Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs - er det så viktig?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Det blir som med andre kurs, det må være en dyktig instruktør før jeg vil bruke penger på det.

Skulle akkurat si det samme. Valpekurs er ikke det jeg ville prioritert veldig høyt. Jeg begynte på valpekurs med han jeg har nå og følte det var penger rett ut av vinduet. At det ikke passa å komme på de siste kveldene var ikke noe stort tap for å si det sånn. Første hunden min var valpekurset ufattelig mye verdt! Om jeg vil gå det med neste valp eller ikke kommer an på om det er en instruktør jeg liker og det som blir tatt opp på kurset er ting jeg ønsker å starte med med valpen min. Jeg vil f.eks. ikke gå kurs som har løsslipp enten før eller etter. Det kan heller avtales å møtes utenom kurssituasjonen (treningssituasjonen) for å la valpene leke. Men jeg er ikke nybegynner og jeg er ukentlig på andre treninger i klubbsammenheng. Jeg anbefaller derimot alle ferske valpekjøpere å gå valpekurs.

Det verste må være å betale 2000,- kroner for et kurs, komme dit og oppdage at treneren er fan av Cesar Millan.... Penger ut av vinduet.

Det er jo en enkel sak å finne ut av på forhånd da. Man bør alltid sjekke at instruktører på kurs bruker metoder man er komfortabel med. Iblandt kan man selvfølgelig bomme forde, men du ender skjelden på milan-kurs når du trodde du meldte deg på klikker-kurs om du undersøker litt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syns også valpekurset er et av de viktigste kursene man går på. Den første gangen man har hund, er vel da man lærer mest selv, med de neste hundene blir det mest for sosialiseringens del, MEN jeg

Jeg har nettopp begynt på valpekurs både for min egen og valpen sin del. Selv om jeg har hatt hunder før har jeg aldri vært på valpekurs så greit å ha vært innom det også. Synes det er en kjempefin er

For meg er valpekurs et viktig kurs! Det er flott for pregning og sosialisering, og å lære hunden å jobbe med deg og fokusere med forstyrrelser. Elwira kunne omtrent alt det vi gjorde på valpekurset f

Jeg syns ærlig talt hundeskolene kan være flinkere til å skrive hva slags trening og treningsformer de bedriver (på kursene) på hjemmesiden sin, jeg. Og litt mer om selve instruktørene.... ikke minst!

Hvorfor skal man være nødt til å ringe rundt og mase på folk og spørre i vei, når slikt kunne vært avklart på nettsiden?? Jeg mener, vi lever i 2011....! Nettsiden ER veien å gå når man vil informere folk.

Jeg sendte forresten en email til en hundeskole i en nabokommune. Kom vel tilfeldigvis til å nevne ordet "klikker" i emailen, uten å tenke over det, og da fikk jeg bare returmail med svaret at "vi driver ikke med klikker her" og at jeg kunne se meg om etter en annen hundeskole... :| Kundevennlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjempefornøyd med valpekurset til GiLabb. Generelt er jeg kjempefornøyd med alle kursene dems, det er veldig tydelig hvordan man trener. Instruktørene er kjempekoselige og kunnskapsrike, masse individuell oppfølging og det er koselig!

Valpekurs Valpekurs for valper mellom 2 og 6 mnd. Her vil du lære hvordan du trener enkle grunnferdigheter. Vi legger stor vekt på kontakt og innkalling på kurset. En kurskveld tar vi også en tur til Tønsberg sentrum for litt miljøtrening og passeringstrening. Kurset går over 6 ganger med 1,5 timer hver gang.

Jeg merker jo at prisen i Oslo er syke, jeg betaler 1000 kr per kurs hos gilabb, 1000 i Tønsberg hundelubb eller 800 for medlemm. Også kommer jeg til Oslo og kursene starter på 2000 :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er individuelt fra hundeeier til hundeeier. Jeg gidder ikke å bruke 1000 kr på et kurs jeg vet jeg ikke får utbytte av som går her nå bare for å sosialisere Oliver, det kan jeg gjøre på fri treninger... Han skal uansett ikke hilse på andre hunder på treninger, så om det er valper, eller hunder i alle aldre spiller for meg ingen rolle.

Jeg kunne tenkt meg å gå på kurs med valpen, men det må ikke nødvendigvis være valpekurs. Er mye på de "generelle" valpekursene som jeg synes blir bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gå på valpekurs. Ikke fordi jeg må lære, men for hundens del. På valpekurs er det jo gjerne flere andre valper og en kjempefin måte på å treffe dem på. Jeg hadde nok ikke klart å fått tak i disse folkene utenom kurset. Så kan man få nye kontakter og fortsette å møtes etter kurset. Så ja, valpekurs er verdifullt hvis man har tilgang til det når valpen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dere alltid valpekurs med deres valper? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg går valpekurs for hver valp, ikke fordi jeg trenger å lære hvordan å få hunden til å sitte, dekke og alt det som er vanlig på valpekurset - men jeg går fordi jeg har lyst å hente motivasjon, valpen får oppleve en setting som senere skal bli velkjent, får kontakt med andre valper og får litt motivasjon fra instruktørene.

For nye valpekjøpere, og de som ikke har hatt hund på en stund, der er det MYE mer nytteverdi med kurset. Så jo, jeg holder med morra di jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gått valpekurs med noen av mine hunder. (ikke andre kurs heller) En grunn til det er at det ikke har vært noe slikt her, men jeg vet ikke om jeg hadde gått uansett.

Har vært leid til å holde en del kurs, men på valpekursene har jeg ikke hatt valper selv. Om alle instruktører er like dårlige som meg, er det uansett bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på valpekurs med Cirka som er eldste tispa her i huset. Jeg hadde veldig behov for dette da jeg var helt ny med en belger og i lydighetsverden. Med Hux så trente jeg jevnlig med andre og vi fikk forstyrrelser gjennom felles treninger. Nå har jeg vesle Kobra i hus, og har meldt meg på valpekurs igjen. Ikke fordi jeg tror at jeg kommer til å lære kjempe masse nytt, men fordi. Systematisk trening med forstyrrelser er fint for vår progresjon. Jeg har konkurrert noe og tror jeg har en rimelig grei forståelse av hva og hvordan. Men kontrollerte forstyrrelser finner man ikke over alt. :)

Tror det viktigste er at man finner seg ett kurs i ny og ne eller en positiv gjeng å trene med fra tid til annen slik at man får noen til å se og hjelpe seg. Motiverende det.. Guri som jeg savner treningsmiljøet i Akershus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi savner deg og, Heidi!

Jeg har ikke gått valpekurs med noen av mine hunder. Jeg har et såpass stort hundemiljø rundt meg at jeg får sosialisert mine valper uten å måtte gå på kurs for det, og heldigvis for meg er det stadig påfyll av valper hos de andre også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra valpekurs vil jeg anbefale. Det er ikke nødvendig hvis man får sosialisert og trent, men det er kjempegøy å begynne å trene litt lydighet allerede da med andre superspennende valper rundt. Vi trente forresten ruta og andre kule øvelser på kurset jeg gikk hos Jar hundeskole. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk valpekurs med Cosmo, men ikke med Tesh. Hun er heller med på fellestreningene i klubben og får sosialisert seg slik. valpekurs syns jeg er "bortkasta" penger. Vi er så heldige å ha masse hundevenner som vi trener sammen med og får sosialisering den veien.

Acqua skal på bronsemerkekurs etterhvert, så får jeg se om tesh skal på noe kurs overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var jo helt grønne hundeeiere, og valpekurset var gull verdt, både for Luna og oss ( vi gikk på kurs begge to, for å få samme input, slik at vi også fulgte de samme retningslinjene).

Og jeg vil si at man lærer mye mer enn sitt og dekk!! Vi hadde en skogdag med en lett agillity bane, vi hadde søk etter eier og masse annet moro. Var en topp dag! Og vi hadde dager hvor vi hadde miljøtrening på andre steder enn den faste treningsplassen. På en av disse turene lærte vi Luna å gå på sånne trapper som er av "netting" som man kan se alt som er under... Det tok en del repetesjoner, men nå er det ikke noe problem lenger :thumbs:

Så jeg vil anbefale valpekurs på det varmeste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JJeg merker jo at prisen i Oslo er syke, jeg betaler 1000 kr per kurs hos gilabb, 1000 i Tønsberg hundelubb eller 800 for medlemm. Også kommer jeg til Oslo og kursene starter på 2000 :x

Det var relativt heftige priser! Jeg betaler 500 kr jeg for 6 kurskvelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra valpekurs for noen timer siden, og vil absolutt påstå at det var verdt det, iallefall om du ikke har hatt hund før. Likevel tror jeg det er kjekt for valpen som får omgås med andre valper og bli litt sosialisert :)

Betalte 600,- for kurs med Fauske og omegn hundeklubb, (medlemspris, pris for ikke-medlemer var 800,-)

Så; finn et valpekurs du vil gå på og hiv deg med! Kjempemoro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 600,- for kurs med Fauske og omegn hundeklubb, (medlemspris, pris for ikke-medlemer var 800,-)

Så; finn et valpekurs du vil gå på og hiv deg med! Kjempemoro! :)

Herregud for en prisforskjell! Et valpekurs her på sentrale delen av østlandet, her jeg bor, koster 2000 kroner...! Men du må ut med bare 600 i Nordland!

Ikke rart folk ellers i landet sitter og sier at man skal ta kurs i hytt og pine. Det er jo "nesten gratis" andre plasser!

Jeg blir skikkelig misunnelig på dere som har kurs til den prisen altså. DA er det lett å ta det ene kurset etter det andre med bikkja, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fortelle litt om hvorfor vi går på valpekurs (som forresten koster 2250, om noen lurte. Dyrt, men elsker instruktørene.)

- Valpen får sosialisert seg MASSE og det er kjempegod miljøtrening!

- Vi får snakket med andre med valp, snakket, diskutert, utvekslet erfaringer,etc.

- Vi blir kjent med folk som har valp på rundt vår alder og knytter kontakter så vi har noen hunden kan leke med etter kurset.

- Vi får hjelp med evt problemer av instruktøren (dukker jo alltids opp noe:p)

Og kanskje minst like viktig: det er så gøy! Utrolig gøy. I det øyeblikket det var klart at vi skulle få ny valp ringte vi instruktørene og spurte om de planla valpekurs - og det gjør de i slutten av oktober. Gleder oss enormt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk valpekurs med Dakota, men ikke Montana. Jeg lærte mer eller mindre klikkertrening i praksis hvilket var veldig greit, men ellers føler jeg ikke Dakota fikk så mye ut av kurset. Mest pga at Dakota var i en fase hvor godbiter og leker ikke var så spennende, så det var vanskelig å belønne henne når hun gjorde noe bra og hun mistet mer eller mindre interessen for å lære og ville heller følge med på de andre hundene.

Da vi spurte instruktøren om hjelp, så sto han der bare og ante ikke hva han skulle gjøre han heller... Så ja.. det var jo penger halvveis i do. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å gå på flere valpekurs, men jeg syntes jeg lærte en del grunnleggende på mitt første valpekurs. Men det er nok fordi jeg aldri har hatt hund før.

Tror nok ikke jeg trenger en slik repetisjon igjen.

Men jeg annbefaler valpekurs til ALLE ferske hundeeiere!

Man får noen ahaa-situasjoner som kan være greie å ta med seg. Når det gjelder treningen ellers på kurset, så syntes jeg den største verdien var selve sosialiseringen å ikke treningen i seg selv.

Prøvde å lære Moses båndtrening med godbiter (selv med hjelp av instruktør) men han hadde mer lyst til å leke med andre hunder enn å spise den dumme pølsebiten.

Lærte han heller båndtrening når jeg kom hjem under roligere omgivelser og da gikk det som smurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange har veldig urealistiske forventninger til hva man skal lære på et valpekurs jeg. Jeg mener at om man bare skal gå ett kurs i løpet av hundens liv, så burde det være valpekurs (av god kvalitet med gode instruktører). Et valpekurs er IKKE et kurs for å gi valpen kunnskap, det er et kurs hvor eiere skal lære det å veilede sin hund. Det tror jeg alle har godt av uansett om de har sin første eller førtiende hund. I tillegg så er den kunnskapen en valp får med seg i ung alder (helst før 4 mnd) av varig karakter. Så om man lærer valpen på valpekurset at den skal forholde seg til eier og gi beng i andre hunder så er det det mest verdifulle man får ut av et valpekurs.

Så i utgangspunktet er jeg enig med TS sin Mamma, under visse forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at med en god instruktør så kan et valpekurs være nyttig, men slik som mitt valpekurs var da jeg tok det med Blondie, så føler ikke jeg at det er noe jeg ville gjort igjen. Der trente vi bare kontakt, sitt, dekk, innkalling. Vi var på samme plassen hver gang. Ikke noe miljøtrening ved at vi øvde på å gå i sprinkeltrapper osv. Så det vi gjorde der er ikke noe jeg vil bruke penger for å lære hunden min igjen, det klarer jeg alene. Men om jeg finner et god valpekurs hvor de gjør litt mer forskjellig, så er jeg åpen for å ta valpekurs igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gått valpekurs. Grunnene:

- Jeg betaler ikke flere tusenlapper for å sosialisere hunden min, det kan jeg nemlig gjøre gratis andre steder

- Har jeg problemer med valpen kan jeg få hjelp av andre hundefolk gratis, som i 95% av tilfellene kan mer om hund enn det valpekursinstruktørene kan

- Passeringstrening, hilsetrening, innlæring av øvelser og miljøtrening kan jeg også gjøre selv, gratis

Men er man førstegangs hundeeier og kanskje ikke vet hvordan ting skal gjøres og ikke har et nettverk rundt seg, så tror jeg at det kan være fornuftig å gå valpekurs

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hund-hund kontakt er det på valpekurs? Jeg må si at det er hovedgrunnen til at vi har bestemt oss for at vi skal gå på valpekurs, slik at han kan møte andre valper, leke og lære seg hvor grenser går innen lek. Vi har valgt en rase som blir veldig stor, og med stor hund kommer stort ansvar, derfor vil vi gjøre alt "det rette". Lære hverdagslydighet føler jeg vi ikke trenger å gå på kurs for. Er det noen som kan anbefale et valpekurs i Trondheim? Jeg har funnet flere klubber og skoler som fører valpekurs, men hvis noen har noen å anbefale hadde jeg satt pris på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hund-hund kontakt er det på valpekurs?

Ingen der jeg gikk :)

Og det er jeg glad for, jeg var der for at jeg og hunden skal lære å jobbe sammen. Alle jobbet sammen med god plass rundt seg og hundene var i bil/bur når det var f.ex innkalling ol. Jeg har gått på 3 kurs etterhverandre med de samme personene og ingen av hundene har vel hilst noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hund-hund kontakt er det på valpekurs?

Ingen kontakt her jeg går :) Veldig fornøyd med det, slike ting kan man jo heller gjøre på valpetreff o.l. Jeg er på kurs for at jeg og Lexi skal fungere sammen (og nå følte jeg meg veldig sær :P ), og at hun skal kunne greie å jobbe med meg med forstyrrelser rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
    • jeɡ tror beɡɡe deler kan bli et problem. Det er mye avel på nevnt rase, så kommer sikkert et alternativ, men tidsmessig hadde dette vært optimalt
    • Det er jo ikke en veldig vanlig rase, og meg bekjent ingen på forumet som har hatt det noen gang. Jeg møtte én i mitt gamle nabolag. Jeg ville prøvd raseklubb (enten om det finnes i Norge, eller fra hjemlandet) eller rasegrupper på facebook.
    • Det er vanskelig. Skuddredd hund kan være helt forferdelig det også, ikke hatt selv, men jeg har bodd med en noen år. Men HD påvirket kropp er hver dag, det trenger ikke lydsensitivitet å være. 🤔  Skal du bruke hunden hardt/i sport/som redningshund om den egner seg? Hva vil hemme deg og hundens hverdag mest? Dårlige hofter eller lyder?  Er sannsynligheten for at du får i både pose og sekk hos noen andre ved en senere anledning høyere? 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...