Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking


Stueloff
 Share

Recommended Posts

Nei, mine har aldri reagert på røyking verken inne eller ute, unge eller gamle. En fin motivasjon for å slutte, kanskje - hvis ikke den EGNE helsa er tilstrekkelig, liksom.

Jeg tror dog den medisinske faren for hunder nok er relativt liten - hunder som lever i by'n opplever nok minst like store luftforurensning ved å labbe gatelangs i eksosrør høyde. Men man fraråder jo ikke hunder i byen fordet, liksom. H

ar heller ikke hørt om noen statistikk som tilsier at byhunder er oftere syke, kreftrammet eller annet enn de som bor på landet. (Som ikke kan tilskrives lettere tilgang til veternærtjenester, såklart)

Men EN ting er sikkert - hunder som bor hos røykere lukter røyk! :w00t:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine reagerer på røyk, akkurat som eksos. De nyser og synes det er ubehagelig. Ingen av de er vant til røyking rundt seg og jeg har aldri bodd i by, så jeg tror de ragerer så tydelig pga det.

Det er ikke lov til å røyke inne eller i bil. :P Både av hensyn til meg og hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine reagerer på røyk, akkurat som eksos. De nyser og synes det er ubehagelig. Ingen av de er vant til røyking rundt seg og jeg har aldri bodd i by, så jeg tror de ragerer så tydelig pga det.

Det er ikke lov til å røyke inne eller i bil. :P Både av hensyn til meg og hundene.

Mine to hater røyklukt. De nyser og snøfter og prøver å vike unna. Men de liker heller ikke bållukt eller bensinlukt /eksos.

Det er sikkert en vanesak. Akkurat som med unger, vil jeg tro. VI hadde innerøykende foreldre og tenkte ikke stort over det. Unge i dag synes det er helt uhørt og grusomt. En GOD utvikling!

OG har dere lagt merke til hvor sjelden man ser folk røyke på TV for tiden? Det er vel bare "bad guys" som får lov vise det, liksom... HA HA

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye man bli vant til. Jeg var på besøk hos søsteren min i Sandefjord og jeg og svigerbror satt ute å brant bål i en bålbanne i hagen. Vi skulle en snartur på butikken nede i byen, og svigerbror var såååå flau over at han luktet bål. Han var helt sikker på at folk kom til å reagere og tro at vi røykte ett eller annet merkelig. haha, jeg syns jo bållukt er god lukt jeg da :)

Jeg kommer fra et røyfritt hjem og kjenner at jeg blir litt smådårlig av å være inne hos noen som røyker. (og er veldig følsom for den miste røyklukt også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker minst mulig inne, for hundene sin del. Er det en gang jeg ikke orker og gå ut så sitter jeg alltid under vifta på kjøkkenet eller ved et åpent vindu. Mine har aldrig reagert på det, men jeg ville ikke røyket med en unge i hus og jeg regner med at det er ikke noe bedre for hundene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er verre at folk røyker inne med barn i hus enn med hunder. Og det er jo ikke få som gjør det.

Men, nei, våre reagerer ikke på det ute. Ikke som jeg har merket noe til, iallefall.Når man røyker ute er det jo såpass langt over hodet på dem, at det treffer dem vel sjelden direkte.

EDIT:

Ja det er mye man bli vant til. Jeg var på besøk hos søsteren min i Sandefjord og jeg og svigerbror satt ute å brant bål i en bålbanne i hagen. Vi skulle en snartur på butikken nede i byen, og svigerbror var såååå flau over at han luktet bål. Han var helt sikker på at folk kom til å reagere og tro at vi røykte ett eller annet merkelig. haha, jeg syns jo bållukt er god lukt jeg da :)

Jeg kommer fra et røyfritt hjem og kjenner at jeg blir litt smådårlig av å være inne hos noen som røyker. (og er veldig følsom for den miste røyklukt også)

Sånn er jeg og. Det er ikke bare astmaen som gjør at jeg missliker røyking inne. Synes sånn helt ærlig og brutalt at det er litt.. ekkelt? Ikke helt riktig ord, men dere tar poenget. Jeg blir rett og slett uvel av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg og. Det er ikke bare astmaen som gjør at jeg missliker røyking inne. Synes sånn helt ærlig og brutalt at det er litt.. ekkelt? Ikke helt riktig ord, men dere tar poenget. Jeg blir rett og slett uvel av det.

Jeg var passiv røyker i 15 år før de sluttet å røyke hjemme, jeg har astma så det synger etter og blir kvalm i røyk lukt.

Om mamma nå røyker en røyk (så på terassen) så reagerer jeg med en gang, foxi vokste opp i røyk, mine to yngste har ikke men om vi er hos folk som røyker nyser amiga masse når det er røyk i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke. Et barndomsminne som blir framkalt når noen handler mentolsigaretter av meg er tante som er på besøk og sitter i stua jeg kommer inn den lange gangen og ser mot stua der ligger det et tåkelag over hele stua.

Jeg tror det er skadelig for dyr også at noen røyker inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at passiv røyking er like skadelig for dyr som for mennesker. Om det er værre for hunden som Havanaisolve sier, vet jeg ikke.

Ja det er mye man bli vant til. Jeg var på besøk hos søsteren min i Sandefjord og jeg og svigerbror satt ute å brant bål i en bålbanne i hagen. Vi skulle en snartur på butikken nede i byen, og svigerbror var såååå flau over at han luktet bål. Han var helt sikker på at folk kom til å reagere og tro at vi røykte ett eller annet merkelig. haha, jeg syns jo bållukt er god lukt jeg da :)

Jeg kommer fra et røyfritt hjem og kjenner at jeg blir litt smådårlig av å være inne hos noen som røyker. (og er veldig følsom for den miste røyklukt også)

Jeg også blir det :barfy: Når man ikke er vant til det så er det faktisk en ganske stor plage. (En liten sideting:Jeg har sittet på noen vors i mine yngre ungdomsdager med så tett nese at jeg måtte puste med munnen og rennende øyne. Jeg ble aldri med ut da, for da var jeg så plaget av det at jeg mistet helt piffen. Men jeg husker også da det var lov å røyke på utesteder, da var håret mitt helt seigt da jeg kom hjem. Og ofte var jeg tett i nesa. Det sier litt om hvordan det er om man blir eksponert for det i hvertfall i store mengder).

Den lukten er ganske sterk, og jeg kjenner den når folk har vært ute og tatt seg en blås og går forbi meg inne rett etterpå. Har man vært hos noen som røyker inne så må man nesten dusje seg fra topp til tå og hive alt man hadde på seg til vask når man kommer hjem. Det er litt kjipern egentlig. Hvis man dropper det, kommer det snikende en eim av røyk sånn i ny og ne, og puta lukter røyk dagen etter.

Er man vant til det så tenker man kanskje ikke over det, men for andre så er det helt døden rett og slett.

Jeg har inntrykk av at det røykes mye mer ute nå i dag enn før. Og det synes jeg man ihvertfall bør tenke på om man har barn og andre ikkerøykere i hus. Hund inkludert.

Men det var kanskje litt mer enn hva TS spurte om :icon_redface:

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at passiv røyking er like skadelig for dyr som for mennesker. Om det er værre for hunden som Havanaisolve sier, vet jeg ikke.

Jeg også blir det :barfy: Når man ikke er vant til det så er det faktisk en ganske stor plage. (En liten sideting:Jeg har sittet på noen vors i mine yngre ungdomsdager med så tett nese at jeg måtte puste med munnen og rennende øyne. Jeg ble aldri med ut da, for da var jeg så plaget av det at jeg mistet helt piffen. Men jeg husker også da det var lov å røyke på utesteder, da var håret mitt helt seigt da jeg kom hjem. Og ofte var jeg tett i nesa. Det sier litt om hvordan det er om man blir eksponert for det i hvertfall i store mengder).

Den lukten er ganske sterk, og jeg kjenner den når folk har vært ute og tatt seg en blås og går forbi meg inne rett etterpå. Har man vært hos noen som røyker inne så må man nesten dusje seg fra topp til tå og hive alt man hadde på seg til vask når man kommer hjem. Det er litt kjipern egentlig. Hvis man dropper det, kommer det snikende en eim av røyk sånn i ny og ne, og puta lukter røyk dagen etter.

Er man vant til det så tenker man kanskje ikke over det, men for andre så er det helt døden rett og slett.

Jeg har inntrykk av at det røykes mye mer ute nå i dag enn før. Og det synes jeg man ihvertfall bør tenke på om man har barn og andre ikkerøykere i hus. Hund inkludert.

Men det var kanskje litt mer enn hva TS spurte om :icon_redface:

Det sier jo seg selv, et dyr har ikke like stor lungekapasitet som et voksent menneske, så da er det vel også mer skadelig? I likhet med at det er mer skadelig for barn.

Noen andre linker om passiv røyking og skadelighet for dyr:

http://www.breathenh.org/Document.Doc?id=29

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/01/344874.html

http://www.forskning.no/Artikler/2005/november/1131546772.81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo seg selv, et dyr har ikke like stor lungekapasitet som et voksent menneske, så da er det vel også mer skadelig? I likhet med at det er mer skadelig for barn.

Noen andre linker om passiv røyking og skadelighet for dyr:

http://www.breathenh...ument.Doc?id=29

http://www.dagbladet.../01/344874.html

http://www.forskning...r/1131546772.81

Jada, jeg satte ikke spm tegn ved det du skrev. Jeg har ingen fakta å vise til her og nå, derfor skrev jeg det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...