Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund amok: Bet gutt, dame og hund ...


SusanneL
 Share

Recommended Posts

Hadde jeg hatt hage og løse hunder i hagen hadde resultatet nok blitt en ferdig liten puddelsak om den hadde kommet seg inn i hagen og flydd eplekjekk bort til mine.. Hvem tror du hadde blitt hengt ut i media da?

Jeg har - og har hatt - hundeagressive hunder, men jeg er rimelig sikker på at om en fremmed hund hadde kommet inn i min hage, så hadde ikke resultatet blitt fatalt... og det er vel der forskjellen ligger. Skadeomfanget blir så himla mye verre når noen kommer i saksa til en bullehund...

En staff og dens likemenn skal ikke nøle med å svare på provokasjon, det ligger i hundens natur.

Nettopp, og derfor blir det så feil å si at dette kunne skjedd med "alle"... Nei, det kunne ikke det, nettopp fordi hunder er forskjellig og bruker sin agresjon forskjellig. Om jeg skulle velge, ville jeg heller at min hund ble utsatt for en agressiv engelsksetter enn en agressiv bulle.

Hvor vanskelig er det å innse at det ER forskjeller på hunder og hunderaser?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når man snakker om å generalisere, liksom...

Jeg har - og har hatt - hundeagressive hunder, men jeg er rimelig sikker på at om en fremmed hund hadde kommet inn i min hage, så hadde ikke resultatet blitt fatalt... og det er vel der forskjellen li

Nei, altså. Nå har jeg brukt de siste årene på å jobbe meg gjennom en aldeles urettferdig og fjollete skrekk for bullehunder og deres lookalikes. For eget vedkommende må jeg si at jeg skjelden har møt

Jeg har - og har hatt - hundeagressive hunder, men jeg er rimelig sikker på at om en fremmed hund hadde kommet inn i min hage, så hadde ikke resultatet blitt fatalt... og det er vel der forskjellen ligger. Skadeomfanget blir så himla mye verre når noen kommer i saksa til en bullehund...

Skadeomfanget kan lett bli stort av et kraftig bitt, selvsagt.

Men nå skal det vel sies at det lett kan bli det også av hunderasene som leverer 100 bitt i minuttet.. Det er det sjelden en bullehund gjør.. Den tar tak og holder fast.

Nettopp, og derfor blir det så feil å si at dette kunne skjedd med "alle"... Nei, det kunne ikke det, nettopp fordi hunder er forskjellig og bruker sin agresjon forskjellig. Om jeg skulle velge, ville jeg heller at min hund ble utsatt for en agressiv engelsksetter enn en agressiv bulle.

Hvor vanskelig er det å innse at det ER forskjeller på hunder og hunderaser?

Hvem har problemer med å innse at det er forskjeller sier du? Jeg ser ikke et eneste innlegg her som tyder på at noen sliter med det..

Mulig jeg heller vil at hunden min skal bli utsatt for en aggressiv setter, men ikke pokker om jeg vil bryte inn i en sånn kamp, da er man jo garantert å bli bitt.

Nå er det uansett ikke en veldig aktuell problemstilling for meg pr i dag, heldigvis har jeg en hannhund som viker unna så sant han kan (en av flere grunner til at han stort sett alltid går løs), og tispa mi er ikke gammel nok til at hun har interesse av å krangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skje enhver uansvarlig hundeeier med en aggressiv hund.. Så enkelt er det.

En ansvarlig hundeeier lar ikke en åpning for sånt komme.

Så du mener jeg er uansvarlig hundeeier fordi jeg ikke forutså at bikkja skulle gnage seg GJENNOM låsen på verandadøra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan : neivel... Les innlegget til Ida en gang til, og les svaret ditt en gang til... Det om at hun er så generaliserende fordi hun sier at feks staffer etter hennes erfaring fyrer fortere enn andre hunder...

Heldig for deg at Pan er såpass liten da, belgeren min åpnet alt av dører hvor enn han var han.. Han var heldigvis veldig grei. I tillegg hadde han en egen evne til å få seg ut av halsbånd og sele, noe som resulterte i et par overraskende episoder. Skulle jeg være 100% trygg måtte jeg ha to bånd på han, ev et dressurbånd som var festet i både strup og sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan : neivel... Les innlegget til Ida en gang til, og les svaret ditt en gang til... Det om at hun er så generaliserende fordi hun sier at feks staffer etter hennes erfaring fyrer fortere enn andre hunder...

Neinei, du leser feil.

ida sier at hun ikke har møtt noen med en voksen staff som ikke har opplevd flere uheldige episoder med egen og andres hunder.. Det er noe helt annet enn å si at de fyrer seg opp raskere enn andre.

Heldig for deg at Pan er såpass liten da, belgeren min åpnet alt av dører hvor enn han var han.. Han var heldigvis veldig grei. I tillegg hadde han en egen evne til å få seg ut av halsbånd og sele, noe som resulterte i et par overraskende episoder. Skulle jeg være 100% trygg måtte jeg ha to bånd på han, ev et dressurbånd som var festet i både strup og sele.

Vel, han hadde nok klart fint å komme seg ut en dør med et standard dørhåndtak.. Men sånne har jeg ikke på noen ytterdører, hverken hjemme, i båten eller på hytta. Det er stort sett der vi er.

Ikke har han interesse av å stikke ut heller, stort sett ligger han i sofaen og koser seg når vi er inne.. Det samme gjelder den 3 år yngre tispa her..

Med tanke på hvor avhengig de begge er av meg er det nok veldig liten fare for at de skal ta seg en tur noe sted på egenhånd når jeg er hjemme, og er jeg ikke tilstede er naturligvis alle ytterdører låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg treffer stadig nye boxereiere som er forundret når de hører at rasen kan være rimelig tøffe i hundemøter. Jeg syns oppdrettere av boxer, bullterrier, rottweiler, staffe og noen til bør bli mye flinkere til å opplyse om denne egenskapen. Det er ikke tvil om at noen raser er mer tilbøyelig til å sloss og det bør man være klar over når man skaffer seg en slik rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg tenkt å sitere Pan, men så mange andre hadde sagt så fornuftige ting.

Kan jeg be deg (Pan) om å la være å banne når du snakker til meg? Det er skikkelig lavmål av alle over fjorten. Du sier jo selv at staffen skal respondere umiddelbart på provokasjon, så hvem som generaliserer kommer kanskje an på øynene som ser. Jeg var svært nøye med å presisere at jeg snakket om min erfaring og slett ikke ga uttrykk for noen allmen oppfatning eller sannhet i mitt innlegg. Det kunne være en idè for flere, kanskje.

Vi har forøvrig møtt på flere hunder i skogen som Fibi har hatt issues med når vi har møtt dem langs veien. I skogen har ingen av mine hunder noensinne hatt noen passeringsproblemer, men hilst stivt og høflig før de har gått videre, hvis de ikke har "likt" hunden de møter. Stort sett går Fibi unna, mens de to andre tar noen sistenrunder med gjestehund og hverandre, før vi går videre. Derfor var det ganske naturlig å bruke staffemøtet som eksempel. Nå vet jeg jo ikke om staffer går rundt og husker på slikt, men Fibi har nok garantert provosert denne tispa ved tidligere passeringer og da ligger det vel i denne rasens natur å fly på henne når anledningen byr seg, da. (Igjen dine ord). Slike hunder burde kanskje ikke fly løse i skogen, hvis eieren ikke har stålkontroll på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forøvrig møtt på flere hunder i skogen som Fibi har hatt issues med når vi har møtt dem langs veien. I skogen har ingen av mine hunder noensinne hatt noen passeringsproblemer, men hilst stivt og høflig før de har gått videre, hvis de ikke har "likt" hunden de møter. Stort sett går Fibi unna, mens de to andre tar noen sistenrunder med gjestehund og hverandre, før vi går videre. Derfor var det ganske naturlig å bruke staffemøtet som eksempel. Nå vet jeg jo ikke om staffer går rundt og husker på slikt, men Fibi har nok garantert provosert denne tispa ved tidligere passeringer og da ligger det vel i denne rasens natur å fly på henne når anledningen byr seg, da. (Igjen dine ord). Slike hunder burde kanskje ikke fly løse i skogen, hvis eieren ikke har stålkontroll på dem?

Nå må jeg bare sitere deg litt, stiv hilsing er da vel ikke høfflig hilsing?

Og ja, staffen fyrer fort. Men jeg har fortsatt ikke hatt noe problem med det på mine to (selv om hannen min har hatt en annen staffehann hengende i kinnet, shit happens) Og ja, dem har vært på tur aleine flere ganger dem :lol: Skal ikke unndra meg den altså. Trym har jo faktisk også blittt brukt som sosialiserings hjelp for nervøse valper. (ikke det at det har noe med saken å gjøre da :lol: ) Men jeg vil heller ha to staffer som sloss, enn f.eks en staff og BC. Staffen holder, da er det bare å plukke opp hver sin bikkje og vente på at ene slipper.

Uansett så er det her en tragisk situasjon! Og ja, jeg hadde blitt forbanna hvis en hund hadde kommet inn i hagen min og skamfert en av bikkjene mine, er normalt å føle det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bare sitere deg litt, stiv hilsing er da vel ikke høfflig hilsing?

Og ja, staffen fyrer fort. Men jeg har fortsatt ikke hatt noe problem med det på mine to (selv om hannen min har hatt en annen staffehann hengende i kinnet, shit happens) Og ja, dem har vært på tur aleine flere ganger dem :lol: Skal ikke unndra meg den altså. Trym har jo faktisk også blittt brukt som sosialiserings hjelp for nervøse valper. (ikke det at det har noe med saken å gjøre da :lol: ) Men jeg vil heller ha to staffer som sloss, enn f.eks en staff og BC. Staffen holder, da er det bare å plukke opp hver sin bikkje og vente på at ene slipper.

Uansett så er det her en tragisk situasjon! Og ja, jeg hadde blitt forbanna hvis en hund hadde kommet inn i hagen min og skamfert en av bikkjene mine, er normalt å føle det sånn.

Nei, du har rett. Jeg skulle skrevet: Hilser stivt, før de avmålt men høflig går hver til sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeomfanget kan lett bli stort av et kraftig bitt, selvsagt.

Men nå skal det vel sies at det lett kan bli det også av hunderasene som leverer 100 bitt i minuttet.. Det er det sjelden en bullehund gjør.. Den tar tak og holder fast.

Merklig nok er det stort sett bullehundbitt som ender fatalt, så jeg vet ikke jeg hva du legger i skadeomfang: "100" hull eller strupen/indre organer knust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merklig nok er det stort sett bullehundbitt som ender fatalt, så jeg vet ikke jeg hva du legger i skadeomfang: "100" hull eller strupen/indre organer knust...

Den uttalelsen regner jeg med at du kan dokumentere..

Jeg ser frem til å se dokumentasjonen.

100 hull kan også medføre alvorlige skader, som jeg antar du er klar over..

Selv vil jeg heller bli bitt av en bullehund enn en eller annen nervøs gjeterhund. Et enkelt bitt medfører gjerne sår på et meget begrenset område, noe som gjerne er håndterbart på en annen måte enn en haug av sår over et stort område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merklig nok er det stort sett bullehundbitt som ender fatalt, så jeg vet ikke jeg hva du legger i skadeomfang: "100" hull eller strupen/indre organer knust...

Er det? Sånn i farta kommer jeg på ganske mange tilfeller av "hund drept av hund". Bullehunder er vel ikke akkurat overrepresentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med noen eksempler?

Kan jeg vel:)

- Laika hoppet inn i hundegård og rev opp buken (og spiste innholdet...) på Dachs av motsatt kjønn.

- To Laikaer kom seg inn i fremmed hus og rev i hjel middels stor valp.

- Dachs dreper annen dachs (her har jeg vel så mange eksempler fra ulike oppdrettere rundt om, at lista vil bli kjedsommelig lang...)

- Dachs drept av Schäfer

- Dachs (løs i skogen) drept av Chowchow

- Chihuahua drept av Aussie

- drept av grønlender (husker ikke rase på "offeret")

(som det framgår, er det jo mest man hører om innen egene raser, men litt utenom også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg vel:)

- Laika hoppet inn i hundegård og rev opp buken (og spiste innholdet...) på Dachs av motsatt kjønn.

- To Laikaer kom seg inn i fremmed hus og rev i hjel middels stor valp.

- Dachs dreper annen dachs (her har jeg vel så mange eksempler fra ulike oppdrettere rundt om, at lista vil bli kjedsommelig lang...)

- Dachs drept av Schäfer

- Dachs (løs i skogen) drept av Chowchow

- Chihuahua drept av Aussie

- drept av grønlender (husker ikke rase på "offeret")

(som det framgår, er det jo mest man hører om innen egene raser, men litt utenom også)

Eh, det der kan du jo egentlig ha funnet på selv, hvis ingen kan dokumentere det, da. Jeg har hørt om et trekkhundspann der en papillion som sto litt nær løypa, ble knærta i farta. Grusomt selvfølgelig, men utrolig dumt å stå klint opptill en løype med en bitteliten hund , der spann med hunder fulle av jakt suser forbi. Det tror jeg ble en mediasak for de som gidder å spore det opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener vel ikke at det bare er bullehundene som tar andre hunder? Det er da ikke såå sjelden en hører om små hunder som er blitt hardt skada etter møter med store hunder, og noen ganger drept. Det er alltid grusomt trist og må være et mareritt uten like for begge eierene. Min rase (malamuten) er øglesett i småhundverden grunner nettopp slike avisoppslag, og min golden retriever slipper jeg somoftest ikke sammen med små, ukjente hunder grunnet sterkt jaktinstingt. Det er da virkelig ikke bare bullehunder. Håper jeg har missforstått det dere skriver :huh:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener vel ikke at det bare er bullehundene som tar andre hunder? Det er da ikke såå sjelden en hører om små hunder som er blitt hardt skada etter møter med store hunder, og noen ganger drept. Det er alltid grusomt trist og må være et mareritt uten like for begge eierene. Min rase (malamuten) er øglesett i småhundverden grunner nettopp slike avisoppslag, og min golden retriever slipper jeg somoftest ikke sammen med små, ukjente hunder grunnet sterkt jaktinstingt. Det er da virkelig ikke bare bullehunder. Håper jeg har missforstått det dere skriver :huh:

Uglesett, kanskje :whistle: Nei, vet du, jeg vet egentlig ikke noe mer enn det jeg selv har erfart. Men jeg ønsker bare at de som har hunder som angriper lett og hardt, tar ansvar for at de har lettfyrte hunder. Det er ikke snakk om at den eller den rasen er syndebukker eller hengt ut, men å respektere og ta konsekvendene av sin rases (og hund uavhengig av rase) særegenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, det der kan du jo egentlig ha funnet på selv, hvis ingen kan dokumentere det, da.

Ehh... Ja, hvorfor i alle dager skulle jeg gidde det da :huh: To, kanskje tre av tilfellene jeg nevnte her har vært såvidt innom media, om man skulle ønske å sjekke. (laikaene og valpen, dachsen og schäfer - muligens dachsen og chowchowen -den ble i hvertfall anmeldt, og kom muligens i lokalavisa)

Resten er hos folk jeg kjenner (pluss her faktisk; laika og dachs) Og regner ikke med at disse tilfellene er fryktelig enestående og unike...

Ellers er vel poenget at slikt skjer, og det helt uten hjelp av bullehunder, faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... Ja, hvorfor i alle dager skulle jeg gidde det da :huh: To, kanskje tre av tilfellene jeg nevnte her har vært såvidt innom media, om man skulle ønske å sjekke. (laikaene og valpen, dachsen og schäfer - muligens dachsen og chowchowen -den ble i hvertfall anmeldt, og kom muligens i lokalavisa)

Resten er hos folk jeg kjenner (pluss her faktisk; laika og dachs) Og regner ikke med at disse tilfellene er fryktelig enestående og unike...

Ellers er vel poenget at slikt skjer, og det helt uten hjelp av bullehunder, faktisk...

Noen ganger bare hurper jeg i vei, jeg :icon_redface: Som sagt vet jeg lite om sånt. Min erfaring med hundeslossing er stort sett mye lyd og fakter og ingen skader, bortsett fra noen smårift. Ikke at det er greit, men det er noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglesett, kanskje :whistle: Nei, vet du, jeg vet egentlig ikke noe mer enn det jeg selv har erfart. Men jeg ønsker bare at de som har hunder som angriper lett og hardt, tar ansvar for at de har lettfyrte hunder. Det er ikke snakk om at den eller den rasen er syndebukker eller hengt ut, men å respektere og ta konsekvendene av sin rases (og hund uavhengig av rase) særegenheter.

Haha! Jeg stod mellom om det var uglesett eller øglesett :P Min logikk kom fram til at det var øgle, men så feil kan man altså ta.

Men da er jeg helt enig med deg Ida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker sånn at når det er så lett for meg å snakke om dårlige tollere, min egen spsiellt, så kan det da ikke være så vanskelig for folk med bullehunder eller liknende å være åpen på deres mer eller mindre uheldige egenskaper. Kall en spade en spade. Retrieveren skal jo ikke være en pysete drittbikkje, men det er lite flatterende åkkesom. Men enkelte raser SKAL tydeligvis være lettfyrte, uten at jeg synes det er det spøtt mer flatterende. Dessuten er dette raser som biter hardt og presist. Derfor blir det gjerne alvorligere enn om ei hysterisk tollertulling glefser rundt seg. Igjen, det er slett ikke bra det heller og det er mitt ansvar å holde henne unna mulige "ofre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker sånn at når det er så lett for meg å snakke om dårlige tollere, min egen spsiellt, så kan det da ikke være så vanskelig for folk med bullehunder eller liknende å være åpen på deres mer eller mindre uheldige egenskaper. Kall en spade en spade. Retrieveren skal jo ikke være en pysete drittbikkje, men det er lite flatterende åkkesom. Men enkelte raser SKAL tydeligvis være lettfyrte, uten at jeg synes det er det spøtt mer flatterende. Dessuten er dette raser som biter hardt og presist. Derfor blir det gjerne alvorligere enn om ei hysterisk tollertulling glefser rundt seg. Igjen, det er slett ikke bra det heller og det er mitt ansvar å holde henne unna mulige "ofre".

Det er jo ikke vanskelig for oss! Både jeg og Pan har jo sagt at de er lettfyrte, ingen som stikker det under en stol.

Men du må jo lese det vi skriver, f.eks staffen biter og holder, så når to staffer sloss så blir sårene plassert ganske "tett" hvis dere skjønner hva jeg mener. Men f.eks tollertullingen som du skisserer kan gjøre skader på store områder. Jeg sier ikke at staffen ikke gjør skade når dem sloss, for det gjør de. Men alle hunder over en viss str kan gjøre stor skade, det er ikke spesielt med bullehunder. Men når det er sagt så har bullehunder en litt annen vilje enn "vanlige" hunder, og de gir seg ikke på tørre møkka hvis den andre hunden ikke gjør det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskelig for oss! Både jeg og Pan har jo sagt at de er lettfyrte, ingen som stikker det under en stol. Men du må jo lese det vi skriver, f.eks staffen biter og holder, så når to staffer sloss så blir sårene plassert ganske "tett" hvis dere skjønner hva jeg mener. Men f.eks tollertullingen som du skisserer kan gjøre skader på store områder. Jeg sier ikke at staffen ikke gjør skade når dem sloss, for det gjør de. Men alle hunder over en viss str kan gjøre stor skade, det er ikke spesielt med bullehunder. Men når det er sagt så har bullehunder en litt annen vilje enn "vanlige" hunder, og de gir seg ikke på tørre møkka hvis den andre hunden ikke gjør det.

Den tollertullingen jeg skisserer har det mest i kjeften og har vel ikke skadet noen. (Du får lese det jeg skriver, du også ;) ) Nei, jeg syns fremdeles at dere med staffer går veldig fort i forsvar, samtidig som dere (for første gang i denne tråden, og det er jo bra) sier at de er lettfyrte og henger fast der de biter ...

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...