Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling med fløyte - innlæringsmåte?


Bellare
 Share

Recommended Posts

Har ei stund vurdert å prøve ut fløyte når det kjem til innkalling. Det lille dyret som tusla etter matmor og kom når eg ropte slutta jo raskt etter at dyret fylte 4 - 5 mnd. og har i godt over eit halvt år vert langlineavhengig. Kunne eigentleg tenkje meg å sleppe langlina og la den henge etter, men sidan dyret fint kan finne på å fyke avgårde om ho ser ein person og/eller ein hund, så tar eg ikkje den sjansen.

Har jo dermed hørt at fløyte kan (ikkje nødvendigvis sjølvsagt) føre til ei sikrare innkalling. Men blir litt usikker på korleis eg skal starte innlæring av det.

Skal eg "fløyte" idet ho kjem springandes mot meg og gjerne hoppe, sprette og vere morosam, og samtidig rose, belønne og gjerne leike når ho har komt til meg? Altså prøve å oppføre meg som ein skikkeleg raring og vere den mest morosame personen i heile vide verda? :P

Eller finst det betre innlæringsmetodar på fløyta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløyte er vel akkurat det samme som en stemme, bare at det er lettere å holde den lik hver gang du "roper"? Prøvde det selv litt, men jeg ble så gal av lyden, men ei venninne av meg bruker det til innkalling. Hun lærte det inn på samme måte som vanlig innkalling, med masse gebærder og ros når hunden kom osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløyte er vel akkurat det samme som en stemme, bare at det er lettere å holde den lik hver gang du "roper"? Prøvde det selv litt, men jeg ble så gal av lyden, men ei venninne av meg bruker det til innkalling. Hun lærte det inn på samme måte som vanlig innkalling, med masse gebærder og ros når hunden kom osv.

Gebærder? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gebærder? :icon_redface:

= fakter.

Fløyter blei brukt til innkalling og dirigering av fuglebikkjer, som gjerne har så stor radius at stemmen til jegeren ikke bærer. Det spiller altså ingen rolle om du bruker fløyte eller stemmen din for å kalle inn, det er ikke sånn at hunden vil synes fløytelyden er kulere bare fordi du gjerne vil det. :P

Og Marita har rett, du lærer inn fløyta på samme måte som annen inkalling. Ei jeg kjenner opplevde forøvrig at det satt en kar med hundefløyte og forsøkte å spolere all innkalling et sted de var og trente. Da var hun ganske glad det var stemmen bikkja var vant til å lytte til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med fløyte er at det ikke er så lett for deg (og andre!) å misbruke den. For å trene innkalling bør du sette på ordet kun når du er helt sikker på at hunden kommer. For hver gang du roper "kom fido" uten at Fido kommer, så lærer han at det går an å ikke komme. Når du må fram med fløyta er terskelen for å tute piiiip! når hunden er i fullt firsprang etter nabokatta og garantert ikke vil komme tilbake, mye mindre.

Tror jeg.

Det ligger to fløyter på skrivebordet og venter på innlæring hos oss også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fløyte da jeg ikke kan plystre og det er kjekt med en fløyte siden den lager samme lyd hver gang og bærer lengre enn stemmen (har fuglehunder som kan dra litt unna).

Trener innkalling med fløyta på samme vis som med stemmen. Når hunden kan innkalling på stemmen legger jeg på fløyte lyden. har to hunder som lyder både fløyte og stemme, både sammen og hver for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med fløyte er at det ikke vil være like lett å "misbruke" signalet, og dermed vanne ut kommandoen. Stemmen har vi jo lett for å bruke litt i hytt og pine. Men et fløytesignal sparer du til du VET at hunden vil lykkes. Dermed kan man få en mer effektiv innlæring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sikreste måten å få en god innkalling med fløyte er å konsekvent fløyte hver eneste gangen hunden får mat og godis.

Hvis man har hunder som liker mat. :) Vel, de LIKER mat, men noe særlig kraftig forsterkning er det ikke. Men ellers var det et godt forslag, om man tar pavlov bokstavelig og fløyter hver gang før de får mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis man har hunder som liker mat. :) Vel, de LIKER mat, men noe særlig kraftig forsterkning er det ikke. Men ellers var det et godt forslag, om man tar pavlov bokstavelig og fløyter hver gang før de får mat.

Jeg antar at hundene dine ikke sulter seg i hjel, men spiser maten sin minst annenhverdag? Da er det bare å fløyte i vei. Pavlov har bevist at det fungerer også selv om hunden ikke er spes matglad i utgangspunktet. Jeg lærte inn innkalling med fløyte på en hund som i utgagspunktet ikke "kunne kalles inn" ved å utnytte hundens medfødte egenskaper som jakt og sosial kamp. Hver gang jeg lekte med hunden så fløytet jeg, etter hvert så betydde lyden lek med eier og hunden kom stormende. Pavlov funker der også, selv om folk liker å gi det andre fancy navn enn operant betinging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...