. Må tro han ble sur!

Heldigvis så klaget han ikke, får da kunne jo dette fått konsekvenser for hele klassen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, be om begrunnelse først!

I tillegg så er det dessverre en sannhet i at noen straffer for å klage, altså sensorer setter dårligere karakter på eksamener der noen har klaget. Jeg klaget på en C (fikk toppkarakter på tilsvarende eksamen året før) og ble satt ned til E. :(

Jeg synes det er helt tussete at det går an. Man burde i alle fall være sikra å ikke gå MER enn en karakter ned. Dessuten blir jeg så himla sur når jeg hører hvor utrolig mye lettere eksamner de har på BI sammenlignet med høyskolen jeg går på. På matten får de feks SVARalternativer på deler av eksamen og de trenger ikke ha hele pensumet. Vi har hele pensumet og svaralternaiver kan vi se langt etter. Har også inntrykket av at det er skikkelig tilfeldig hvilke karakterer man får til tider. Sukk :(

Jo, en ny sensor kan være strengere. Det kan gå begge veier. De vurderer oppgaven ut i fra hvor godt du svarer på oppgaveteksten, og det blir jo det samme uansett hva du har gått igjennom på forelesning.

Jeg tror ikke det er mulig å sammenligne med en medstudent sin oppgave, nei.

Det jeg ville gjort var å be medstudenten om å få begrunnelse for karakteren sin, så kan du også få begrunnelsen for karakteren din, og sammenligne disse to. Hvis du fortsatt vil etter det, så kan du klage.

Du kan jo også besøke en rådgiver på skolen din å høre hva h*n har å si.

Edit: Jeg har også klagd på en C og fått en E. Skikkelig surt. Det var to eksamner i dette faget hvor de skulle slå sammen karakterene. Den første fikk jeg A på, og den andre fikk jeg en C på som jeg ikke var fornøyd med. Jeg klagde derfor og fikk en E. Utrolig kjipt når du vet du kan pensumet ut og inn og har fått bra tilbakemelding av faglærer på oppgaven tidligere.

Æsj, hørtes utrolig kjedelig ut. Og det er jo det some r frykten. Jeg kan jo gå endel ned også.. Takk for svar, skal definitivt be om begrunnelse.

Jeg leverte en eksamenoppgave for noen år siden og fikk en A. Da hadde stort sett hele klassen sammarbeidet og delt opp oppgavene slik at hver enkelt gjorde en eller to oppgaver. Jeg satt ved siden av en og sammarbeidet på "innføringen" og vi hadde identisk svar og konklusjoner på alt. Den eneste forskjellen var formuleringene. Jeg fikk som sakt A, men min medsammensvorne fikk C. Må tro han ble sur!

Heldigvis så klaget han ikke, får da kunne jo dette fått konsekvenser for hele klassen. :P

Ai. Heldig for dere, ja.. :D Men det vise rjo hvor tilfeldig sånne karakterer kan være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be først faglærer om en begrunnelse på karakteren og les så om du kan finne noe enighet i begrunnelsen. Hvis du kan det, så burde du ikke klage i frykt for at ny sensor trekker karakteren ytterligere. Du kan jo muligens be eksamenskameraten din som fikk B om å sende, slik at dere kan veie begrunnelsene mot hverandre og se hva du "manglet" til en B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be først faglærer om en begrunnelse på karakteren og les så om du kan finne noe enighet i begrunnelsen. Hvis du kan det, så burde du ikke klage i frykt for at ny sensor trekker karakteren ytterligere. Du kan jo muligens be eksamenskameraten din som fikk B om å sende, slik at dere kan veie begrunnelsene mot hverandre og se hva du "manglet" til en B.

Will do. Skjønner ingenting jeg, snakker med en medstudent nå. Vi arbeidet også ut i fra samme notater. Hun svarte på 4 av 5 oppgaver, jeg svarte på alle. Og jeg vet jeg hadde rett på alle. Og hun fikk også en C. Sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do. Skjønner ingenting jeg, snakker med en medstudent nå. Vi arbeidet også ut i fra samme notater. Hun svarte på 4 av 5 oppgaver, jeg svarte på alle. Og jeg vet jeg hadde rett på alle. Og hun fikk også en C. Sukk..

Det er utrolig frustrerende vil jeg tro. Jeg har ikke klaget selv, men bedt om begrunnelse en gang. I samme faget klaget en venninne året før, fra en D til en B. Begrunnelsen hun fikk var "det var bare ikke bra nok". Håper du får klarert opp i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en C betyr at du har prestert "som forventet" og altså uten noen direkte "feil".

Ifjor klagde jeg på en C og fikk A. Så hvis du tror du har prestert bedre enn forventet er det bare å klage i vei! Men du risikerer like gjerne å bli satt ned. Hvis du er usikker på om du har gjort det bedre enn C, vil jeg anbefale deg å ikke klage. C er en helt grei karakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig frustrerende vil jeg tro. Jeg har ikke klaget selv, men bedt om begrunnelse en gang. I samme faget klaget en venninne året før, fra en D til en B. Begrunnelsen hun fikk var "det var bare ikke bra nok". Håper du får klarert opp i dette!

Åh, så frustrerende det må være å få et sånt svar. Jeg har alltid vært glad i norsk og husker på 1.året vgs fikk jeg alltid 5+ og 6-. Spurte jeg om hva jeg trengte for å nå opp til en ren sekser fikk jeg beskjed om at "hun følte bare ikke det var en 6er". Og ja, utrolig frustrerende.

Husk at en C betyr at du har prestert "som forventet" og altså uten noen direkte "feil".

Ifjor klagde jeg på en C og fikk A. Så hvis du tror du har prestert bedre enn forventet er det bare å klage i vei! Men du risikerer like gjerne å bli satt ned. Hvis du er usikker på om du har gjort det bedre enn C, vil jeg anbefale deg å ikke klage. C er en helt grei karakter :)

Tja, litt vanskelig å si hva som er "forventet" når det er en veldig faktabasert eksamen. 5 spørsmål om forskjellige teorier og strategier innen markedsføring. Og jeg kunne all faktaen på strak arm og la til eksempler og sånn. Jeg personlig var skråsikker på at dette var minst en B.

Og med mine ambisjoner dessverre ikke C en grei karakter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt tussete at det går an. Man burde i alle fall være sikra å ikke gå MER enn en karakter ned. Dessuten blir jeg så himla sur når jeg hører hvor utrolig mye lettere eksamner de har på BI sammenlignet med høyskolen jeg går på. På matten får de feks SVARalternativer på deler av eksamen og de trenger ikke ha hele pensumet. Vi har hele pensumet og svaralternaiver kan vi se langt etter. Har også inntrykket av at det er skikkelig tilfeldig hvilke karakterer man får til tider. Sukk :(

Har akkurat hatt eksamen i matematikk for økonomer 1. år på BI, regner med det er den du sikter til. Vi har kun eksamen på en liten del av pensum. Basismatte tilsvarende 1. år på vgs, brøk, likninger i forskjellige grader og funksjoner. Selve kurset starter ikke før over nyttår. Før ble denne eksamenen vi har hatt nå tatt som intensivkurs med avsluttende prøve i starten av 2. semester. Grunnet høy strykprosent på kurset er det nå gjort om til ett "fag" over ett semester med undervisning pluss eksamen. Karakteren vi får på flervalgsprøven nå til jul teller kun 20% av sluttkarakteren til sommeren.

Dere har hatt teori på markedsføringseksamen? Vi har hatt en innlevering som går på å utarbeide en markedsplan for en reell bedrift. Oppgaven har bachelorstørrelse og har vært enormt omfattende. Har fått inntrykk av at arbeidsmengden er mye større på BI kontra offentlige høgskoler, men jeg håper jeg får igjen for det når jeg er ferdig! Har fire eksamener nå til jul pluss hjemmeeksamenen i mrk.

Håper du finner en løsning på denne karakteren! Tørr ikke tenke på svarene jeg får engang, har satt litt høye krav tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hatt eksamen i matematikk for økonomer 1. år på BI, regner med det er den du sikter til. Vi har kun eksamen på en liten del av pensum. Basismatte tilsvarende 1. år på vgs, brøk, likninger i forskjellige grader og funksjoner. Selve kurset starter ikke før over nyttår. Før ble denne eksamenen vi har hatt nå tatt som intensivkurs med avsluttende prøve i starten av 2. semester. Grunnet høy strykprosent på kurset er det nå gjort om til ett "fag" over ett semester med undervisning pluss eksamen. Karakteren vi får på flervalgsprøven nå til jul teller kun 20% av sluttkarakteren til sommeren.

Dere har hatt teori på markedsføringseksamen? Vi har hatt en innlevering som går på å utarbeide en markedsplan for en reell bedrift. Oppgaven har bachelorstørrelse og har vært enormt omfattende. Har fått inntrykk av at arbeidsmengden er mye større på BI kontra offentlige høgskoler, men jeg håper jeg får igjen for det når jeg er ferdig! Har fire eksamener nå til jul pluss hjemmeeksamenen i mrk.

Håper du finner en løsning på denne karakteren! Tørr ikke tenke på svarene jeg får engang, har satt litt høye krav tror jeg.

Om jeg forstår deg rett så har dere "grunnleggende matematikk" som et fag som går over to semester? Der dere har hatt en prøve nå på deler av pensum? Det høres jo fantastisk ut. Her ligger strykprosenten på 40% for matematikken. Vi peiser gjennom hele boka på 3 måneder (dvs, nesten halvparten av forelesningene gikk med til å lære det grunnleggende fra vgs om igjen) og skal ha eksamen på torsdag i hele sulamitten. Vi får ha med alle hjelpemidler, men det blir gitt så mange oppgaver at vi uansett ikke får tid til å sjekke opp noe særlig i boka.

Jeg synes hjemmeeksamner, deleksamner, mm høres mye bedre ut. Her har vi hatt studiekrav i org.teori, bed.økonomi og markedsføring. Disse må bestås for å få ta eksamen, men teller ingenting.

Hvor du har inntrykket av at arbeidsmengden er større på BI vet jeg ikke, men mitt er i alle fall omvendt. Virker som om Bi velger ut mye av pensum selv, man får kanskje flere oppgaver som teller inn på avsluttende karakter, lettere eksamner, mm. mens vi hos oss har alt pensumet, ingen hint om hva vi får på eksamen, kun en eksamen i hvert fag og eksamner der det nesten kan se ut som om foreleserne (som lager oppgavene) VIL sette oss i feller og gi oss dårlige resultater. Sukk.

Uansett, takk for det. Håper dine resultater blir gode - det er skummelt med høye forventninger :-)

Jeg trodde at den høyeste karakteren ble stående jeg, uansett? At man ikke kan settes ned... men der tok jeg visst feil ja. Blandet sikkert med konte.eksamen.

Niks, man kan bli satt ned. Man kan kun konte en eksamen om man strøk, så sånn sett går det jo ikke an å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt vanskelig å si hva som er "forventet" når det er en veldig faktabasert eksamen. 5 spørsmål om forskjellige teorier og strategier innen markedsføring. Og jeg kunne all faktaen på strak arm og la til eksempler og sånn. Jeg personlig var skråsikker på at dette var minst en B.

Nå er jeg ingen lærer og har ikke hatt universitetsutdannelse med bokstavkarakterer (i forrige årtusen fikk vi tallkarakterer liksom :D), så ta det for det det er :). Men altså - om en C beskriver et svar som er som forventet, så ville jeg, om jeg var lærer, forventet at studenten kunne alle fakta om emnet, samt greide å finne noen eksempler. Skulle karakteren blitt høyere skulle også besvarelsen inneholdt begrunnelser for hvorfor svaret ble sånn, evt også drøftet ulike sider av svarene. Og jo bedre drøftinger, jo høyere karakter.

Jeg tror - som borderen - at jeg ikke ville klaget på en C dersom faren for å bli satt ned er overhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen lærer og har ikke hatt universitetsutdannelse med bokstavkarakterer (i forrige årtusen fikk vi tallkarakterer liksom :D), så ta det for det det er :). Men altså - om en C beskriver et svar som er som forventet, så ville jeg, om jeg var lærer, forventet at studenten kunne alle fakta om emnet, samt greide å finne noen eksempler. Skulle karakteren blitt høyere skulle også besvarelsen inneholdt begrunnelser for hvorfor svaret ble sånn, evt også drøftet ulike sider av svarene. Og jo bedre drøftinger, jo høyere karakter.

Jeg tror - som borderen - at jeg ikke ville klaget på en C dersom faren for å bli satt ned er overhengende.

Som sagt, dette er en veldig faktabasert eksamen. Det er ikke mulig å greie ut i det vide og det brede sånn som det ville vært på en god del andre eksamner. Det blir jo dessuten ikke spurt om å greie ut i eksamensoppgaven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg rett så har dere "grunnleggende matematikk" som et fag som går over to semester? Der dere har hatt en prøve nå på deler av pensum? Det høres jo fantastisk ut. Her ligger strykprosenten på 40% for matematikken. Vi peiser gjennom hele boka på 3 måneder (dvs, nesten halvparten av forelesningene gikk med til å lære det grunnleggende fra vgs om igjen) og skal ha eksamen på torsdag i hele sulamitten. Vi får ha med alle hjelpemidler, men det blir gitt så mange oppgaver at vi uansett ikke får tid til å sjekke opp noe særlig i boka.

Jeg synes hjemmeeksamner, deleksamner, mm høres mye bedre ut. Her har vi hatt studiekrav i org.teori, bed.økonomi og markedsføring. Disse må bestås for å få ta eksamen, men teller ingenting.

Hvor du har inntrykket av at arbeidsmengden er større på BI vet jeg ikke, men mitt er i alle fall omvendt. Virker som om Bi velger ut mye av pensum selv, man får kanskje flere oppgaver som teller inn på avsluttende karakter, lettere eksamner, mm. mens vi hos oss har alt pensumet, ingen hint om hva vi får på eksamen, kun en eksamen i hvert fag og eksamner der det nesten kan se ut som om foreleserne (som lager oppgavene) VIL sette oss i feller og gi oss dårlige resultater. Sukk.

Uansett, takk for det. Håper dine resultater blir gode - det er skummelt med høye forventninger :-)

Vil ikke si det er "Grunnleggende matematikk" vi har neste år. Skjønte ikke været når jeg titta i den.

"Matematikk for økonomer" er delt opp i to deler. En del er det grunnleggende fra vgs, som vi har hatt iår med flervalgseksamen. Del to er selve faget som vi får over jul. Det var rundt 40% som strøyk på skolen vår også, derfor de har gått over til denne måten. Mange (meg inkludert) har ikke gått på skolen på mange år og har nesten ikke grunnlag å bygge videre på, derfor er denne repetisjonen vi har nå før jul gull verdt! Til sommeren kan vi ha med formelsamling, men thats it. Til jul nå fikk vi kun ha med kulepenn :P

Vi har også hatt arbeidskrav. Vi hadde en massiv innlevering i matte, åtte prøver med 10 spm hver i Økonomistyring og fem studiekrav i Bedriften, pluss en innlevering. Skulle gjerne hatt eksamen i markedsføringsledelse i stedet for innleveringen! Det er en gruppeoppgave og jeg har brukt rundt 10-20 timer i uka i rundt TO mndr på den. Har ikke hatt noe liv ved siden av. Den består av en markedsplan på 10 sider, pluss en faglig begrunnelse på 20, inkl regnskap og budsjett som vi må sette opp.

Forelesningene og innleveringene er lagt mest mulig opp mot eksamen. Jeg øver nå til økonomistyring og kan jeg alle metodene som er brukt i de 80 oppgavene på arbeidskravene vil jeg få en A. Foreleserne er også bedre på BI. Jeg har en far som er lektor på HIVE og vet en del om hvordan det foregår der i forhold. Gikk der også ett halvt år og det frister ikke til gjentakelse!

Håper pengene jeg bruker ekstra blir godt investert :)

Niks, man kan bli satt ned. Man kan kun konte en eksamen om man strøk, så sånn sett går det jo ikke an å gå ned.

Her er det store forskjeller. Hos oss kan man konte alle fag man vil, men man må betale eksamensavgift. Da vil høyeste karakter stå.

Moro å høre forskjeller på skolene, har jo kun praktisk erfaring med min skole. Håper du blir mer fornøyd med karakterene på de andre eksamenene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det hjelpe å kunne sammenligne med min medstudens oppgave?

Heldigvis så klaget han ikke, får da kunne jo dette fått konsekvenser for hele klassen. :P

Man skal aldri sammenligne besvarelser når man setter karakterer. Hver karakter er individuell med mindre det er prosjekt som leveres som gruppeoppgave. Og selvfølgelig vil formuleringer ha betydning, man kan da med måten man ordlegger seg vise forståelsen for stoffet.

Faglærer er heller aldri sensor på eksamen, oppgaver bedømmes alltid av andre for å unngå gjenkjenning og trynefaktor. Dersom man klager så vil en ny sensor vurdere oppgaven, og denne vet ikke på forhånd hvilken karakter som ble gitt av første sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faglærer er heller aldri sensor på eksamen, oppgaver bedømmes alltid av andre for å unngå gjenkjenning og trynefaktor. Dersom man klager så vil en ny sensor vurdere oppgaven, og denne vet ikke på forhånd hvilken karakter som ble gitt av første sensor.

Jeg har hatt faglærer som sensor maaange ganger.

Ellers så må jeg jo bare si at det er mye tilfeldighet på eksamen. Noen ganger har man da også flaks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, man kan bli satt ned. Man kan kun konte en eksamen om man strøk, så sånn sett går det jo ikke an å gå ned.

På NTNU kan man ta opp eksamen igjen om man vil prøve å forbedre resulatet, og da tror jeg det er slik at den høyeste karakteren blir stående. Tror jeg. Men mulig konte ikke betyr det jeg trodde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri sammenligne besvarelser når man setter karakterer. Hver karakter er individuell med mindre det er prosjekt som leveres som gruppeoppgave. Og selvfølgelig vil formuleringer ha betydning, man kan da med måten man ordlegger seg vise forståelsen for stoffet.

Faglærer er heller aldri sensor på eksamen, oppgaver bedømmes alltid av andre for å unngå gjenkjenning og trynefaktor. Dersom man klager så vil en ny sensor vurdere oppgaven, og denne vet ikke på forhånd hvilken karakter som ble gitt av første sensor.

Jo, det er de. Hos oss er faglærer/foreleser sensor på tre av fire eksamner. Hadde også en eksamen i fjor der faglærer var sensor.

På NTNU kan man ta opp eksamen igjen om man vil prøve å forbedre resulatet, og da tror jeg det er slik at den høyeste karakteren blir stående. Tror jeg. Men mulig konte ikke betyr det jeg trodde :P

Tror ikke det er konting nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: C er er god karakter. Vi har ikke amerikanske tendenser her i landet, hvor man får A bare fordi man rekker opp hånda i timen, så og si. :)

For å få B må besvarelsen være fremragende, mens den må være enestående for å få en A. Og så kommer alle de subjektive oppfatningen fra ulike sensorer inn, men det er for å sikre en jevn bedømmelse at det også tilknyttes en tilsynssensor. Som Line sier, vil det aldri være faglærer som bedømmer oppgavene, så dine bekymringer for at en sensor ikke vil vite hva dere har fokusert på under forelesninger er irrelevante, da dere som du sier har besvart en faktaoppgave. EDIT: Så nå at dere av en eller annen grunn ofte har faglærer som sensor, men du har jo uansett besvart en oppgave hvor dere ikke skal greie ut, men kun besvare

faktabasert.

Vi anbefaler alltid studentene våre å be om en begrunnelse før de evt klager. Framgangsmåten for dette står enten på emnesiden eller fås ved å ta kontakt med studiekonsulenten for emnet. Du må be om begrunnelsen innen en uke etter sensur. Idet du leser den, vil du høyst sannsynlig ville kunne avgjøre hvorvidt du bør klage eller ikke. Du kan selvsagt ikke be om at din oppgave sammenlignes med en medstudents på den måten, for oppgaven din leses i lys av hva som er læringsmål for emnet og ikke minst hva du faktisk skriver. :)

På NTNU kan man ta opp eksamen igjen om man vil prøve å forbedre resulatet, og da tror jeg det er slik at den høyeste karakteren blir stående. Tror jeg. Men mulig konte ikke betyr det jeg trodde :P

Det er ikke alle skoler/uni som har konte-eksamen. På Blindern har vi feks ikke det. Dersom du ikke er fornøyd med karakteren, må du vente til neste gang emnet går før du får anledning til å forbedre karakteren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så mye overraskende eksemplarisk adferd i dag, jeg har lyst til å ignorere alt som ikke var eksemplarisk, fordi fremgangen er så tydelig. Ingen byks i iver for å hilse på forbipasserende, ikke noen stressende impulser om å jage etter syklister. Med unntak av en close call, med snuten faretruende nær å berøre midt på skinkesprekken til en som stod med ryggen til, så forsøkte han heller ikke sniffe busspassasjerer. Rolig og behersket og tålmodig for det meste. Ny fase i utviklingen og sladretreningen har fått effekt.  Hva jeg trenger bli flinkere til å forutse er Edewards ønske om sosial inkludering ved kassen i butikker, for å unngå at han planter labbene på disken. Det har skjedd så mange ganger nå, det er pinlig overfor meg selv å ikke forutse og forebygge det der. Inne i dyrebutikken er det ingen krise, men å LA ham få sjansen til å plante labbene på disken i kaffebaren er FLAUT. Virkelig flaut. Trenger huske at det å interaktere med andre mennesker sammen med Edeward er reell multitasking. Hovedvekten av oppmerksomhet må være på ham, og det er ikke rom for å ikke ha ham som universets midtpunkt i flere sekunder, ellers bryter han sitt-bli for å gjenvinne status som center of attention. Han er dramaqueen og skjørtejeger. Flørter med alt på to bein som sender ham vibber av gjensidig interesse. Vibber. Blikk. Følelser. Det er en kommunikasjonsform Edeward forstår, og der det vibber potensiell kos og kjærlighet, der er ikke han sen om å prøve innkassere.  Nuvel. Han ville endelig posere for fotografen i dag: Enten så har han forstått at sitt-bli gjelder selv om mamsen tar opp den flate, svart magi dingsen, eller.. ..så ble en vindel gittertrapp bare too much to ask. Det var ikke det at han ikke hadde lyst på den bollen.    Det var dumt av meg å sette oss i den situasjonen der med sekken full av råfor. Ventet tålmodig og nonchalant noen trinn lenger ned, uten å gi ham mer oppmerksomhet, og tenkte jeg ikke ville gå derfra før vi mestret den trappen, men så gikk det kuldegys nedover ryggen min og påminnet meg om at vi hadde en real klimakrise på gang, og vi måtte avbryte for å reise hjem til fryseren. Bedre planlegging neste gang.
    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...