Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte ser du orm (poll)?


breton
 Share

Hvor ofte møter du orm?  

58 stemmer

  1. 1.

    • 0-1 gang
      46
    • 2-4 ganger
      6
    • 5-10 ganger
      5
    • Flere enn 10 ganger
      1
  2. 2.

    • Ikke i det hele tatt
      35
    • Bare de giftige
      7
    • Jeg er ganske redd, men går ut i skogen uansett
      14
    • Jeg er veldig redd og gjør spesielle ting (som å ikke å gå på tur i sol e.l.) for å unngå å møte orm
      2


Recommended Posts

Jeg er vettskremt for orm, og synes at jeg møter ganske mange i løpet av en sesong. I år har det vært spesielt ille. Enkelte mener at jeg ser mer etter orm fordi jeg er så redd, og derfor møter flere. Jeg tenkte å teste denne hypotesen litt på dere :)

Edit: Jeg skiller ikke på type orm her, jeg lurer på alle slags møter med orm.

Endret av breton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har masse orm på hytten - hvor vi tilbringer store deler av sommeren. Og er igrunn redd dem så lenge de lever i det fri og jeg ikke har kontroll. Men så lenge dem er døde går det helt fint he he...

Er mest redd for at hunden skal finne de interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to dyregrupper jeg ser veeldig ofte på våre skogsvandinger, det ene er ormer, det andre er hjortedyr. Ja, jeg stemte 5-10 ganger, for jeg veit at det ikke er en underdrivelse. I de delene av Drammensmarka jeg går ofteste ser jeg mye orm. I år har jeg observert hoggorm, buorm og stålorm flere ganger. Oftest hoggorm! Har opplevd at de har vært hissige bare en gang, og da fikk Elwira seg ett bitt også.. (tørrbitt heldigvis!).

I Ås har jeg møtt hoggorm flere ganger også - både svarte og brun/grå med siksakken.

Jeg er heldigvis ikke redd, men veldig fascinert! Derimot passer jeg godt på bikkjene i områder jeg veit det er mye orm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vel orm av ett eller annet slag sånn ca 5-10 ganger i løpet av en sesong ja. Jeg er ikke redd dem for min egen del, men jeg er selvsagt litt engstelig for at hundene skal bli bitt, men enn så lenge har jeg unngått det :). Jeg er litt fascinert av disse ormene, jeg, så om jeg ser en må jeg alltid stoppe opp og kikke litt mer på den, evt pirke litt på den med en pinne *ler*. Litt morsomt når hoggormen freser sint og drar sin vei :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser orm/slange hver dag. :D

Når det gjelder nordiske slanger i naturen, har jeg kun møtt på hoggorm 1 gang, og sett buorm 3 ganger (samtidig) som levde fritt i Kolmården dyrepark.

Er overhode ikke redd hoggormen, men har sunn respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett orm to ganger - hoggorm når jeg var på skogstur på barneskolen og en eller annen slags orm en gang jeg var i Sverige.

Jeg er ikke redd for orm for min egen del, men er redd for at hundene skal bli bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården der jeg bodde før så jeg kanskje orm 3-4ganger i uka...det var ikke kult, vi flyttet etter ca 8mnd der ;)

Var det nesten hovedgrunnen til at du flyttet? Da tør jeg ikke gå der mer! Vet du om de holder til opp mot Kolsåstoppen også?

Jeg ser det 2 - 4 ganger hver sesong og er ganske så redd, men må ut i skogen hver dag uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har vi hatt en dårlig sommer, og jeg har bare sett 1 orm (den var overkjørt). Vanligvis ser jeg flere huggorm hvert år, her er det ganske mye orm, og jeg ferdes en god del i utmark hvor den finnes. De verste hoggormstedene går jeg ikke med hund, og jeg passer veldig nøye på hvor hun snuser, ellers tar jeg ikke store forhåndsregler.

Da jeg bodde i USA turde jeg ikke å gå tur i utmark med Rina, der ble det bare turer i parker og langs veier. Hørte jo en god del historier om hunder (og folk) som hadde blitt bitt av klapperslanger (og edderkopper). Vurderte å gi henne vaksine, slik at vi kunne gå i utmark, men den hadde en del bivirkninger, så det ble aldri til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...