Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Normalen er lengde x bredde x høyde.

Ja, det jeg og mente! Takk :)

Har jeg fire hunder i hus igjen. Cita ble veldig glad for å se Tinka :ahappy: Det første Tinka gjorde når hun kom var å forsyne seg av potetgullbollen :icon_redface: Og jeg som trodde jeg hadde Tinka-sikret leiligheten! Men det ser uansett ut til at hun ikke kommer til å stjele noe særlig her, for hun får nemlig ikke lov av Tia. Snuser Tinka på bordet trekker hun seg fort tilbake når hun ser tanngarden til Tia :whistle: Ellers er de alle gode venner, men Ingvild? Hvilken kommando bruker du for at hun skal legge seg ned? Jeg har forsøkt "dekk", "ligg" og "ligg deg" og "lægg dæ" og "lægg dæ sjø" og... :lol:

Haha :D :icecream:

Søren og. Jeg har fått tilbud om jobb på dyreklinikk. Skal, skal ikke? Har jo bare jobbet i dyrebutikken siden februar/mars.

Dyreklinikk! :punk:

Jeg ville tatt dyreklinikk, altså om du får jobbe jevnt og ok lønn og det hjelper jo i forhold til at du skal bli vet? ikke sant?

Signerer! :wave:

• Like 1
  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har fått "Liker"-knapp

Jeg må forresten dele min glede her inne også, over at jeg HADDE RETT! Jeg har kommet helt ut av tellingen på hvor mange jeg har kranglet med om at drikken Solrik uttales på samme måte som guttenavnen

Akkurat nå skriver jeg i den nye akkurat nå-tråden bare for å ha skrevet her. Tusen takk igjen, for all støtte jeg får og har fått. Dere er best!

Skrevet

Her kommer man hjem og aner fred og ingen fare, og så er det en helt ny AN tråd. :blink:

Og stor klem til Soppen. :hug: Alltid vondt å miste sine kjære.

Kommet hjem fra koselig besøkskveld, Vidusen har fått mat og er fornøyd. Og jeg får ordne med litt webdesign jeg hadde helt glemt. :icon_redface:

Og så er jeg nå spent på hvordan diskusjonene framover blir nå med den nye "liker knappen". Alle bare trykker liker og ingen svarer. :lol:

• Like 2
Skrevet

Her kommer man hjem og aner fred og ingen fare, og så er det en helt ny AN tråd. :blink:

Kommet hjem fra koselig besøkskveld, Vidusen har fått mat og er fornøyd. Og jeg får ordne med litt webdesign jeg hadde helt glemt. :icon_redface:

Og så er jeg nå spent på hvordan diskusjonene framover blir nå med den nye "liker knappen". Alle bare trykker liker og ingen svarer. :lol:

Tror du virkelig de skravlesyke menneskene her inne holder kjeft bare pga en 'liker' knapp? :o

• Like 1
Guest Michellus
Skrevet

Dyreklinikkjobben, Labbis. Du utdanner deg til å bli veterinær liksom, så dette vil være verdifull erfaring.

Nå søker jeg jobber faktisk :lol: Men det er sykt vanskelig når man nesten ikke har arbeidserfaring :hmm:

Skrevet

Emma: sant det :)

Jeg er smart... :sleep:

Var iallefall 3 biler på apellbanen når jeg kjørte forbi (selv var jeg på NBF møte i dag).

Ok, jeg er offisielt forvirret - for det står skogstrening i treningskalenderen på nett. Det var ingen biler der da jeg kjørte forbi, men det var nok ti på halv. Jaja, vi fikk gått spor som jeg ønsket, nå er det bare LP på treningskalenderen framover, så neste gang finner vi sikkert folk :D

Skrevet

Tror du virkelig de skravlesyke menneskene her inne holder kjeft bare pga en 'liker' knapp? :o

Nei, men da blir det kanskje bare den harde kjernen som skravler, og de andre trykker "liker" for harde livet. :lol:

• Like 1
Skrevet

Så du forresten kommentaren min til deg på slutten av forrige tråd?

Japp. Men jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle quote. :blink:

Men jeg har ikke verdiene dessverre. De første husker jeg overhode ikke, den nest siste var "det er noe galt her" og den siste fikk jeg aldri svar på. Så jeg får ordne med alt på nytt, og kanskje kreve å få sendt alt til meg neste gang. Veit det er mulig, og trur jeg skal gjøre det fra nå av...

Skrevet

Da mangler bare å sjekke olje og kjølevæske på bilen (nei, den sliter ikke med det, men den forrige bilen min var storforbruker og jeg henger litt igjen i gammel vane :P ) og rydde ut hinder, apportbukker og annet tull så vi får plass til de små søte hundene dine sammen med buret til ekko :P

Bra du har sjekket bilen før vår skikkelige langtur ;-) Om du har tungapport kan den få bli liggende igjen i bilen til jeg kommer med min svære hund :P

Flink gutt (med wd)! :thumbsup:

Skrevet

Jeg fikk ikke quotet den andre AN tråden. Så det blir litt rotete :aww: Jeg deler ikke seng med noen, jeg hater å dele seng med folk, så det så :aww:

... kom jeg hjem fra jobb og kurs med Eukanuba. Har lært masse nyttig :ahappy:

Har trent en liten runde med hver hund inne. Action hentet apporten og satt seg inn på plass i dag :wub: Små gleder når man har valp :D

Skrevet

Først en stor klem til soppen :hug: :hug:

Så har infulensan kommet i hus og jippi så artig det er ehh nei ellers har jeg nappa Ebba for litt underull og nå ser a bare rar ut og hun har faktisk ikke røyta så mye før som det hun gjør i år..Noen som vil skifte profil bilde for meg det har jeg nå blei jo bare rart hele Ebba er jo strekt..

Labbis: helt klart dyreklinikk..

Skrevet

Jeg fikk ikke quotet den andre AN tråden. Så det blir litt rotete :aww: Jeg deler ikke seng med noen, jeg hater å dele seng med folk, så det så :aww:

Ikke med meg en gang? :cry: Jeg kan synge nattasanger som garantert får deg til å sovne på et blunk! (I selvforsvar da. :whistle: )

Måtte jo nesten det, Lira har jo røytet seg helt naken nå... noe må jeg jo bruke det til! ;-)

Nå ja. Skyld på lira du. :aww: Lurer nå på om det ikke var en hemmelig drøm som kom fram en stund. :lol:

Skrevet

Litt valgting. For Oslo står det "Frammøte: 61.1%". Er det med forhåndsstemmer også? Syntes det var egentlig ganske lite... At nesten 40% av Oslos befolkning ikke gidder å stemme...

Skrevet

Litt valgting. For Oslo står det "Frammøte: 61.1%". Er det med forhåndsstemmer også? Syntes det var egentlig ganske lite... At nesten 40% av Oslos befolkning ikke gidder å stemme...

Jeg tror nok det. Dessverre ikke dårlig oppmøte..

Lurer på om det er lov å håpe at boplikten forsvinner i Krødsherad jeg? Ser ut som Bygdelista (ja, det er et partinavn), må dele sete med Høyre :whistle:

Skrevet

Har sovet som en stein de nettene jeg var syk. I morgen er det skole, og nå vil øynene mine selvfølgelig ikke holde seg lukket.

Tror jeg skal finne meg noe å spise istedenfor. Nattmat var sunt, var det ikke slik? Si ja! :yes:

Skrevet

Er det bare jeg som misliker at andre enn meg selv kaller hunden min for "bikkja"?

kommer helt an på settingen, syns jeg.

Skrevet

kommer helt an på settingen, syns jeg.

Hverdagssituasjoner.

"Herregud, som du bryr deg om den bikkja."

"Må du ta med deg den bikkja?"

Det får meg til å føle at de ser på henne som et objekt. De fleste jeg kjenner har nå fått inn med teskje at skal de ha meg, får de henne, og de kan få lov til å kalle henne Tinka. Jeg liker det virkelig ikke. Er det veldig sært?

Skrevet

Ikke med meg en gang? :cry: Jeg kan synge nattasanger som garantert får deg til å sovne på et blunk! (I selvforsvar da. :whistle: )

*Ler* Nei, jeg sover alene :aww: Til nøds kan du lige på badet :aww:

Skrevet

Hverdagssituasjoner.

"Herregud, som du bryr deg om den bikkja."

"Må du ta med deg den bikkja?"

Det får meg til å føle at de ser på henne som et objekt. De fleste jeg kjenner har nå fått inn med teskje at skal de ha meg, får de henne, og de kan få lov til å kalle henne Tinka. Jeg liker det virkelig ikke. Er det veldig sært?

Hadde jeg og reagert på! Si bare at du vil dem skal kalle henne ved navnet :)

Skrevet

*Ler* Nei, jeg sover alene :aww: Til nøds kan du lige på badet :aww:

Du altså. :getlost: Og jeg som... ehm... aldeles ikke snorker! :lol: (Helt sant altså, jeg har ikke holdt Pingo våken med snorking, det er bare hun som liker å kaste ting på meg. :getlost: ).

Skrevet

Du altså. :getlost: Og jeg som... ehm... aldeles ikke snorker! :lol: (Helt sant altså, jeg har ikke holdt Pingo våken med snorking, det er bare hun som liker å kaste ting på meg. :getlost: ).

Jeg skjærer tenner som en unge, såååå :innocent: En av grunnene til at snorking aldri har gått inn på meg :lol:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...