Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter vil ikke selge til eiere som setter krav?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Da leser og tolker vi det som ble skrevet forskjellig. Jeg tolker det om at oppdretter ikke vil selge til folk som har et bestemt intrykk av at hunden MÅ være sånn og sånn for de skal ville ha den, utover det man kan se fra linjer og foreldredyr. Og ikke tar høyde for valpens individuelle utvikling.

Det ser jeg også, men så virker det også som at stamme, egenskaper, helse osv ikke skal diskuteres i det hele tatt.. Dette er familiehunder så dere får ta det dere får liksom.. Joda, man må jo ta det man får, men den måten hun legger det fram på så virker det mer som at hun har noe og skjule, feks div feil/brister som ikke burde vært avlet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg irriterer meg over alle de hundeeiere og oppdrettere som ikke tør å offentliggjøre at de har noen svake punkter med sin hund/sitt oppdrett. De som kun skriver positivt ser jeg på som upålitelige o

For min del er det vel heller litt motsatt; jeg selger ikke valper til folk som ikke har krav til hva de ønsker av sin hund - og dermed har vi selvsagt visse krav til kjøperene også

Yeah, right! En oppdretter som ønsker at valpekjøperne har munnkurv, uansett grunn, er ikke en oppdretter jeg er interessert i å handle hos! Jeg mener at jeg har et meget realistisk forhold til hund,

KAN det være så enkelt at noen oppdrettere foretrekker å være den "allvitende part" selv, og dermed ikke ønsker å selge til folk som stiller for mange kritiske spørsmål- enkelere å avfeie dem med å være bedrevitere.

(JEG har ikke møtt på noen sånne oppdrettere, men så foretrekker jeg seriøse oppdrettere da. de tåler kritiske spørsmål. ELLER nei, du trenger ikke stille dem, for du får den info du trenger).

edit: jeg har ikke lest diskusjonen på det andre forumet. Så jeg diskuterer på generelt grunnlag.

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes det virker som TS her er litt redd for å ikke holde mål. At det skal oppdages at hundene h*n produserer ikke er så bra som h*n ønsker å gi inntrykk av at de er. Hvis ikke kan det vel ikke være noe problem å selge valper til de som er over gjennomsnittet interessert i rasen?

Jeg leser det overhodet ikke som om oppdretter her er ute etter å skjule feil og mangler - tvert imot, her er en oppdretter som til tross for at h*n selv mener h*n oppdretter hunder av god kvalitet som holder mål i massevis ikke vil selge til overambisiøse forumbrukere med urealistiske krav til hund. Skjønner vedkommede godt jeg. Veldig godt faktisk.

Tja. Akkurat som det er forholdsvis fritt for valpekjøpere å velge oppdrettere, så er det fritt for oppdrettere å velge valpekjøpere.

Jeg veit ikke helt hva jeg syns jeg, for å være helt ærlig. Jeg ville kanskje vært skeptisk til å selge valp til en som meg, som stort sett bare babler om hundens negative sider, og ikke så ofte om de positive. Men jeg advarte oppdretteren min da, hun var veldig klar over hvem hun solgte valp til.. hehe :P Samtidig så veit jeg at det er mye hemmelighetskremmeri i hundemiljøet, hvilket jeg er langt mer skeptisk til enn når oppdrettere faktisk er åpne om feil og mangler på sine kull, for det har alle oppdrettere som har hatt mer enn et par kull. Sleng på en dæsj med uvitenhet hos valpekjøpere (som å forvente at alle hunder går overens med alle hunder f.eks :P ) i blandet skyhøye krav til valper (valper tisser og bæsjer inne, og de tygger på møbler.. Sånn er det bare), så er det kanskje ikke bare et pluss at folk "kan mer" enn de gjorde før - og jeg skriver kan mer i gåseøyne fordi at det at folk veit at en hund kan gå en MH, ikke nødvendigvis betyr at de veit hva en MH er, og hvordan man skal tolke den (selv om de aller fleste har fått med seg at det er lurt at en hund er skuddfast, så er det faktisk et par momenter til i en MH som er minst like interessante). Hiv på en håndfull hysteri for sykdommer (som i type "broren til tanta til bestefaren hadde en sønn som hadde HD"), så er det kanskje ikke noe pluss å selge valper til aktive forumdeltakere.

Jeg tror jeg ender opp med å holde med oppdretteren jeg, faktisk. Valpekjøpere er hovedgrunnen til at jeg fortsatt stritter i mot det å være oppdretter :P

...og så vil jeg bare si at du fikk sagt det så bra at jeg slipper å si noe mer faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jeg også, men så virker det også som at stamme, egenskaper, helse osv ikke skal diskuteres i det hele tatt.. Dette er familiehunder så dere får ta det dere får liksom.. Joda, man må jo ta det man får, men den måten hun legger det fram på så virker det mer som at hun har noe og skjule, feks div feil/brister som ikke burde vært avlet på.

Nå oppfordret faktisk NKKs oppdretterskole alle oppdrettere til å selge valper som "familiehunder". Nettopp fordi man aldri, aldri, aldri kan garantere noe når det gjelder levende individer...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så syntes jeg det er merkelig at valpekjøpere med høye krav vil kjøpe valp av oppdrettere som dette. For det andre håper jeg at den dagen jeg skal selge egenoppdrettede valper, så har jeg valpekjøpere som har mye kunnskap og ønsker. Om jeg ikke kan tilby det de er ute etter, så burde vi jo da være enige om at de bør fortsette letingen et annet sted. Samtidig vil det jo alltid være kjøpere med urealistiske forhåpninger - da burde man for det første være dyktig på å informere om hva man ikke kan garantere for, og for det andre kan man gjøre som man har lært på Oppdretterskolen; selge valpene som familiehunder, uansett hvor lovende den er. Det begrenser valpekjøperens klagerett om hunden ikke skulle leve opp til forventningene eksteriør- eller bruksmessig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg selger hunder jeg, ikke noe annet enn det. Tenk om den ikke innfrir til valpekjøperens målsetning om familiehund..

Forøvrig syns jeg ikke denne oppdretteren virker som hun har noe å skjule, ei heller at hun mener selv hennes hunder er det beste man kan kjøpe. Det er jo en ærlig sak det. Jeg vet masse såkalte flinke og dyktige folk som ikke får kjøpe valp av meg, kanskje de oppfatter at det er fordi de stiller krav, eller kanskje det er fordi deres syn på hunder ikke er forenelig med hva jeg forsøker å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå oppfordret faktisk NKKs oppdretterskole alle oppdrettere til å selge valper som "familiehunder". Nettopp fordi man aldri, aldri, aldri kan garantere noe når det gjelder levende individer...

Også? Skjønte ikke den jeg.. Ikke noe galt i og ha familiehunder, så lenge 'familihunder' ikke blir en unnskyldning for og avle på alt som kryper og går.. Ikke noe galt i og ikke selge til hvem som helst(det bør man ikke gjøre) og selfølgelig ikke galt å være ærlig og si at, vetdu, jeg tror ikke denne hunden eller dette kullet passer til deg og dine forventninger, det skal og bør en god oppdretter gjøre, men det bør allikevell være mulighet for en god dialog mellom valpekjøper og oppdretter og som valpe kjøper så må det jo gå ant og si at, jeg har lyst til og prøve meg i AG når hunden blir eldre, uten at det skal være låsen på døra... Man trenger jo heller ikke garantere noe som helst, for det kan man jo ikke som du sier, men det er da vell lov og håpe/satse på at det blir som man vil? Kanskje har jeg lyst til og komme i eliten i lydighet, skal jeg gi opp og finne meg hund da fordi ingen kan garantere noe? Hadde det vært mitt mål så hadde jeg skulle vært ærlig om det til oppdretter, men jeg hadde jo aldeles ikke blitt sur, følt meg lurt, omplassert hunden e.l. om den ikke holder mål...

Hadde jeg hadt kull så er det klart jeg ikke har solgt til hvem som helst og hadde noen kommet og sagt til meg at de ville drive med IPO så hadde jeg kommet til og sagt at da bør du velge en annen rase og forklart hvorfor, hadde de da fortsatt vært interessert i min rase, kanskje fordi den har en del andre egenskaper de liker så er det klart de skulle fått kjøpt valp om de kunne tilbudt et godt hjem. Jeg vil vite hvem jeg skal selge dyr til og jeg vil vite hvem jeg kjøper dyr fra. Og det bør jo ikke være noe galt i og ha noen tanker, meninger og drømmer, så lenge man har et realistisk forhold til det, evt at man skjønner det når man får det forklart av oppdretter.

Det er godt mulig at jeg er helt enig med denne oppdretteren, men det er iallefall ikke slik jeg tolker innleggenne hans/hennes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så syntes jeg det er merkelig at valpekjøpere med høye krav vil kjøpe valp av oppdrettere som dette. For det andre håper jeg at den dagen jeg skal selge egenoppdrettede valper, så har jeg valpekjøpere som har mye kunnskap og ønsker. Om jeg ikke kan tilby det de er ute etter, så burde vi jo da være enige om at de bør fortsette letingen et annet sted. Samtidig vil det jo alltid være kjøpere med urealistiske forhåpninger - da burde man for det første være dyktig på å informere om hva man ikke kan garantere for, og for det andre kan man gjøre som man har lært på Oppdretterskolen; selge valpene som familiehunder, uansett hvor lovende den er. Det begrenser valpekjøperens klagerett om hunden ikke skulle leve opp til forventningene eksteriør- eller bruksmessig.

Det vil de jo sikkert ikke!? Jeg ville ikke det iallefall, men forøvrig så fikk ikke jeg inntrykk av at det var særlig høye krav det var snakk om, mer krav i det store og det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke det virker som om oppdretteren skjuler noe.

Men jeg tenker, selv om det kanskje virker som om valpekjøperene/forumbrukerene har urealistiske håp og drømmer for den nye hunden, tror dere ikke de skjønner at en valp ikke er perfekt? Skjønner de kanskje ikke at de kjøper et levende vesen, og at den kanskje eller kanskje ikke vil innfri alt de ønsker? Og ikke minst, vil det ikke være et fantastisk kompliment at valpekjøperen/forumbrukeren har lyst til å kjøpe valp fra akkurat DEN oppdretteren, selvom oppdretteren "bare" avler familiehunder, og kjøperen har større ambisjoner enn det? Det må jo bety at det er NOE kjøperen har lagt merke til, NOE som gjør at DET kullet har det "lille ekstra", som gjør at all informasjonhenting har ført kjøperen til akkurat DEN oppdretteren.

Jeg syns det ble mye negativt, og mye "oss" vs "dem".

Jeg innbiller meg ihvertfall at om man er "smart nok" til å gjøre forundersøkelser for rasen man ønsker seg, og har ambisjoner med hunden man ønsker å kjøpe, så er man "smart nok" til å forstå at valpen KAN ende opp med å ikke innfri alle ønskene man har. Det betyr ikke at hunden MÅ bli en bruk og kast-hund, allikevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er så innmari "galt" å sette litt krav til hva man ønsker av hunden..

Hvis jeg feks skulle ha kjøpt meg en border collie til å bruke på gården til gjeting. Så ville jeg jo selvfølgelig ha funnet noen oppdrettere som avler på gjeterlinjer, men også sagt til oppdretteren at "du, jeg ønsker en valp jeg kan bruke til gjeting..". Da synes jeg at en oppdretter bør være såpass ærlig å si at enten har de ikke valper som passer mitt bruk, eller så bør de være såpass at de kan hjelpe meg me å plukke ut en valp som er dugelig til mitt ønske.

Det er kanskje litt lettere når det gjelder brukshunder, men jeg mener at man må kunne sette litt krav uansett.. Om jeg så skal ha en utstillingshund, så kommer jeg til å lete opp og ned i linjer, oppdrettere osv for å finne en komb. som gir fine hunder eksteriørt. Jeg kommer til å si til oppdretteren at jeg ønsker å bruke denne til utstilling, så forventer jeg at oppdretter er såpass ærlig og behjelpelig me å finne den valpen som har kanskje best utgangspunkt, evt anbefale et annet kull.. Men jeg vet jo likevel at den perfekte valp kan bli skikkelig underbitt når den er voksen..

Likevel virker det at det er så galt i sette "krav" imot oppdretter for å få den valpen me det beste utgangspunktet.. Det er jo tross alt et familiemedlem man kjøper.. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ser ikke vitsen me å ha en haug me hunder som jeg ikke får brukt..

Ser heller ikke hva som er så fælt me å omplassere en hund, som feks ble kjøpt me det formålet til gjeting, som viser seg at den ikke fungerer likevel. Hvis jeg trenger en gjeterhund, så kommer jeg til å måtte da kjøpe meg en ny BC. Den hunden som fungerer vil kanskje ikke bli brukt optimalt, og da er det vel bedre at den kommer til noen som kanskje vil bruke den i LP/Agility eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også? Skjønte ikke den jeg.. Ikke noe galt i og ha familiehunder, så lenge 'familihunder' ikke blir en unnskyldning for og avle på alt som kryper og går.. Ikke noe galt i og ikke selge til hvem som helst(det bør man ikke gjøre) og selfølgelig ikke galt å være ærlig og si at, vetdu, jeg tror ikke denne hunden eller dette kullet passer til deg og dine forventninger, det skal og bør en god oppdretter gjøre, men det bør allikevell være mulighet for en god dialog mellom valpekjøper og oppdretter og som valpe kjøper så må det jo gå ant og si at, jeg har lyst til og prøve meg i AG når hunden blir eldre, uten at det skal være låsen på døra... Man trenger jo heller ikke garantere noe som helst, for det kan man jo ikke som du sier, men det er da vell lov og håpe/satse på at det blir som man vil? Kanskje har jeg lyst til og komme i eliten i lydighet, skal jeg gi opp og finne meg hund da fordi ingen kan garantere noe? Hadde det vært mitt mål så hadde jeg skulle vært ærlig om det til oppdretter, men jeg hadde jo aldeles ikke blitt sur, følt meg lurt, omplassert hunden e.l. om den ikke holder mål...

Hadde jeg hadt kull så er det klart jeg ikke har solgt til hvem som helst og hadde noen kommet og sagt til meg at de ville drive med IPO så hadde jeg kommet til og sagt at da bør du velge en annen rase og forklart hvorfor, hadde de da fortsatt vært interessert i min rase, kanskje fordi den har en del andre egenskaper de liker så er det klart de skulle fått kjøpt valp om de kunne tilbudt et godt hjem. Jeg vil vite hvem jeg skal selge dyr til og jeg vil vite hvem jeg kjøper dyr fra. Og det bør jo ikke være noe galt i og ha noen tanker, meninger og drømmer, så lenge man har et realistisk forhold til det, evt at man skjønner det når man får det forklart av oppdretter.

Det er godt mulig at jeg er helt enig med denne oppdretteren, men det er iallefall ikke slik jeg tolker innleggenne hans/hennes.

Nå leste jeg de første innleggene her i går, og har litt dårlig hukommelse, så med forbehold at jeg husker feil:

Når jeg leser det du skriver, så tolker jeg faktisk det dithen at du mener akkurat det samme som denne oppdretteren. Å ha avlsmål, og å kunne garantere ting, er to helt ulike ting. Og det virker som om enkelte valpekjøpere kanskje ikke skjønner det?

Som valpekjøper med abisjoner i feks lydighet, så velger man linjer/oppdrett som har større sannsynlighet for å gi en god lydighetshund enn andre linjer/oppdrett. At man ikke har noen garantier, gjør da ikke at man gir helt opp. Men det er viktig, både som oppdretter og valpekjøper, å huske at man faktisk ikke kan garantere noe, nettopp fordi det er levende vesen vi har med å gjøre. Og genetikk er ikke så enkelt som 1 + 1 = 2.

Ta feks meg selv. Jeg ville ha en hund primært til lydighet, men også en som jeg kunne stille ut. Og jeg valgte en oppdretter som avler med det som avlsmål, hunder som kan brukes OG som skal se ut som groenendaeler. Jeg var heldig, og fikk en fantastisk lydighetshund. Men hun vil aldri bli noen stor utstillingsstjerne, og det er helt greit for meg. Jeg har uansett fått verdens beste hund. Men på meg virker det som om enkelte valpekjøpere hadde blitt fryktelig misfornøyde, fordi de ikke fikk hele pakken. Og da forstår jeg at oppdrettere skygger unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg feks skulle ha kjøpt meg en border collie til å bruke på gården til gjeting. Så ville jeg jo selvfølgelig ha funnet noen oppdrettere som avler på gjeterlinjer, men også sagt til oppdretteren at "du, jeg ønsker en valp jeg kan bruke til gjeting..". Da synes jeg at en oppdretter bør være såpass ærlig å si at enten har de ikke valper som passer mitt bruk, eller så bør de være såpass at de kan hjelpe meg me å plukke ut en valp som er dugelig til mitt ønske.

Er det ikke nettopp det denne oppdretteren faktisk gjør da? Sier rett ut at nei, jeg tror ikke valper fra meg greier å oppfylle de ønskene dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser oppdretterens poeng med at hun avler familiehunder først og fremst, men samtidig lurer jeg på hvem hun selger til? Iom at hun er det største oppdretteren (av meg tolket som den med flest kull, det trenger ikke være rett tolkning) og har valpekjøpere som er misfornøyde med at valpen ikke blir husren fort nok og at den valpebiter, samt den andre enden der valpen ikke "duger" til det kjøper forventer, Hun er avvisende og kald mot valpekjøpere, men fåt tydeligvis solgt likevel iom at hun har flere kull, vil ikke selge valper til Tyskland fordi de har for høye krav etter hennes mening, men unghunder er greitt, så lenge de ser ok ut, men gemyttet er ikke så nøye.. Selger man unghunder med udefinert gemytt til oppdrettere så lenge de ser ok ut, selv om man selv kanskje mener det ikke er godt nok? De SER jo bra ut?

Samme ang bærer av gult, det er da et greit krav fra valpekjøper, å vite om valpen potensielt kan det? Er det virkelig grunn nok til å ikke selge til folk, fordi de spør om det? Og at kjøper er "for" aktive med sine nåværende hund, er det feil? Det sies ingenting om at det er konkurransehunder av noe slag, kun at forumistene er veldig aktive. Så hennes valper har ikke potensiale til mye/høy aktivitet?

Jeg antar at hun kanskje ordlegger seg litt klønete, men når jeg ser at oppdrettere og potensielle oppdrettere her inne mener at det er "feil" å stille krav, at kjøper ikke forstår kravene de stiller osv, begynner "sonenmantraet" om å undersøke, finne ut, spørre og grave og ha visse krav/standarder før man velger oppdretter å ringe veldig surt i mine ører. Det er noe man bare sier fordi det er rett, men vil ikke at en egne valpekjøpere skal gjøre??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi leser tydeligvis en tekst forskjellig og tolker den forskjellig. Jeg oppfatter denne oppdretteren som en som siler sterkt ut valpekjøpere (positivt). Kommentaren hennes om tyskland, har jeg oppfattet som ironisk; at tyskerne driter i mentaliteten bare alle tenna er der. At hun selv ikke mener at hun avler de beste hundene, men at de er gode nok som familiehunder og det er hennes målsetning. Jeg oppfatter at denne oppdretteren syns utifra det hun leser på nett og forum at valpekjøpere har urealistiske krav og forventninger, ikke at valpekjøpere IKKE skal stille krav.

Forøvrig syns jeg ikke startinnlegget yter oppdretteren rettferdighet da det er klippet ut fra en diskusjonstråd på et annet forum og man kan ha selektert ut innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nettopp det denne oppdretteren faktisk gjør da? Sier rett ut at nei, jeg tror ikke valper fra meg greier å oppfylle de ønskene dere har?

Jeg synes ikke denne oppdretteren sier dette.. Jeg synes det virker litt slik at oppdretteren her ikke vil selge valper til folk som er åpen om hundene sine, ønsker å gjøre noe ut av hundene sine eller lignende.. Hvis du ikke gir noen noen forventninger, så vil de heller ikke bli skuffa er det noe som heter.. Men igjen så er det jo viktig å se på hva slags forhåpninger og tanker kjøperne har på valpen.. Ikke minst hva slags rase dette er..

At folk ikke skal klage offentlig over hundene sine er greit nok, men å fortelle feks at hunden er sjuk kan jeg ikke se noe galt i. Det er jo ikke nødvendigvis snakk om at det er genetisk sjukdom og alle hunder blir jo sjuk en gang i blant, eller får en skade..

Men kan jo hende jeg tolker innlegget litt anderledes enn deg ;)

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser tydeligvis en tekst forskjellig og tolker den forskjellig. Jeg oppfatter denne oppdretteren som en som siler sterkt ut valpekjøpere (positivt). Kommentaren hennes om tyskland, har jeg oppfattet som ironisk; at tyskerne driter i mentaliteten bare alle tenna er der. At hun selv ikke mener at hun avler de beste hundene, men at de er gode nok som familiehunder og det er hennes målsetning. Jeg oppfatter at denne oppdretteren syns utifra det hun leser på nett og forum at valpekjøpere har urealistiske krav og forventninger, ikke at valpekjøpere IKKE skal stille krav.

Forøvrig syns jeg ikke startinnlegget yter oppdretteren rettferdighet da det er klippet ut fra en diskusjonstråd på et annet forum og man kan ha selektert ut innlegg.

Signerer alt :)

Jeg synes ikke denne oppdretteren sier dette.. Jeg synes det virker litt slik at oppdretteren her ikke vil selge valper til folk som er åpen om hundene sine, ønsker å gjøre noe ut av hundene sine eller lignende.. Hvis du ikke gir noen noen forventninger, så vil de heller ikke bli skuffa er det noe som heter.. Men igjen så er det jo viktig å se på hva slags forhåpninger og tanker kjøperne har på valpen.. Ikke minst hva slags rase dette er..

At folk ikke skal klage offentlig over hundene sine er greit nok, men å fortelle feks at hunden er sjuk kan jeg ikke se noe galt i. Det er jo ikke nødvendigvis snakk om at det er genetisk sjukdom og alle hunder blir jo sjuk en gang i blant, eller får en skade..

Men kan jo hende jeg tolker innlegget litt anderledes enn deg ;)

Vi leser og tolker nok dette innlegget helt og totalt forskjellig, ja.

Jeg har forøvrig opplevd en valpekjøper som har opptrådt slik denne oppdretteren ikke synes noe om, jeg (ikke valpekjøper av meg heldigvis)... Vedkommende valpekjøper har skrevet om ALT som har skjedd med denne hunden, både positivt og negativt, det i seg selv er jo ikke feil, men det er måten det skrives på som blir så overdrevent at det er lett å tolke selv det som er positivt med hunden som negativt. Nå har jeg fulgt disse to, kjenner både hund og eier, og ser hvordan eieren forsterker alt negativt til å bli enda mer negativt enn jeg oppfatter det, eier har sterkt bidratt til at hunden har utviklet uheldige adferdstrekk som med bare en liten justering av treningen aldri ville blitt et problem (joda, eier har fått hjelp også, men greier ikke å omsette dette i praksis). Derfor synes jeg heller ikke det er noe særlig når valpekjøpere er så "ærlige" alltid og legger ut om alt fordi hund og egne vurderinger alltid blir veldig subjektive - og det vil jo dermed ikke være riktig mht omdømmet til oppdretter av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser og tolker nok dette innlegget helt og totalt forskjellig, ja.

Jeg har forøvrig opplevd en valpekjøper som har opptrådt slik denne oppdretteren ikke synes noe om, jeg (ikke valpekjøper av meg heldigvis)... Vedkommende valpekjøper har skrevet om ALT som har skjedd med denne hunden, både positivt og negativt, det i seg selv er jo ikke feil, men det er måten det skrives på som blir så overdrevent at det er lett å tolke selv det som er positivt med hunden som negativt. Nå har jeg fulgt disse to, kjenner både hund og eier, og ser hvordan eieren forsterker alt negativt til å bli enda mer negativt enn jeg oppfatter det, eier har sterkt bidratt til at hunden har utviklet uheldige adferdstrekk som med bare en liten justering av treningen aldri ville blitt et problem (joda, eier har fått hjelp også, men greier ikke å omsette dette i praksis). Derfor synes jeg heller ikke det er noe særlig når valpekjøpere er så "ærlige" alltid og legger ut om alt fordi hund og egne vurderinger alltid blir veldig subjektive - og det vil jo dermed ikke være riktig mht omdømmet til oppdretter av hunden.

Når slikt skjer, så er det jo veldig synd da.. Men må ærlig innrømme at jeg har ikke opplevd noe slikt selv, eller hørt om noen før nå.. Jeg forstår jo veldig godt at oppdrettere ikke ønsker å få slikt rundt omkring. Ærlig, men moderat er vel kanskje nøkkelordet ;)

Likevel må jeg si at jeg synes det er litt slemt å være kaldt og avvisende imot valpekjøperne. Man kan være høflig og likevel være selektiv mener jeg..

Men skal si meg enig med gråtass skriver mye fornuftig og er enig me henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slikt skjer, så er det jo veldig synd da.. Men må ærlig innrømme at jeg har ikke opplevd noe slikt selv, eller hørt om noen før nå.. Jeg forstår jo veldig godt at oppdrettere ikke ønsker å få slikt rundt omkring. Ærlig, men moderat er vel kanskje nøkkelordet ;)

Men hvem skal bestemme hva som er ærlig - og hva som er over the top? Valpekjøper i dette tilfellet synes nok bare h*n var veldig ærlig om sin hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal bestemme hva som er ærlig - og hva som er over the top? Valpekjøper i dette tilfellet synes nok bare h*n var veldig ærlig om sin hund...

Det er greit nok det, men jeg skrev moderat ;) Blir litt som å fortelle livshistorien sin.. Til kjente og nære kan man fortelle alt, mens til fremmende bør man kanskje bare si det litt kort hvis det kommer innpå tema liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er måten det skrives på som blir så overdrevent at det er lett å tolke selv det som er positivt med hunden som negativt.

Å du og du.. Jeg kjenner en person jeg måtte rømme fra som tolket hele verden gjennom en gedigen lupe, og deretter hadde sin egen avhandling og psykoanalyse om dyr, personer og ting - med en svært subjektiv og sin helt egen lille virkelighetsoppfatning. At personen i tillegg hadde evne til å overbevise de fleste som ikke var så nøye med fakta eller innehar litt kritisk sans - gjorde at jeg løp over stokk og stein for å komme så absolutt langt borte som man kunne komme (For å slippe frustrasjonen som bygger seg opp over sånne folk) Hvis da slike personer har skrivekløe og en blogg (den personen jeg kjente var ivrig på telefon, ikke nett), og du har tilfeldigvis opplevd å selge valp til en slik person, ja da har den oppdretteren all min forståelse for at de stiller seg skeptisk til lignende situasjoner i framtiden.

Men jeg klarer ikke helt å forstå hvordan noen kan snu slike rare personligheter (som det ikke blomstrer av, HELDIGVIS) til å gjelde at alle brukere av et hundeforum da skulle være skumle valpekjøpere, den klarer jeg ikke helt å se logikken i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg klarer ikke helt å forstå hvordan noen kan snu slike rare personligheter (som det ikke blomstrer av, HELDIGVIS) til å gjelde at alle brukere av et hundeforum da skulle være skumle valpekjøpere, den klarer jeg ikke helt å se logikken i.

Ikke? Vi leser tydeligvis ikke på samme forum, jeg ser mange tråder her som jeg hadde reagert på om jeg var oppdretter av hunden, uavhengig av kontakten jeg hadde med valpekjøperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Vi leser tydeligvis ikke på samme forum, jeg ser mange tråder her som jeg hadde reagert på om jeg var oppdretter av hunden, uavhengig av kontakten jeg hadde med valpekjøperen.

Det er meget mulig at vi ikke er på samme forum, eller at jeg ikke leser like mange tråder som deg. Det kan også være at jeg både leser forumet annerledes enn deg, oftere hopper over tråder jeg synes blir for mye av ett eller annet og så videre, javisst ;)

Er det dette forumet du sikter til? Eller er det et annet forum? Er det f eks Canis-forumet så hadde det bekymret meg mer at det tyter over av tråder fra hundeeiere (både nybakte valpeeiere og folk som påberoper seg erfaring) som ofte bærer preg av at de ikke helt vet hva de har ansaffet seg. Være seg "aggressive" valper på 8 uker eller andre HJELP valpen er GAL-tråder. Som sagt, det bekymrer meg mer enn høye ambisjoner.Jeg klarer heller ikke å se for meg et helt forum av hundeeiere med forvridde ambisjoner og sånn heller ;)

Poenget mitt på det du siterte fra meg, er at en del hundeforum er svært ofte besøkt - inneholder alt fra stille lesere som er innom en gang i blant til ivrige forumdeltakere som skriver lite eller mye. Å si at ingen på et slikt forum får kjøpe valp i frykt for at hele forumet sitter med en og samme klype meninger som da en oppdretter ikke liker, det klarer jeg ikke helt å forstå. Føl deg fri til å forklare meg den eller gi meg en link til diskusjonen. Kanskje jeg blir klokere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser tydeligvis en tekst forskjellig og tolker den forskjellig. Jeg oppfatter denne oppdretteren som en som siler sterkt ut valpekjøpere (positivt). Kommentaren hennes om tyskland, har jeg oppfattet som ironisk; at tyskerne driter i mentaliteten bare alle tenna er der. At hun selv ikke mener at hun avler de beste hundene, men at de er gode nok som familiehunder og det er hennes målsetning. Jeg oppfatter at denne oppdretteren syns utifra det hun leser på nett og forum at valpekjøpere har urealistiske krav og forventninger, ikke at valpekjøpere IKKE skal stille krav.

Forøvrig syns jeg ikke startinnlegget yter oppdretteren rettferdighet da det er klippet ut fra en diskusjonstråd på et annet forum og man kan ha selektert ut innlegg.

Jepp det er nok helt klart ment ironisk. Tyskerne er hysteriske... Og jeg tolker det slik som deg og. Jeg synes det er greit om dette diskuteres på generelt grunnlag, men jeg synes det er veldig urettferdig å diskutere en spesifikk oppdretter når ikke hele bildet foreligger, og at det hele bunner i forskjellige tolkninger av et uklart innlegg, som ikke var ment på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg vet ikke hvilken rase dette er snakk om, og kan bare uttale meg om dachsoppdrettere- da det kun er de jeg har hatt kontakt med.

jeg som valpekjøper bruker alltid å presisere at hunden vil bli elsket uannsett om den måtte gjøre det bra på utstillinger (etc.) eller ikke, da vi primært kjøper som familiehund. og oppdrettere jeg har vært i kontakt med har alltid også sagt at de ikke kan garantere resultater o.l., slik at vi som kjøpere er klar over dette.

klart- når man skal ha en valp, uannsett rase, så vil man jo ha det beste av det beste- og mange blir skuffet over valpen når den vokser opp.

når man kjøper valp må man jo tenke på at det er et levende vesen, og at ingen hunder er like. du kan jo ha to championer som foreldre, og allikevell få en valp med lyter som kanskje ikke vises før den er eldre.

og vi hundeeiere er jo like forskjellige som hundene der ute. noen er kun ute etter å vise frem sin prisvinnende champion, men bryr seg ikke katta om hunden ellers, mens andre bryr seg ikke om titler og foreldre- men vil kun ha en snill hund å dele dagene med.

jeg ville også vært redd for å selge valper om jeg hadde vært oppdretter, for jeg ville alltid ønsket å bare gi det beste i fra meg, men det er jo likevell aldri en 100% garanti for at valpens lynne eller helse er hva kjøperen forventet.

jeg har selv en dachs med pra cord1..oppdretter mente linjene hennes var fri for dette, da de var av skandinaviske linjer- men vi testet henne da vi fikk henne og overraskelsen var stor da det viste seg at hun var affisert med cord1. jeg ble skuffet og sint, og oppdretteren hadde til og med nervene til å si at jeg løy om resultatene.

noen mnd etter fikk vi en unnskyldning. hun hadde da testet sin egen tispe og fan da ut at hennes skandinaviske linjer kanskje ikke var så sikre som det hun først påstod.

dette ødela jo alt av planer vi hadde om utstillinger og slikt, så klart- vi ble skuffet.

hadde vi visst dette før vi kjøpte henne hadde vi ikke tatt henne i utganspunktet, men vi er like glad, om ikke mer, i henne som de andre vi har.

dersom oppdretter bare tar sine forhåndsregler ang testing av foreldredyr Og valper så har de sitt på det rene mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...