Gå til innhold
Hundesonen.no

Redigeringstråden for dummies


Tricolor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor i allverden har hunden tyggis i øret?

Jepp,det funket ok

Posted Images

:twitch: Ja, det ble fint! Bildet er et gårdsbruk som er nedlagt som vi leier til sauebeite. Ville gjerne gi eierne en litt forstørret kopi, men syntes himmelen var så trist. Takker.

Jeg hadde ikke behandlet bildet på noen måte selv. Men undres over at jeg ikke har fått det klarere med lyssterkt objektiv. Med f1,8 og lukker på 1/125 sek. og ISO 100 burde det vel blitt skarpere enn originalbildet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:twitch: Ja, det ble fint! Bildet er et gårdsbruk som er nedlagt som vi leier til sauebeite. Ville gjerne gi eierne en litt forstørret kopi, men syntes himmelen var så trist. Takker.

Jeg hadde ikke behandlet bildet på noen måte selv. Men undres over at jeg ikke har fått det klarere med lyssterkt objektiv. Med f1,8 og lukker på 1/125 sek. og ISO 100 burde det vel blitt skarpere enn originalbildet er?

Er ingen poeng å bruke f/1.8 på dette bilde. De fleste objektiver tegner skarpere ved mindre blenderåpninger (større f-tall).

Her ville jeg brukt følgende instillinger:

Blender: Rundt f/4.0

ISO: 200-400

Da ville nok bildet ditt blitt skarpere.

Det ser ut til at det er mer enn nok lys der, så og bruke en så stor blender (f/1.8) er ikke noe poeng. De fleste kameraer tåler lett ISO 400 uten synlig økning av støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:twitch: Ja, det ble fint! Bildet er et gårdsbruk som er nedlagt som vi leier til sauebeite. Ville gjerne gi eierne en litt forstørret kopi, men syntes himmelen var så trist. Takker.

Jeg hadde ikke behandlet bildet på noen måte selv. Men undres over at jeg ikke har fått det klarere med lyssterkt objektiv. Med f1,8 og lukker på 1/125 sek. og ISO 100 burde det vel blitt skarpere enn originalbildet er?

Er det 50mm f/1.8 du har?

Da prøver du:

F/7.1

ISO 100

Lukkertid (deretter).

Kan hende du må ta to eksponeringer (en for himmel, en for forgrunn). Da stiller du på lukkertid til himmelen/forgrunnen er best eksponert.

---------------------

Til innlegget over: Jau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne legge ut litt bilder i løpet av dagen de vil ha litt fikset på så kan jeg ta en titt. Vil leke litt i photoshop, men siden harddisken min med bilder fra 2011 døde for et par måneder siden så har jeg bare eldgamle bilder og de er jeg ikke interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne legge ut litt bilder i løpet av dagen de vil ha litt fikset på så kan jeg ta en titt. Vil leke litt i photoshop, men siden harddisken min med bilder fra 2011 døde for et par måneder siden så har jeg bare eldgamle bilder og de er jeg ikke interessert i.

Og du hadde de ikke på backup? Ooohoi! Kjøpte meg en med flerfodige terrabytes plass. Har ikke lagt over på en stund, men jeg pleier å ta et skippertak i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Negativ to the Tastatur... :zorro:

Er ikke ISO som har ødelagt dette bildet, det er komprimeringen,(noe som ikke gir menig iom at bildet er på nesten 0,5Mb men noe har skjedd) det som eventuelt var av ISO-støy er overdekt av komprimeringartifacts.

Bildet er også for lite til å få frem noe skarphet i det nå...

Overgangen mellom mørke skogen og hvite snøen gjør at bildet og fokuset er splittet midt på hundene.

Altså uheldig plassering av hundene i det bildet ble tatt.

Edit . bilde fjernet, så ikke slik ut på min pc...

Test, farge og skarphet etter opplasting til sonen...

post-270-0-67954800-1328370122_thumb.jpg

Test, farger ved opplasting via ftp...

margrete.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Negativ to the Tastatur... :zorro:

Er ikke ISO som har ødelagt dette bildet, det er komprimeringen,(noe som ikke gir menig iom at bildet er på nesten 0,5Mb men noe har skjedd) det som eventuelt var av ISO-støy er overdekt av komprimeringartifacts.

Bildet er også for lite til å få frem noe skarphet i det nå...

Atte hæ??

Ellers er det helt ok å være Mr. Neagtiv, spurte jo om hjelp :)

Overgangen mellom mørke skogen og hvite snøen gjør at bildet og fokuset er splittet midt på hundene.

Altså uheldig plassering av hundene i det bildet ble tatt.

Ah, skal plassere hunden ett annet sted neste gang :P Var jo strengt tatt det jeg tenkte på. Lurer på hva som gikk galt jeg...

Det så forøvrig ut som bildet ble bedre når du lastet det opp via ftp? Hva har du gjort med bildet?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De kan jeg dessverre fælt lite om, så da kan jeg ikke hjelpe deg :/ Men du kan laste ned prøveversjon av photoshop på adobe.com, om det er av interesse.. :)

edit: jeg kan jo selvsagt hjelpe deg med å redigere dette bildet da, om du vil det - men det kan jo hende det er en måte å gjøre det på i de programmene du har også. Du kan jo google navnet på det aktuelle programmet og finne det på den måten også! :)

Endret av LindaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for at ørene ikke skal være så lette. En sheltie skal ha vippeører og siden jeg har lyst til å stille han ut litt og at jeg synes vippører er penest selv også så prøver jeg å hjelpe de litt på vei med å ha tyngde i dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på program, og det finnes flere måter å gjøre det på.

I Photoshop er den desidert enkleste måten å bruke dette verktøyet, sponge tool:

sponge1.jpg

Sjekk at den står på "desaturate" og så koster du rett og slett over det området du vil ta bort farge:

sponge2.jpg

Det finnes også andre metoder hvor man kan bruke layers til å få det til, men tok bare den enkleste måten siden kanskje flere får til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...