Guest Jonna Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Isaballa, som egentlig er en grå/brun diluted.Trolig samme som kelpiens fawn Verdens styggeste farge i mine øyne... What?? Åh glemte, AK har to ikke godkjente farger også. Men ingen avlsrestriksjoner. Fargene er blå&tan og fawn&tan. Sjangsen for å få det er minimalt ettersom du både må ha dilute genet og tan genet, begge deler er ikke ofte at hunder har på linjene sine og iallefall ikke at de "møtes" fra begge sider. Nr 2. Fawn og tan valp Tror ikke jeg har sett noen blå og tan Australian kelpie, derimot fins det flere på Working Kelpie, hvor de faktisk fargeavler (det er Working navnet sitt det ) på fawn and tan og blue and tan. Det fins også en Cream farge som er ikke godkjent og kan ikke avles videre på, den har jeg aldri sett bilde av på AK (men fins mange på WK) og snakket med en Australsk oppdretter som har holdt på i 50 år og hun har kun opplevd å se det en gang på en renraset, men den var dobbel registrert dvs hadde WK linjer i seg. Cream farget WK (egentlig har Mudi og AK ganske like fargegreier??) Siter
borderen Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Isaballa, som egentlig er en grå/brun diluted.Trolig samme som kelpiens fawn Verdens styggeste farge i mine øyne... Enig... Diluted er ikke akkurat pent! Litt stilig fordi det er uvanlig, men den blasse fargen gjør at jeg synes de ikke ser friske ut...! Haha Lurer på hvorfor man kan kalle det lilac på BC, og fawn på flere andre raser? Siter
SandyEyeCandy Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Cream farget WK Shiba kommer også i kremfarga, hvor noen har svart pigment, noen er kritthvite, noen er lyserøde, noen har leverneser osv. Fargen dukker opp her og der, sannsynligvis fordi den finnes og er godkjent på bl.a. hokkaido og akita, og alle de japanske nasjonalrasene opprinnelig har samme standard og utgangspunkt. De skal ikke avsles på og kan ikke utstillingspremieres. Tantebarnet til mine to, og typisk nok den i kullet som var helt strøken eksteriørt: Såkalt "bright red" som noen oppdrettere insisterer på å kalle det, til tross for at de kun skal registreres som krem. Siter
tm100021 Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Vi har tre godkjent farger innenfor Collie; Tricolor Sobel (Du har da varienten skygget sobel) Blue Merle Og i USA har du også to varianter som ikke er godkjent her i europa Hvit (med fargeplett et eller annet sted) som du har i både Blue Merle, Tric og Sobel Sobel Merle De fleste sobelmerle er det ikke så utpreget på, og noen ser du det knapt nå de er voksne. 1 Siter
Pingo Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Shiba kommer også i kremfarga, hvor noen har svart pigment, noen er kritthvite, noen er lyserøde, noen har leverneser osv. Fargen dukker opp her og der, sannsynligvis fordi den finnes og er godkjent på bl.a. hokkaido og akita, og alle de japanske nasjonalrasene opprinnelig har samme standard og utgangspunkt. De skal ikke avsles på og kan ikke utstillingspremieres. På mudi skal de ha sort pigment både på hvite og fako, men i praksis er dte svært skjeldent. mange har bra pigment frem til de er ca 2år, så begynner de å få vinterneser og svakere pigment med årene. Har sett noen gamlinger med flott sort pigment på de hvite, de er urlekre Men typisk nok var det andre ting som ikke stemte like bra med dem;) What?? Tror ikke jeg har sett noen blå og tan Australian kelpie, derimot fins det flere på Working Kelpie, hvor de faktisk fargeavler (det er Working navnet sitt det ) på fawn and tan og blue and tan. Det fins også en Cream farge som er ikke godkjent og kan ikke avles videre på, den har jeg aldri sett bilde av på AK (men fins mange på WK) og snakket med en Australsk oppdretter som har holdt på i 50 år og hun har kun opplevd å se det en gang på en renraset, men den var dobbel registrert dvs hadde WK linjer i seg. (egentlig har Mudi og AK ganske like fargegreier??) sorry , men de er virklig ikke fine . jeg synes de ser "skitne" ut, litt sånn som sølevann? Hunden er sikkert fin nok, men fargen... Mudi og AK har forbausene mye like ting, til å være så lang fra hverandre med tanke på opprinnelses land osv. Om vi noen gang skulle få lov til å kryss avle på mudi, for å få ned innavls%, vet jeg hva jeg ville søkt om å krysse med i allefall. Jeg vet det er blitt diskutert i Finland, (kun diskutert, ikke tatt opp med kennelklubb eller lignende) og der har de forslått Aussie, sheltie, lapphund osv... Jeg kan ikke skjønne hvorfor ingen andre ser at en AK er det eneste som ligner i utseende og som har fordeler der vi trenger forbedringer osv... Anyway, nå puttet du på en 20-er, minst... Siter
Anette Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Welsh Corgi Cardigan Farge: Alle farger tillatt, med eller uten hvite tegninger. Men hvitt skal ikke være dominerende. Brindle Svart/Hvit: Blue Merle Mørk Brindle Tricolor Også får man en liten haug varianter med alt mulig med tric point og merle point og tan og div. Basicly alt av farger går sålenge ikke hvitt dominerer slik som på f.ex denne: Alle bilder unntatt det første av Amiga fra kennel All Trade Siter
Lola Pagola Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Grand Danois http://greatdanebell...g=24578359&cr=6 Brun var fint! Så mange fine farger forskjellige raser har, synes blac&tan var skikkelig fint på staff. Dalmatiner: De vanligste og eneste godkjente fargene: Lever Sort: Dalmatiner kommer jo i litt sjeldne varianter og: Tricolor: Brindle. Brindle tricolor Mosaics two tone spots, liver & lemon Mystery puppy Langhåret: Patch: Dalmatinere blir født helt hvite, men de med patch har en sort flekk eller flere fra fødselen av. (Patch er jo ikke uvanlig da). noen uker senere "Ghost face". Ikke en fargevariant da, men beskriver ansiktet. Lemon Blue Siter
HeleneFS Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Vi har ikke noe sånn superspesielt, men kan jo fortelle litt om fargene på Cairn Terrier allikevel Cairn skal ikke være hvit, helt sort eller black/tan Den lyseste fargen de har kalles krem, som er neeeesten helt hvit Deretter kommer hvete (som min har) Deretter kommer rød, her finnes både lys og mørk Grå og så brindlet: Noen eksempler på brindlefarge Siter
Slevedyret Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Enkelt og greit her, clumbere er enten 1. Hvit med orange tegninger, eller 2. Hvit med lemon tegninger. Siter
LilleZara Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Hos Dachsen,så er alle farger lov,utenom helt sort eller helt hvit. Legger ut bilder av noen av fargene Rød B&T Cream Chocolate tan Chocolate cream Wild boar Red brindle Red Dapple Blue Dapple Blue and tan Red piebald B&T Piebald Cream piebald Blue piebald Osv,osv,osv... Siter
Guest 2ne Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 (endret) Kom på en til jeg På terv er det vel snakk om charbonnage og da mener de vel "black overlay" (husker ikke hva det heter på norsk) over kroppen mener jeg. Sorte hårspisser? (Enkelte land sies det Fawn med maske, men dette er feil da alle fawne mops SKAL ha sort maske, sorte ører og pannemerke.) Det sier de om terv også, rød med sort maske eller grå med sort maske, selv om alle terver skal ha maske, og den skal dekke visse områder: Skal så vidt mulig dekke over- og underlepper, munnviken og øyenrender i ett samlet sort felt. Minimumskrav er at seks punkter er sorte, Begge ører, begge øvre øyelokk samt over- og underlepper. Det er dog variabelt hvor mye maske de har, noen har så lite at man knapt kan kalle det maske, men fargen heter rød (eller grå) med sort maske uansett Endret 14. November 2011 av 2ne Siter
Teserere Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Også er det Black and Tan, Tricolour, Lever, Tanspotted og Hvit B&T, Tricolour og Lever er forøvrig uønskede farger. Men de finnes dem også. Og så er det rød Det er kun b&t og lever som er uønsket, tricolor er ikke nevnt i rasestandard. Klippet fra standard: Farge: Rød; fawn; hvit; sort; blå; eller enhver av disse fargene kombinert med hvitt. Enhver nyanse av brindle med eller uten hvitt. Grove feil: − Black and tan, leverfarget Siter
HeleneFS Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 *klipp* blue og red dapple er vel det samme som blue og red merle? Eller tar jeg helt feil da? Siter
SFX Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Berner sennenhund skal være tricolor, men vi har en del avklarte og avgrensede krav for hvor tegningene skal, ikke skal, kan, bør, ikke kan, ikke bør, ønskes og ikke ønskes å være - fra diskvalifiserende feil til smakspreferanser. Dog finnes det en sjelden gang bernere med annen bunnfarge enn sort - da er de blå eller røde. Jeg hadde inntil for et par uker siden aldri sett det før live, men da fikk jeg se en grosser schweizer sennenhund med blå bunnfarge. Det ser likt ut på berner, men selvfølgelig med bernerkropp og -pels. Jeg hadde ikke kamera for å få tatt bilde, så her noen random fra nettet: Fra HalfMoonGreaterSwiss.com De kan også komme uten sort i det hele tatt, og da med tan bunnfarge, men det er heller ikke ofte. Jeg har vel aldri hørt om nordiske bernere som er blå eller tan, men vi hører om det en sjelden gang i USA: Fra mars-swissmountaindog.com Edit: Bildene er av grossere, jeg fant ingen av bernere i farta, men det er samme opplegget for alle fire sennenhundrasene. Den grosseren med blå bunnfarge er altså nordisk, så de forekommer en sjelden gang her. Et interessant unntak for de fire sennenhundrasene er appenzelleren, som også kan ha havana bunnfarge, det er sidestilt som sort: Siter
Djervekvinnen Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Hos greyhound er det mange ulike farger Rød, blå, fawn, svart, rødbrindle, svartbrindle, blåbrindle, og ofte hvitt med alle fargene. Noen kan se prikkete ut hvis de er hvite. På dobermann finns det black/tan, brun/tan, (de eneste godkjente i norge) samt fawn og isabella. Samt hvit (albino) Siter
LilleZara Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 blue og red dapple er vel det samme som blue og red merle? Eller tar jeg helt feil da? Lurer jeg også på Ser likt ut for meg. Andre som vet? Siter
MegaMarie Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Black and Tan Den var lekker Jeg kan ta cockeren og papillon jeg Liver and tan Sobel Blue Roan Blue roan and tan Orange roan (min favoritt farge ) Liver roan Hvit og orange Hvit og lever White, liver and tan Papillon Tricollor Det spesielle med tricollor er at de må ha tan tegniner over øynene, på kinnene, i øreåpningen, en stripe i halen og ned langs skjørtet bak, samt ved analåpningen. Trefarget Det spesielle med denne fargen er at hodet er sjattert med innslag av brunt/tan og sort i hverandre. Flekkene på kroppen kan være sjattert med innslag av både sort og tan eller de kan være sort eller brun. Varianten sees ofte med "maske" - et mørkere felt i ansiktet. Pelsen er ofte solblet, det vil si at tuppene av de brune og tan fargete hårene er sorte. Hunder som er soblet for ofte lengre frynser enn de som bare er kalt rød og hvit. Hvit og sobel Denne fargen er en type trefarget med innslag av både hvit, brunt og sort, men fargevarianten arter seg ved at den brune eller tanfargete pelsen er sorte i enden. Siter
Maria Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Se hva jeg fant, MegaMarie! (du har nok sett det før) Også bildet av Rozamie Recognition, da.. sukk, så fin han er! Farger på papillon: http://www.braylorsp...com/colors.htm På portis er fargene bare kjedelige. Svart, brun eller hvit. Hverken mer eller mindre Siter
Papillon Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Papilloner skal være trefargede, så det så :heart: :heart: :heart: :heart: 1 Siter
Gjest Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Ingidano har jo svart angående Eurasier men jeg tenkte jeg kunne legge ved en link med flere av Eurasieren sine farger + flere variasjoner av den fargen Det er jo uendelig med versjoner innenfor en farge, og man vet så og si aldri hvordan en valp vil ende opp, med mindre den er helsvart osv, de endrer fargen fram til de er ca 2 år, men er ganske ferdige ved 1 år. http://www.eurasierk.../fargnyckel.pdf (Fra den svenske raseklubben, håper den funker) Siter
Hanna Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Lurer jeg også på Ser likt ut for meg. Andre som vet? Ja, merle kalles dapple hos dachs. Vår egen dunker er også merle, der kalles fargen droplet eller harlekin (og er altså ikke det samme som en harlekin GD). Dunkeren er merle på sadlet/ "houndfarget" bakgrunn isteden for black/lever and tan/trikolor eller ensfarget svart/brun slik er tilfellet i de fleste andre raser som har merle. Forresten en bra tråd med mange artige bilder! Nå ble jeg fristet på en tråd om feilfargede evt sjeldne farger i de ulike rasene 1 Siter
Guest Jonna Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 sorry , men de er virklig ikke fine . jeg synes de ser "skitne" ut, litt sånn som sølevann? Hunden er sikkert fin nok, men fargen... Mudi og AK har forbausene mye like ting, til å være så lang fra hverandre med tanke på opprinnelses land osv. Om vi noen gang skulle få lov til å kryss avle på mudi, for å få ned innavls%, vet jeg hva jeg ville søkt om å krysse med i allefall. Jeg vet det er blitt diskutert i Finland, (kun diskutert, ikke tatt opp med kennelklubb eller lignende) og der har de forslått Aussie, sheltie, lapphund osv... Jeg kan ikke skjønne hvorfor ingen andre ser at en AK er det eneste som ligner i utseende og som har fordeler der vi trenger forbedringer osv... Anyway, nå puttet du på en 20-er, minst... Dypt såret altså Lapphunden greier jeg se trekkene ved, men de to andre?? Neeei ikke helt, eneste må være at de har merle og det har ikke AK. Men sånn med tanke på bruk, atferd o.l. så må jo nesten AK være det nærmeste Kan årsaken være HD statestikken i Finland? (som er HORIBEL i forhold til resten av Norden og de avler D mot C o.l.) Siter
LilleZara Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Ja, merle kalles dapple hos dachs. Vår egen dunker er også merle, der kalles fargen droplet eller harlekin (og er altså ikke det samme som en harlekin GD). Dunkeren er merle på sadlet/ "houndfarget" bakgrunn isteden for black/lever and tan/trikolor eller ensfarget svart/brun slik er tilfellet i de fleste andre raser som har merle. Forresten en bra tråd med mange artige bilder! Ah,der lærte jeg noe nytt idag også Takk for svar! Siter
SiriEveline Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Her er vi kjedelige.. på kleiner münsterländer er det egentlig bare to fargevarienter: Brunskimmel: Og brun/hvit: Denne er jo i praksis en lys brunskimmel, men kalles allikevel brun/hvit og er samme farge som disse to: Siter
Argyr Skrevet 14. November 2011 Rapporter Skrevet 14. November 2011 Kaukasisk ovtcharka kommer i nesten alle farger, og det meste er godkjent. De skal ikke være helt sorte, brune (sjokolade), blå, ren sort/hvit, black&tan eller "orange" (disse hundene har rød nese og lepper). Merle er ikke nevnt, men så finnes det ikke hos rasen heller. Det er ingen begrensninger på mønster, maske eller utbredelse av hvitt, men hunden skal ha sort pigment på nese og øyelokksrender. Ticking (små flekker i det hvite) er tillatt, men ikke ønskelig. Som hos eurasieren er det store variasjoner og umulig å spå nøyaktig endelig farge mens de er unge, de skifter farge flere ganger før voksen alder. Mørk brindle Lys brindle Lys fawn uten maske Mørk fawn med maske Rød fawn Hvit Piebald (mye hvitt) Viltfarget (eller "grå") i forskjellige varianter Orange. Dette er rett nok ikke en KO (vel, man kan aldri vite, det raseskillet er jo kunstig), men mest sannsynlig en sentralasiatisk ovctharka. Argyr er blå og hvit med ticking på bena Siter
Recommended Posts