Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring: 2 skader 2 egenandeler eller?...


Hampus
 Share

Recommended Posts

Har alle hundene mine forsikret i Agria, alle sammen med toppforsikring og utvidet veterinær.

Hampus er en uheldigper, aktiv og vilter ute, og har dermed klart å skade seg 2 ganger på forskjellige steder i kroppen på under en mnd.

Første skaden ble en dyr affære, 2600 kr på et veterinærbesøk.

Men den lot seg lett hele.

Sendte ikke inn noen skademelding eller krav, for det var jo ikke sååååå mye å hente.

Men det er jo egentlig idioti.

I går kveld jompa uflaksdyret ned av sofaen og smalt siden rett inn i en spiss bordkant under lek.

Noe som endte med store muskelsmerter på morran i dag og foreløpig et veterinærbesøk i dag, med mulighet for et til for å få gitt mer metadon.

Samt oppfølging i dagene framover.

Har ikke hatt bruk for forsikringa etter at jeg bytta til Agria, ei heller hatt forskjellige skader på samme hund innen en så kort tidsperiode.

Så jeg lurer da på om man må betale en egenandel pr skade, eller gjelder egenandelen for skader innen en viss periode?

Har ikke tilgang til forsikringspapirene mine pr nå, og finner i grunnen ingen svar på nettsiden til Agria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som endte med store muskelsmerter på morran i dag og foreløpig et veterinærbesøk i dag, med mulighet for et til for å få gitt mer metadon.

:blink:

På min forsikring (hos Agria) gjelder egenandelen for skader eller sykdommer innen en viss periode. Ikke en egenandel per skade/sykdom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

På min forsikring (hos Agria) gjelder egenandelen for skader eller sykdommer innen en viss periode. Ikke en egenandel per skade/sykdom :)

Da er det bare å få gravd fram forsikringspapirene, for de nesten 4000 jeg har betalt inn til nå er vel egenandel i massevis...

Og klinikken har avtale om direkte oppgjør.

Og ja, han har dessverre såpass sterke smerter i bakre del av ryggen at han er satt på kortison med metadon som smertestillende...

Noe man ikke gir selv.

Så vi skal inn igjen før stengetid å gi mer eventuelt sette på medisinplaster så han er noen lunde smertefri til kortisonen får begynne å virke.

Synes dog ikke dosen han fikk kl halv ti har gitt så bra effekt.

Den burde holdt han smertefri i 8 timer, meeen det har den ikke gjort.

Tydelig ubekvem hund er triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min brakk en klo i juli i år som måtte fjernes, og før dette hadde jeg hatt en besøk hos dyrlege i mai/juni som jeg ikke hatt tatt på forsikringen siden det ikke var en stor sum. Jeg valgte å sende inn både dyrlegebesøket i mai/juni og det i juli og fikk dekket begge under en "sak". Sendte også inn for en oppfølningstime en stund etter fjerningen av kloen og fikk dette på den samme.

Når du betaler egenandel så har du så og så mange dagen før du må betale ny egenandel. Tror det er ca 100 men litt usikker på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre.

Da skal jeg rote fram alle papirer før vi drar tilbake til veterinæren ganske så snart.

Det betyr jo penger tilbake.

Takk gud for forsikring.

Er fullstendig galehus her i dag.

Må vel ha med Gåttfred på lasset til veterinæren.

Han kasta opp frokosten i morrest, noe som jo skjer med alle hunder i blandt.

Men nå er han helt elendig.

Kasta opp alt han hadde i magen, og ville ikke komme inn for han var så kvalm.

Vi har hundeluke så hundene går ut når de vil, så det tok litt tid før jeg oppdaget en siklende, blåfrossen Gåtte på trappa.

Nå ligger han i et pledd og gråter, makan til lyder som den hunden har i alle slags situasjoner skal man lete lenge etter.

Og han har sikla ut et håndkle på null tid.

Så da er det vel bare å laste inn sjuklingene og komme seg av gårde snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig galehus her i dag.

Må vel ha med Gåttfred på lasset til veterinæren.

Han kasta opp frokosten i morrest, noe som jo skjer med alle hunder i blandt.

Men nå er han helt elendig.

Kasta opp alt han hadde i magen, og ville ikke komme inn for han var så kvalm.

Vi har hundeluke så hundene går ut når de vil, så det tok litt tid før jeg oppdaget en siklende, blåfrossen Gåtte på trappa.

Nå ligger han i et pledd og gråter, makan til lyder som den hunden har i alle slags situasjoner skal man lete lenge etter.

Og han har sikla ut et håndkle på null tid.

Så da er det vel bare å laste inn sjuklingene og komme seg av gårde snart.

Huff, unnskyld at jeg ler, men han høres ut som litt av en karakter den karen der! :D Lykke til hos veterinæren!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, unnskyld at jeg ler, men han høres ut som litt av en karakter den karen der! :D Lykke til hos veterinæren!

Haha...

Mulig det er stygt av meg å si, men ja Gåtte må bare oppleves.

Han har en lyd eller to for enhver følelse, og han er den mest stakkarslige lille fyren jeg har vært borti når han er syk.

Sånn sett et ekte mannfolk... :w00t:

Og rake motsetninga til barskingen min Linus.

Han har jo masse språk, som en shiba skal ha.

Men ingen "stakkarsmeg-lyd" , den finnes ikke i hans vokabular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep

Jeg var 10 ganger hos veterinær på et par mnd, jeg samlet alt opp i en stor haug og sendte inn. Bare fylte ut skjemaer og hva ting gjaldt og sendte i en stor bunke.

Samme her. Men fikk oppgjøret i to bolker av en eller annen grunn, men betalte kun egenandel på en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde man svidd av 2500 kr til sammen i dag.

Hampus fikk en durabelig dose med metadon, mens Gåttfred fikk konstantert influensa og ble satt på antibiotika for sikkerhets skyld.

Så nå ligger de og synes synd på seg selv begge to.

Hampus burde vært utslått men nekter å sovne.

Virker som om han sloss litt imot rusen.

Stagutten.

Godt man har Linus å kose seg med når de andre er sykemeldt fra alt av aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål:

Pleier dere å vente til skaden er ferdig behandlet før dere sender inn skademelding / kvitteringer?

Er nå oppe i over 10 000 kr, 2500 på den forrige skaden og resten på den nye som vel er langt fra over.

5 veterinærbesøk, hvorav det ene ble en innleggelse hele dagen har kosta litt.

Masse undersøkelser, røntgen, prøver, samt behandling først av smellen han fikk i ryggen, og så i tillegg "skaden" medisinene han fikk da har gjort... :cry:

Nå har jeg en smertefri, men en veldig, veldig kvalm og nedstemt hund.

Han har muligens fått begynnende magesår av de sterke smertestillende han fikk de første dagene, så nå er det disse symptomene han sliter med.

I dag har han selv spist ei lita skje V&H, og jeg har spruta 10 ml med oppbløtt skånekost oppløst i kraft av kylling jeg har kokt til han i munnen hans.

Fortsatt tar han ikke til seg mat, men drikker en del.

Men det blir jo en vond sirkel.

Han spiser ikke fordi han er kvalm og har vondt i magen / mye magesyre.

Og vondt i magen / kvalm / mye magesyre forsvinner ikke om han ikke spiser.

Han har vært hos veterinæren igjen og fått en injekskjon kvalmestillende, men matlysten er under 0.

Så om han ikke spiser selv i løpet av en times tid, må jeg bare sprøyte i han enda mer oppløst skånekost.

Kan vel legge til at han har spist 2 normale måltider fra og med tirsdag, så det begynner å bli viktig at han spiser.

Lå på drypp i ca 5 timer i går, og var bedre etter det.

Kjenner jeg begynner å bli like sliten som Hampus.

Vi to har ikke sovet ei natt siden natt til tirsdag, han bare dupper litt innimellom.

Jeg sover et par timer på ettermidagen når gubben kommer fra jobb.

Men nå må det jo snu snart, og det at han ikke lengre har smerter er jo superdupert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt sende inn alt sammen nå. Agria er veldig greie på flere oppgjør under samme egenandelsperiode. Vi har direkteoppgjør på klinikken, og vi sender inn kvitteringene for kunden. Da slipper de styret med og legge ut penger og får oppgjøret fra oss ved slutten av skadesaken.

Om du sender inn nå og får oppgjør fra Agria kan klinikken ta direkteoppgjør ved neste kontroll, de skriver bare opp skadenumret ved innsending.

Høres ut som Hampus har kjørt seg inn i en vond sirkel ja. Gir du han Canikur Pro? Den suger opp ekle bakterier og tar de med ut sammen med avføringa samtidig som den sender dit gode bakterier inkludert matpakke til de gode bakteriene. Om de mistenker magesår, får han medisin mot dette? Har de Hills a/d på klinikken? Den inneholder masse energi og kan gis med sprøyte om han ikke vil spise selv. a/d er så skånsom at det ikke vil irritere en sår mage. Evt om de ikke har a/d så har de kanskje Royal sin Convalesence Support?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Anita.

Hampus går på Cerenia for kvalmen, og får antepsin 2 ganger daglig mot magesår.

Han får 5 mg prednisolon mot stivheten i ryggen.

Han får i tillegg Zoolac 2-3 ganger daglig, det begynte vi med i dag.

De har både Hills og RC sine skånefor, og vi valgte RC pga at det visstnok skal ha bedre smakelighet.

Fikk beskjed om at disse to forene var like ellers, og begge ble anbefalt for hunder med magesår.

Men alt av mat byr han imot, så nå tvinger vi i han oppbløtt RC hver 3 time.

I dag fikk jeg beskjed om å droppe skånekosten OM det var noen annen mat vi fikk i han som kokt kylling, fiskepudding osv.

Men samme reaksjon der.

Forrige dose med oppbløtt RC og kyllingkraft kom opp etter ca 1 1/2 time.

Føler at vi bare må fortsette likevel fram til i morra.

Skal ringe veterinæren igjen på formiddagen og fortelle hvordan formen hans er.

Klinikken er stengt pga kurs, men fikk beskjed om at måtte komme med han om ting ble værre så skulle de ta han inn uansett.

Det er jo kjekt å vite.

Hampus er skikkelig nedfor, og man ser på han at han er kvalm.

Da jeg skulle på kveldstur med de andre to stilte han opp i gangen og skulle være med.

Så gubben tok han med og fulgte etter, men de snudde ganske snart, det var ikke mye krefter å gå på.

Men jeg tenker at om det finnes noe som muntrer han opp, så skal han få gjøre det.

Så får man heller se han an og snu med en gang han blir sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...

Mulig det er stygt av meg å si, men ja Gåtte må bare oppleves.

Han har en lyd eller to for enhver følelse, og han er den mest stakkarslige lille fyren jeg har vært borti når han er syk.

Sånn sett et ekte mannfolk... :w00t:

OT: det ligger nok litt til rasen, alle disse lydene.. Moxy har en del lyder jeg ikke tror er mulig å "vri" ut av en beardis engang... Og ja - det høres GODT når hun ikke føler seg "fit for fight". Men det høres også når hun ER det, da..

Tror de misset det instinktet å skjule sykdom/svakhet når de blandet sammen såpass hardføre raser som terrier og bulldog på 1800-tallet engang...

Ønsker dere riktig god bedring - forhåpentligvis blir det bare lysere fra nå av!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en lei historie, håper det går bedre med Hampus!

Som andre har sagt, så vil alt som skjer på en og samme hund i egenandelsperioden ha kun én egenandel - for Agria er det 120 måneder, tror jeg, og jeg har fått dekket for eksempel urinveisinfeksjon, diaré som ikke ville ende og øyebetennelse på samme andel uten at de tre hadde noe mer med hverandre enn at hunden var valp og motagelig for diverse.

Om veterinær sier de har direkte oppgjør, er det bare å sende inn og få i gang det. En er nok bekymret når dyret er sykt, om en ikke skal tenke øjonomi også.

Angående mat - da X'en nærmet seg fødsel fikk vi et pulver av veterinær som jeg kunne røre ut i vann og gi til henne for å få mer energi og næring om fødselen ble tung og langvarig. Jeg forsto det som at dette var for drektige tisper, men mulig det var mer postoperativ næring. Uansett, kan det være noe å sprøyte i Hampus så han får i seg noe, i hvert fall? Jeg forsto på veterinær at dette var veldig konsentrert, slik at en ikke trenger store mengder vann for å få i seg noe energi. Kanskje er det lettere å beholde litt vann for Hampus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi fått ny hund.

Han heter Hampus, er 5 år gammel, livsglad og veeeeldig sulten.

Var som å skru over en bryter i natt.

Vi la oss litt etter kl 12, med en elendig Hampus i fotenden.

Jeg ble liggende og lese, og han var veldig urolig.

Vi har hundeluke ut i hagen, og han var flere ganger ute og kasta opp.

Så vi var vel ganske sikre på at gikk mot ny innleggelse på morran i dag.

Litt etter kl 4 i natt hadde Hampus vært ute for ørtende gang, og krøp under dyna i fotenden.

Styrte mye der nede, så jeg tenkte han lå og skalv.

Men da var han begynt å vaske og stelle seg, noe han ikke har gjort siden han ble syk.

Så la han seg til å sove.

Jeg fikk jo ikke sove, og litt før 7 på morran tusla Hampus ut på kjøkkenet og romesterte.

Måtte ut å se hva som foregikk.

Da var han i full gang med å vaske matskålene.

Halen gikk.

Så da var jeg rask å finne fram kokt kyllingfilet, noe som var nammenam.

Han fikk et lite måltid og så la vi oss igjen.

Hampus har bare duppa de siste døgnene, men nå sov han som en stein til jeg stod opp halv ti.

Og vips, ny hund!

Utover dagen har det blitt mange små måltider, og formen har bare blitt bedre og bedre.

Hampus er litt sliten, men matlysten er på topp og han har vært to små, rolige gåturer i fjæra.

I dag er første gangen vi har vært ute av huset begge to på en gang siden mandag.

Så nå går det virkelig rette veien.

For en lettelse.

Så er det bare å få av gårde papirbunken til Agria så det kommer litt penger inn på hundekontoen igjen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...