Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi skal til USA!


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg og Maria (Whoopsis) skal til USA i april, og lurer på litt ting!

Planen er å først dra til New York og bli der i en liten uke, før vi drar til Chicago (19 timer på tog) og blir der noen dager. Her skal vi blant annet på en hundeutstilling like utenfor Chicago, før vi retunerer til Oslo. :)

Første spørsmål: hvor kan man bestille pakkepriser for hotell i to ulike byer? Vi har vært mye inne på Expedia, men det gir kun pakkepris på ett hotell.

Er det noen steder vi absolutt ikke burde bo i NYC? Hva bør vi se? Hvor bør vi shoppe billig? :whistle: Hvor ligger de billige/dyre spisestedene? Andre tips dere har til ungdommer som ikke bør blakke seg fullstendig på turen?

Hva bør vi se i Chicago? Andre tips?

På slutten av turen skal vi hente valpen min og ta med henne tilbake til Norge. Jeg håper jo at hun får plass i kabinen, og flybagen under skal vel være godkjent til å frakte henne i. Men jeg har en dårlig erfaring med SAS når det kommer til å fly med hund innenlands, så jeg er litt nervøs for å bli stoppet igjen. Den gangen hadde jeg godkjent Vari kennel-bur, men en av de ansatte i SAS mente at det ikke var godkjent (selv om de selger Vari kennel selv!).

Hvordan er jeg 100% sikker på at de tillater denne bagen?

18-353_1.jpg

På SAS sine sider står det "Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS er 40x25x23cm".

Samtidig står det også "Av hensyn til dyrets helse skal buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport.."

Men er ikke 40x25x23 cm fryyyktelig lite? En basenji på 4 mnd vil vel neppe klare å stå oppreist i en slik, selv om den oppfyller kravene til vekt?

Jeg ser at vi kan få litt billigere pris på flybillett gjennom Expedia og gjennom SAS. Jeg må innrømme at jeg ikke forstår dette systemet, for det er visst fullt mulig å ha med hund i kabinen selv om jeg bestiller gjennom Expedia, for det er jo SAS som har flyreisen jeg har valgt ut der også.

Allikevel vil jeg ikke få refundert billetten min dersom den bestilles gjennom Expedia dersom noen på flyet er "ekstremt allergiske", men jeg vil gjøre der dersom jeg bestiller gjennom SAS.

Hva ville dere ha gjort?

night_new_york.jpg

new_york_skyline3.jpg

broadway.jpg

Og Chicago :D :

Chicago_Illinois_02_Lake_Lincoln1.jpg

chicago-city-guide-ga-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye annen erfaring enn hvilket rumpetalkum som fungerte best da jeg var i USA sist og hadde bleieutslett, men: kjøp for all del kamerautstyr hvis det er noe du er interessert i! Det er så billig med utstyr (objektiver, kamerahus, blitzer, etc) at det fort lønner seg å fly t/r NY utelukkende for å kjøpe kamerautstyr, i forhold til å bestille fra Norge/kjøpe i norske butikker. Flere på jobben til samboeren min som har gjort det i sommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik bag som du viser til på bildet, men trodde det måtte stå på baggen at den var tillatt på fly? Ihvertfall, jeg så en dame komme med denne baggen på Flesland med hunden sin i. Virket ikke som de ble stoppet. Har også hørt at flyvertinner flest ikke bryr seg om mål og slikt, de bare ser på hunden og sier "nååååw" også får du ta den utav baggen osv :lol: Snakket med en flyvertinne om dette, og hun sa de ikke var så nøye på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har null erfaring med slikt, men ut frå det du skriv, ville eg tingja billett gjennom SAS direkte, med mindre prisen er hinsides mykje høgare. Vi veit jo alle at folk fort og brått kan bli ekstremt allergiske når dei ser ein hund, og då er det surt å stå der i tjukkaste Amerika og måtte kjøpe einvegsbillett heim. I ein slik situasjon kan ein neppe søkje, vente og slå til på billigbillettar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Noen som vil legge inn bestilling på fotoutstyr? :lol:

Og ja, jeg gleder meg hinsides mye! Ikke bare skal jeg hente den valpen jeg har drømt om siden jeg var 13 år gammel, men jeg skal også besøke USA! Jeg skal kunne si til barnebarna mine at "når jeg var ung tok jeg og en venninne toget i 19 timer fra New York til Chicago", når jeg ser CSI NY skal jeg kunne si "der var jeg!", eller når jeg ser på serier og filmer fra området. Jeg skal gå i samme park som Barack Obama, gå oppover Broadway, shoppe i Fifth Avenue og vandre langt kysten i Chicago! OG jeg skal gå rundt på hundeutstilling i USA og se allslags ekstremiteter.

Flybilletten er forøvrig ca en 1000-lapp billigere på Expedia. Det er også litt kjedelig å betale 1000 kroner mer for nøyaktig samme avgang på Sas.no! Derfor lurer jeg på hvor ofte personer på flyet får "ekstrem allergi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I New York MÅ dere besøke Victoria's Secret, Macys og Toys'rus! :D

Samt dere MÅ opp i Empire State Building! Ta fergen ut å se på frihetsgudinnen! Fith avenue! CHINA TOWN! Spise middag på resturant på times square.

Biblioteket i NY må sees også! også en skobutikk som heter jeffrys (ellernoe) den er :drool:

Gå over Brooklyn bridge er også noe jeg ALDRI glemmer! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skal dere til New York også??? Så kult! Der har jeg vært en 3-4 ganger, og det er helt fantastisk. Jeg kan gi deg noen gode tips, kanskje letter å gjøre det neste gang vi sees på jobben. Om du er noe interessert i teater eller musikaler så må du få med deg noe på broadway. Billetene er ikke rådyre, og det er kjempeartig-Rent er sykt bra, men vet ikke om det går lenger. Og gå tur i Central Park. Og om dere er interessert i shopping, så ta bussen ut til woodbury outlet malls. Der kan du handle merkevarer for en billig penge. Og så må du gå langs 5th avenue og kikke i merkebutikkene. Ground Zero er dødskjedelig og kan med fordel sløyfes. Aller best så er New York bare en herlig by å rusle rundt i, shoppe litt og drikke kaffe på starbucks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sears Tower i Chicago kan anbefales hvis man ikke har høydeskrekk.

Ang bur/bag ville jeg fått en skriftlig bekreftelse av SAS om at det du har kan brukes og så ha med deg bekreftelsen når du flyr.

Kos dere masse! Vi forventer masse bilder og gjerne reisebrev underveis!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sears Tower i Chicago kan anbefales hvis man ikke har høydeskrekk.

Ang bur/bag ville jeg fått en skriftlig bekreftelse av SAS om at det du har kan brukes og så ha med deg bekreftelsen når du flyr.

Kos dere masse! Vi forventer masse bilder og gjerne reisebrev underveis!

Ja, få ALT skriftlig på mail når det gjelder valpen. Og så må du huske og varsle gardemoen 48 timer før du ankommer Norge med valpen, slik at de har veterinær stående klar når dere kommer. Har mail addressen du må sende mail til, og kan sende deg den ved en senere annledning. Det er viktig å gjøre, ellers så kan du bli stående lenge på flyplassen å vente, hvis veterinær må reise inn fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I New York MÅ dere besøke Victoria's Secret, Macys og Toys'rus! :D

Samt dere MÅ opp i Empire State Building! Ta fergen ut å se på frihetsgudinnen! Fith avenue! CHINA TOWN! Spise middag på resturant på times square.

Biblioteket i NY må sees også! også en skobutikk som heter jeffrys (ellernoe) den er :drool:

Gå over Brooklyn bridge er også noe jeg ALDRI glemmer! :D

Er biblioteket interessant? *vanskelig å se for seg* :lol: Og takk for tips :D

GÅ PÅ KINO I NY! Bevegelige seter og kinosal, som det blåser i og det er bare en SYK opplevelse!

Gjelder det alle kinoene og salene? For det høres VELDIG kult ut!

Å skal dere til New York også??? Så kult! Der har jeg vært en 3-4 ganger, og det er helt fantastisk. Jeg kan gi deg noen gode tips, kanskje letter å gjøre det neste gang vi sees på jobben. Om du er noe interessert i teater eller musikaler så må du få med deg noe på broadway. Billetene er ikke rådyre, og det er kjempeartig-Rent er sykt bra, men vet ikke om det går lenger. Og gå tur i Central Park. Og om dere er interessert i shopping, så ta bussen ut til woodbury outlet malls. Der kan du handle merkevarer for en billig penge. Og så må du gå langs 5th avenue og kikke i merkebutikkene. Ground Zero er dødskjedelig og kan med fordel sløyfes. Aller best så er New York bare en herlig by å rusle rundt i, shoppe litt og drikke kaffe på starbucks.

Ja, det skal vi :D Så Broadway skal ha Lion King og Mamma Mia i april blant annet. Annet du har å anbefale? Det kjøpesenteret må vi besøke :)

Sears Tower i Chicago kan anbefales hvis man ikke har høydeskrekk.

Ang bur/bag ville jeg fått en skriftlig bekreftelse av SAS om at det du har kan brukes og så ha med deg bekreftelsen når du flyr.

Kos dere masse! Vi forventer masse bilder og gjerne reisebrev underveis!

Ja, skriftlig bekreftelse er lurt. Og gjett om dere skal få bilder og dagbok! :D

Jeg vet ikke med Maria, men jeg har hvertfall fryktelig lyst til å se utsikten fra Sears Tower :)

Ja, få ALT skriftlig på mail når det gjelder valpen. Og så må du huske og varsle gardemoen 48 timer før du ankommer Norge med valpen, slik at de har veterinær stående klar når dere kommer. Har mail addressen du må sende mail til, og kan sende deg den ved en senere annledning. Det er viktig å gjøre, ellers så kan du bli stående lenge på flyplassen å vente, hvis veterinær må reise inn fra Oslo.

Ja, usj, jeg kommer til å være livredd for å ha glemt noe papirer, jeg.

M.I.S.U.N.N.E.L.I.G.

Det er bare å bli med altså :whistle:

Angående fotoutstyr: HVOR billig er det? Jeg har nemlig lenge ønsket meg et nytt Nikon-kamera, og vi må jo ta uhyre mye bilder der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke spart penger på flybillettene, det er de som skal sikre dere at dere kommer hjem med valpen. Spis rimeligere, shopp litt mindre, og bo på en litt lavere standard. Jeg har ymse erfaringer med Expedia i USA, og de er rett og slett ikke til NOE hjelp der og da om noe går galt. De er greie til å refundere osv i ettertid, dog etter noe mas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi en litt dårlig sammenligning på str. Cosmo var på str med Kua (dvergpinscher) da han var 4 mnd, vet jo ikke det hundre prosent sikkert, men dekkenet Cosmo brukte som passet perfekt på den tiden passer perfekt på kua nå (som veier 4,7 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg gleder meg hinsides mye! Ikke bare skal jeg hente den valpen jeg har drømt om siden jeg var 13 år gammel, men jeg skal også besøke USA! Jeg skal kunne si til barnebarna mine at "når jeg var ung tok jeg og en venninne toget i 19 timer fra New York til Chicago", når jeg ser CSI NY skal jeg kunne si "der var jeg!", eller når jeg ser på serier og filmer fra området. Jeg skal gå i samme park som Barack Obama, gå oppover Broadway, shoppe i Fifth Avenue og vandre langt kysten i Chicago! OG jeg skal gå rundt på hundeutstilling i USA og se allslags ekstremiteter.

Jeg og! Jeg gleder meg skikkelig til å se steder jeg har sett i filmer og serier, og faktisk være i selveste USA. Man føler jo at man har vært der hundrevis av ganger gjennom tven, men tenk å se det på ekte. (Og jeg kommer til å forvente å se hele gjengen fra Gossip Girl vandre nedover gatene. :lol: )

Ja, skriftlig bekreftelse er lurt. Og gjett om dere skal få bilder og dagbok! :D

Jeg vet ikke med Maria, men jeg har hvertfall fryktelig lyst til å se utsikten fra Sears Tower :)

I'm in! :D

Elsker musikaler, så vi MÅ bare på Broadway. :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaja: Okei. Jeg er ikke bekymret for vekten egentlig, men mest størrelsen. Den maks-størrelsen som er satt til krav er liiite.

Jeg og! Jeg gleder meg skikkelig til å se steder jeg har sett i filmer og serier, og faktisk være i selveste USA. Man føler jo at man har vært der hundrevis av ganger gjennom tven, men tenk å se det på ekte. (Og jeg kommer til å forvente å se hele gjengen fra Gossip Girl vandre nedover gatene. :lol: )

Nate is mine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://shop.nikonusa...nusa/en_US/home

Denne siden har ganske like priser som de norske nettbutikkene når det kommer til kameraer. Er det billigere å kjøpe de i butikk i USA (selv i NYC?)? Og hva ligger prisene på der?

En greie du bør vite når det gjelder handling i USA er taxes. Tax legges på pris idet du kjøper varen, alle stater har sin helt egne tax. I enkelte stater har de ikke i det hele tatt.. Så i noen stater vil det ikke være særlig billigere enn å handle i Norge, andre stater vil det være myye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En greie du bør vite når det gjelder handling i USA er taxes. Tax legges på pris idet du kjøper varen, alle stater har sin helt egne tax. I enkelte stater har de ikke i det hele tatt.. Så i noen stater vil det ikke være særlig billigere enn å handle i Norge, andre stater vil det være myye billigere.

Takk for svar! Vet du hvor man kan finne oversikt over hvilke stater dette gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vet du hvor man kan finne oversikt over hvilke stater dette gjelder?

Ikke snøring, dessverre :P Men det er svært få stater som ikke har taxes, tror bl.a. det gjelder Montana (for 5 år siden), da de må ha hoveddelen av sine skatteinntekter fra andre kilder. Altså, en stat hvor de har en stor tilstrømning av turister og andre med mye handlekrefter vil tjene mer på høye taxes enn en stat som ikke har denne inntektskilden. Ellernoe, hehe. Så eksempelvis New York og Chicago er nok dyrere enn andre steder, men fortsatt på endel ting mye billigere enn i Norge. Men det varierer på hva slags varer da.. Også er mye endret etter finanskrisen. Jeg har kjøpt mesteparten av kamerautstyret mitt i USA, har spart endel på det. Så vil råde deg til å ha en grei oversikt over priser i Norge før du drar, og så sammenligne prisene med der du er i USA (inkl tax og dagens kurs, selvsagt) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vet du hvor man kan finne oversikt over hvilke stater dette gjelder?

Sales tax er det samme som det vi kaller moms/MVA. Forskjellen er at hvert county velger egen sats, og den er vanligvis ikke inkludert i prisen på prislappen. I LA lå sales tax på 8,25 sist jeg sjekket, mens i San Diego var den på rundt 6. Og i Boston (lurer på om det gjelder hele Massachusetts) er sales tax på klær = 0.

Fant dette: New York has a 4% state sales tax.[104] All counties and some cities add local taxes ranging from 3% to 4.75%. The combined sales tax in Utica, for example, is 8.75%. In New York City, total sales tax is 8.875%.

Og:

Sales tax in Chicago (Cook County), IL is 10.25%—consisting of 6.25% state, 1.25% city, 1.75% county and 1% regional transportation authority. Chicago also has the Metropolitan Pier and Exposition Authority tax on food and beverage of 1% (which means eating out is taxed at 11.25%).

Med andre ord er det kanskje billigere å kjøpe ting i NYC enn i Chicago :)

Jeg får besøk fra NYC på neste søndag, skal kan spørre litt om bra områder å bo i (og området å styre unna), om dere ønsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...