Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye hensyn bør man ta når man har en aggresiv hund?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Dette dreier seg om en hund i klubben som er med på agilitytreningene. Burde sikkert være forsiktig med hva jeg sier, lett å bli gjenkjent, men, her kommer det:

En stor hund i klubben er usikker og aggresiv. Hvis hunden kommer for nærme andre mennesker så hopper den opp i ansiktet på folk og bjeffer usikkert. Her om dagen trente vi på konkurransetrening, vi stod inne på banen alle sammen på slutten, hundene gikk etter tur mens alle andre ventet og skravlet eller hjalp den som gikk banen. Så kommer bikkja jeg snakker om, og jeg antar faktisk at eier har kontroll nok til å si ifra at vi bør gå ut om hunden ikke takler det. Det første bikkja gjør er å hoppe opp i ansiktet på ei jente og boffe fælt, tydelig usikker på situasjonen. Så begynte de å gå banen og en eller annen gang bjeffer min hund. Da SPRINGER bikkja det den er god for rett på min hund, som er mye, mye mindre og begynner rett og slett å sloss. Selv må jeg innrømme at jeg turte ikke å ta tak i den andre bikkja og rive den vekk, siden den har virket veldig usikker og ustabil på andre mennesker (selv om hele kroppen verket etter å få beistet vekk). Heldigvis var jeg jo ikke alene og en av mannfolka der tok tak i bikkja og lempet den vekk. Min kom unna med et par sår og endel avrevet pels - hun beit godt fra seg selv også.

En gang tidligere "klikket" det for hunden og hun spurtet mot gjerdet når det gikk en dame med hette over hodet forbi. Hva om porten hadde stått åpen?

Så var det konkurranse i helgen, der hun deltar og slipper en sånn bikkje LØS blant så store menneskemengder? Blant så mange bikkjer? De diska fordi bikkja fløy rett i en annen liten hund i stede for å gå banen..

Jeg innser jo at jeg selv burde hatt vett til å flytte meg i den episoden med min hund, siden jeg vet hvordan hunden er. Men jeg stolte på at eier hadde kontroll. Det er ok å ta på seg en problemhund, men da må man for søren ha kontroll også, synes jeg.

Er det virkelig ok å slippe en sånn hund blant store menneskemengder på konkurranse? For ikke å snakke om at det er stressende for en sånn hund å gå agility? Og møte så svære menneskemengder når den synes ett og to mennesker er ubehagelig? Og med så mange bikkjer?

Personlig så tenker jeg: NEI. Men det ser jo ikke ut til at eier har noe problem med det. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 'sånn' hund. Altså ikke usikker, men som helst skal gå løs på andre hunder.

Hun er aldri løs sammen med andre hunder. Om vi trener agility så må alle andre hunder stå i bilen eller utenfor hallen/gjerdet. Man slipper ikke en sånn hund løs! Jeg konkurrerer av den grunn heller ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som var mye mindre enn det og jeg sluttet å trene jevnt AG og droppet alt av konkuranser fordi hun kan fly av banen.

Enda hun var faktisk ganske god, hun elsker det, så får hun ikke lov fordi hun fant på ved flere anledninger og brøle og løpe rett av banen for å bite en terv i poten, skrike i andre hunders ansikt etc. Får ikke lov, basta bom ba.

Den hunden du beskriver er langt over hva jeg ville akseptert å ha sammen med meg på trening og hadde det vært min hadde jeg aldri livet sluppet den løs på konkuranse eller trening.

Foxi får trene Ag i avstengt hager og lignende. Og steder hvor de andre hundene holdes i bil ol så bare 1 og 1 er ute. Sånt er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kurs med en hund med mye bagasje, et sterkt overdrevent gjeterinstinkt og generell usikkerhet. Når vi trente var alle andre hunder satt vekk, og det sto også hundefangere langsmed banen for å evt stoppe bikkja idet den kanskje fløy av banen. Det blei altså lagt til rette for at også denne kunne trene, og etter hva jeg fikk med meg, så har eier også starta konkurranser med hunden. Den fløy visst av banen da, og jeg ville ikke vært spesielt fornøyd med at feks Imouto hadde blitt utsatt for denne "overdrevne gjetinga" (som visstnok går ut på at hun brøler og biter og herjer på). Imouto jakter noe helt vanvittig, så jeg ser ikke for meg å noengang skulle kunne starte konkurranse med henne i agility, da hun fint kan finne på å stikke av banen for å jakte ned en bitteliten, bjeffende hund som distraherer ved siden av.

I situasjonen TS beskriver synes jeg definitivt at eier av hunden burde lagt til rette for trening i samme grad som eieren av hunden jeg møtte, slik at ingen kunne komme til skade. Og TS, dersom en hund flyr på bikkja di, så kan du sparke, uten å stikke hendene inn i det... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot lenge være å slippe Loke på trening fordi han kunne finne på å løpe bort og invitere til lek liksom... Og senere brukte jeg alltid langline for å være helt sikker. Det er ikke kult å ødelegge treningen til andre hunder. Greit at uhell kan skje, men har du en hund du vet muligens kan finne på noe sånt så tar du forholdsregler. Når hunden i tillegg er aggressiv så synes jeg det er på sin plass å ta en prat med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en sånn hund...jeg hadde han aldri løs, og når vi var på kurs så informerte jeg om dette, og at de andre heller ikke måtte ha sine hunder løse slik at de kom løpende til min hund.

En hund som du beskriver her, som hopper opp i ansiktene på mennesker, burde ha mulekurv på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en sånn hund...jeg hadde han aldri løs, og når vi var på kurs så informerte jeg om dette, og at de andre heller ikke måtte ha sine hunder løse slik at de kom løpende til min hund.

En hund som du beskriver her, som hopper opp i ansiktene på mennesker, burde ha mulekurv på seg...

Ja og om den absolutt må trene AG og konkurere ?!?!?! hvem konkurerer med en slik hund... burde iallefall tilrettelegge trening ol så alle andre hunder er borte, i bur, bil whatever. Jeg hadde aldri latt min hund holde på slik og jeg ville heller ikke utsatt hunden min for andres hunder var slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 'sånn' hund. Altså ikke usikker, men som helst skal gå løs på andre hunder.

Hun er aldri løs sammen med andre hunder. Om vi trener agility så må alle andre hunder stå i bilen eller utenfor hallen/gjerdet. Man slipper ikke en sånn hund løs! Jeg konkurrerer av den grunn heller ikke.

Godt å høre at noen tar hensyn :-)

Hvor mye hensyn man bør ta? Så mye som overhodet mulig.

Jeg har all respekt for folk som velger å beholde og jobbe med "sånne" hunder, men man skal aldri la det gå ut over noen andre.Verken dyr eller mennesker.

Jada, hun må for all del gjerne jobbe med den. Men ikke på den måten hun holder på. Dessuten er bikkja i seg sjøl ganske rolig og hun skriker og hoier og herjer med hunden for å få den til å gå fortere på banen..

Den hunden du beskriver er langt over hva jeg ville akseptert å ha sammen med meg på trening og hadde det vært min hadde jeg aldri livet sluppet den løs på konkuranse eller trening.

Nei, vår hund skal aldri få være i nærheten av den bikkja der igjen. Nå blir det bare spennde å se hvordan hun reagerer når hun ser den igjen.

I situasjonen TS beskriver synes jeg definitivt at eier av hunden burde lagt til rette for trening i samme grad som eieren av hunden jeg møtte, slik at ingen kunne komme til skade. Og TS, dersom en hund flyr på bikkja di, så kan du sparke, uten å stikke hendene inn i det... :whistle:

Jepp, jeg burde nok sikkert gjort det... Eneste jeg klarte å tenke var at jeg måtte være fornuftig og slippe bikkja mi så hun får kjempet tilbake. Og ellers må jeg ærlig innrømme at jeg er for redd den svære, gærne bikkja til å så mye som ta på den. Men hadde hun fortsatt så hadde nok mammainstinktene slått inn ;-)

Jeg lot lenge være å slippe Loke på trening fordi han kunne finne på å løpe bort og invitere til lek liksom... Og senere brukte jeg alltid langline for å være helt sikker. Det er ikke kult å ødelegge treningen til andre hunder. Greit at uhell kan skje, men har du en hund du vet muligens kan finne på noe sånt så tar du forholdsregler. Når hunden i tillegg er aggressiv så synes jeg det er på sin plass å ta en prat med vedkommende.

Fint at noen tar forhåndsregler. Merket på Fanta at hun ikke ville inn igjen på banen så vi var nøye med å ta en runde med full fres og bare gøy så det var det hun husket. Fint om en så blid og glad hund som er glad i alle andre hunder skal bli redd fordi noen ikke tar hensyn. Ang prat så føler jeg ikke at jeg er i rett posisjon til det. Fanta har gjort unormalt store fremskritt, vi har vel trent i tre mnd og er allerede på konkurransetreningene. Dette var andre treningen min med disse folkene, så virker rart "si ifra" med en gang. Jeg er yngre, nyere, etc. Men jeg må innrømme at jeg liker ikke dama.. Aldri gjort. Hun er en negativ bedreviter. Når hun fikk høre at Fanta skal reise fikk jeg et "åja, du har gitt opp ja" i en sur tone. Dessverre var det litt for mange folk og medlemsmøte, så jeg kontrollerte meg til tross for at jeg hadde mest lyst til å gi henne en real omgang "juling" ;) Skikkelig møkkadame.. Hun VISSTE at hun tok over en problemhund, det gjorde ikke vi.. I tillegg fikk jeg ingen beklagelse etter at bikkja fløy på henne, ikke et ord etterpå.

Er det ikke regler som regulerer hva som er lov eller ikke på disse banene?

Som skrevet over er jeg ny på konkurransetreningene. De fleste kjenner hverandre godt og det kan nesten se ut som om det er "ok". Skal ta en prat med et par stk jeg har fått god kontakt med, spørre om hva de tenker.

Jeg har hatt en sånn hund...jeg hadde han aldri løs, og når vi var på kurs så informerte jeg om dette, og at de andre heller ikke måtte ha sine hunder løse slik at de kom løpende til min hund.

En hund som du beskriver her, som hopper opp i ansiktene på mennesker, burde ha mulekurv på seg...

Den har jo aldri bitt eller noe etter hva jeg har skjønt, men når den viser sånne "tendenser" så vil i alle fall ikke jeg ha ansiktet mitt i nærheten av bikkja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er ubehagelig for deg som såpass ny å ta det opp, men hva hvis du prater med eieren av den andre hunden som ble angrepet?

Det må være ugreit for deg å skulle ta med den nye valpen dit når du ikke stoler på de andres hunder. Hvordan er stemningen rundt dette generelt? Har noen andre nevnt noe? Jeg hadde syntes det var svært ubehagelig å trene hunden min et sted hvor jeg hele tiden hadde måtte ha øynene i nakken i tilfelle en gal hund kom bort.

Og damen høres ufyselig ut ja, hun virker jo overhodet ikke kapabel til å påta seg en problemhund...At ikke hun ser det som et problem at bikkja holder på sånn, betyr ikke at problemene er borte liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er ubehagelig for deg som såpass ny å ta det opp, men hva hvis du prater med eieren av den andre hunden som ble angrepet?

Det må være ugreit for deg å skulle ta med den nye valpen dit når du ikke stoler på de andres hunder. Hvordan er stemningen rundt dette generelt? Har noen andre nevnt noe? Jeg hadde syntes det var svært ubehagelig å trene hunden min et sted hvor jeg hele tiden hadde måtte ha øynene i nakken i tilfelle en gal hund kom bort.

Og damen høres ufyselig ut ja, hun virker jo overhodet ikke kapabel til å påta seg en problemhund...At ikke hun ser det som et problem at bikkja holder på sånn, betyr ikke at problemene er borte liksom..

Det var som sagt på konkurranse, aner ikke hvem de var. Eneste jeg har snakket med om det er ei annen ny på de treningene som er enig. Som sagt så er vi jo helt nye, to uker har vi vært med de, men har fått god kontakt med et par av de som er der, hun ene er naboen min, så tar meg nok en tur dit og spør om hva holdningene rundt dette egentlig er. At ingen forteller henne at hun ikke bør konkurrere med den hunden skjønner jeg ikke.

Den nye valpen skal IKKE hilse på ei sånn bikkje, nei. Heldigvis så er alle de andre hundene snille, blide og livsglade hunder. Men å hilse på den der? Ikke søren.

Det som er mest skremmende er kanskje at hun selv er så "tøff" og sier hun ikke er redd bikkja. Det er vel nettopp derfor hun ikke bryr seg kanskje, hun ser ikke problemet..

Og mens jeg skriver så snakker jeg med naboen, hun sier det har vært reaksjoner tidligere, da i forbindelse med miljøtrening. Da sluttet hun med å slippe den. Jaha, men å slippe den på agilitykonkurranse er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere i klubben som trener agility med "slike" hunder. Ingen av dem som går på mennesker, det jeg vet, men de "eier" banen og skal beskytte denne. Så lenge eier er klar over problemet og tar hensyn til det i treningen så er det selvfølgelig greit- ja faktisk helt supert! Så fort det ødelegger for andre er det ikke greit lengre...

Har ei i klubben som har jobbet veldig hardt med sin, og er nå i klasse 2, tror jeg. Men hun brukte mange år på å komme seg ut i konkurranse! Klubbens bane er inngjerdet, så det går veldig bra å tilrettelegge for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere i klubben som trener agility med "slike" hunder. Ingen av dem som går på mennesker, det jeg vet, men de "eier" banen og skal beskytte denne. Så lenge eier er klar over problemet og tar hensyn til det i treningen så er det selvfølgelig greit- ja faktisk helt supert! Så fort det ødelegger for andre er det ikke greit lengre...

Har ei i klubben som har jobbet veldig hardt med sin, og er nå i klasse 2, tror jeg. Men hun brukte mange år på å komme seg ut i konkurranse! Klubbens bane er inngjerdet, så det går veldig bra å tilrettelegge for alle.

Høres ut som om de tar helt andre hensyn enn hun her. Og for all del, man må gjerne trene til tross for at de ikke er helt "gode", vil tro det er superbra for de fleste å få bruke hue og kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei. Man slipper ikke slike hunder, og det er så ufattelig irriterende at slike mennesker er så egoistiske at de hverken tenker på sin egen hund (som har det garanter ikke å trivelig når den er så usikker), eller på andres hunders ve og vel (og menneskers).

Personlig hadde jeg tatt for meg denne eieren og sagt at nå er nok nok. Den hunden skal aldri ha mulighet for å fly på en annen hund igjen, eller utagere helt opp i tryne på mennesker, og at dere tar det videre til styret dersom vedkommende ikke tar ansvar for egen hund. Dyrlegeregninger denne hunden måtte forårsake, hadde jeg også glatt krevd at eier skulle betale. Man skal ikke behøve å strippe banen for hunder og folk for at en hund skal trene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa det Nirm...

Det er meg også rimelig uforstålig at noen i det hele tatt har lyst til å trene ag med en slik hund. Stress, mas og høyt tempo på topp av usikkerhet og utagering er for meg ikke en idiell oppskrift. Pluss at den må være løs. Nei. Jeg skjønner det ikke. Spor og lp måtte da vært mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener jeg ikke ag men bruks (unnskyld, RIK :P) og hos oss er det en uskreven regel om at ALLE hunder som ikke har 100 % innkalling, skal holdes i bånd! Vi har noen hunder som ikke liker andre hunder på trening, men disse er så lydig at det ikke er et problem - problemet ville være hvis andre løp bort til DEM...det er derfor "båndtvang" for alle som ikke har full innkalling (uavhengig om hunden har et problem eller ikke)...

En hund som eier ikke har kontroll over SKAL holdes i bånd mener jeg - uansett om det er i trening eller på tur!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener jeg ikke ag men bruks (unnskyld, RIK :P) og hos oss er det en uskreven regel om at ALLE hunder som ikke har 100 % innkalling, skal holdes i bånd! Vi har noen hunder som ikke liker andre hunder på trening, men disse er så lydig at det ikke er et problem - problemet ville være hvis andre løp bort til DEM...det er derfor "båndtvang" for alle som ikke har full innkalling (uavhengig om hunden har et problem eller ikke)...

En hund som eier ikke har kontroll over SKAL holdes i bånd mener jeg - uansett om det er i trening eller på tur!

Nå er det ikke så lett å trene ag med hunden i bånd da... :P

Men ja, jeg er enig med de fleste her. Selv om det har hindret meg i å trene aktivt både på ag og en stor del av lydighetsøvelsene. Jeg har selv en hund som kan tenkes å fly på andre hunder heller enn over hinderet, og det ville ikke falle meg inn å ta sjansen på at det skjer, aller minst på noen konkurranse. På kurs og treninger kan man tilrettelegge en del ved bruk av langline og/eller at andre skjermer eller holder nok avstand. Men til syvende og sist er det selvfølgelig hundeeiers ansvar og vurdering å ikke ta sjansen på at hunden skader eller skremmer noen.

Nå er hunden 5 år, og jeg vurderer å starte rallylydighet klasse 2 der hunden må være løs... (fordi han er langt mer kontrollerbar og bedre på innkalling, ikke fordi jeg er lei av å ta hensyn! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så lett å trene ag med hunden i bånd da... :P

Men ja, jeg er enig med de fleste her. Selv om det har hindret meg i å trene aktivt både på ag og en stor del av lydighetsøvelsene. Jeg har selv en hund som kan tenkes å fly på andre hunder heller enn over hinderet, og det ville ikke falle meg inn å ta sjansen på at det skjer, aller minst på noen konkurranse. På kurs og treninger kan man tilrettelegge en del ved bruk av langline og/eller at andre skjermer eller holder nok avstand. Men til syvende og sist er det selvfølgelig hundeeiers ansvar og vurdering å ikke ta sjansen på at hunden skader eller skremmer noen.

Nå er hunden 5 år, og jeg vurderer å starte rallylydighet klasse 2 der hunden må være løs... (fordi han er langt mer kontrollerbar og bedre på innkalling, ikke fordi jeg er lei av å ta hensyn! :P )

Jeg snakket vel egentlig generelt om trening...men om man har så elendig innkalling på hunden at den ikke kan/bør være løs, så burde man kanskje prioritert ren lydighetstrening før man bega seg inn på andre aktiviteter!?

Synes det er respektløst om man slipper løs en hund på treningsbanen uten at man har innkalling på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det ikke vært noe stress og trene med en slik hund, men det forutsetter da selvsagt at hunden er i bånd og at eier i det minste har fysisk kontroll, slik at om den skulle gjøre et utfall, så får det ingen konsekvenser for de andré. Skal man slippe noe slikt løs så bør det være noe alle er enige om og klar over slik at man finner én løsning på det, feks at alle andre tar bort sine hunder. Man bør absolutt ikke slippe slike hunder i settinger som kan framprovosere angrep på hund eller menneske, hverken med eller uten munnkurv.

Så kan man jo diskutere hvorvidt det er bra for en slik hund og delta eller være tilstede på en konkurranse. Jeg tror ikke det, men jeg kjenner ikke hunden og i det store og det hele ser jeg ikke på det som min jobb og opplyse folk om deres hundehold, så lenge det ikke går utover meg selv, med mindre de spør da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, kan oppdatere litt her. Snakket med lederen for agilityen her om dagen. Han ringte faktisk og lurte på hvordan det gikk i forhold til at vi har startet på konkurransetreninga og i forhold til schæferen. Så da sa jeg akkurat hva jeg mente og han skulle ta det videre. Han kunne ikke fordra dama selv heller. Kanskje ordner det seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...