Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking


Stueloff
 Share

Recommended Posts

Stusser litt over hvor mange som faktisk unngår å røyke inne kun for hundenes del. Hva med deres egen helse, eller helsen til de dere eventuelt bor sammen med? For meg ville innendørs røyking vært uaktuelt, hund eller ei..

Altså alle vet vell at røyking er skadelig, men for min del er det da noe jeg har begynt med og for øyeblikket så ser jeg ingen grunn til og slutte(evt det er vanskelig så jeg venter til jeg må, feks om jeg skal ha barn), og jeg kan fint røyke inne. Nå bor jeg for meg selv, men velger og gå ut pga hunden. Siste samboeren min røykte også og da røykte vi inne, men ikke med hundene i samme rom. Om vi fikk besøk av ikke røykere eller andre som ikke tåler det ja da går vi ut. Hadde jeg nå blitt sammen med en som ikke synes det er greit at jeg røyker inne, ja da går jeg selvfølgelig ut.. Om de ikke har noe problem med det så kanskje jeg røyker inne. Man tar jo hensyn selv om man er røyker liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte? Hvor har du dette fra? Selv småsnuserne til Line har bedre lungekapasitet (kondisjon) enn meg..

Snakket om DYR generelt, husdyr har da mindre lunger enn et voksent menneske, og det har da ingenting med kondisjon å gjøre hvor skadelig røyk er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket om DYR generelt, husdyr har da mindre lunger enn et voksent menneske, og det har da ingenting med kondisjon å gjøre hvor skadelig røyk er?

Jo, det har det. En med god kondisjon fyller og tømmer lungene oftere, ergo renser den også blodet for giftgasser lettere. Samtidig vil et dyr som er på gulvet/lavt nede få i seg mindre røyk enn et menneske, iom at røyken stiger og holder seg høyt oppe. Røyken har også fått satt igjen mesteparten av sine giftstoffer i lungene til den som røyker, og derfor er stuelufta "mildere" for dyra/andre folk, enn den som inhaleres direkte. At røyking ikke er sunt er jeg helt enig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har det. En med god kondisjon fyller og tømmer lungene oftere, ergo renser den også blodet for giftgasser lettere.

Det er vel ikke helt sant? En med god kondisjon trenger ikke å fylle og tømme lungene like ofte som en med dårlig kondisjon, fordi en med god kondisjon har mer hemoglobin i blodet og dermed kvitter seg med giftgasser mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt sant? En med god kondisjon trenger ikke å fylle og tømme lungene like ofte som en med dårlig kondisjon, fordi en med god kondisjon har mer hemoglobin i blodet og dermed kvitter seg med giftgasser mer effektivt.

Det er sant det! Men det er lettere å forstå slik jeg forklarte det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i et røykfullt hjem og har selv røyka i ca 20 år ( med opphold) og jeg blir dårlig hvis jeg røyker inne. Jeg får røyk i øyne, nese og overalt føler jeg og det blir bare plagsomt. Nå er det selvfølgelig helt uaktuelt å røyke inne for meg uansett, men når jeg var på leverandørbesøk på et høvleri som hadde røykerom fikk jeg lyst til å gå ut til tross for øsepøseregn. Der var det selvfølgelig ikke lov til å røyke ute, så jeg måtte lide meg igjennom det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det! Men det er lettere å forstå slik jeg forklarte det....

Jeg bare reagerte på at du skrev at man fyller lungene oftere og ikke bedre. Drar jeg ut på joggetur nå tror jeg at jeg må puste og pese litt oftere enn om jeg hadde dratt ut på joggetur når jeg var i min livs form for 1 år siden :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tulip og Havanaislove (sånn for å faktisk snakke om temaet), vil god kondisjon eller størrelse på lunger ha en virkning på hvor skadelig røyk egentlig er? Er ikke de største farene ved passiv røyking skade av flimmerhår, stoffer som irriterer slimhinner osv? Og da spiller det vel mindre rolle hvordan lungekapasitetet eller størrelse på lungene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tulip og Havanaislove (sånn for å faktisk snakke om temaet), vil god kondisjon eller størrelse på lunger ha en virkning på hvor skadelig røyk egentlig er? Er ikke de største farene ved passiv røyking skade av flimmerhår, stoffer som irriterer slimhinner osv? Og da spiller det vel mindre rolle hvordan lungekapasitetet eller størrelse på lungene er?

Det er stoffer som irriterer slimhinner samt oppsamling av karbondioksid i blodet som er de største passive skadene. Irritasjon i slimhinner utløser lettere infeksjoner og astma hos barn, og det gir hjerte/karsykdommer hos voksne. Flimmerhårene blir ikke særlig påvirket, det må mer direkte røyk (og varmen) til det. Kondisjonen tilsier jo hvor fort man får renset blodet sitt for karbondioksid, og også om generell helsetilstand (om man er lettere utsatt for infeksjoner feks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røykte før, men det var fullstendig uaktuelt å gjøre det innendørs eller andre steder hvor hundene blir utsatt for passiv røyking. Jeg skjønner ikke hvordan man kan sammenligne å bo i byen med hund og det å utsette dem for passiv røyking innendørs.

Det var fordi man utsetter jo byhunder lett og ledig for eksos, bly, smog og allslags forurensningsdritt ved å bo midt i byen - sikkert ikke bra for "sarte" hundelunger det heller. For ikke å snakke om det fæle saltet som de får på seg, og kanskje i seg hvis de slikker seg.

Men nå tror jeg faktisk at hundene slett ikke er så sarte som små barn. Det er også sjelden med passiv røyk-skader i løpet av barnas første 10-12 år også (selv om astma definitivt kan forverres - og kanskje utløses av det?).

Hunder dør jo sjelden av lungekreft, emfysem, KOLS, etc. Like lite som byhunder ser ut til å ta særlig skade av luftforurensninger. Det lever hunder lenge og vel i større byer enn Oslo, liksom.

Men det kan såklart være fordi deres natulige livslenge ikke er tilstrekkelig lang for å utvikle dette.

Barn derimot, ser dog ut til å bli bare mer og mer allergiske. Og "allergikortet" brukes flittig for å hindre røyking og hunder litt overalt. Forsvidt helt greit - er allergisk selv, jeg. Men samtidig så er det rart at man aldri hørte om nærmst dødlig allergi for hunder når gymsaler, busser, hotell, skoler og nærmest enhver idretthall tillot hunder for bare kanskje 10 år siden. Og for ennå lengre siden lånte vi jo med oss hunder for å ha med på aktivitetsdager på skolen, klasseturer, etc. Det kan jo ikke være BARE flaks at ingen var så allergisk som ungene i dag tydeligvis er?

Sorry - litt OT der, vet var røyking vi snakket om - ikke allergi. Det var en avsporing pga astma..

Ikke misforstå meg - jeg mener selvsagt ikke at man skal utsette hundene med viten og vilje for ting som kan være skadelig, fordet! Og jeg mener slett ikke at man BURDE røyke inne for å herde verken folk eller dyr!

Dog synes jeg det er viktig å få fram at hunder er IKKE barn og behøver heller ikke behandles som det. Barn skal absolutt ikke vokse opp i et røykfylt hjem. Hva folk velger for sine hunder må være opp til hver enkelt hundeeier, ikke almennheten.

Jeg synes det lukter aldeles ufyselig av endel parfymer og nyser vettet av meg når jeg må være sammen med endel "sminkedukker" av hundeeiere. Men det har da aldri falt meg inn å engang tenke tanken "stakkars hunden", likevel. Selv om mine nok "fnyser" litt ekstra i nesen når selv JEG kan lukte personen flere meter ifra.

Flere jeg kjenner blir skikkelig plaget av sterk krydderlukt eller hvitløk - men igjen tenker man neppe at det er synd på hunden deres (som sikkert spiser omtrent det samme...).

Så det er klart at hunder blir vant til slikt hjemmefra, og jeg mistenker at ingen antirøykbloggere får meg til å forandre mening om senskadene til hunder pga en røykende eier. Kan heller ikke huske noen lungesyke hostende hunder hjemme hos kjederøykende og kaffedrikkende oppdrettere verken på 80 eller 90-tallet, hvor det var mer regelen enn unntaket.

Vet ikke helt om det da er riktig anledning å si at man har heldigvis ikke hunder som er spesielt usikre rundt folk som har drukket heller.. Men hunder som ikke er "vant" til sånt reagerer lett de også. Det er dermed ikke sagt at de tar noen skade av det på den ene eller andre måten.

Men bevares, det er jo ikke noe feil i å la være! Snarere tvert imot. Men det blir for dumt hakke på røykere ved enhver anledning som byr seg likevel. Skulle man tatt hensyn til hva HUNDENE liker eller ikke skulle man vel vasket gulvet med kattemøkk, vil jeg tro...

Susanne

(PS - NEI, jeg sitter ikke hjemme og røyker og drikker sammen med hundene mine hele tiden, altså! LOL)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda litt mer om hvor skadelig røyk er for dyr: http://www.care2.com...harms-pets.html

"One study shows that the more members of a household who smoke, the higher their dogs’ risk of developing certain kinds of cancer. It’s such a direct connection that dogs with long noses are at an even greater risk of developing certain nasal and sinus cancer, as they expose more tissue to the carcinogens when they inhale. Short and medium-nosed dogs are more susceptible to lung cancer, as the carcinogens more quickly pass the nose and settle in the lungs."

Forøvrig handler lungekapasitet om mye mer enn god kondisjon, det handler bla om tilstanden på flimmerhår (finnes de, er de ødelagt osv) til tilstanden på bronkiene og alveolene (ytre/indre/betennelse eller ei), sensitivitet for irritanter, slimproduksjon, om diffusjonen er god osv osv. Jeg har til tider svært god kondisjon og endelig normal diffusjon, men min lungekapasitet er likefullt på 40%. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tulip og Havanaislove (sånn for å faktisk snakke om temaet), vil god kondisjon eller størrelse på lunger ha en virkning på hvor skadelig røyk egentlig er? Er ikke de største farene ved passiv røyking skade av flimmerhår, stoffer som irriterer slimhinner osv? Og da spiller det vel mindre rolle hvordan lungekapasitetet eller størrelse på lungene er?

Men hvorfor er det da så veldig mye mer skadelig med passiv røyking iforhold til barn? Regnet med at det hadde med lungefuksjonen å gjøre.

"Dagbladet 1. august 2002 (journalist Astrid Meland - refererer BBC) Katter i røykende hjem løper dobbelt så stor risiko for å utvikle dødelig lymfekreft som andre katter." - tydelig er det bevist at det er veldig skadelig for våre dyr iallfall er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det da så veldig mye mer skadelig med passiv røyking iforhold til barn? Regnet med at det hadde med lungefuksjonen å gjøre.

"Dagbladet 1. august 2002 (journalist Astrid Meland - refererer BBC) Katter i røykende hjem løper dobbelt så stor risiko for å utvikle dødelig lymfekreft som andre katter." - tydelig er det bevist at det er veldig skadelig for våre dyr iallfall er det uansett.

Aner ikke, derfor jeg spør :P Men nå fikk jeg gode svar på det. Jeg trodde ikke at passiv røyking ga økt karbondioksid i vevene f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyke inne og i bil? Det er jo klin umulig å få ut lukta om man f. eks vil selge :P

Har sett folk som røyker i bil med BARN i bilen og det er helt uforståelig for meg. Ville være det samme med hund, en bil er jo så liten sammenlignet med f. eks et hus.

Tror mitt syn på røyking er veldig konservativt uansett, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunder som lever i gasskammere av noen røykehjem påvirker dyrets helse mot det negative burde det da ikke være noen tvil om, men siden et hundeliv er så mye kortere enn et menneskeliv, så vil jo ikke konsekvensene av langtidsskadene være helt sammenlignbare med et barn/menneske som lever flere tiår under like forhold - tenker nå jeg.

Nå røyker ikke jeg lenger, og det siste tiåret som røyker så røykte jeg heller ikke inne. Men da jeg røykte inne, så tenkte jeg på hunden(e) som da var ufrivillige passive røykere. Jeg så derfor til at det i hvert fall ikke ble et stillestånde gasskammer inne, og lot gjerne hunden(e) ligge på kjøkkenet med lufting hvis vi satt en gjeng og så film mens vi gasset lungene og omgivelsene våre med sigarettrøyk.

Uansett, røyk stinker noe helt forferdelig. Hunder som lever inne med inne-røykere som ikke tenker særlig på lufting, de hundene lukter gammal tobakksrøyk. Til og med båndene fra slike røykehjem stinker røyk, og når jeg da holder i innrøyka hundebånd på lufting av deres hunder, så har det faktisk luktet sur sigarettrøyk av hånden min etterpå. Jeg er såå glad jeg ikke røyker lenger. Den lukta henger jammen godt i :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med lungekreft e.l. ved passivrøyking hos hunder bekymrer meg minimalt egentlig. De har såpass kort livslengde så jeg tror ikke det greier ha så stor innvirkning på de.

Selv røyker jeg ute rett og slett for innemiljøet sin skyld. Jeg liker ikke våkne/sove/spise osv i røykelukt og lukten av sneip syns jeg er uutholdelig. Så jeg røyker ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon har lenge vært at de værste ikke-røykerne er de som har sluttet selv..

Så merkelig. Mitt inntrykk er motsatt, både ved å se på menneskene rundt meg og ikke minst på meg selv.

Jeg elsker å stå sammen med røykerne mens de røyker - både da jeg røykte og nå som ikkerøyker. Jeg husker nok at jeg selv likte stimulansen, og derfor stjeler litt av roen av å røyke når jeg da henger sammen med røykerne.

Ny røyk lukter også magisk godt. Gammel røyk derimot... fy **** for en stank. Den lukten likte jeg hverken som røyker eller som ikkerøyker.

Men passiv røyker i form av å sitte inne i et rom fullt i tobakksrøyk likte jeg hverken som røyker eller som ikkerøyker. Jeg har alltid fått åndenød av det, og jeg har alltid vært den som har tenkt på gjennomlufting og lukt som sitter i. Som sagt, akkurat likedan som røyker som ikkerøyker ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg veldig mye, de som røyker får overhodet ikke lov til å røyke innendørs/i bil med sammen med hunden min, og ikke ha han oppå fanget om de røyker ute, det er helt unødvendig, og noe man absolutt burde ta hensyn til med sine dyr. Røyk er tross alt enormt skadelig, og så unødvendig å påføre våre firbente som vi har ansvaret for.

Jeg har aldri røyket, men jeg snuser, det påfører iallefall ikke andre rundt meg skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig. Mitt inntrykk er motsatt, både ved å se på menneskene rundt meg og ikke minst på meg selv.

Jeg elsker å stå sammen med røykerne mens de røyker - både da jeg røykte og nå som ikkerøyker. Jeg husker nok at jeg selv likte stimulansen, og derfor stjeler litt av roen av å røyke når jeg da henger sammen med røykerne.

Ny røyk lukter også magisk godt. Gammel røyk derimot... fy **** for en stank. Den lukten likte jeg hverken som røyker eller som ikkerøyker.

Men passiv røyker i form av å sitte inne i et rom fullt i tobakksrøyk likte jeg hverken som røyker eller som ikkerøyker. Jeg har alltid fått åndenød av det, og jeg har alltid vært den som har tenkt på gjennomlufting og lukt som sitter i. Som sagt, akkurat likedan som røyker som ikkerøyker ;)

Opplever det samme som deg. Alle i familien som har sluttet å røyke, har ingenting imot om jeg tar meg en røyk hos dem og i nærheten av dem. Jeg spør alltid, for jeg vil ikke "friste" noen til å begynne igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...