Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighets trening


FruSusanneKGulliksen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest at man burde trene på lydighet fra starten av, men hva starter man som regel med? Hva slags erfaring har dere gjort dere ? Leste noe om å la valpen være uten bånd fra starten av, vi har ikke gjerde rundt huset her nå absolutt helt åpent. Vil valpen bli gående hos meg visst jeg er sammen med henne, heller burde jeg ha henne i bånd når jeg lufter henne ute i starten.

Litt tips og råd om ulike erfaring mottas med takk, da det står mye forskjell rundt om kring. :) Jeg vil jo ha en hund jeg ikke trenger å være for etter hvert å slippe løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en lur ting å kjøpe er langline eller ha et langt tynt tau. så du kan trene innkalling. da kan valpen få romle og du har fortsatt kontroll og kan lære den å komme til deg og at det er supergøy.

også anbefaler jeg http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK190

Det er en veldig god bok som vil være super :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki:) tenkte meg på bibiloteket i morgen å se ettter bøker også, se om de har den. :) Kommer til å være mye ute, så tynt tau eller langline skal jegeg få kjøpt :) Det er jo ikke dumt LEste også at det kan være fint å bruke leker og ikke bare godbit ved lydighetstrening. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki:) tenkte meg på bibiloteket i morgen å se ettter bøker også, se om de har den. :) Kommer til å være mye ute, så tynt tau eller langline skal jegeg få kjøpt :) Det er jo ikke dumt LEste også at det kan være fint å bruke leker og ikke bare godbit ved lydighetstrening. (?)

ja :)

Jeg har lært mine hunder å leke med tauleker og lignende. har drakamp og har bygd opp en god belønning slik. samt bytter leker når vi leker inne og sånt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi fikk valp i hus før helgen. De første dagene nå er det ikke så mye kontakt å få med han, så vi trener heller ikke så mye. Men vi legger inn enkle hverdagsting sånn som at han må sitte og vente på vær så god før han får maten sin, vi belønner absolutt hver eneste gang han kommer til oss (innkalling), han må sitte fint før han får gå ut dører og sitte fint før han får komme opp i sofaen. Ellers koser vi oss, leker masse, er ute i hagen masse, etc og knytter bånd. Han går for det meste løs på de bittesmå turene vi går og følger oss fint. Bruker dog også bånd på han endel så han lærer seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med biler og sånt du bor ? syns det er skummelt jeg :P Hehe .. Men jeg er kanskje litt hønete :lol:

Du har vel skogsstier, traktor- og grusveier som blir lite brukt, etc?

Edit: for å svare på spørsmålet så er det ganske trafikkert akkurat her vi bor. Dvs, aller nærmest er det bare et boligområde men kjører endel biler forbi. Vi har heller ikke gjerdet inn hagen (enda), men han går løs for det. Er ikke veldig vanskelig å hente han inn om det kommer bil. Men selvsagt alltid med tilsyn. Lar uansett ikke en liten valp være uten tilsyn - de kan finne på så mye rart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi fikk valp i hus før helgen. De første dagene nå er det ikke så mye kontakt å få med han, så vi trener heller ikke så mye. Men vi legger inn enkle hverdagsting sånn som at han må sitte og vente på vær så god før han får maten sin, vi belønner absolutt hver eneste gang han kommer til oss (innkalling), han må sitte fint før han får gå ut dører og sitte fint før han får komme opp i sofaen. Ellers koser vi oss, leker masse, er ute i hagen masse, etc og knytter bånd. Han går for det meste løs på de bittesmå turene vi går og følger oss fint. Bruker dog også bånd på han endel så han lærer seg det.

Hvordan trener du inn dette uten kontakt? Jeg ville trent kontakt, kontakt og kontakt til å begynne med jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ville startet med kontakt, shapet inn kontakt. Har selv gjort det fra første uke, og resultatet er en hund med veldig god kontakt :D

Også har jeg fortsatt med enkel innkalling og sitt, deretter ligg.

Det er jo egentlig ganske mye man kan begynne med å lære en valp, så lenge treningen er gøy, enkel, positiv, og i veldig korte økter. Også må man jo ikke ha for høye forventinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh, ja. Beklager. Hos oss er kontakttrening så selvsagt at jeg glemmer å nevne det. Jeg av alle burde jo huske på det, som terper og terper og terper og tvinger alle andre på miljøtreninga til å trene kontakt hele tiden (jeg er leder, altså. Jeg går ikke bare rundt og sjefer.. :D ) Men ja, kontakt foran alt annet. Monti er 9 uker i morgen, han har kontakt før han får godbit ved innkalling, han har kontakt før han får "vær så god" til maten, etc. Ingenting er viktigere. Takktakk Ida! ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener du inn dette uten kontakt? Jeg ville trent kontakt, kontakt og kontakt til å begynne med jeg.

Dette ble jo BARE tull. Se også svaret over. I tillegg vil jeg legge til at JA; vi trener kontakt, kontakt, kontakt til å begynne med. Men det utelukker da ikke annet? Snarere tvert i mot. Legg det inn i alt du gjør. Når hunden har hoppet ut av bilen, når du passerer andre hunder, før mat, før den får gå ut dører, over veien, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også henge meg med på å si at kontakttreninga får du igjen mye for! valpen min er 6 mndr nå, vi begynte vel så og si første dagen å trene på det. satt bare i sofan å ga godvit hver gang han så på meg. Nå ser han på meg hele tiden nesten :P Tilbyr masse kontakt og det har gjort treningen veldig enkel! Overbevist over at det er en av grunnene for at han er så enkel å ha med å gjøre, vet at det lønner seg å følge med matmor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også henge meg med på å si at kontakttreninga får du igjen mye for! valpen min er 6 mndr nå, vi begynte vel så og si første dagen å trene på det. satt bare i sofan å ga godvit hver gang han så på meg. Nå ser han på meg hele tiden nesten :P Tilbyr masse kontakt og det har gjort treningen veldig enkel! Overbevist over at det er en av grunnene for at han er så enkel å ha med å gjøre, vet at det lønner seg å følge med matmor ;)

Enig! Og spesielt når du kommer ut i skikkelige treningssituasjoner, nye miljøer, etc. Da er det GULL verdt å ha en hund som alltid holder fokuset på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...