Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi skal til USA!


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Takk for svar! Kompliserte greier. Aner du noe om priser på digitalkamera o.l? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en Nikon D3000 eller noe i den duren, men utifra de amerikanske og norske nettsidene ligger de på ganske lik pris. Er det annerledes i butikk kanskje?

Og ja, det hadde vært supert om du spurte NY-besøket ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kompliserte greier. Aner du noe om priser på digitalkamera o.l? Jeg har lenge vurdert å kjøpe en Nikon D3000 eller noe i den duren, men utifra de amerikanske og norske nettsidene ligger de på ganske lik pris. Er det annerledes i butikk kanskje?

Og ja, det hadde vært supert om du spurte NY-besøket ditt :)

Jeg aner egentlig ikke, har aldri vært i NY, og har bare løpt (bokstavelig talt) gjennom O'Hare-flyplassen i Chicago. Siden USA er så stort, så kan priser variere ganske mye. I tillegg er det jo et par år siden jeg var der sist.

Jeg kjøpte objektiv og litt fotoutstyr mens jeg bodde i LA, men det var på en lokalbutikk, ikke hos en kjede.

Du kan jo sjekke priser hos Bestbuy.com (jeg tror de finnes over hele USA). De er ikke de billigste, men det kan gi en liten pekepinne på priser. Kjeden som jeg handlet datautstyr hos, gikk dessverre konkurs under finanskrisen. Tror ikke at de er på beina igjen: Circuit City, het de. Hos de betalte jeg blant annet 80 dollar for et webcam som lå på rundt 1000 norske.

Skal ta å høre litt med NYC-besøket. Om NYC er som andre storbyer der borte (og det regner jeg nesten med), så finnes det enkelte strøk man absolutt ikke vil rote seg inn i. Sånt er iallfall greit å vite om på forhånd.

Må forresten si at jeg er skikkelig misunnelig. Jeg elsker USA, det føles mer som mitt hjemland enn det Norge gjør. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte: jeg vet at denne butikken er ganske vanlig å bruke for å kjøpe fotoutstyr i New York: http://www.bhphotovideo.com/. De ser ut til å være ganske mye billigere enn her hjemme på canon i hvert fall. En ting det kan være lurt å tenke på før du tar opp bestillinger av andre (selv om det skjærer meg i hjertet å si det, jeg kunne tenke meg et par ting selv :innocent: ) er at hvis du blir stoppet i tollen på vei inn i Norge risikerer du å måtte betale mva på alt du har kjøpt hvis du har over tollgrensen (og det har du fort)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såååå gøyy at dere får til denne turen Benedicte! Som sagt: Super løsning for oss alle :)

EN basenjivalp på 4 mnd veier ca 4-5 kg vil jeg anslå.

Jeg har fraktet basenjivalper i kabinen (valper på 3-4mnd) MANGE ganger i den type flybur du sikter til her og det har aldri vært noe problem.

Jeg tror det punktet om at den må ha god nok plass til å snu seg rundt og slikt gjelder frakt med Cargo (lasteplan).

Så lenge hunden selv er under 8 kg (det er den), du har en bag som er vanntett i bunnen, med lufting og innen målene er alt i skjønneste orden.

Bestill via SAS, jeg ville nok ikke tatt sjansen på noe annet.

Forøvrig: Når du ankommer Norge/ Gardermoen må du gå på rødt og fortolle inn valpen. Vi må fortolle henne inn på reel kjøpspris/ markedsverdi. (Her nytter det ikke med kontrakter som påstår at hun er kjøpt for under 6000/ gitt som gave ,- e.l.l De går utifra en markedsverdi.) Jeg mener momsen ligger på 24 % av kjøpesummen som du bør ha med en kontrakt på.

Jeg gleder meg iallefall til valpespam! VEEELDIG!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjort et søk på wideroe.no ang billett? Det vil gi deg alle rettigheter (Widerøe er eid/et datterselskap av SAS) og billigere billetter (noen ganger er tilogmed wf.no billigere på innenlandsbilletter hos SAS).

Ang shopping - jeg vil tro det varierer veldig og jeg hadde heller "planlagt" shoppingen min med en viss sum penger + kredittkort med meg, også kjøper du det du finner og ser når du kommer over. En ting er å si man skal, men når man først kommer dit blir alt veldig overveldende og shoppinga kommer nesten litt i andre prioriteringsrekke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig: Når du ankommer Norge/ Gardermoen må du gå på rødt og fortolle inn valpen. Vi må fortolle henne inn på reel kjøpspris/ markedsverdi. (Her nytter det ikke med kontrakter som påstår at hun er kjøpt for under 6000/ gitt som gave ,- e.l.l De går utifra en markedsverdi.) Jeg mener momsen ligger på 24 % av kjøpesummen som du bør ha med en kontrakt på.

Jeg gleder meg iallefall til valpespam! VEEELDIG!

Jeg har aldri opplevd at det går på markedspris, men at de ser på kjøpskontrakten og man betaler moms deretter.

Hvorfor skal man betale moms for ett beløp man faktisk ikke har betalt?

Eller mente du kun nå at dere ikke kan ha en falsk kontrakt som sier at valpen koster mye mindre enn dere faktisk betaler? :icon_redface:

Jeg har jo foreks noen ganger fått tilbud om ny valp pga sykdom osv, og da ville jeg jo reist til utlandet og hentet en gratis valp, jeg hadde jo ikke forventet at tollerene hadde krevd at jeg skulle betale moms da.

Litt kjipt å betale moms på en gratis valp, men avhenger vel om tollerene tror på deg eller ikke?

Grattis med valp Benedicte, jeg visste ikke at du skulle ha ny hund, og hvertfall ikke Basenji. :P:ahappy:

Misunnelig på USA turen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har "byttet valp" med oppdrettere i Finland en gang. Dvs at jeg ikke betalte penger for valpen jeg importerte. Dette hadde jeg skriftlig kontrakt på, men jeg måtte allikevel betale moms av full valpepris. -Dvs markedsverdi.

Det er min erfaring iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fly fra Bergen til Trondheim med Sas og valp :) Jeg hadde tøybur som var litt større enn målene, og en valp som var tyngre enn maxvekten O.o

Det gikk strålende :) Jeg slo IKKE opp tøyburet før jeg måtte, jeg bærte derfor valp på en hånd og flatpakket tøybur på den andre :) Sjekket inn gjorde jeg uten valpen, jeg sjekket inn meg og hunden og venninnen min stod utenfor med valpen. Dette siden han var noe stor :) De spurte ikke om bur eller noe, jeg sa at valpen var 7kg, det var helt greit.

Jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen og alt med flatpakket bur og valp i hendene, og jeg slo ikke opp tøyburet før ved gaten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei *Widerøe* flyr ikke fra USA, men Widerøe er en fullgod søkeside for ALLE flyreiser, omså en rundt-verden-reise med varierende selskaper. På lik linje med finn.no, expedia og andre. De færreste vet at Widerøe tilbyr denne KNALLGODE søketjenesten til så gode priser (at selv innenriksbilletter med SAS blir 100% av gangene bestilt hos Widerøe for min del). Du kan bestille billetter til Singapore Airlines, Qantas, American Airlines, TAP og gud måtte vite hvilket flyselskap du måtte ønske hos Widerøe. Og det fine er jo at nettopp SAS og Widerøe er "samme selskapet", så rettigheter er bedre bevart om du bestiller derfra (samt at du får billigere billetter). Du har i tillegg en ekstremt god hjelpelinje hos Widerøe som vil hjelpe deg med hva det måtte være innen bestillingen nesten døgnet rundt. Både via chat og mail.

Du kan allerede nå gå inn på wideroe.no - trykk "chat" - og spør om hjelp med hund i kabin fra USA til Norge med SAS. Da vil du få all den hjelpen du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...