Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp Sara å finne en bil


SaraS
 Share

Recommended Posts

Tror jeg må be sonen om hjelp jeg.

Nå har jeg lett noen uker etter bil. Det er mulig jeg har litt mange krav til denne bilen, og at det er derfor jeg ikke finner noe. Eller kanskje jeg bare trenger litt hjelp?

Det jeg ønsker meg er en flerbruksbil. Favoritten akkurat nå er Toyota Yaris Verso, fordi den er liten, men likevel stor... Ehm altså plass til hunder, men er likevel ikke en svær doning. Jeg har meget lite kjøre-erfaring og vil derfor ikke ha en for stor bil.

Den bør ikke ha kjørt for langt. Ønsket mitt var under 100 000km, men mulig det er for mye å håpe på?

Den bør ikke være eldre enn fra 2000.

Den bør ikke koste mer enn 50.000-60.000kr

Den trenger ikke å ha mer enn to seter, sånn egentlig.

Den bør helst være til salgs i sør eller nord Trøndelag, rett og slett av praktiske årsaker. (*host* fordi jeg ikke kan kjøre bilen hjem, og må ha hjelp til det av noen som har kjørt mer enn meg).

Tror ikke det var flere krav da... Eller den bør ikke ha så mye skader, rust osv. Og helst bør den komme fra noen som har kjørt den fint og passet godt på den og og og...

Noen som vil hjelpe meg å finne en bil?

Og hva tror dere om denne: LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her er bildene av Sara sin nye bil:

Fiiiine førstebilen min <3

Da har jeg lagt inn bud på bilen. Håper jeg har klart å skremme unna de som har bydd fra før av. Jeg tok i litt og bydde 9000kr over det forrige budet. Får se om det blir krig i morgen, siden det er s

For 3 uker siden kjøpte jeg meg en ny bil. Kriteriene mine var veldig lik dine, men i tillegg er jeg høy, med lange bein og trenger god plass i førersetet. De fleste varebiler kommer til kort der, særlig Yarisen..

Jeg endte med å finne en Ford Transit Connect. Den hadde gått rett under 60 000 km, fra 2007, alle serviscer, gått som landpostbud i ei bygd i Telemark, hatt en sjåfør hele tiden, og jeg betalte 57 000 kr. Virkelig rimelig! Tidligere eier var altså posten, men de fornyer bilene sine hvert 4. år (?) og gjennomfører alle seviscer og har god oppfølging på bilene. Nybilene kan jo ha mye slitasje, ettersom de kjører 10 m, går ut og inn, kjører 10 m til osv, men om du følger med på f.esk finn kan du virkelig finne et kupp!

Connecten jeg kjøpte er endel større enn Yarisen, men for meg har ikke det vært annet enn positivt. Jeg har jo to store hunder, og tror Yarisen hadde vært for liten for oss. Forann er det god plass, masse fancy tilleggsutstyr og en generelt veldig enkelt og grei bil.

Anbefales virkelig om du vil ha en fin og praktisk hundebil! :)

EDIT: retta på endel skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket også på Ford Connect når jeg skiftet bil sist.. Kjempekomfortabel å sitte i - og hvor mye plass som helst baki. Snakket med en som kan Ford (Jan til Jorunn i beardismiljøet), og han hadde gode erfaringer med den bilen, slitasje, ikke noen større verkstedsproblemer, etc. Men den er nok endel større enn Yarisen, vil jeg tro..

Nå vet jeg ikke helt, men har ikke Yarisen tåpelig små dekk? Husker en kompis hadde en slik, og den kom nesten ikke avgårde på flatmark engang (på vinteren), og var kjempelav under - så det er håpløst på grusveier/skogsveier..?

Peugeot Partner, Citroen Berlingo, WV Caddy får du jo i bøtter og lass til en rimelig penge på Finn, da. Dog ville jeg ikke tenkt så mye på de to første, da JEG synes at franske biler faller ifra hverandre for lett (selv om de er superkomfortable). Men kjempepraktiske, da!

Men JEG tror ikke at Yarisen er stor nok - et par beardisbur, to mindre bur, trimmebord, hjulunderstell, telt, stoler, bager/oppakning for en hel helg vil blir tragt...

Og har den motor for å trekke campingvognen, da? (Om et par/tre år når du er sikker nok sjåffør og vil ta vogna og reise alene? Eller bilen til mor streiker rett før dere skal reise til spesialen, liksom...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg er kort og har ikke lange ben. Husker den bilen jeg tok kjøretimer i måtte jeg helt frem med setet og rette opp ryggen helt for å rekke frem til pedalene.

Edit:

SusanneL, du har noen poenger der som jeg ikke har tenkt så veldig nøye på. Bilen har ikke nok motor til å trekke vogn med iallefall. Plass til trimmebord og utstyr har jeg heller ikke tenkt på. Har tenkt et lite og et stort bur bare.

Må kanskje se litt på den der ford connect.

Edit2:

Hjelpes, den ford connecten en jo diger!

Hva med denne? LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninnen min har en Yaris verso - og hun er kjempefornøyd. Hun er 165 høy og har ikke bemerket noe på sittekomforten.Jeg har selv sittet i Versoen på vei til Rauland ca 4 timer og det var helt greit. Ikke den beste bilen og slettes ikke den verste bilen, jeg er 170 cm. Det største og eneste problemet hun har med bilen er at den får steinsprut lett - evnt er det noe galt med kjørestilen hennes... Hun har byttet frontrute 3 ganger og har hatt bilen i 5. Det har ikke vært noe galt med den ellers og den er lett å kjøre i by og på langkjøring (ca 5 timer er langkjøring for henne). Familien hennes har hytte på Rauland og hun kjører ofte dit uten problem - men hun tar ikke sjangsen når det er max vinterføre og snøstorm akkurat.. Bilen har 2 seter og hun har to store hundebur bak, det er ikke stor plass til noe annet baki siden burene tar kjempestor plass, men hadde hun organisert litt annerledes evt hatt skreddersydde bur ville hun fått mye bedre plass.

Bilen hennes har ikke aircondition så det blir varmt på sommeren - heldigvis er det netting som skillevegg til bakrommet så på den måten får hundene og henne god luftgjennomstrømning når vinduene er åpne.

Som sagt venninnen min er kjempefornøyd, bilen passer hennes bruk veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne? LINK

Den så lovende ut ja. Susanne har rett i at man trenger litt plass i tillegg til bur. Det blir vel sikkert til at vi fortsetter å dra på utstillingsturer i min bil og deler på trimmebord og den slags, men det er jo fint å ha muligheten til å dra med seg alt man trenger selv også, når man først kjøper bil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford tror jeg er godt kjøpt så lenge man sjekker hva vanlige feil er osv. Har vært endel rust på eldre biler, bl.a gamle bilen min (Ford Escort 95'), første utgaven av Focus'en, men nå kjøpte jeg selv andre generasjons Focus, og den skal ikke være preget av rustproblemer, og er faktisk den som kommer best ut i test av bruktbiler fra 2005 i den størrelsen.

Varebiler er jo dog et annet tema, men merke har jo litt og si. Og personlig ville jeg holdt meg unna franske biler ja, men syntes Ford Connect og Caddy hørtes ut som gode alternativer. Sistnevnte er jo kjent for å gå og gå!

Her har du noe annet å sniffe på:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31487794

Selv har jeg vært godt fornøyd med Nissan tidligere, greie biler, ikke vesentlige mye problemer, og uansett er det som regel ganske billig å få fikset. Jeg har hørt rykter om at Ford ofte kan være kostbart å fikse pga dyre deler, men har uansett valgt å kjøpe det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig viktig å tenke på er å få (minst) en sidedør - hvis man ser på f.eks. Caddy/Connect eller tilsvarende bil. Det er et sant h..te å krype rundt inni der og hente ting som har sklidd helt foran i lasterommet - når sølete hunder har møkket ned hele lasterommet..

Dessuten blir det veldig knotete (synes jeg) å sette inn burer helt innerst og all bagasje ender opp foran burdørene... Ikke kult når det regner og man skal pakke ut/inn av bilen.. (Eller ulykke - hvis man vil ha ut hundene FORT)

Altså MINST en skyvedør på siden - hvor du også har en buråpning - så står man mye friere hva man gjør med plassen nærmest bakluken/dørene. To skyve/sidedører åpner ennå flere muligheter for pakkingen.

JEG foretrekker en hel bakdør (hengslet på toppen). Det har skjedd mer enn èn gang at man har stått under der og pakker ut/inn av bilen i regnvær, men likevel holder seg tørr. Til og med på hundetreff har bakdøren min fungert som en diger paraply..

Enten gittervegg/gitter istedenfor vindu i skilleveggen - ellers MÅ du pønske ut noe annet lurt for å få inn nok frisk luft til hundene baki der på varme sommerdager. Marerittet mitt intraff når vi sto på Autobahn i Tyskland i kjempekø - det var kjempevarmt ute, og uten mulighet til å gå ut for å få åpnet noe lufting til hundene. (Forrige bilen - hel, tett vegg, ikke noen vinduer som kunne åpnes)

En sånn "sopp"/vifte på taket funker helt greit - men vær uansett obs på temperaturen baki der (Ute- og innetermometer er kjempesmart å montere. Da med "ute"delen baki hos hundene, såklart)

Takboks kan forsåvidt være en løsning hvis du en gang i blant skal ha med massevis av ting (kun de lette tingene i takboksen). Kanskje du kjenner noen som du kan låne en av? Da kan kanskje en Yaris likevel fungere.

Aircondition er GULL verdt - særlig hvis det er åpent bak til hundene, så de også får gleden av det..

Vinduer i hele lasterommet er IKKE spesielt lurt - tenk på solsteiken som står på burene hele dagen når du kjører langt..

En 3-seter er ukomfortabelt for passasjeren..

Og sist, men ikke minst - skaff bur som passer nogenlunde i bilen. Det er enormt plassbesparende og man slipper flere " åpne luker" rundt omkring man ikke kan bruke til noe.

Susanne

(som tenker alt for mye på hvordan den perfekte hundebilen skulle ha vært...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd alle sammen! Dere har virkelig gode poenger. Dette må jeg rett og slett tenke litt på.

Jeg lurer litt på hva jeg skal satse på av bur til disse bilene. Jeg kunne tenkt meg et solig dobbelbur kanskje.

Susanne det med lufting bak i bilen var godt du sa. Vi er stadig i situasjoner hvor dette er ekstremt viktig. Men hvis det ikke er vinduer hele veien rundt, blir det ikke dårlig sikt da? Jeg må jo tenke på at jeg er en uerfaren bilist også.

Og takboks, passer de til alle bilraser eller er de spesiallaget til de enkelte?

På den Toyota Yaris Versoen jeg har linket til i start innlegget er det sånne sorte skinner på taket, er de til å feste takboksen på?

Jeg kunne sjekket hva takbokser koster da.

Liker veldig godt den bilen altså...har litt lyst til å dra å se på den på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vw caddy life, evt caddy maxi life. Greie biler, til å stole på. God plass inni, gode kjøreegenskaper for å være liten varebil :) du får dem med skillevegg mellom varerom og kupe av netting, da blir det air condition også baki varerommet. Hvis det er fast skillevegg, er man avhengig av å kunne åpne vindu for lufting! Og det er det ikke alle varebiler som an faktisk.

i en caddy life er det god plass til 4-6 hunder pluss bagasje. i maxien er det enda bedre plass.

Vi måtte selge vår da hundeantallet oversteg plassen inni bilen... savner bilen dog, kjekk liten sak med mye plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetnad til andre her, vil eg seie at Peugeot Partner / Citröen Berlingo er gode kjøp. Desse bilane er jo identiske, noko som vil seie at delar kan brukast på tvers av merke. I tillegg flaumar marknaden over av desse. Dermed er prisane på desse godt overkomelege, i tillegg er det veldig greit å få tak i delar til dei. Og eg har sagt det før: Ein brukar vel ikkje merkeverkstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg er en stooor fan av Toyota, ja av japsebiler i det hele tatt pga deres robusthet primært. Å ha bil som man lurer på om holder på å gå i stykker, eller som går istykker (gjerne på svært upraktiske steder og håpløse tidspunkter) synes jeg er aldeles skrekkelig og jeg gjør mye for å slippe en slik bil-tilværelse. Alle Toyotaer vi har hatt har vært slik at de fikk en service i året, vi passet på skifte olje når den skulle ha det - og så gikk de og gikk de. Kaldstart om vinteren, helt greit uansett temperatur liksom. Naboen har en 15 år gammel corolla - den går går og går fremdeles den.

Nå kan serviceprisen og muligens delepriser være litt høyere for japsebiler såvidt jeg har forstått, men så lenge bilen skyr verksted så synes jeg det er en pris som er vel verdt å betale (jeg ville ikke hatt en bil hvor deleprisene og billig verksted er det aller viktigste liksom, jeg ønsker ikke å ha bil så mye på verksted!)

Jeg synes versoen du linket til er veldig fin jeg, og den har jo mye ekstra stæsj også som motor&kupevarmer (deilig det) og automat gir er suverent..

Men forøvrig synes jeg SusanneLs poenger er særdeles gode! Å ha det åpent inn til hundene bak, har jeg funnet ut er et must - vi har en toyota Hiace som liksom skulle være hundebilen fremfor vår kjære Pajero, men det er ikke blitt til det. Jeg får noia av at det er helt hermetisk lukket inn til hundene. Og i Pajeroen er det både aircondition og varme til hundene bak.. veldig behagelig det.

Så skal man legge til at Toyota regnes som noe av det mest lettkjørte som finnes, absolutt godt egnet for oss bilpingler!

Lykke til da Sara!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unektelig en kul liten Yaris på linken din, Sara! Og helt sikkert en kjempebra "begynnerbil" med tanke på størrelse, lettkjørt, billig i drift - og ikke minst kul!

Du får med mye stærsj som er kjekt å ha, du slipper gittervegg, da det er en personbil - kjempekomfort for hundene!

MEN - bare to små tankevekkere..

Hvis du fjerner baksetet og setter inn bur - TENK på å stroppe fast alt skikkelig, skikkelig! Du har ingenting som beskytter deg fra løse småting som kan komme flyvende forover - selv bare ved en skikkelig bråbrems...

(Løsning - ben på burene, bagasje under! Problem - hundene kommer opp til vinduene, ser ut + får mere sol på seg)

Problem 2 - automatgir. KJEMPEDEILIG å ha, og det gjør såklart bilen nærmest som en radiobil å kjøre.

Dessverre er det så alt for enkelt å venne seg til, så dersom dette blir første-egen-bilen din må du belage deg på å måtte kjøpe automat også neste gang.. Ikke noe digert problem, såklart. Men det gjør det skikkelig ekkelt for deg hvis du noen gang skal kjøre en annens bil (som har manuelt gir).

Det er ofte dyrt å få på litt større biler (når du går lei av å ikke ha plass i bilen din...LOL)

Løsningen er såklart at automat blir mer og mer vanlig, så når du skal bytte inn den bilen vil det kanskje være umulig å finne en uten... (Løsning 2 - et par kjøretimer med manuelt gir, så kommer du sikkert raskt inn i den "trampingen" igjen!)

Ang. det å kunne se ut (vinduer eller ikke), så vil en skillevegg skjerme så mye utsikt uansett, men vindu på høyre sidedør bak er et MUST. Men absolutt en vanesak å huske på større blindsoner, gi tegn tidlig, planlegge feltskifter i god tid, osv.

Ang. Hiace - min har vinduer som kan åpnes på begge skyvedørene. Med disse vidåpne er det ikke noen probl. for hundene baki der i alle fall. Litt trekk får de jo, men det er helt uproblematisk. Jeg kan jo se på rosettene som henger på buret flagre villt - så det er plenty av luftgjennomstrømning baki der i alle fall. Temperaturmåleren viser den reelle temperaturen, så på skikkelig fæle sommerdager stopper jeg hvis den nærmer seg 30 grader, står litt i skyggen, åpner alle dører og lufter skikkelig ut. Sørger selvsagt også for at de har vann i alle burene (splashfree skåler funker).

Tror du vil bli meget fornøyd med "den lille røde faren", jeg.

JEG ville gått bananas over plassmangel, for mye sol på hundene og følelsen av å være minst i trafikken hele tiden...Merkelig hvor fort medtrafikanter flytter seg kjapt hvis man har en litt stor varebil (gjerne med bulker på!) - ha ha ha!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem 2 - automatgir. KJEMPEDEILIG å ha, og det gjør såklart bilen nærmest som en radiobil å kjøre.

Dessverre er det så alt for enkelt å venne seg til, så dersom dette blir første-egen-bilen din må du belage deg på å måtte kjøpe automat også neste gang.. Ikke noe digert problem, såklart. Men det gjør det skikkelig ekkelt for deg hvis du noen gang skal kjøre en annens bil (som har manuelt gir).

Det er ofte dyrt å få på litt større biler (når du går lei av å ikke ha plass i bilen din...LOL)

Løsningen er såklart at automat blir mer og mer vanlig, så når du skal bytte inn den bilen vil det kanskje være umulig å finne en uten... (Løsning 2 - et par kjøretimer med manuelt gir, så kommer du sikkert raskt inn i den "trampingen" igjen!)

Ikke enig ;) Jeg kjørte opp i 2002, har hatt 2 biler med automatgir siden den gang, og nå har vi manuellgir. Altså har jeg aldri kjørt manuellgir på fast basis før vi kjøpte ny i sommer. Det er klart det var uvant de første par kjøreturene, men det er det alltid med nye biler synes jeg. Å kjøre manuellgir er som å sykle, har man først lært det glemmes det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil bli meget fornøyd med "den lille røde faren", jeg.

JEG ville gått bananas over plassmangel, for mye sol på hundene og følelsen av å være minst i trafikken hele tiden...Merkelig hvor fort medtrafikanter flytter seg kjapt hvis man har en litt stor varebil (gjerne med bulker på!) - ha ha ha!

Lykke til!

Dette er jeg helt enig i, jeg føler meg som en maur i for liten bil, inneklemt mellom busser og trailere, og blir skvist i rundkjøringer i rushtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt enig i, jeg føler meg som en maur i for liten bil, inneklemt mellom busser og trailere, og blir skvist i rundkjøringer i rushtiden.

Neida! :) Det er masse positivt med å ha liten bil! Jeg kjører verdens søteste lille microbil (Kia Picanto) og jeg slippes alltid frem av snille lastebilsjåfører, stoppes aldri i fartskontroll eller andre politikontroller og blir stadig vinket fram i skumle kryss av snille yrkessjåfører også finner jeg alltid parkeringsplass. :)

:heart: microbilen min!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i samme situasjon som deg, TS. Jeg sprengte budsjettet og kjøpte en RAV4, men jeg rakk å sette meg inn i "alle" biler i din prisklasse og vil anbefale enten Toyota Yaris Verso eller Citroen Berlingo.

Ettersom Toyota har et veldig bra rykte er bilene dyrere på bruktmarkedet og noe dyrere å forsikre. Men du får ekstremt driftssikre biler. Yarisen i førstepost ser ut som et ekstremt bra kjøpt, faktisk. Prøvekjørte en Verso til 54.000,- som hadde gått over 100k (2001-modell) og den ble ansett som billig. Det kjipeste med Yarisen er at det føles som å kjøre en moped. Den er rett og slett forferdelig treig. Ang. plass så føltes den helt ok. Og jeg er 1.82.

Yarisen er sannsynligvis det smarteste kjøpet du kan gjøre og jeg tipper du kommer til å kjøpe den. Jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er å si nei til biler man prøvekjører.

Vinterdekk + felger får du til under 5k.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! :) Det er masse positivt med å ha liten bil! Jeg kjører verdens søteste lille microbil (Kia Picanto) og jeg slippes alltid frem av snille lastebilsjåfører, stoppes aldri i fartskontroll eller andre politikontroller og blir stadig vinket fram i skumle kryss av snille yrkessjåfører også finner jeg alltid parkeringsplass. :):heart: microbilen min!

Det sier vell mest om kjørestilen din, og ikke bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i samme situasjon som deg, TS. Jeg sprengte budsjettet og kjøpte en RAV4, men jeg rakk å sette meg inn i "alle" biler i din prisklasse og vil anbefale enten Toyota Yaris Verso eller Citroen Berlingo.

Ettersom Toyota har et veldig bra rykte er bilene dyrere på bruktmarkedet og noe dyrere å forsikre. Men du får ekstremt driftssikre biler. Yarisen i førstepost ser ut som et ekstremt bra kjøpt, faktisk. Prøvekjørte en Verso til 54.000,- som hadde gått over 100k (2001-modell) og den ble ansett som billig. Det kjipeste med Yarisen er at det føles som å kjøre en moped. Den er rett og slett forferdelig treig. Ang. plass så føltes den helt ok. Og jeg er 1.82.

Yarisen er sannsynligvis det smarteste kjøpet du kan gjøre og jeg tipper du kommer til å kjøpe den. Jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er å si nei til biler man prøvekjører.

Vinterdekk + felger får du til under 5k.

RAV 4 er en bra bil det, men særlig til bagasjeplass kan den ikke skryte av. Mindre enn de fleste stasjonsvogner, faktisk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i samme situasjon som deg, TS. Jeg sprengte budsjettet og kjøpte en RAV4, men jeg rakk å sette meg inn i "alle" biler i din prisklasse og vil anbefale enten Toyota Yaris Verso eller Citroen Berlingo.

Ettersom Toyota har et veldig bra rykte er bilene dyrere på bruktmarkedet og noe dyrere å forsikre. Men du får ekstremt driftssikre biler. Yarisen i førstepost ser ut som et ekstremt bra kjøpt, faktisk. Prøvekjørte en Verso til 54.000,- som hadde gått over 100k (2001-modell) og den ble ansett som billig. Det kjipeste med Yarisen er at det føles som å kjøre en moped. Den er rett og slett forferdelig treig. Ang. plass så føltes den helt ok. Og jeg er 1.82.

Yarisen er sannsynligvis det smarteste kjøpet du kan gjøre og jeg tipper du kommer til å kjøpe den. Jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er å si nei til biler man prøvekjører.

Vinterdekk + felger får du til under 5k.

Sorry altså men hva har det med at bilen har et bra rykte!? Forsikring kan da ikke bli dyrere når bilen har et bra rykte, tvert imot er de ofte billigere å forsikre dersom de holder seg godt. Det har derimot mye å si hva slags type mennesker som kjører den type bil, og størrelse på motor og sånn. Det er jo nettopp derfor en skikkelig ungdomsbil med mye motor er dyr å forsikre, for ikke å snakke om motorsykler.

Men forsikring er jo et stor tema og mye som går innunder det, samt valget på hvilken type, kasko, delkasko eller ansvar.. men det har mye med hvordan man kjører, og hva slags bil man har, og om man har pant i bilen osv. Men jeg ville absolutt sjekket forsikringspris på de bilene du ser på Sara, mye der som kan skille to biler, og selvom den ene kanskje koster mindre, så blir det fort 2000kr i året ekstra i forsikring og da er det kanskje ikke et likegodt kjøp.

Ellers er vel magefølelsen aldri så dum å følge, samt tester på nettet er verdt å kikke på. Finne typiske feil, og en Toyota-forhandler burde kunne fortelle deg hva som er typiske feil/mangler på en Yaris Verso osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...