Gå til innhold
Hundesonen.no

Kausjonist eller medlåntaker til boliglån?


Rottisembla
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at eg er på veg inn på boligmarknaden håpar eg.

Eg er så heldig at ein av foreldra mine kan stille som kausjonist eller medlåntakar på lånet. For lånet eg får som einslig er tja nok til eit lite kott.

Det er eg som kjem til å betene heile lånet uansett men eg undrer kva som er mest gunstig for banken , meg og mor/far i forhold til om han/ho blir kausjonist kontra medlåntaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kausjonist garanterer de for en hviss sum, eks 10 % av kjøpesum. Det betyr ikke at du får mer i lån. Dersom de stiller seg villig til å være medlåntaker blir deres lønn regnet med i hvor mye du kan få i lån, men det kommer jo også helt an på hvor mye gjeld de har osv. De kommer vel ikke til å betale på lånet?

Eks. si at du får 1 mill alene, med din lønn. Dersom feks en av dine foreldre stiller som medlåntaker får dere kanskje 2,5 mill. Men det er jo fortsatt du som skal betale det alene. Og dersom du ikke klarer det, sliter foreldrene dine, da de er medansvarlig.

Edit: Poter var raskere enn meg gitt :)

Endret av Teserere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kausjonist garanterer de for en hviss sum, eks 10 % av kjøpesum. Det betyr ikke at du får mer i lån. Dersom de stiller seg villig til å være medlåntaker blir deres lønn regnet med i hvor mye du kan få i lån, men det kommer jo også helt an på hvor mye gjeld de har osv. De kommer vel ikke til å betale på lånet?

Eks. si at du får 1 mill alene, med din lønn. Dersom feks en av dine foreldre stiller som medlåntaker får dere kanskje 2,5 mill. Men det er jo fortsatt du som skal betale det alene. Og dersom du ikke klarer det, sliter foreldrene dine, da de er medansvarlig.

Edit: Poter var raskere enn meg gitt :)

Ja det er eg som skal betjene lånet åleine, så har ingen planer om å låne mest mogleg.

Med gjeldsfri gard vil eg tru at dei kunne lånt langt meir enn eg kan betjene ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar banken din ikke låner deg mer enn de tror du kan betjene uansett om de er kausjonister eller medlånetakere? Om du har tenkt å betale det ned selv uansett og bankene mener du ikke kan betjene mer enn et lån til et "kott", så ville jeg vel vært forsiktig med å låne noe særlig mer? :-)

Uansett, har du sjekka om du kan få startlån hos kommunen? Vi har det (straks ferdig med å betale det ned) og fikk støtte til de siste 10% + omkostninger. Gunstige renter, mulighet for utsettelse (for meg som student kan det være en mulighet om økonomien blir for trang), etc. Da baserer kommunen seg på det banken sier det er fornuftig å låne oss.

Og når jeg er ferdig med å skrive innser jeg at jeg har ikke svart på noe av det du spurte om. Ikke vet jeg svaret heller :D

Edit: ser du allerede skriver at du ikke har tenkt å låne mer enn du kan betjene. Klapp på hodet! ;-) Men sjekk dette med startlån i kommunen.

Endret av soelvd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startlån er dødfødt å få i "min" kommune viss du ikkje søkkjar på starten av året, er tomt i potten på slutten av året. Ikkje er dei så ivrige på å hjelpa heller.

Men det er i utgangspunktet desse "siste" 10 % som eg treng hjelp på. Ellers så har bankan eit standard budsjett dei rekner utifrå, eg ligg under dette og har derfor moglegheit til å betala meir i mnd enn dei rekner på. Han rådgieren eg var hjå var ikkje så velvillig til å høyre på det. Så tenker meg innom fleire banker og høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller hatt de som medlåner. Nei man får ikke spesielt høyere lån visst man har kausjonist. Men det KAN skje. Vi hadde fått det, men vi ville ikke. Vi klarte oss med det låne beløpet vi fikk. Ta med deg foreldrene dine ibanken og snakk med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har bankan eit standard budsjett dei rekner utifrå, eg ligg under dette og har derfor moglegheit til å betala meir i mnd enn dei rekner på. Han rådgieren eg var hjå var ikkje så velvillig til å høyre på det. Så tenker meg innom fleire banker og høyre.

Kor mykje lån du får er ikkje rekna ut frå kor mykje avdrag du er i stand til å betale. Du får ca. 3,5 gongar årsinntekta di, uavhengig av om du faktisk ville vore i stand til å handtere eit lån på 6 gongar årsinntekta di. Dette er for å sikre at du er i stand til å handtere i det minste rentene til lånet om noko skulle skje og du mistar inntekta di (sjukdom eller arbeidsløyse). Trygd ligg vel på ca. 60% av det du har i inntekt, dermed blir det fort trangt om du har lånt slik at du akkurat kan halde lånet i sjakk med det du har av inntekt når du tek lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mykje lån du får er ikkje rekna ut frå kor mykje avdrag du er i stand til å betale. Du får ca. 3,5 gongar årsinntekta di, uavhengig av om du faktisk ville vore i stand til å handtere eit lån på 6 gongar årsinntekta di. Dette er for å sikre at du er i stand til å handtere i det minste rentene til lånet om noko skulle skje og du mistar inntekta di (sjukdom eller arbeidsløyse). Trygd ligg vel på ca. 60% av det du har i inntekt, dermed blir det fort trangt om du har lånt slik at du akkurat kan halde lånet i sjakk med det du har av inntekt når du tek lånet.

Det stemmer ikke nødvendigvis. Hos oss hadde det ingenting å si. Banken vår regnet kun utifra SIFO, hva vi kunne betjene med syv prosent renteøkning i forhold til hva SIFO mener vi bruker i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vannvittig forskjell fra bank til bank i hvordan de regner ut hva en person kan betjene og ikke. Så hvem skal man tro på da? De som gir deg 1,5 mill, eller de som sier at du umulig kan betjene et lån? Det gjelder å vite hva man skal spørre om på forhånd, og vite nok om sin egen økonomi slik at man har noe å slå i bordet med :) Det er ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Uansett, har du sjekka om du kan få startlån hos kommunen? Vi har det (straks ferdig med å betale det ned) og fikk støtte til de siste 10% + omkostninger. Gunstige renter, mulighet for utsettelse (for meg som student kan det være en mulighet om økonomien blir for trang), etc. Da baserer kommunen seg på det banken sier det er fornuftig å låne oss.

Og det er bare å søke om startlån i kommunen. Banken er også behjelplig med det :) Vi har en del i kommunen og en del i banken :) Mest i banken. Selv om vi satt med 200 000 selv, så fikk vi 450 000 i kommunne.

Det er ikke nødvendigvis SÅ enkelt... se under neste quote

Startlån er dødfødt å få i "min" kommune viss du ikkje søkkjar på starten av året, er tomt i potten på slutten av året. Ikkje er dei så ivrige på å hjelpa heller.

Slik er det i vår kommune og. I tillegg så krever kommunen at man skal ha fått avslag i 2 banker også tar de utgangspung fra de avslagene for om man får de resterende 10% eller om man får hele lånet fra dem :wacko: og/eller bostøte.

Er jo kanskje litt mer rettferdig for vedkommende å være medlåntaker? Da eier de jo litt av boligen, som sin egen sikkerhet hvis ikke du betaler.. Så slipper du i værste fall at banken bare går på dem for ei leilighet du eier..

Og viss jeg var deg ville jeg ventet med kjøp til renta går opp litt og prisene synker. Det er overtfall min plan:)

Sånn tenker vi også, her er det min mor som skal være medlånetaker.

Kor mykje lån du får er ikkje rekna ut frå kor mykje avdrag du er i stand til å betale. Du får ca. 3,5 gongar årsinntekta di, uavhengig av om du faktisk ville vore i stand til å handtere eit lån på 6 gongar årsinntekta di.

*klipp

Det stemmer ikke nødvendigvis. *klipp Banken vår regnet kun utifra SIFO, hva vi kunne betjene med syv prosent renteøkning i forhold til hva SIFO mener vi bruker i måneden.

Min primærbank Fokus Bank regner ut fra begge deler. Først hvor mye jeg kan betjene på 3,5x egen inntekt som en max høyde på lånet, så regner de ut hvor mye jeg har igjen etter SIFO sine beregninger. Og selv om jeg IKKE bruker 1500.- i telefon i mnd, 3000.- i klær i mnd osv så er det det de beregner ut fra, det har ingenting å si at jeg kan vise til faktiske utgifter :icon_cry:

Jeg (og mamma) søker i en lokal liten bank, hvordan de regnet vet jeg ikke, men da var det ikke problem å få ønsket beløp :D men også jeg som TS har ikke tenkt å låne mer enne jeg vet jeg klarer å betjene selv om jeg skulle være uheldig å gå over på trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
    • Det finnes mange gode passeringskurs uten at man må på TV. Hvis du er i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Hund i Fokus eller Lundqvist hundeskole, men det finnes helt sikkert flere jeg ikke er oppdatert på. Når det gjelder bøker så kan jeg på det sterkeste anbefale Control Unleashed av Leslie McDevitt og BAT 2.0 av Grisha Stewart. Treningen på noen av de beste passeringskursene jeg har gått har vært mye basert på disse. For å illustrere effekten så hadde jeg en hund som hang i båndet og brølte på 100 meters avstand som unghund, og etterhvert gikk løs i konkurranse på stevnested med flere hundre hunder. Her er det også viktig å tenke helhetlig, og ikke bare trene i passeringer eller "økter" med kontakt og innkalling, men å jobbe med samarbeid og kontakt i alt dere gjør. Jeg vil anbefale et godt kurs eller privattimer med instruktør for å få hjelp til et treningsopplegg som er best for dere. Du finner mange gode instruktører i hele landet på denne siden:https://www.atferdskonsulenter.no/  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...