Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

hvordan er det egentlig med pelsstell på denne rasen? Er det like mye som man kan anta? :P

Jeg børster gjennom Symra sånn annen hver uke. Da vet jeg at hun er bortimot flokefri, kanskje litt småtteri bak ører, i lysken og "under armene". Det har jo absolutt hendt at det har gått lenger tid så hun har fått tover her og der, men med Plush Puppys O.M.G og en god børste går det veldig greit selv om hun har en og annen tove. Så med bare en beardis synes jeg ikke det er noen jobb å snakke om. Men jeg kjenner folk som har fem-seks hunder som er i utstillingskondisjon året rundt, de har vel litt å holde på med av og til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg børster gjennom Symra sånn annen hver uke. Da vet jeg at hun er bortimot flokefri, kanskje litt småtteri bak ører, i lysken og "under armene". Det har jo absolutt hendt at det har gått lenger tid så hun har fått tover her og der, men med Plush Puppys O.M.G og en god børste går det veldig greit selv om hun har en og annen tove. Så med bare en beardis synes jeg ikke det er noen jobb å snakke om. Men jeg kjenner folk som har fem-seks hunder som er i utstillingskondisjon året rundt, de har vel litt å holde på med av og til. :)

Er det dette som kreves for å holde en hund i utstillingskondisjon? Er det disse man tupere håret oppover på utstilling? :P

For rasen ble plutselig litt mer interessant hvis man bare kan børste annenhver uke.. (og sikkert etter man har vært ute å herjet i skogen og slikt?) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fantastisk vakker og tiltalende rase, glad jeg har et eksemplar :D

Min brune tispe er nå 8 måneder, og har veldig mye pels! Akkurat nå er det langt mer pelsstell en det som er beskrevet ovenfor :rolleyes2: Håper at det endrer seg med tiden, men antar behovet for pelsstell vil variere litt fra hund til hund? Har hatt flere briarder før lille beardisen kom i hus, hvor mye pelsstell som var nødvendig var iallefall veldig varierende på den rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp overtatt et eksemplar av rasen og jeg er såååå glad jeg tok sjansen :wub: Jeg var en av de som aldri aldri aldri skulle ha gjeterhund eller langpelsa hund for pelsstell er noe dritt :P Nå sitter jeg her med en langpelsa gjeterhund og jeg digger henne så utrolig mye, pelsstellet er en fryd, heldigvis overtok jeg en beardis som liker pels stell og hu er nedklippet slik at jeg kan vokse med oppgaven.

Jeg børster fort igjennom pelsen hennes hver kveld etter siste turen og har en fast dag i uka hvor jeg går ordentlig over henne.

Jeg elsker Didden min og ungene elsker henne og hu elsker oss alle sammen + alle andre hu møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette som kreves for å holde en hund i utstillingskondisjon? Er det disse man tupere håret oppover på utstilling? :P

For rasen ble plutselig litt mer interessant hvis man bare kan børste annenhver uke.. (og sikkert etter man har vært ute å herjet i skogen og slikt?) =)

De tuperes ikke til utstilling nei, da tenker du nok på old english sheepdog. :)

Valpepelsen kan være litt mer vrien ja, men når de er små så har man dem gjerne ofte på trimmebordet uansett, for å venne dem til det.

Fabelaktig herlige hunder er det i alle fall.Jeg kommer garantert til å ga beardis resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tuperes ikke til utstilling nei, da tenker du nok på old english sheepdog. :)

Valpepelsen kan være litt mer vrien ja, men når de er små så har man dem gjerne ofte på trimmebordet uansett, for å venne dem til det.

Fabelaktig herlige hunder er det i alle fall.Jeg kommer garantert til å ga beardis resten av livet.

ja, seff.. Det var de jeg tenkte på ja =)

Nesten så jeg fikk litt lyst på en slik rase :whistle: For langhåret hund hadde jo passa rett inn her i galskapen :P

Hvordan er nivået på hundene her i Norge, ekstriørmessig da? Og hvilket nivå ligger de på i aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt en nydelig brosjyre for rasen, og det er skrevet av folk som virkelig elsker rasen og greier å få fram akkurat DEN rasen. Nå er en oversatt versjon av denne brosjyren snart tilgjengelig på norsk.

Det eneste jeg stusser litt på i heftet der er at man skriver relativt tydelig at de kan være vanskelige å ha alene hjemme pga aktivitetsnivået. Det synes jeg ikke rimer med virkeligheten - man hører jo sjelden eller aldri om beardiser som har problemer med dette...

Ang. pelsstell er det selvsagt en jobb å vedlikeholde den. Valper: kun for kosens skyld og for å venne dem til det. Unghunder: myyye jobb, ullen valpepels, myke dekkhår, og så løsner jo valpepelsen etterhvert og da blir det floooooker..

Voksen: Med regelmessighet, nøyaktighet når det vel gjøres og skikkelige redskaper er det fullt overkommelig å greie pelsen på en beardis. 1 time i uka vil ofte være mer enn tilstrekkelig (og for oss som er litt rutinerte er det vel mer en time eller to i mnd..).

Dog vil daglige turer midt i granskogen selvsagt påføre eieren timesvis av ekstra tid for å plukke kvist og kvast ut av pelsen.

Det samme hvis man tror at man skal beholde de kritthvite benene eller se til at man ikke få inn noe sand og bøss i huset..

Og ja, Hønemor - det er definitivt forskjell på pelsene deres (mye ull voksenpelsen gjør ofte at de er enklere å børste).

Det er t.o.m. forskjell fra de forskjellige fargevariantene (brune er ofte grøvre i dekkhårene, blå mykere, etc)

Krutsi, jeg ville vel sagt at de generelt er eksteriørmessig bedre i nabolandet Sverige. Unntak finnes såklart - noen meget interessante kombinasjoner som gjøres her også, liksom...

Aktivitetsnivået vil sikkert også variere, noen oppdr. ønsker mer andre mindre... Jeg er rimelig sikker på at alle normale beardiser vil fungere til et normalt "bruk" som familiehund, hobby-lydighet, agility, etc. Eliteeiere vil greie å legge lista langt høyrer med den generelle og vanlige beardisen - for kapasiteten èr der.

Liker dog at de stort sett er veldig enkle og få til å passe inn i miljøet og akt.nivået som finnes i familien "sin". Og ja, det kommer nok til å være minst en beardis hos meg også i mange, mange, mange år framover.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ang. allergi så er min teori ganske enkel... Langhårede hunder trenger (naturlig nok) mere stell enn korthårede, de børstes og bades mere regelmessig og endel raser blir sågar også fønet og klipppet sammen med det regelmessige pelsstellet. Dette alene tror jeg gjør at det er en god del allergikere som tåler langhårede hunder klart bedre enn korthårede. En ren og velstelt hund sprer nok mindre allergener rundt seg i hverdagen, antar jeg. Og hvem bader og børster skikkelig igjennom schäfer/goldenen sin en gang i uken, liksom?

De har også en ganske "tørr" pels, som ikke har særlig av det fettlaget i pelsen som man kjenner på endel andre. De blir ikke "feite" i pelsen hvis man dropper bading ett år, liksom - og man kjenner seg ikke møkkete på hendene når man har klappet på dem. Igjen er dette noe som gjør at (endel) allergikere tåler de ganske godt. Men det er helt klart tydelig forskjell på valper og voksne - vet om selv oppdrettere av rasen som reagerer på valpepelsene deres, men har flere voksne hunder hjemme uten problemer.

Men nei, de er ikke listet blant de "allergivennlige" hunderasene. Men vi som har dem hører ofte at de er "bedre" sånn sett en de aller fleste raser med mindre/kortere pels. Det er sjelden allergikere faktisk reagerer på lengen på hårene, tror jeg.

Ang alene-hjemme-trening så tror jeg ikke de er noe værre enn andre, selv om jeg også har lest akkurat dèt. Tror ikke engang jeg har hørt om en eneste som har sk. "separasjonsangst" etter 30 år med rasen og 10 valpekull...

Men samtidig så er vet vel også 30 år siden jeg hadde "bare èn" hjemme, da. Nå forlater jeg bare valpen sammen med de andre hundene og reiser på jobb fra dag èn, og det ser ikke ut til å bry dem det minste.. (Ha flere hjelper! Gjelder nok alle raser, antar jeg)

De er på ingen måte lydløse - mange er veldig glade i å høre sin egen stemme og synes nok at herjing og leking hører helt naturlig sammen med glade bjeff. Men de er sjelden bjeffete inne, og SKAL ha en god av/på bryter som gjør at de kan være helt ville ute, og daue som sild innendørs. Men jeg prøver dog å innprente til folk som skal ha rasen at de har et absolutt høyt aktivitetsnivå og behøver av den grunn ikke hisses ved å få lov til å "turne i taklampen" innendørs. Så tydelig forskjell på herjing og lek UTE, mens inne gjør vi de rolige og koselige tingene, synes jeg er veldig viktig å tenke på allerede fra dag èn.

Men den absolutt beste egenskapen er vel at de er tåpelig snille, da.. De er glade i ALLE, liksom - folk og dyr. Selvsagt finnes det enkelte dårlige individer, men når vi innkaller til treff og det kommer borti 40 stykker hvor de bare slippes løse på et gårdstun så opplevde vi TO mindre "disputter" mellom fire forskjellige hanner. Den ene hannen er meget stressa, pipete og "busete" på andre - og han fikk klart svar på tiltale fra en annen voksen hann der - rabalder og 5 sekunders slosskamp. Masekoppen ble satt i bånd, og hele flokke var i harmoni og fryd igjen. Den andre episoden så jeg bare på avstand, men da var det en hann som simpelthen bare "la ned" en annen ung hann og det var mere bråk på eierne som ble redde enn på hundene... Jeg kjenner begge hundene og fikk eierne til å skjerpe seg litt - og hundene var løse sammen resten av dagen uten noen problemer..

Noen er litt småpinglete mentalt, og hvis man skal ha en skikkelig "brukshund" er det jo ikke noen höjdare akkurat. Men i det daglige livet med den samme hunden som familiehund vil være ganske problemfritt. At hunden da ikke løper bort til alle og enhver er sjelden noe stort problem, liksom.. Men man må være klar over at den (og de fleste andre beardiser) synes nyttårsaften er dritskummelt!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. allergi så er min teori ganske enkel... Langhårede hunder trenger (naturlig nok) mere stell enn korthårede, de børstes og bades mere regelmessig og endel raser blir sågar også fønet og klipppet sammen med det regelmessige pelsstellet. Dette alene tror jeg gjør at det er en god del allergikere som tåler langhårede hunder klart bedre enn korthårede. En ren og velstelt hund sprer nok mindre allergener rundt seg i hverdagen, antar jeg. Og hvem bader og børster skikkelig igjennom schäfer/goldenen sin en gang i uken, liksom?

De har også en ganske "tørr" pels, som ikke har særlig av det fettlaget i pelsen som man kjenner på endel andre. De blir ikke "feite" i pelsen hvis man dropper bading ett år, liksom - og man kjenner seg ikke møkkete på hendene når man har klappet på dem. Igjen er dette noe som gjør at (endel) allergikere tåler de ganske godt. Men det er helt klart tydelig forskjell på valper og voksne - vet om selv oppdrettere av rasen som reagerer på valpepelsene deres, men har flere voksne hunder hjemme uten problemer.

Men nei, de er ikke listet blant de "allergivennlige" hunderasene. Men vi som har dem hører ofte at de er "bedre" sånn sett en de aller fleste raser med mindre/kortere pels. Det er sjelden allergikere faktisk reagerer på lengen på hårene, tror jeg.

Ang alene-hjemme-trening så tror jeg ikke de er noe værre enn andre, selv om jeg også har lest akkurat dèt. Tror ikke engang jeg har hørt om en eneste som har sk. "separasjonsangst" etter 30 år med rasen og 10 valpekull...

Men samtidig så er vet vel også 30 år siden jeg hadde "bare èn" hjemme, da. Nå forlater jeg bare valpen sammen med de andre hundene og reiser på jobb fra dag èn, og det ser ikke ut til å bry dem det minste.. (Ha flere hjelper! Gjelder nok alle raser, antar jeg)

De er på ingen måte lydløse - mange er veldig glade i å høre sin egen stemme og synes nok at herjing og leking hører helt naturlig sammen med glade bjeff. Men de er sjelden bjeffete inne, og SKAL ha en god av/på bryter som gjør at de kan være helt ville ute, og daue som sild innendørs. Men jeg prøver dog å innprente til folk som skal ha rasen at de har et absolutt høyt aktivitetsnivå og behøver av den grunn ikke hisses ved å få lov til å "turne i taklampen" innendørs. Så tydelig forskjell på herjing og lek UTE, mens inne gjør vi de rolige og koselige tingene, synes jeg er veldig viktig å tenke på allerede fra dag èn.

Men den absolutt beste egenskapen er vel at de er tåpelig snille, da.. De er glade i ALLE, liksom - folk og dyr. Selvsagt finnes det enkelte dårlige individer, men når vi innkaller til treff og det kommer borti 40 stykker hvor de bare slippes løse på et gårdstun så opplevde vi TO mindre "disputter" mellom fire forskjellige hanner. Den ene hannen er meget stressa, pipete og "busete" på andre - og han fikk klart svar på tiltale fra en annen voksen hann der - rabalder og 5 sekunders slosskamp. Masekoppen ble satt i bånd, og hele flokke var i harmoni og fryd igjen. Den andre episoden så jeg bare på avstand, men da var det en hann som simpelthen bare "la ned" en annen ung hann og det var mere bråk på eierne som ble redde enn på hundene... Jeg kjenner begge hundene og fikk eierne til å skjerpe seg litt - og hundene var løse sammen resten av dagen uten noen problemer..

Noen er litt småpinglete mentalt, og hvis man skal ha en skikkelig "brukshund" er det jo ikke noen höjdare akkurat. Men i det daglige livet med den samme hunden som familiehund vil være ganske problemfritt. At hunden da ikke løper bort til alle og enhver er sjelden noe stort problem, liksom.. Men man må være klar over at den (og de fleste andre beardiser) synes nyttårsaften er dritskummelt!

Susanne

Jeg vil bare legge til at når det gjelder nyttårsaften og skudd sånn ellers har bare en av de 6 beardisene jeg har hatt brydd seg. Så det er ikke alle beardiser som er redde, selv om "alle" andre jeg kjenner/hører om er visst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. allergi så er min teori ganske enkel... Langhårede hunder trenger (naturlig nok) mere stell enn korthårede, de børstes og bades mere regelmessig og endel raser blir sågar også fønet og klipppet sammen med det regelmessige pelsstellet. Dette alene tror jeg gjør at det er en god del allergikere som tåler langhårede hunder klart bedre enn korthårede. En ren og velstelt hund sprer nok mindre allergener rundt seg i hverdagen, antar jeg. Og hvem bader og børster skikkelig igjennom schäfer/goldenen sin en gang i uken, liksom?

De har også en ganske "tørr" pels, som ikke har særlig av det fettlaget i pelsen som man kjenner på endel andre. De blir ikke "feite" i pelsen hvis man dropper bading ett år, liksom - og man kjenner seg ikke møkkete på hendene når man har klappet på dem. Igjen er dette noe som gjør at (endel) allergikere tåler de ganske godt. Men det er helt klart tydelig forskjell på valper og voksne - vet om selv oppdrettere av rasen som reagerer på valpepelsene deres, men har flere voksne hunder hjemme uten problemer.

Men nei, de er ikke listet blant de "allergivennlige" hunderasene. Men vi som har dem hører ofte at de er "bedre" sånn sett en de aller fleste raser med mindre/kortere pels. Det er sjelden allergikere faktisk reagerer på lengen på hårene, tror jeg.

Ang alene-hjemme-trening så tror jeg ikke de er noe værre enn andre, selv om jeg også har lest akkurat dèt. Tror ikke engang jeg har hørt om en eneste som har sk. "separasjonsangst" etter 30 år med rasen og 10 valpekull...

Men samtidig så er vet vel også 30 år siden jeg hadde "bare èn" hjemme, da. Nå forlater jeg bare valpen sammen med de andre hundene og reiser på jobb fra dag èn, og det ser ikke ut til å bry dem det minste.. (Ha flere hjelper! Gjelder nok alle raser, antar jeg)

De er på ingen måte lydløse - mange er veldig glade i å høre sin egen stemme og synes nok at herjing og leking hører helt naturlig sammen med glade bjeff. Men de er sjelden bjeffete inne, og SKAL ha en god av/på bryter som gjør at de kan være helt ville ute, og daue som sild innendørs. Men jeg prøver dog å innprente til folk som skal ha rasen at de har et absolutt høyt aktivitetsnivå og behøver av den grunn ikke hisses ved å få lov til å "turne i taklampen" innendørs. Så tydelig forskjell på herjing og lek UTE, mens inne gjør vi de rolige og koselige tingene, synes jeg er veldig viktig å tenke på allerede fra dag èn.

Men den absolutt beste egenskapen er vel at de er tåpelig snille, da.. De er glade i ALLE, liksom - folk og dyr. Selvsagt finnes det enkelte dårlige individer, men når vi innkaller til treff og det kommer borti 40 stykker hvor de bare slippes løse på et gårdstun så opplevde vi TO mindre "disputter" mellom fire forskjellige hanner. Den ene hannen er meget stressa, pipete og "busete" på andre - og han fikk klart svar på tiltale fra en annen voksen hann der - rabalder og 5 sekunders slosskamp. Masekoppen ble satt i bånd, og hele flokke var i harmoni og fryd igjen. Den andre episoden så jeg bare på avstand, men da var det en hann som simpelthen bare "la ned" en annen ung hann og det var mere bråk på eierne som ble redde enn på hundene... Jeg kjenner begge hundene og fikk eierne til å skjerpe seg litt - og hundene var løse sammen resten av dagen uten noen problemer..

Noen er litt småpinglete mentalt, og hvis man skal ha en skikkelig "brukshund" er det jo ikke noen höjdare akkurat. Men i det daglige livet med den samme hunden som familiehund vil være ganske problemfritt. At hunden da ikke løper bort til alle og enhver er sjelden noe stort problem, liksom.. Men man må være klar over at den (og de fleste andre beardiser) synes nyttårsaften er dritskummelt!

Susanne

Takker for utfyllende svar :) Skal definitivt se litt mer på beardisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Beardiser og schapendoes er for det første utrolig like hverandre i utseendet - bare beardisen er et hakk større over hele og har hakket mere pels. Sammenligner man rasebeskrivelsene er det hardt å finne forskjeller, annet enn på idealstørrelsen og tillatte farger.

Men som jeg har skjønt er schapendoes'en litt mere "hund". Dvs littegranne striere, trenger litt mere gjennomtenkt oppdragelse, har litt "mere" gemytt og tja, hvordan skal man forklare det...?

Beardisen er likdom BARE blid og dumsnill - schapendoes'en har kanskje lest flere hundebøker og kan derfor være litt mer kravstor og ha trang til å bli aktivisert og oppdratt mere bevisst for å bli den herlige hunden man ønsker seg. En beardis ER liksom bare vennlig mot andre hunder, folk og allslags dyr - og tabbekvoten er enorm når det gjelder oppdragelse og prøve/feile på dem.

Schapendoesoppdr. jeg snakket med mener at de er mere lik briarden i temperamentet enn beardisen - om det forklarer noe..

Ulempen er nok at beardisen da er vanskeligere å holde fokusert og motivert mtp trening (til høyere klasser). De suller liksom bare avgårde og gjør det de gidder, men har mest lyst til å finne på noe morsomt enn å holde motivasjonen på eieren og dens (ofte) litt ensformige og kjedelige treningsopplegg.

Opprinnelig jobbet de ofte mye mer selvstendig (og på større avstander) enn mange andre gjeterhunder, og historien forteller om at bonden som brukte både beardiser og bordere ved sauesankingen.

Beardisene løp litt over hele snaufjellet, rundet inn og hentet sauene, mens borderne gjorde finselekteringen når alle var samlet. Når bonden så kjørte til markedene var hundene med, og når sauene var på plass løp beardisene hjem igjen alene - stoppet på de samme hvileplassene som på nedoverturen, fikk litt mat/vann der og endte opp hjemme lenge før bonden på hest/kjerre og hans borderne kom hjem etter sauesalget..

Sikkert en romantisert historie, men vi som kjenner rasen synes ikke det høres så hei villt ut, likevel.

Men bordere og beardiser har jo blitt blandet gjennom årenes løp (før de ble registrert som egne raser), så alt er jo en "sannhet med modifikasjoner".

Gjeterhundene ble jo eiet av fattige bønder, så opptegnelser, malerier og særlig forkus på hundene har det jo ikke vært sånn rent historisk. Så man må jo bare høre på de gamle oppdretterne som har hørt av noen som har hørt..

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at beardisen er litt mere krevende i pelsstellet.

Schapendoesen har beholdt en striere pels (slik beardisen burde hatt), mens beardisen har blitt avlet for å få litt mer og litt mer har det har klart gått på bekostning av striheten (på mange). Bilder fra rasens spede begynnelse viser klart kortere og mindre volumiøs pels - og man kan se at den er klart mer raggete og stri enn dagens nærmest bakkelange showpels.

Men reelt sett så krever en voksen beardis absolutt få en skikkelig gjennomgang i pelsen ca hver 3 uke - noen oftere og andre takler lengre intervall. Og hvis man ofte/daglig beveger seg langt inn i skogen krever det mer...

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...