Gå til innhold
Hundesonen.no

roligtrening


Mumriken
 Share

Recommended Posts

Hei!

Min sheltievalp på litt over 3 mnd er veldig aktiv inne når han ikke sover. Jeg har forsøkt litt roligtrening med han men det ender bare med biting. Jeg setter meg ned på gulvet med valpen mellom bena. Han legger seg da fort ned og er slapp i kroppen, men han biter over alt! På buksen, på hendene mine spesielt og når jeg sier nei til dette eller klynker begynner han å bite/klø seg selv med tennene.. jeg vet ikke helt om jeg skal gi han noe å tygge på da eller om jeg skal si nei til bitingen. Han slapper godt av men klarer ikke la være å bite og stramme leppene som om han prøver å vise tenner uten å helt gjøre det.

Noen som har noen tips til å få roet ned valpen? eller bare få ham til å godta at han skal ligge i ro uten å bite i det minste en liten stund?

Jeg har blitt så irritert noen ganger at jeg har holdt over snuten og sakt nei i mørk og streng stemme men dette funket ikke og jeg tror han bare ble redd da.. så det er nok ikke veien å gå med ham iallefall. Han er jo liten enda så er ikke helt sikker på fremgangsmåten og hvor mye jeg skal kreve av ham. På valpekurset fikk jeg beskjed om å sette meg ned med ham slik i tre minutter ti ganger om dagen.. det er bare helt umulig uten at han skal bite på ALT i han rekker bort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke noe fasit, men jeg bruker og sørge for at energi brukes opp ute og inne så skjer det fint lite, fordi jeg vill ikke at det skal skje ting inne.. Skulle de få et 'anfall' inne så ignorerer jeg og til slutt legger de seg og sover. Etterhvert som de blir eldre så blir det en vane og være rolig inne.. Har iallefall fungert veldig bra her. Skulle de mot formodning begynne og ødelegge noe, så ta de rolig og forsiktig bort, evnt lag et valpesikkert rom som de kan roe seg på om de tar helt av. Utover det så har mine valper alltid tyggebein tilgjengelig slik at de har noe og tygge på om behovet skulle være der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige hund var slik og han festet jeg fast og sørget for at han ikke hadde tilgang til noe å bite på. Dette fungerte ikke, for han var like oppgiret, så jeg tok i bruk bur. Det var først når jeg brukte dette han omsider fikk roet seg ned og sovnet. Selvfølgelig klaget han i starten, men han godtok.

Har også prøvd den metoden du prøver, men dette har jeg funnet ut ikke virker hvis hunden er for 'vill', så for oss ble det metoden beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Takk for tipsene! Han har ting å tygge på over alt. Både bein og leker ligger omtrent strødd i stua og han bruker dem mye :) Og akkurat det å få han til å slappe av går egentlig bra når jeg tar han på fanget eller setter han mellom bena mine. Han blir fort slapp i kroppen da. Det jeg har mer problemer med er at han må bite på hender og klær hele tiden når han blir holdt i og håndtert. Det er fryktelig irriterende. Jeg hyler når han biter bittelitt hardt og da slutter han med en gang, men ett halvt minutt etterpå begynner han igjen.. det begynner å bli slitsomt og veldig irriterende. Han biter som oftest ganske forsiktig og da hyler jeg jo ikke, men han må liksom bare klemme bittelitt med tennene eller skrape på hendene mine og alt annet inne rekkevidde hele tiden og det blir jeg veldig lei av. Når jeg nå skulle sette meg ned med denne roligtreningen de sa jeg skulle trene på på valpekurset ble den helt ødelagt av bitingen.. hver gang jeg prøver så biter han og jeg sier nei eller hyler og da blir han urolig og treningen blir ødelagt av at han legger seg på ryggen eller lignende eller prøver å komme seg unna. Akkurat det å slappe av i kroppen og legge seg ned når jeg setter meg ned med ham går helt fint.. helt til jeg må gjøre noe pga bitingen fordi jeg ikke kan å overse den lenger. Skulle bare så gjerne fått han til å ligget stille i 3 min uten å måtte snu seg i alle mulige vinkler for å bite og tygge på det han når bort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, ser at mange skriver at de ikke leker med hundene sine inne. Er dette veldig vanlig kanskje? For jeg leker jo inne med ham hele tiden og girer han nok opp en del pga lekingen. Kankje det anbefales å ikke gjøre det da.. Men ute er det få steder å leke siden jeg bor i Oslo sentrum, og særlig når det regner vil han ikke være ute en gang. Hva gjør dere sånne dager med valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil fortsette med den typen roligtrening du gjør, ta på deg tykk jakke og tykke hansker, så kan han bite uten at du merker noe til det. Og når han ikke får noe respons på det, gir han seg. Husk å rose rolig og pent de få øyeblikkene han ikke biter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil fortsette med den typen roligtrening du gjør, ta på deg tykk jakke og tykke hansker, så kan han bite uten at du merker noe til det. Og når han ikke får noe respons på det, gir han seg. Husk å rose rolig og pent de få øyeblikkene han ikke biter!

Ja det skal jeg prøve ut! :) Hvor lenge er det forresten vanlig at valpene holder på med sånn biting? Er det bare til de får skiftet tenner eller er det lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, ser at mange skriver at de ikke leker med hundene sine inne. Er dette veldig vanlig kanskje? For jeg leker jo inne med ham hele tiden og girer han nok opp en del pga lekingen. Kankje det anbefales å ikke gjøre det da.. Men ute er det få steder å leke siden jeg bor i Oslo sentrum, og særlig når det regner vil han ikke være ute en gang. Hva gjør dere sånne dager med valper?

Mine får ikke lov å leke inne og jeg leker ikke med dem inne heller.

Ute kan man jo leke overalt? :) Å på regntuge dager går man tur uansett og fortsatt ingen leking inne. Mentaltrening kan de få inne uten å leke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse leker over alt, og mye lek innendørs ville jeg unngått ja, spesielt om valpen er en aktiv liten sak. Mine hunder må ut uansett vær, men vi kan selvfølgelig tilpasse oss, er det sprettkalt eller heslig vær så går vi ut litt også kan de få seg et bein eller annet snadder som de må jobbe litt for og fortære, maten kan gies på flaske slik at de har noe og holde på med der, eller man kan gjemme godbiter rundt om kring og la hunden søke litt, lydighet og triks kan du også trene inne med en valp :) Man MÅ jo ikke leke med hunden. Så vil den ikke ut finn på noe annet, og ta lek ute i en park eller noe, det har dere sikkert i oslo også :) Det er iallefall min greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd kan lett gi for mye aktivitet og der valpen får problem med å gire ned. Jeg ville nok ha latt være å gire opp inne - inne er vi rolige. Senere når hunden er blitt litt større og den vet å ta det rolig og biting har avtatt/blitt borte, så kan man leke litt inne igjen - etter min mening.

Edit: det er viktig å finne grensen også ute, for når nok er nok og der man ikke overstimulerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd kan lett gi for mye aktivitet og der valpen får problem med å gire ned. Jeg ville nok ha latt være å gire opp inne - inne er vi rolige. Senere når hunden er blitt litt større og den vet å ta det rolig og biting har avtatt/blitt borte, så kan man leke litt inne igjen - etter min mening.

Edit: det er viktig å finne grensen også ute, for når nok er nok og der man ikke overstimulerer

Helt klart, man bør ikke gire opp noen hunder for mye, uansett om man er inne eller ute. Iallefall ikke før de har funnet avknappen og klarer og gire ned når økten er ferdig.

Om du, TS, har en valp som kanskje koker litt lett i toppen, som det kan høres ut som om jeg skal dømme etter piraja oppførsel :P så ville jeg generellt sett vert forsiktig med og gire opp for mye. Du trenger ikke det, valpen kan ha det gøy uansett og det vil nok gi en lettere unghund/valpetid for dere begge :)

Ser du spør om når det vil gi seg, dette er vel mer stress/uro/koker i hodet enn kløe i tenner så det går nok over når hunden finner av knappen og lærer seg og koble av før det går for langt :) I mellomtiden, om du absolutt må så følg tulip sitt råd :) Hansker, ro og tolmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uva bandt vi fast når det var rotrening på gang. Relativt kort kobbel som var festet slik at hun ikke hadde annet valg enn å ligge i senga si. Funka fint det :) Ellers brukte vi også valpegrinda endel. Når det gjelder biting; begge våre har hatt en three-strike-regel. Bet de så vi hylte tre ganger, så avsluttet vi det vi holdt på med, hva enn det var, og ble kjempekjedelig. Ingen av dem bet noe særlig lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar :) Da prøver jeg å slutte å leke med valpen inne og heller trene litt lydighet eller mentaltrening som feks godbitball eller kong når han har litt mye energi... Så tar vi leken ute :) Også blir det handske når han skal håndteres så kanskje har gir opp bitingen etterhvert :)

Men gjør dere det sånn at leker og bitebein ligger fremme slik at hunden kan aktivere seg selv, eller skal alle leker også bort slik at det kun er ben, grisehale etc som ligger fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell en smakssak, men min mening er at inne er vi rolige og leker skaper stress, de trenger ikke aktivisere seg selv om jeg(eller du ;) ) gir den det den trenger ute. Hvor ofte og hvor lenge du må være ute må jo du da finne ut. Er det ikke noe og gjøre så legger de seg og sover, som regel. Men jeg har tyggeben liggende framme slik at han har noe og tygge på når han er våken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell en smakssak, men min mening er at inne er vi rolige og leker skaper stress, de trenger ikke aktivisere seg selv om jeg(eller du ;) ) gir den det den trenger ute. Hvor ofte og hvor lenge du må være ute må jo du da finne ut. Er det ikke noe og gjøre så legger de seg og sover, som regel. Men jeg har tyggeben liggende framme slik at han har noe og tygge på når han er våken. :)

Ja det høres veldig lurt ut (og behagelig :innocent: ) så jeg prøver ut det en stund fremover :D Er jo ute med ham annenhver time slik at han får gått på do så det blir nok av tid til å leke ute da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...