Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H når vi reiser bort..


soelvd
 Share

Recommended Posts

... ja, nå har det seg sånn at vi skal bort i julen, vi blir borte i 8 dager. Reisen er såpass lang at V&Hen tiner på veien. Hvordan gjør vi det? Er det 4 dager det er holdbarhet på de? Da kan jeg i teorien ta med mat til de fire første dagene og kjøre til byen for mat til 4 nye dager? Hvordan gjør dere det, bruker dere tørrfor i de periodene i stede? Man skal vel ikke bare bytte om på den måten?

Siden vi aldri har brukt våtfor før har vi aldri tenkt nevneverdig mye over det før nå.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har reist til hytta (12 t. ++) har vi hatt v&h i kjølebag. Sånn som man plugger i sigarettenneren så den holder seg kald hele turen, og det var ikke noe problem :)

Jeg skal reise med bag, bur og valp på slep. Jeg tror ikke det finnes flere hender til å bære kjølebag =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare be familien på østlandet om å kjøpe inn? Er jo bare snakk om noen få pølser.

De bor midt utti huttiheita, langt fra nærmeste leverandør.

Aha, da blir det jo noe annet. Da hadde jeg nok gått for idéen med å ta med det du må ha til turen og så heller kjøpe mer når du har kommet frem :)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal reise med bag, bur og valp på slep. Jeg tror ikke det finnes flere hender til å bære kjølebag =/

Må du ha med bur? Skal dere ikke til hundefolk? Hvis du trenger bur, kan du kanskje få låne (se så liberal jeg kan være).

Hvor mye V&H får han pr dag? Hvis han får 1/2 pølse, vil det si fire pølser. Putt dem i en pose og legg dem midt i bagen, så holder de seg frosne lenge. Putt dem i frysern når dere kommer fram (eller tre av dem, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha med bur? Skal dere ikke til hundefolk? Hvis du trenger bur, kan du kanskje få låne (se så liberal jeg kan være).

Hvor mye V&H får han pr dag? Hvis han får 1/2 pølse, vil det si fire pølser. Putt dem i en pose og legg dem midt i bagen, så holder de seg frosne lenge. Putt dem i frysern når dere kommer fram (eller tre av dem, da).

Jeg har ikke HENDER til å BÆRE kjøleboksen. Jeg mangler ikke kjøleboksen ;) Og jo, vi skal til hundefolk, men skal sitte mange timer på tog og vil ha med bur der.

Vi har reist flere ganger med frossen v&h i 10 timer. Putter de sammen i en pose, og putter posen i frysa når vi kommer fram. De holder seg fint. :)

Hmm, kanskje du har rett.. Takk :-)

Har du tilgang på fryser dit du skal, så er det ingen problem. Frossne pølser holder seg bra lenge i en kjølebag. Hvis de ikke har fryser, blirdet litt værre. Har selv måtte ha gikk tørrfor når vi har reist over flere dager og ikke har hatt tilgang til fryser.

Har fremdeles ikke kjølebag. Men de har fryser.

Mulig jeg er sær, men hvorfor ikke bare bruke tørrfor de dagene dere er borte? :) Kjøp en liten sekk :)

Fordi de kanskje bør være vant til maten? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke HENDER til å BÆRE kjøleboksen. Jeg mangler ikke kjøleboksen ;) Og jo, vi skal til hundefolk, men skal sitte mange timer på tog og vil ha med bur der.

Ingen grunn til å skrike :huh: Jeg har da ikke nevnt noen kjøleboks :no: Putt pølsene i en pose (gjerne sånn du kjøper i Sverige når du har kjøp kjøtt på harrytur, eller legg et par kjøleelementer med pølsene), legg så posen midt blandt dine egne klær i DIN bag. Bon voyage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å skrike :huh: Jeg har da ikke nevnt noen kjøleboks :no: Putt pølsene i en pose (gjerne sånn du kjøper i Sverige når du har kjøp kjøtt på harrytur, eller legg et par kjøleelementer med pølsene), legg så posen midt blandt dine egne klær i DIN bag. Bon voyage.

Jeg roper ikke, prøvde bare å understreke noe. Men nå ser jeg at du siktet til at jeg kanskje kunne låne bur? Jeg trodde du siktet til kjøleboksen :) Som sagt, buret er bare med fordi jeg gjerne vil ha det på toget :-)

Okidoki, da får jeg prøve det. Jeg har aldri frakta kjøtt og sånn.

Det jeg ikke skjønner, er hvordan du kan kjøre til byen halvveis ut i besøket for å kjøpe mer vom, om de du besøker bor så langt ut i huttiheia at de ikke kan handle inn litt vom for dere før dere kommer.

Fordi jeg må om det ikke finnes noen annen løsning? Mens foreldrene mine neppe er interessert i å kjøre en time til byen for å handle bikkjefor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg roper ikke, prøvde bare å understreke noe. Men nå ser jeg at du siktet til at jeg kanskje kunne låne bur? Jeg trodde du siktet til kjøleboksen :) Som sagt, buret er bare med fordi jeg gjerne vil ha det på toget :-)

Okidoki, da får jeg prøve det. Jeg har aldri frakta kjøtt og sånn.

Fordi jeg må om det ikke finnes noen annen løsning? Mens foreldrene mine neppe er interessert i å kjøre en time til byen for å handle bikkjefor. :)

Har du tøybur? Og ryggsekk? Det er lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg må om det ikke finnes noen annen løsning? Mens foreldrene mine neppe er interessert i å kjøre en time til byen for å handle bikkjefor. :)

OK, jeg tenkte at de også måtte dit for å handle mat - jeg er oppvokst "langt utti huttiheia" sjøl, så det var å dra til nærmeste by uansett om en skulle ha melk eller tørrfôr for oss :) Dog ikke en times reise, bare en halvtime.

Om du er redd for overgangen til tørrfôr, finnes det jo frysetørket vom, som har ganske lang holdbarhet og er lettere å håndtere enn frossen vom - men det koster nok penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greitt: pakk to og to frosne pølser i avispair, deretter sølvfolie rundt. Pakk alle pølsepakkene sammen med avispapir rundt, og ha det i midten av baggasjen, slik at det ikke tilfeldigvis oppvarmes av oven el på toget. Pakk ut og legg i frysa, de har ikke tint på turen, og alt er bare velstand :) Om du har anledning til det, pakk ned noen ekstra og la de ligge igjen i frysa hos dine foreldre til neste besøk ;) Du kan også be de handle inn poser med rå ukrydra kyllingvinger, en ribbe el to ved anledning, merk det som hundemat og bruk det ved besøk. Rått er rått liksom :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg tenkte at de også måtte dit for å handle mat - jeg er oppvokst "langt utti huttiheia" sjøl, så det var å dra til nærmeste by uansett om en skulle ha melk eller tørrfôr for oss :) Dog ikke en times reise, bare en halvtime.

Om du er redd for overgangen til tørrfôr, finnes det jo frysetørket vom, som har ganske lang holdbarhet og er lettere å håndtere enn frossen vom - men det koster nok penger.

Nei, SÅ ille er det ikke. De har både matvarebutikk, bakeri, vertshus og bensinstasjon, tjoho ;)

Jeg er i grunn ikke "redd", har bare ikke gjort det før og du får jo høre overalt at det ikke er bra for dyret å skifte fór for fort, for ofte, etc. I grunn derfor jeg lurer på hvordan de som har V&H gjør det. Småtten har jo kun bytta fra tørrforet han fikk hos oppdretter og til V&H tidligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greitt: pakk to og to frosne pølser i avispair, deretter sølvfolie rundt. Pakk alle pølsepakkene sammen med avispapir rundt, og ha det i midten av baggasjen, slik at det ikke tilfeldigvis oppvarmes av oven el på toget. Pakk ut og legg i frysa, de har ikke tint på turen, og alt er bare velstand :) Om du har anledning til det, pakk ned noen ekstra og la de ligge igjen i frysa hos dine foreldre til neste besøk ;) Du kan også be de handle inn poser med rå ukrydra kyllingvinger, en ribbe el to ved anledning, merk det som hundemat og bruk det ved besøk. Rått er rått liksom :D

Takk for tips, det skal jeg gjøre :-)

Og jepp, rått er rått. Nå har vi aldri vært hjemme med han før, kun derfor det ikke ligger et reservelager der fra før. Dessuten pleier jeg å kjøre forbi forhandlere, det gjør jeg ikke denne gangen. ;) Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk pølsene inn i aviser og putt de i noen plastposet god isolert mellom klærne dine - da holder de seg nok ihvertfall halv-frosne et døgn.

Ellers er det bare i kjøpe tørrfôr nå og vende ham til det. Det er lurt uansett, for da blir ikke magen så sart til neste gang. Mine er vant til å butte fôrmerker og få våt og tørt om hverandre og kan dermed bytte fôr på dagen uten å få løs mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sende det som "over natten" pakke, da? Pakke det i isopor, noen fryseelement og en liten bunke frosne pølser.. Kan man sende frossen fisk til Asia, så burde man da også greie å sende litt vom i Norge, liksom?

Et annet alternativ, litt avhengig av hvor langt uti huttaheiti de bor.. Høre med den lokale leverandøren om han vet om noen kunder som bor i nærheten? Bør jo finnes jo noen hundefolk som bor litt uttafor byene også, liksom.

Eller om nabo'n som kanskje har hund skal på ekspedisjon til by'n for å handle hundemat innen jul?

Men nei, pakker du de samlet i avispapir, gjerne sammen med et par kjøleelementer, så tror jeg du skal reise i noen dager før de er helt tint, ja.. To liggende ved siden av hverandre i kjøleskapet tiner jo ikke engang på ett helt døgn, liksom..

Eller, hvis det blir for tungt å dra med alt, ha med ca halvparten, så drøyer du ut maten med noe kjøtt, kylling, innmat, etc - som dine foreldre sikkert kan kjøpe inn. (De skal sikkert handle noe før jul, liksom).

Mange muligheter for den oppfinnsomme.

Men såklart enklest å venne hunden til tørrfôr og så ta med det... (det kan du også drøye ut med innkjøpte kjøttprodukter)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk pølsene inn i aviser og putt de i noen plastposet god isolert mellom klærne dine - da holder de seg nok ihvertfall halv-frosne et døgn.

Ellers er det bare i kjøpe tørrfôr nå og vende ham til det. Det er lurt uansett, for da blir ikke magen så sart til neste gang. Mine er vant til å butte fôrmerker og få våt og tørt om hverandre og kan dermed bytte fôr på dagen uten å få løs mage.

Takk :-) Vil han lettere tåle tørrfor neste gang om vi vender han til det en gang i blant, altså?

Hva med å sende det som "over natten" pakke, da? Pakke det i isopor, noen fryseelement og en liten bunke frosne pølser.. Kan man sende frossen fisk til Asia, så burde man da også greie å sende litt vom i Norge, liksom?

Et annet alternativ, litt avhengig av hvor langt uti huttaheiti de bor.. Høre med den lokale leverandøren om han vet om noen kunder som bor i nærheten? Bør jo finnes jo noen hundefolk som bor litt uttafor byene også, liksom.

Eller om nabo'n som kanskje har hund skal på ekspedisjon til by'n for å handle hundemat innen jul?

Men nei, pakker du de samlet i avispapir, gjerne sammen med et par kjøleelementer, så tror jeg du skal reise i noen dager før de er helt tint, ja.. To liggende ved siden av hverandre i kjøleskapet tiner jo ikke engang på ett helt døgn, liksom..

Eller, hvis det blir for tungt å dra med alt, ha med ca halvparten, så drøyer du ut maten med noe kjøtt, kylling, innmat, etc - som dine foreldre sikkert kan kjøpe inn. (De skal sikkert handle noe før jul, liksom).

Mange muligheter for den oppfinnsomme.

Men såklart enklest å venne hunden til tørrfôr og så ta med det... (det kan du også drøye ut med innkjøpte kjøttprodukter)

Susanne

Å sende det med post blir mildt sagt litt for dramatisk og dyrt.. :D Og det er plenty av sånne muligheter, ja. Jeg bare lurte på hva folk som bruker v&h gjør, om det finnes noen triks.. ;) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...