Gå til innhold
Hundesonen.no

Julegaveideer!


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg er egentlig veldig flink til å gi gaver! Jeg finner gjerne på personlige ting som blir godt tatt i mot, og liker å legge litt flid og tanke i gavene jeg gir. Men i år er jeg for det første HELT tom for ideer, og for det andre har jeg heller ikke innmari mye tid på å kjøpe gaver. Jeg kan gjerne bestille ting på nettet allerede nå, men hvis jeg skal kjøpe ting fysisk i butikk, må det planlegges litt. Enten må jeg ta turen til Ski eller Oslo for å shoppe (og da blir det i så fall bare én tur, som går utover eksamenslesing), eller så må jeg kjøpe alt etter at jeg kommer opp til Trøndelag, noe som gir meg litt knapp tid i tilfelle jeg ikke finner det jeg vil kjøpe (jeg kommer hjem sent den 19. desember).

Uansett - det jeg først og fremst trenger, er ideer til hva jeg kan kjøpe eller lage i julegaver! Jeg legger ca. 300 kroner i hver gave (dvs 300 kr til mamma, 300 til pappa, 300 til søsteren min, 300 til onkel og 300 til sammen til mormor og morfar). 1500 kroner i julegavebudsjett er nok for en stakkars studentlommebok... I tillegg til å kjøpe kan jeg gjerne lage noe selv, da! Jeg er blitt ram på å strikke votter i løpet av høsten, men det er jo litt kjedelig å strikke votter til ALLE sammen, da. Men kanskje jeg kan strikke noe annet, også? Det må være små prosjekter i så fall, for jeg har begrenset med strikketid nå om dagen. Hjemmelagede, brente mandler på glass også videre er selvfølgelig også koselig, men den har jeg safet på noen år nå, så jeg føler snart jeg må finne på noe nytt. :P

De jeg skal gi gaver til er altså:

- Mamma og pappa - begge ca. femti år. Har nettopp flyttet til nytt, stort hus hvor de har mer plass enn det de hadde tidligere, men de er litt kresne på hva de vil ha der, så det meste jeg har råd til vet jeg ikke helt om kan passe inn. Dessuten har de jo det meste de trenger, uansett. Begge er forøvrig glad i musikk, bøker, filmer, friluftsliv, kulturopplevelser og trening, og bruker veldig mye tid på rydding og fiksing i det nye huset. Mamma spiller piano, synger i kor, løser kryssord, leser om amerikanske presidenter, vil bli bedre i geografi, sykler på spinningsykkel, blogger, går turer og er flink til å engasjere seg og mene ting. Pappa har reist en del i høst og gleder seg nok litt til å være mer hjemme over jul. Ellers er han veldig glad i å gå turer både på ski og til fots. Han er glad i alt fra Pondus (har allerede kjøpt Ponduskalender til ham!) til historie, andre verdenskrig-filmer, å oppdage ny musikk, lage mat og følge med på dagsaktuelle debatter.

- Søsteren min - 23 år og student, bor med kjæresten som jeg ikke kjøper egen gave til, men det er ingenting i veien for at det jeg gir til henne også kan gagne ham litt. Hun er veldig glad i å lese, liker historie, filmer, puslespill, kulturopplevelser også videre, og det ser ut til at hun kan ha arvet mer av mammas viktig-å-ha-det-hyggelig-der-man-bor-gen enn det hun tidligere trodde. Hun er et veldig sprudlende, livlig og omtenktsomt menneske!

- Onkel - i midten av førtiårene. Bor alene, men er veldig aktiv og sosial. Liker å trene og være ute. Er glad i bøker - særlig krim - og selv om han er glad i å høre på musikk, har han nok ikke vondt av å utvide horisonten litt på det området. Også han er glad i å gå på kino, konserter, teater også videre, men slike ting koster det jo fort litt å gi gavekort/billetter til...

- Mormor og morfar - begge ca. åtti år. Jeg vil gi dem noe som viser at jeg virkelig setter pris på dem, men de har jo alt de trenger og mer til. I fjor fikk morfar fotokalender og mormor fotobok, og sånne ting liker de veldig, veldig godt å få! Men det er kanskje litt kjedelig å gi den samme type tingen i år, eller? Dessuten har jeg ikke tatt så veldig mange bilder i år at det gjør noe... Hmhm.

Herlighet som jeg skriver. Poenget er - alt av gaveideer mottas med takk! Hva som helst. Om ikke akkurat ideen du kommer med er den jeg går for, kan det jo gi meg assosiasjoner og inspirasjon til den perfekte gaven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brettspill til søsteren? Carcassonne er en fin klassiker som hun kan spille med kjæresten. Brettspill med pusle-element som er veldig populært i brettspillkretser.

Kinogavekort eller bøker til onkel hørest jo saklig ut. Man får vel et par kinobilletter for 300 kr. Har han lest Jo Nesbø?

Mamma og pappa: medlemsskap i turistforeninga, om de ikke alt er det?

Besteforeldre er det vanskeligste som fins å finne gaver til! De har jo som oftest det de trenger. Lillesøster lagde "strikkenett" i tøy til bestemor med trykt bilde av oss jentene på. Bestefar får ofte sokker og konfekt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mor og far: Gå sammen me søskene dine, og ta enten et bilde av dere sammen og bestill et lerett.. Det blir nok under budsjettet ditt til og me ;) Hvis det blir problematisk å ta et slikt bilde, kan du finne en ramme og få fremkalt noen bilder og heng inn ;)

Dette kan du også gi til besteforeldrene dine.. Hvis ikke, så kan du ordne en liten "matkurv". Kjøp litt spesielle matvarer, feks oster ifra rørosmat, hjemmelaget flatbrød, litt spekeskinke osv. Kanskje en flaske vin også hvis de drikker det.. Dette er ikke nødt å koste all verden, og fin gave til noen som har alt.

Til onkelen din kan du gå inn på bladkongen.no og finne et blad som kunne vært interessant for han og gi i gave :)

Til søsteren din kan du jo finne en fin filmdokumentar eller lignende. Det finnes jo mye interessant i filmbokser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Søsteren min - 23 år og student, bor med kjæresten som jeg ikke kjøper egen gave til, men det er ingenting i veien for at det jeg gir til henne også kan gagne ham litt. Hun er veldig glad i å lese, liker historie, filmer, puslespill, kulturopplevelser også videre, og det ser ut til at hun kan ha arvet mer av mammas viktig-å-ha-det-hyggelig-der-man-bor-gen enn det hun tidligere trodde. Hun er et veldig sprudlende, livlig og omtenktsomt menneske!

De har tilbud på en bokhandel med en bokserie, der alle bøkene i serien koster 99 stykket. Det er en populær bokserie, som jeg ikke husker hvem som har skrevvet. Bøkene er innrammet, og ordninærprisen er fra 299-599,-

Kjøp 3 stykker bind de pent inn i en rødt bånd og pakk det inn? :)

Jeg har kjøpt 2 bøker, har ikke helt bestemt meg hvem som skal få de enda, for min del :)

edit: Serien er av Jo Nesbø, på bokhandelen Norli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Noen av dem har jeg tenkt på - og slått fra meg - tidligere, og noen er ikke helt midt i blinken (min søster er overhodet ikke glad i krim, mens onkelen min for lengst har slukt alt av Jo Nesbø :P ). Men jeg fikk et par nye ideer, da! Det blir vanskelig å få tatt bilder med søsteren min i tide, men jeg kom på at jeg kan jo gi henne et fotolerret med et koselig bilde som jeg tok av henne og kjæresten tidligere i år. Sammen med et spill jeg kjøpte for halv pris tidligere i høst og et par hjemmestrikkede votter tror jeg det kan bli en koselig gave. :)

Jeg tror abonnement på magasin eller avis er midt i blinken til min onkel! Og mormor og morfar også, forsåvidt. Da må jeg bare finne noe som passer, og en eller annen "småting" som er koselig å legge ved siden av.

Så er det mamma og pappa, da. Hm. Jeg tror kanskje pappa kunne likt denne boken (ja, han er litt småsær), men sammen med det jeg allerede har kjøpt har jeg plutselig passert 500 kroner. Jeg kunne kanskje spleise sammen med min søster, da. Ellers så slår vel en bluray alltids an. Jeg må fundere litt mer på hva jeg skal gi dem, men tankeprosessen er definitivt i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Meny her har de i år flere forskjellige typer gavekort på magasiner. Man kjøper et gavekort, og så kan mottakeren velge hvilket magasin de vil abonnere på. Koster 199 og kan være en kjempefin gave, det var et ganske variert utvalg av magasiner man kunne velge mellom på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...