Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekullet (TV-program)


Rotaflor
 Share

Recommended Posts

Helt enig. Jeg satt og grumla "slyng ham da for pokker" da de begynte å knote med "munn til munn".

Tenkte akkurat det samme.. hva var poenget med munn til munn liksom.. Få det UT istedet.. Men tror ikke det var så mye håp for den lilel uansett da, men sjansene hadde blitt bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg mest er hvordan man helt tydelig bygger oppunder at det er greit å gi dyr til barn.

11 år gammel gutt skal få hund liksom.. OG det selv om faren ikke var særlig gira på det slik jeg tolket innslaget..

Virket som man går for prøv og feil-metoden der..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg mest er hvordan man helt tydelig bygger oppunder at det er greit å gi dyr til barn.

11 år gammel gutt skal få hund liksom.. OG det selv om faren ikke var særlig gira på det slik jeg tolket innslaget..

Virket som man går for prøv og feil-metoden der..

Akkurat det var hva jeg fikk lyst til å hyle høyt om også :no:

Ekstra vakkert blir det selvsagt når faren, mens han forklarer hvorfor hans 11 år gamle sønn bør få en valp, påpeker hvor flink guttungen er til å leke alene... "Dårlig samvittighet fordi du aldri tilbringer tid med den ensomme sønnen din? Kjøp en søt valp!" Hurra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg mest er hvordan man helt tydelig bygger oppunder at det er greit å gi dyr til barn.

11 år gammel gutt skal få hund liksom.. OG det selv om faren ikke var særlig gira på det slik jeg tolket innslaget..

Virket som man går for prøv og feil-metoden der..

Det reagerte jeg også på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg mest er hvordan man helt tydelig bygger oppunder at det er greit å gi dyr til barn.

11 år gammel gutt skal få hund liksom.. OG det selv om faren ikke var særlig gira på det slik jeg tolket innslaget..

Virket som man går for prøv og feil-metoden der..

Vi vet jo ikke hele historien bak. Selv om far ikke er kjempegiret,så er kanskje mor det,og er klar til å ta ansvar? Eller sa de noe om det? (jeg husker ikke) Og forhåpentligvis så har oppdretter sjekket dette skikkelig opp først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo ikke hele historien bak. Selv om far ikke er kjempegiret,så er kanskje mor det,og er klar til å ta ansvar? Eller sa de noe om det? (jeg husker ikke) Og forhåpentligvis så har oppdretter sjekket dette skikkelig opp først.

Det var helt tydelig at det var to barn og far i den familien.

Det var også helt tydelig at det er ungen som skal ha ansvar for hunden mens faren nok lufter tidlig på morgenen..

Jeg synes NRK bør gå foran og fokusere litt på viktigheten av å gjøre veloverveide avgjørelser i slike saker.. Det er ikke noe de gjør i denne serien foreløpig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt tydelig at det var to barn og far i den familien.

Det var også helt tydelig at det er ungen som skal ha ansvar for hunden mens faren nok lufter tidlig på morgenen..

Jeg synes NRK bør gå foran og fokusere litt på viktigheten av å gjøre veloverveide avgjørelser i slike saker.. Det er ikke noe de gjør i denne serien foreløpig.

Ja,da er jeg enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de burde forklart grunnen til at de lot fødslene være så "kunstige". For en hund skal vel greie å bite over navlestrengen og slikke valpene tørre selv? Trodde det var ønskelig å la ting foregå mest mulig naturlig. Jeg tenkte sykestue istedetfor fødestue da jeg så alle kluter og tepper.

Hvis tispen ikke har greid å stelle tidligere valper ordentlig, burde vel dette vært en grunn til ikke å avle mer på henne? Nå har ikke jeg hatt hunder som har fått valper. Men ved lammefødsler griper vi inn kun med det aller nødvendigste for at moren ikke skal "miste" instinktene sine. Og om de ikke steller lammene sine ordentlig ( f. eks. noen biter halene av, eller de kan avvise ungen sin og sparke den ihjel) da blir de tatt ut av avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på oppdrett og valping, men enig i at det var mye styr! Og at de kraglet underveis? Må da stresse tispa med denne kavingen? :thumbsdown:

Jeg trodde det var vanlig at tispa bet av navlestrengen selv, men tenkte ta det kanskje var tryggere å gjøre det for oppdretter? :rolleyes2: Men ja, mye styr rundt selve valpinga... Og tispa fikk ikke gjort noe selv, ikke prøve engang :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på oppdrett og valping, men enig i at det var mye styr! Og at de kraglet underveis? Må da stresse tispa med denne kavingen? :thumbsdown:

Jeg trodde det var vanlig at tispa bet av navlestrengen selv, men tenkte ta det kanskje var tryggere å gjøre det for oppdretter? :rolleyes2: Men ja, mye styr rundt selve valpinga... Og tispa fikk ikke gjort noe selv, ikke prøve engang :mellow:

Med veldig ivrige tisper (eller totalt uinteresserte) er det helt klart tryggere for valpens liv at oppdretteren hjelper til litt. Man KAN jo la være og "se det an" - men hvem vil risikere livet til valpene for dèt?

I naturen vil det nok være langt flere valper som ikke hadde overlevd fødselen uten menneskelig hjelp (i hvertfall hvis vanlige tamhunder skulle føde i en liten hule i bakken).Kanskje en fordel sett utifra det naturlige i det hele, men en dum idè hvis litt hjelp sørger for at de fleste valpene overlever sett utifra oppdretters standpunkt.

Så kan det alltid diskuteres hva "litt hjelp" er - selv gjør jeg nok ganske mye for å sørge for at de overlever fødselen i alle fall. Ja, senere også, forsåvidt... Men synes det er fint at det ser ut som om det faktisk er litt "styr" med valpefødsel, da - ikke alt bare er rosenrødt og mor fikser alt selv. Kanskje det får en eller annen å tenke om litt mht til å la tispen sin få "gleden" av å ha valper?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er kommet til episode 4 i denne serien nå, og det er blitt litt mer interessant synes jeg siden det handler mer om valpene enn eierne :)

Jeg kan jo ikke noe særlig om hunder så jeg lurer litt på det jeg så i dag. Må man flakse men ben og armer og ha babystemme når man trener med hunden?

Nå er det jo et TV-program og det speiler vel ikke alltid virkeligheten, men det er vel litt tidlig å tilkalle hundetolker som snakker med sovende hunder...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet til episode 4 i denne serien nå, og det er blitt litt mer interessant synes jeg siden det handler mer om valpene enn eierne :)

Jeg kan jo ikke noe særlig om hunder så jeg lurer litt på det jeg så i dag. Må man flakse men ben og armer og ha babystemme når man trener med hunden?

Nå er det jo et TV-program og det speiler vel ikke alltid virkeligheten, men det er vel litt tidlig å tilkalle hundetolker som snakker med sovende hunder...?

Nei absolutt ikke, minst mulig mas og mest mulig rolig og bestemt syns jeg fungerer mye mer enn dilledikkedill!

For å editere meg selv etter at jeg har sett programmet. Å ROSE med masse armer å bein er morsomt og bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...