Gå til innhold
Hundesonen.no

DAP - erfaringer?


Anette
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med DAP? Vurderer å kjøpe nå som vi flytter for å roe overgangen for kelpien som akkurat har blitt trygg her vi er. Innspill?

Ser på

Diffuser

DAP består av den diffuser og en beholder med feromoner som kan plugges direkte i en stikkontakt.

D.A.P. diffuseren plasseres i det rommet hunden oppholder seg oftest ved f.eks.:

  • Tilvenning til nye omgivelser
  • Besøk hos veterinær / hospitalisering
  • Plassering på kennel
  • Uvanlige og uforutsigbare situasjoner

DAP diffuseren plasseres i det rommet hunden oppholder seg oftest. Oppholder hunden seg i flere rom og arealet overstiger 50-70 kvm monteres ytterligere en diffuser.

DAP diffuser virker i cirka 4 uker og dekker en romstørrelse fra 50 - 70 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte det for noen år siden for å roe ned en generelt stresset hund og senere prøvde vi det på en som var engstelig i forbindelse med bråk. Jeg vil ikke si at jeg merket noen særlig forskjell, egentlig. Har også prøvd DAP i halsbånd, med samme resultat der, egentlig. Husker jeg ikke feil var det en av hundene som valgte å sove foran DAP'en, men verken den stressede hunden eller den engstelige hunden ble noe bedre. Nå KAN det jo hende de følte mer ro innendørs, det er ikke godt å si. De lå og sov like mye som før, så who knows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt det før, men er du sikker på at du trenger det? Jeg tror du kan klare å gi henne en fin overang uten, men det er noe jeg tror ;) Du kjenner henne best, men denne gangen flytter hun sammen med familien sin og det er vel litt annerledes enn sist hun flyttet alene. Jeg tror hun kommer til å finne seg til rette bare ved at dere er sånn dere pleier og gjør ting som normalt.

Ang tips til det du spør om håper jeg andre kan komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både diffuser og halsbånd på Gubben, merka ingen effekt. Har du sett på iHarmoni http://dyrlegebutikk...products_id/269? Mange er meget fornøyd med det, spes de med høyenergiske hunder (dober, bc osv)

Har ikke sett på det nei, men vet dyrelegen min selger de også.

Jeg bare har observert hun når vi har vært hos svigers og hjemme hos mamma nå tidligere helger, og hun var ekstremt stresset og klarte bare slappe av i fangene våre og løp rundt og stresset frem til jeg brøt hun.

Og nå som leiligheten står på hodet er hun også litt stresset og usikker. Så vi har diskutert om det er noe vi kan gi eller gjøre som gjør denne flyttehelgen lettere og ukene fremover. Vil helst slippe at hun går tlibake til tisse inne av skrekk nå som hun har blitt så fin, vel å merke her vi bor nå.

Blir jo nye lyder og nytt hus og sånt, selvom amiga er med og er trygg og god er ikke det godt nok hos svigers/mamma.

Så jeg burde heller se om jeg kjøper de kapslene imorgen da kanskje, de selger begge deler på TAM nemlig.

EDIT:

Hun blir med meg til min bror imorgen på dagen så hun slipper å være midt i flyttkaoset.

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min tok i mot en omplasseringstispe for et par år siden. Hun hadde vært innom et par andre hjem først og begynte å slite med å være hjemme alene. DAP i stikkontakt fungerte veldig bra på hun. Hun ble mye roligere. Min hund, som sliter mye med stress, fikk ikke noen forandring fra dap-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte DAP halsbånd på Loke en nyttårsaften før han ble "trygg" på raketter. Det fungerte overaskende godt. Jeg måtte ta det i bruk flere uker i forkant da. Det var første nyttårsaften han sov i gjennom de fleste rakettene og jeg er sikker på at det hjalp han slik at han ikke trengte det årene etter.

Men det tar tid før det virker, kan ikke bare plugge inn eller sette på halsbåndet to dager før flytting liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte DAP halsbånd på Loke en nyttårsaften før han ble "trygg" på raketter. Det fungerte overaskende godt. Jeg måtte ta det i bruk flere uker i forkant da. Det var første nyttårsaften han sov i gjennom de fleste rakettene og jeg er sikker på at det hjalp han slik at han ikke trengte det årene etter.

Men det tar tid før det virker, kan ikke bare plugge inn eller sette på halsbåndet to dager før flytting liksom...

Nei vi er litt på bakkant med å handle inn. For vi glemte det og kom på idag. Men vil det ikke uansett hjelpe om vi kjøper og kobler i imorgen? det vil jo være masse nytt og lyder og styr der fremover uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi er litt på bakkant med å handle inn. For vi glemte det og kom på idag. Men vil det ikke uansett hjelpe om vi kjøper og kobler i imorgen? det vil jo være masse nytt og lyder og styr der fremover uansett.

Du kan jo spørre dyrlegen, jeg husker ikke helt, men minnes det var ca to uker før virkningen slår inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte DAP fra tid til annen da Nansen var valp; når vi var borte på besøk over flere dager, og da vi flytta. Han var i utgangspunktet en glad og trygg valp hjemme, og vi opplevde at DAP ga ham en mykere overgang til nytt sted (men først etter at dap-en hadde sitti i kontakta i minst 24 timer). Hadde vi ikke dap, kunne han finne på å tisse inne, dessuten sov han urolig og pep endel - alt resultat av usikkerhet/stress rundt ny situasjon. Det er ikke en mirakelkur, men hjalp oss å ta brodden av det nye, skumle med å bo et annet sted enn det han var vant med :)

EDIT: DAP-en hjalp best hvis den var kobla i et rom som var rimelig lite (maks 20-30 kvm), og dørene ble holdt lukket. Hvis dørene sto på vidt gap virket det som effekten var ca lik null.

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange sier når jeg googler at på sep.angst fungerer det dårlig.

Jeg får høre hva de anbefaler på TAM imorgen. Jeg kommer til å være hjemme med hun, akkurat nå har hun sovnet etter vi sluttet å pakke og bære ting rundt, forandringer stresser hun lett. Jeg har jo tenkt mot nyttårsaften at det kanskje kunne hjelpe da også (for jeg aner ikke hvordan hun reagerer men skal allerede ganske langt unna verste rakettoppskytningen med hun men tar de forhåndsregler vi kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke å prøve :) Plugg i og se. Jeg tror det kan fungere bra på valper som kommer inn i et hus og kjenner feromonene og dermed føle seg litt roligere. Lært adferd kan nok bli værre med.

Men fungerer halsbåndet like greit også? det kan jo da alltid være på hun, eneste ulempen er at Amiga elsker å bite hun i nakken så slike ting får gjennomgå litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke DAP i stikkontakten i forbindelse med at Chica er veldig redd nyttårsrakettene. Etter at vi begynte med dette, er angstnivået hennes på nyttårsaften noe bedre i hvertfall:) Men den skal stå i stikkontakten i noen uker før den gir den virkningen den skal.. Halsbåndet fungerer kanskje litt raskere/umiddelbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både DAP og iHarmoni i høst på Dina, og hvorvidt det har fungert eller ikke, er jeg litt usikker på. Vanskelig å forklare hvorfor uten å rote det til, men jeg skal prøve.

For, for det første så har hun jo hatt noen atferdsendringer de siste årene, så hun har blitt generelt sett mer usikker og engstelig av seg. For det andre, så var hun hormonell fordi hun blir innbilt drektig. For det tredje, så begynte jeg på kurs, så de måtte være mye alene hjemme. Det er den delen med at hun var hormonell som gjør det vanskelig å si om det har fungert eller ikke, for det går jo over, ikke sant? Så jeg veit ikke om det er DAP/iHarmoni som har funka, eller om hun bare har slutta å være hormonell.

Men, hun har aldri vært så innbilt som hun var i høst, hvilket kan være en kombinasjon av de to andre grunnene - det at hun generelt sett har blitt litt mer usikker, og det at jeg ikke var hjemme med de hele dagen lenger. Eller så kan det bare være det at sånt eskalerer, det veit jo hverken veterinæren eller jeg før neste gang hun er innbilt - nå er hun jo vant til å være hjemme alene igjen (hun har jo vært det før, hun har bare ikke vært vant til det de siste 5 årene, liksom), så blir hun like innbilt og teit neste gang, så er det fordi det har eskalert, ikke fordi at hun ikke er vant til å være alene hjemme (ser dere hvordan jeg knoter det til? hehe).

Uansett, hun roet seg ganske kjapt etter at jeg satte inn DAP og begynte å gi henne iHarmoni, så om nervøsiteten hos henne øker igjen, så har jeg tenkt å prøve samme "kuren" en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...