Gå til innhold
Hundesonen.no

ingen hale


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Da jeg skulle få meg hunden som jeg har så leste jeg om forskjellige hunderaser og på den polske hunden PON med det vanskelige hunderasenavnet så stod det at noen hunder av den rasen har hale, men andre ikke har hale, stumphale stod det. Men finnes det noen flere hunderaser som blir født uten hale?

Bare for nysgjerrighetens skyld da, da jeg synes haler på hund er kjempeflott. Men når hunden blir født uten så kan man jo ikke gjøre noe med det. Kjempebra det ikke er lov å ha kupert hale med vilje her i norge på de hunderasene som blir født med hale.

Fordi det stod mellom noen hunderaser da jeg skulle velge bla. PON. Men det ble en schapendoes da og hun er utrolig flott og super jente :) Men schapendoes likner mye på PON i utseende og de er like store, veier 15 kilo og jeg ville ha en labbetusshund som er middelsstor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange hunderaser som ikke har hale, eller som har flere typer lengder. Australian shepherd (aussie) feks. Her kommer både stumphale, halv hale og lang hale, og på jakthunden breton kommer det også både stumphale og lang hale. Dansk-svensk gårdshund har også flere lengder. Og boston terrier kan vel heller ikke påstås å ha mye til hale, hehe (ei heller en del av bulldogene).

Jeg veit også om en shiba som blei født uten hale, men det tilhører jo uten tvil unntakene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også boxere som blir født med stumphale, men man får hverken stille dem eller avle på dem - til og med hunder som har veterinærattest på at halen MÅTTE kuperes, får ikke stille på utstilling...

Sånn er det med alle tidligere kuperingsraser. Man opplevde at det var veldig mange av dem som "måtte" kupere av helsemessige årsaker, og dermed så skjærte de alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det er å avle på de hundene uten hale? Er det samme dealen som med manx-katten at man ikke må krysse en haleløs med en haleløs fordi homozygot "ikke-hale"-allel er dødelig?

På Australian shepherd er det lov å krysse halseløs med en haleløs, men det man ofte ser da er veldig få valper i kullet og ofte dødfødte valper.

Men jeg vet at det er en annen hunderase der det ikke er lov å krysse haleløs med haleløs, mener det var spansk vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også boxere som blir født med stumphale, men man får hverken stille dem eller avle på dem - til og med hunder som har veterinærattest på at halen MÅTTE kuperes, får ikke stille på utstilling...

Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det er noe forbud mot verken å stille de eller avle på de.Liten vits i å stille nå lengre siden de vil få laveste premiegrad da. Men jeg tror de kan avles på. De vil jo som regel få avkom både med lang og med kort hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også boxere som blir født med stumphale, men man får hverken stille dem eller avle på dem - til og med hunder som har veterinærattest på at halen MÅTTE kuperes, får ikke stille på utstilling...

Det ironiske er jo at det var et omfattende prosjektet med corgi for å få inn naturlig stump på boxer, også sitter noen i sjefsstolene og misliker dette, og endrer derfor standarden så det ikke lenger er lov med stumphale. Etter hva jeg har forstått, mente en del at disse boxerne var dårligere boxere per definisjon, fordi det lå corgi ørten generasjoner lenger bak. Selv om de vant på Crufts og ble championer, var de aldri bra nok i enkeltes øyne.

Det er jaggu mye politikk i hundeverdenen også.

***

Ellers fødes det selvfølgelig en sjelden gang bernere med kort hale også, men dette er altså ikke noe vi ønsker oss og det er en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også boxere som blir født med stumphale, men man får hverken stille dem eller avle på dem - til og med hunder som har veterinærattest på at halen MÅTTE kuperes, får ikke stille på utstilling...

Det ironiske er jo at det var et omfattende prosjektet med corgi for å få inn naturlig stump på boxer, også sitter noen i sjefsstolene og misliker dette, og endrer derfor standarden så det ikke lenger er lov med stumphale. Etter hva jeg har forstått, mente en del at disse boxerne var dårligere boxere per definisjon, fordi det lå corgi ørten generasjoner lenger bak. Selv om de vant på Crufts og ble championer, var de aldri bra nok i enkeltes øyne.

Det er jaggu mye politikk i hundeverdenen også.

Dette var jeg ikke klar over- eller jeg har lest det i forbifarten, men tenkte som så at de var feil informert :rolleyes2:

Men det stemmer altså at det ikke er lov til å stille eller avle på boxere med medfødt stumphale?

Hadde selv ett kull med den engelske stumphale Boxeren for endel år tilbake. Mange fine nbt's i det kullet :D Den gangen var det fullt mulig å både stille og avle på de. Da jeg sluttet med rasen sluttet jeg å følge med i miljøet også- derfor er dette nytt for meg :o

**

Aussien kan være født med alle halelengder ja, men visste dere at NKK klarte det store kunststykket å oversette standarden til at stumphalen ikke skal overskride 10 cm ? :no:

Raseklubben forsøkte å få NKK til å skjønne at det ikke var brukbart å oversette slik, men neida- det var ikke mulig. :angry: Er endel aussier som nå egentlig burde blir straffet på utstilling pga at stumpen er for lang :wacko:

Kopiert fra Standarden:

Rett, naturlig lang, eller naturlig kort som ikke overskrider 10 cm lengde.

Tradisjonelt kupert*.

Burde virkelig ikke være mulig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jeg ikke klar over- eller jeg har lest det i forbifarten, men tenkte som så at de var feil informert :rolleyes2:

Men det stemmer altså at det ikke er lov til å stille eller avle på boxere med medfødt stumphale?

Hadde selv ett kull med den engelske stumphale Boxeren for endel år tilbake. Mange fine nbt's i det kullet :D Den gangen var det fullt mulig å både stille og avle på de. Da jeg sluttet med rasen sluttet jeg å følge med i miljøet også- derfor er dette nytt for meg :o

I rasestandarden står nå stumphale som diskvalifiserende feil. Du har altså lov til å stille, men en skal med en oppdatert dommer ha 0 - null - på grunn av halen. Det står også presisert under haleinformasjon at den skal være av normal lengde.

Så vidt jeg vet vil ikke NKK nekte å registrere et kull etter et slikt foreldredyr, om hunden ellers har kvaliteter som gjør at noen ønsker å benytte dyret i avl.

Så vidt jeg vet var det noen tyske herrer - der rasen er fra - som fikk til disse endringene. Endringer i rasestandarden må komme fra rasens hjemland, så ett land har faktisk ganske mye makt over en rases utvikling. Det er ikke første gang en hører om endringer basert på politikk. "Om du ikke kan endre rasen til å passe standarden, så får en endre standarden."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det er noe forbud mot verken å stille de eller avle på de.Liten vits i å stille nå lengre siden de vil få laveste premiegrad da. Men jeg tror de kan avles på. De vil jo som regel få avkom både med lang og med kort hale.

Var nettopp 2 kull som ikke ble godkjent parring på, siden tispen hadde stumphale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gårdshunden skal man ikke dobble på stump/kort hale - da det gir et dødelig gen. Dog har det blitt gjort forsøkskull i DK på Stump-stump - to ganger. I begge kull ble det født ca normalt antall valper - i det første 7 stk - å i det andre 4stk. Ingen døde, eller dødfødte. Hva deres avkom igjen har gitt videre - eller om de er brukt i avl er jeg ikke kjent med. Men vi velger å ikke kjøre stump-stump kombinasjoner selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...