Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund amok: Bet gutt, dame og hund ...


SusanneL
 Share

Recommended Posts

Den tollertullingen jeg skiserer har det mest i kjeften og har vel ikke skadet noen. (Du får lese det jeg skriver, du også ;) ) Nei, jeg syns fremdeles at derer med staffer går veldig fort i forsvar, samtidig som dere (for første gang i denne tråden, og det er jo bra) sier at de er lettfyrte og henger fast der de biter ...

Går lett i forsvar?

Det er vel mer at vi lett blir angrepet.. Det tok jo ikke mange minuttene før du begynte et angrep mot staffer generelt, i en tråd som omhandlet et hundeangrep utført av en annen rase..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når man snakker om å generalisere, liksom...

Jeg har - og har hatt - hundeagressive hunder, men jeg er rimelig sikker på at om en fremmed hund hadde kommet inn i min hage, så hadde ikke resultatet blitt fatalt... og det er vel der forskjellen li

Nei, altså. Nå har jeg brukt de siste årene på å jobbe meg gjennom en aldeles urettferdig og fjollete skrekk for bullehunder og deres lookalikes. For eget vedkommende må jeg si at jeg skjelden har møt

Den tollertullingen jeg skiserer har det mest i kjeften og har vel ikke skadet noen. (Du får lese det jeg skriver, du også ;) ) Nei, jeg syns fremdeles at derer med staffer går veldig fort i forsvar, samtidig som dere (for første gang i denne tråden, og det er jo bra) sier at de er lettfyrte og henger fast der de biter ...

Jeg har aldri lagt skjul på at staffer er lettfyrte, ei heller Pan. Så hvor du har det ifra veit jeg ikke?

Mine staffer har da aldri skadet noen de heller! Men du skjønner hva jeg prøver å skissere? En staff som biter, biter og holder seg fast. Mange andre raser snapper i vilden sky og kan gjøre skade på et større område.

Nå tror jeg du faktisk bare gjør deg vrang, og tillegner meg og andre staffeeiere meninger vi ikke har. Alle oppegående staffeeiere veit at dem har en rase som tenner fortere enn noen andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du faktisk bare gjør deg vrang, og tillegner meg og andre staffeeiere meninger vi ikke har. Alle oppegående staffeeiere veit at dem har en rase som tenner fortere enn noen andre raser.

Kjempefint at du sier dette. Men likevel er det i de fleste slike diskusjoner alltid et tema for eiere av øglesette raser (et utmerket uttrykk! LOL) å fortelle om hvor forferdelig farlige alle mulig andre raser er.

Joda - selvsagt kan min beardedhann på 35 kilo gjøre enorm skade på en liten puddel. Til og med min boston skulle nok fått inn noen skikkelige ekle bitt på en bitteliten hund. Forskjellen er vel bare sannsynligheten for at noe slikt skjer med hunder som normalt sett "ferdes i flokk", er på fellesslipp sammen med titalls andre, etc.

Det er mange (nærmest utopisk mange) ting som skal legges til rette for at noe slikt skal skje. Mens med andre raser/hundetyper er det av og til helt tilstrekkelig at det bare er en annen hund i nærheten. DET er forskjellen.

Dessuten ville vel hundekamper være særldeles kjedelige hvis alle "bulle/tidligere kamphunder" bare gjorde slik noen her skisserer. ETT bitt, henge der til den andre svimer av, går lei eller dør av blodtap?

Ikke helt sånn jeg har sett av hundekamper, liksom..

MEN en helt annen ting.. Har noen forsøkt å få tak i en bullterrier som ikke har bånd på? Hardstappa hunder uten særlig skinn som fungere som håndtak - til og med halen er nærmest umulig å holde tak i (i alle fall nok til å kunne trekke hunden unna OG holde den fast forsvarlg). Tviler på at bestemor og gutt hadde særlig teknikk på akkurat dette, liksom.

Så av mange grunner ser jeg langt heller en hundeaggressiv BC, collie, setter, belger eller en morderdachs her i hagen. DE kan man få tak i, "overmanne", holde fast, fjerne, etc. Det tror jeg ikke er så lett med en bullterrier, staff eller forsåvidt ganske mange korthårsraser.

Håper jeg aldri behøver å finne det ut heller.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at du sier dette. Men likevel er det i de fleste slike diskusjoner alltid et tema for eiere av øglesette raser (et utmerket uttrykk! LOL) å fortelle om hvor forferdelig farlige alle mulig andre raser er.

Joda - selvsagt kan min beardedhann på 35 kilo gjøre enorm skade på en liten puddel. Til og med min boston skulle nok fått inn noen skikkelige ekle bitt på en bitteliten hund. Forskjellen er vel bare sannsynligheten for at noe slikt skjer med hunder som normalt sett "ferdes i flokk", er på fellesslipp sammen med titalls andre, etc.

Det er mange (nærmest utopisk mange) ting som skal legges til rette for at noe slikt skal skje. Mens med andre raser/hundetyper er det av og til helt tilstrekkelig at det bare er en annen hund i nærheten. DET er forskjellen.

Dessuten ville vel hundekamper være særldeles kjedelige hvis alle "bulle/tidligere kamphunder" bare gjorde slik noen her skisserer. ETT bitt, henge der til den andre svimer av, går lei eller dør av blodtap?

Ikke helt sånn jeg har sett av hundekamper, liksom..

MEN en helt annen ting.. Har noen forsøkt å få tak i en bullterrier som ikke har bånd på? Hardstappa hunder uten særlig skinn som fungere som håndtak - til og med halen er nærmest umulig å holde tak i (i alle fall nok til å kunne trekke hunden unna OG holde den fast forsvarlg). Tviler på at bestemor og gutt hadde særlig teknikk på akkurat dette, liksom.

Så av mange grunner ser jeg langt heller en hundeaggressiv BC, collie, setter, belger eller en morderdachs her i hagen. DE kan man få tak i, "overmanne", holde fast, fjerne, etc. Det tror jeg ikke er så lett med en bullterrier, staff eller forsåvidt ganske mange korthårsraser.

Håper jeg aldri behøver å finne det ut heller.

Susanne

Jeg har ikke dratt inn andre rase, ville bare poengtere at de fleste store raser kan gjøre stor skade hvis de er i det rette humøret, og jeg har også sagt at en staff ikke gir seg på tørre møkka hvis den begynner å sloss og den andre sloss tilbake. Jeg har vært borti en staffeslosskamp, da fikk jeg passivisert min egen (fikk bendt igjen kjeften hans) og ja, jaggu meg satt ikke bare den andre fast uten å gjøre noe mer, til den tilsutt slapp. Begge hundene fikk kun et hjørnetanns merke hver, ellers små rifter.

Når det kommer til hundekamper så er begge med på de, begge er like kamplystne. Hvis den ene hunden hadde blitt passivisert eller rett og slett ga opp og bare lå der så hadde ikke den andre hunden tatt nytt grep nytt på nytt, da hadde den holdt den i det grepet den hadde, til eieren hadde tatt den vekk.

Og jo, begge mine har løsskinn på nakken og rumpa, så de er ikke så forferdelig vanskelige å få tak i.

Og nei, en staff skal ikke klikke i vinkel av å se en annen hund, men blir den provosert så svarer den. Staffer som skal drepe alt dem ser er ikke riktig skrudd sammen! Og skal utelukkes fra avl, det er min mening.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ingen av de skadde menneskene nevnt hverken i overskrift eller ingress tenkte jeg på. Det er sånn sett fokus på at den angrep hunden og ikke menneskene.

Nå er det et døgn mellom når jeg leste to forskjellige avisartikler om denne saken, men slik som jeg leste din link til adressa var det lagt opp til å tolke det som at hunden angrep mennesker og hund (den rekkefølgen) mens den andre artikkelen var det formulert slik at den sinte hunden kom seg inn til tomten deres med ondt i sinnet mot den andre hunden, og det var lett å tolke det dithen at menneskene ble skadet ved at de skulle stoppe angrepet mot egen hund.

Forskjellen på de to forskjellige scenene er jo viktig å skille på. Jeg aner ikke hva som egentlig har skjedd. Jeg er bare trist for hver en artikkel som kan gi hundehatere og skeptikere enda mer kjøtt på beinet :(

Selvfølgelig er det veldig, veldig trist for de som blir berørt av en slik hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett.

Jeg håper av prinsipp at det blir en tiltale her, og at det ikke stilles krav om avliving.

Tiltalen bør i prinsippet gå ut på at den som hadde ansvar for "synderen" dømmes som om vedkommende selv har påført disse skadene ved grov uaktsomhet.

Kun på den måten kan man gjøre noe med problemet det er at folk ikke passer på hundene sine..

Tror nok de fleste ville passet på om det var en reell mulighet for å havne i fengsel ellers.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som gjerne har lett for og svare på tiltale, og min er intet unntak, vertfall ikke når det gjelder samme kjønn, men (heldigvis) er jeg ikke redd for at han kommer til og skamfere noen. Han er egentlig ikke ute etter bråk, han bare finner seg ikke i og bli dominert/bestemt over av andre, spesielt ukjente hanner. Men det betyr ikke at han er ute etter bråk. Hadde jeg sluppet han sammen med en haug andre hunder hadde han gått og gjort sine ting og ignorert alle han ikke vil 'snakke' med. Hadde noen kommet og startet bråk så ja, da hadde han nok svart, men da mener vell jeg at de som har den andre hunden har minst like mye ansvar for og unngå bølleoppførsel og bråk, uansett rase. Hadde det blitt bråk da så tar han tak og holder og gir seg når den andre er rolig, og hittil har det iallefall aldrig vært skade på den andre hunden. Poenget mitt er vel at det er vell ikke nødvendigvis den som svarer som har en problemhund.. Har man en hund som ypper eller kommer stiv bort til andre så burde man vell passe på litt selv også og ikke forvente at alle godtar det? Uansett så har man ansvar for og passe på sin egen hund, uansett rase, kjønn og størrelse :)

Nå har jo min blitt angrepet ved flere anledninger, og listen her er dominert av BC'er, og det av typen som angrep bakfra og helt uprovosert. Men jeg skylder ikke på rasen, jeg skylder på eieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars eier av puddel og stakkars puddel! :( :( leste i farta i VG om dette idag, og da stod det at de kjempet i 20 min for hunden, og den hadde kommet seg inn i huset mener jeg det stod. Isåfall, hadde det vært hos meg, hadde kniven blitt hentet! At det er denne type hund som angrep og drepte, gjør ikke akkurat bildet mitt av dem så mye bedre, desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også om det i vg, og jeg synes egentlig det var litt fint å lese at mannen fra viking hundetjeneste påpekte at det ikke var utenkelig at puddelen også hadde bitt eierne i kampens hete. Stikker man fingrene ned i blant hunder som sloss så blir man gjerne bitt dessverre, ikke at det hindrer meg, jeg tar gladelig i mot et par bitt for å forsvare hunden min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye her:

1) Hunden skulle i utgangspunktet aldri vært løs på egen hånd...MEN: uhell skjer! Min dalmatinertispe fikk opp en låst dør to ganger og èn gang et loftsvinduvindu (hvorpå hun skremte livskiten av bestefaren min, fordi hun valset rundt på taket deres - 12 meter over asfalten)

2) Vi vet ikke hvor mye kamp det egentlig har vært; i den størrelsesordenen kan ett bitt på feil sted være fatalt - dessverre :(

Min forrige boxer ble angrepet av en breton som kom inn på vår eiendom - hundens eier fikk panikk og dæljet et svært malingsspann i hodet på min hund, som snudde på hodet i refleks og bet èn gang før han oppdaget at det var hånden til et menneske og ikke en annen hund - det skjedde på et tiendedels sekund, men han kappet alt av sener i hånden på fyren...

Boxeren er også en rase som SVARER fort på andres utagering, men jeg har ALDRI opplevd at de starter "showet"... Jeg er derfor veldig nøye på hvilke hunder de får gå sammen med, for om en liten hund flyr i dem, så vil de antagelig svare.... Imidlertid er de veldig flinke på å lese andre hunder - om en hund utagerer mot dem pga redsel, så demper de og demper alt de kan...å se hvordan Dennis innynder seg krypende for en venninnes dvergpinchere er nesten latterlig; de henger i leppen og ørene på ham, og han finner seg i alt...men en annen aggressiv hund, får fort samme svaret...

Jeg maler ikke min rase rosenrød - jeg vet at pga størrelsen og kreftene i dem, så er de potensielt farlige for en liten hund...men det er jaggu en golden retriever også...

Selv har jeg bare gode erfaringer med bulldogger (og andre bullehunder) og de fleste staffer (har dog møtt to med særs dårlig hundespråk, men begge disse er hos eiere som burde hatt en helt annen rase - etter min mening), boxere har jeg sett endel utagering på - når vi har vært på utstilling - men flestegangene tror jeg det er mest lyd og lite alvor bak...

De to rasene JEG har dårligst erfaring med, er BC og RR, men jeg sier ikke at rasene er dårlig av den grunn...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige boxer ble angrepet av en breton som kom inn på vår eiendom - hundens eier fikk panikk og dæljet et svært malingsspann i hodet på min hund, som snudde på hodet i refleks og bet èn gang før han oppdaget at det var hånden til et menneske og ikke en annen hund - det skjedde på et tiendedels sekund, men han kappet alt av sener i hånden på fyren...

Hva skjedde så videre etter denne episoden da?

Boxeren er også en rase som SVARER fort på andres utagering, men jeg har ALDRI opplevd at de starter "showet"...

Boxer er ikke "min" rase, men jeg kjenner til tre Boxere som veldig gjerne starter showet (?) Men resten av gjengen er trivelige og artige hunder som jeg har sansen for. Okey da, jeg har veldig sansen for den tispa selv om hun gjerne moser alt hun vurderer som mulig å få overtaket på. Er det en selvsikker eller stor hund hun møter, da er hun rene engelen da men.. (pyse, egentlig) Bortsett fra det der, så er hun en dritkul Boxer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde så videre etter denne episoden da?

Boxer er ikke "min" rase, men jeg kjenner til tre Boxere som veldig gjerne starter showet (?) Men resten av gjengen er trivelige og artige hunder som jeg har sansen for. Okey da, jeg har veldig sansen for den tispa selv om hun gjerne moser alt hun vurderer som mulig å få overtaket på. Er det en selvsikker eller stor hund hun møter, da er hun rene engelen da men.. (pyse, egentlig) Bortsett fra det der, så er hun en dritkul Boxer :)

Hva mener du med hva som skjedde etter episoden?? Jeg anser det som særdeles risikofyllt å slenge fingrene mine inn mellom 2 hunder som slåss, og de få gangene jeg har gjort det, har jeg nesten vært overrasket over at jeg ikke har blitt bitt... Om du spør om jeg avlivet hunden min som ble angrepet på sin egen eiendom (han fikk endel bittsår selv, fordi han var sen med å forsvare seg - han stolte for mye på at jeg ville gripe inn å redde ham, noe jeg ikke rakk), så er svaret nei.... Fyren fikk lappet sammen hånden sånn noenlunde på sykehuset og slapp å betale veterinærregningen for min hund (det var ikke en skramme på hans, om man ser bort ifra et ørlite rift i øret). Hunden min levde forøvrig i mange år etter episoden og viste aldri noe aggresjon mot mennesker eller andre hunder, selv om han ble litt mer mistenksom overfor hunder han ikke kjente (unnlot å ta kontakt med dem). Bretonen er 16 år nå, så tviler på at den har fått noen varige skader :P

Jeg er lei for å høre at du har truffet "dårlige" boxere (ja, for det finnes garantert!) - men jeg kan bare snakke for meg og mine (samt de jeg treffer ofte) - og de er langtfra noen bøller...

Dennis (2 år) ble angrepet av 3 store hannhunder som valp, og kan knurre til ukjente hunder (usikkerhet), men om han får noen minutter til å se at de ikke har vondt i sinne, kan han gå løs med det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med hva som skjedde etter episoden?? Jeg anser det som særdeles risikofyllt å slenge fingrene mine inn mellom 2 hunder som slåss, og de få gangene jeg har gjort det, har jeg nesten vært overrasket over at jeg ikke har blitt bitt. *klippet*

Jeg ble glad for svaret! ;)

Det finnes nok av den typen som stikker fingrene inni, og lager stort drama av det i etterkant når hundene glefser til hendene i kampens hete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Vi vet ikke hvor mye kamp det egentlig har vært; i den størrelsesordenen kan ett bitt på feil sted være fatalt - dessverre :(

Min forrige boxer ble angrepet av en breton som kom inn på vår eiendom - hundens eier fikk panikk og dæljet et svært malingsspann i hodet på min hund, som snudde på hodet i refleks og bet èn gang før han oppdaget at det var hånden til et menneske og ikke en annen hund - det skjedde på et tiendedels sekund, men han kappet alt av sener i hånden på fyren...

Hvis det er tilfelle at de har prøvd å forhindre slosskamp i 20 minutter, så har det vel vært passe med kamp, vil jeg tro?

Diskusjonen er på trynet, sorry at jeg sier det. Det kommer en fremmed hund inn i et hus, da er det ett fett om puddelen er "provoserende" altså. Hadde det kommet inn en kjøter her og trua mine bikkjer, så ville jeg dælja løs på den med det tyngste og hardeste jeg hadde funnet, og jeg har to forholdsvis store hunder hvorav ihvertfall den ene kan forsvare seg sjøl. Å prate om formidlende omstendigheter for terrieren og eieren blir bare så ****** feil for meg at jeg får spader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Förbjud alla hundar. Danmark har börjat förstå att deras rasförbud inte hjälper. När ska Norge förstå.

Okay, er det noe Danmark har forstått det siste året da, eller? For så vidt jeg husker, så ble vel lista over forbudte raser utvidet i Danmark for et år siden?

Artikkel fra 30 juni 2010: Danmark forbyr 13 hunderaser

Danmarks regjering har vedtatt en ny strengere lov som forbyr anskaffelse av 13 bestemte hunderaser. Loven sikrer også at kamphunder, som allerede er finnes i det danske samfunnet, fortsatt skal holdes i bånd og bære munnkurv. Loven trer i kraft fra og med 1. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, er det noe Danmark har forstått det siste året da, eller? For så vidt jeg husker, så ble vel lista over forbudte raser utvidet i Danmark for et år siden?

Artikkel fra 30 juni 2010: Danmark forbyr 13 hunderaser

Danmarks regjering har vedtatt en ny strengere lov som forbyr anskaffelse av 13 bestemte hunderaser. Loven sikrer også at kamphunder, som allerede er finnes i det danske samfunnet, fortsatt skal holdes i bånd og bære munnkurv. Loven trer i kraft fra og med 1. juli.

Det har börjat diskuteras att ändras. http://hundenyheder.dk/er-der-haab-forude-i-forhold-til-hundeloven/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint, men likevel har Danmark nå utvilsomt strengeste hundeloven i Norden...

Og et evt "førerkort" for hund er jo slett ikke sikkert er så greit det heller. Det kan jo legges inn massevis av restriksjoner, krav og umulige forhold for å få DET, liksom. Maks str på hunder, antall, krav til innhegninger, kurs, tester, båndtvang, erstatninger, osv..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel det forbudt også - og se hvor mye DET hjelper...

Det er klart at det er galskap å forby en type (rase) hunder! Men argumentene "alle kan bite" er nok ikke helt måten å gå fram på for å vinne folkets gunst. Saklig kunnskap og forståelse av hunder, og selvsagt overbevise almennheten at de faktisk IKKE er monstere hjelper sikkert bedre. Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ökat i Danmark, efter förbudet. har du någon statestik för Norge? Nu skaffar folk mastiff raser, de kan döda en människa och har används till vakt. Amstaff apbt, ä avlad för att inte bita. Tror familjehundar står för flest bett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ökat i Danmark, efter förbudet. har du någon statestik för Norge? Nu skaffar folk mastiff raser, de kan döda en människa och har används till vakt. Amstaff apbt, ä avlad för att inte bita. Tror familjehundar står för flest bett.

Hva mener du har økt i Danmark?

Dersom det er snakk om bittskader på mennesker er det ingen som kan komme med noen slik statistikk for Norge.. Den finnes nemlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seda

Hva mener du har økt i Danmark?

Dersom det er snakk om bittskader på mennesker er det ingen som kan komme med noen slik statistikk for Norge.. Den finnes nemlig ikke.

Skedde mer anmälningar om bitincidenter efter förbudet än före. Har t o m ökat lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...