Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig stresset veldig stresset når den ble alene


Vrengt-polvott
 Share

Recommended Posts

Jeg har en mellompuddeltispe på 1,5år som for en ukes tid siden fikk ett lite sår på foten og måtte gå med skjerm/krage! Til vanlig ligger hunden i lukket bur når vi er borte/om natten! (orker ingen burtråd, men hunden gjør det fordi huseier nektet oss hund løs i leiligheten vi leier og vi lærte pelsen det når den var ung! Flott for oss at hunden elsker buret sitt og sover ofte der! Både med å uten at døren er igjen). Tilbake til spørsmålet, når kragen måtte på, måtte hunden også sove uten bur! Vi ordnet til på badet og kledde døren med pleksiglass lignende greier, så det ikke skulle bli skrape merker! Og den første uka så funka det strålende. Nå er hunden ferdig med skjerm og vi tenkte å fortsette å ha henne på badet! Siden vi har sikra det mot riper på dører osv!

I natt/går kveld så gikk hunden på badet når vi la oss! Og etter 3min begynte hun å skrape på døra, heldivis på pleksiglassgreierne.... Men dette tok INGEN ende!! Jeg fikk ikke sove pga bråket! Og etter 2timer og 15min ble det noen opphold på noen minutt! Så da benyttet jeg sjangsen til å gå inn å sjekke når det hadde vært stille i noen min først, jeg var dessuten så veeeldig på toalettet!

Hunden var suuuper stresset, pustet å peset og virkert VELDIG urolig! Og jeg måtte ha litt søvn før jobb, så da flyttet jeg hunden i buret! Plutselig litt syting i buret, men slo seg raskt til ro!!

WHAT TO DO?????

Ønsker egentlig å ha hunden løs på ett rom når vi er borte, selv om huseier ikke liker det... Så har vi fikset litt, så det ikke blir riper osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor man venner hundene til å sove overalt og ikke bare i buret. De må kunne slappe av på mer enn ett sted.

Dere får rett å slett begynne alenetreningen litt på nytt, på badet. En hund som kan være alene i bur, eller i et hus for den saks skyld kan ikke alltid være alene på et annet rom eller i et annet hus. Akkurat som at noen hunder lærer sitt på kjøkkengulvet må lære det igjen på stua osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det varmekabler der? Det kan fort bli veldig varmt, innestengt og klamt på et bad.

Kan det være noe helt annet? Merkelige lyder som ikke dere hørte (i røra), luftsmerter e.l.

Jeg ville neppe vært veldig bekymret etter et tilfelle, prøv igjen i natt og sørg for at hunden har bra temperatur, at det er luftet godt, og at hunden har masse vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var buret ved dere, slik at det kanskje er det at den er alene som er det som er uvanlig for han?

Hvis så, så hadde jeg begynt å øve litt på alene-trening(igjen) som tidligere nevnt her.

Er den vandt til å være alene, så hadde jeg satt buret der inne

(varme og vann som flere nevner her er viktig å være obs på)

Kanskje ikke den smarteste plassen å 'øve' på alene-trening, hvis det er der eneste doen er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok en hund som bare slappet av i bur for det var jo det den hadde gjort hele livet, hun pep og skrek om jeg skilte henne fra buret.

1. badet kan ha vært veldig varmt pga varmekabler/lys ol

2. den føler seg ikke trygg fordi den ikke er i buret sitt - fordi den bare har vært i bur

3. skjermen den hadde på seg før passiviserer de så den brydde seg nok ikke ( iallleflal skjedde det med vår hyper corgi - kragen på - bom ligge helt stille)

Ta buret til der det pleide og putt hundene i det igjen og se? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmen på badet er lik den i gangen, hater varme rom selv. Så tror varmen står på 17-18grader og en vifte som alltid står å går! Hadde både vann og mat tilgjengelig + leker og tyggetbein.

Jeg får prøve å sette buret inn på badet, buret står til vanlig i gangen og der har det alltid stått. Hunden får sove i sengen vår en sjelden gang.

Men vi får prøve å begynne litt på nytt med alene hjemme treningen, i flere rom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmen på badet er lik den i gangen, hater varme rom selv. Så tror varmen står på 17-18grader og en vifte som alltid står å går! Hadde både vann og mat tilgjengelig + leker og tyggetbein.

Jeg får prøve å sette buret inn på badet, buret står til vanlig i gangen og der har det alltid stått. Hunden får sove i sengen vår en sjelden gang.

Men vi får prøve å begynne litt på nytt med alene hjemme treningen, i flere rom!

Det er ganske vanlig om de har alltid vært i bur og ikke lært seg å slappe av uten buret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det 2 timer og 15 minutter før du sjekket? Hva om noe virkelig hadde vært galt, hunden hadde jo til og med nettopp blitt friskmeldt fra en skade?

Som flere andre sier er dette noe dere må trene på. Kan jeg spørre hvorfor du vil ha henne på badet om natten istedenfor i gangen som hun er vant til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det 2 timer og 15 minutter før du sjekket? Hva om noe virkelig hadde vært galt, hunden hadde jo til og med nettopp blitt friskmeldt fra en skade?

Som flere andre sier er dette noe dere må trene på. Kan jeg spørre hvorfor du vil ha henne på badet om natten istedenfor i gangen som hun er vant til?

skade og skadet, det var en liten risp på beinet... som hun hadde slikket litt på og det ble betennelse. Derfor skjerm til hun ikke viste intresse for såret! Ellers er badet sikret og følte meg veldig trygg på at hun ikke skadet seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skade og skadet, det var en liten risp på beinet... som hun hadde slikket litt på og det ble betennelse. Derfor skjerm til hun ikke viste intresse for såret! Ellers er badet sikret og følte meg veldig trygg på at hun ikke skadet seg :)

Godt at det ikke var noe alvorlig. Allikevel lurer jeg litt på hvorfor du lå våken så lenge, istedenfor å sjekke.

Men det er nå en ting, du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor vil dere ha henne på badet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at det ikke var noe alvorlig. Allikevel lurer jeg litt på hvorfor du lå våken så lenge, istedenfor å sjekke.

Men det er nå en ting, du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor vil dere ha henne på badet? :)

Lå våken å skulle vente til hun sluttet å skrape :| i håp om at jeg ikke gav oppmerksomhet for gravingen hennes....("graver jeg på døren lenge nok, kommer noen å besøker meg".) Badet er det rommet i denne lille leiligheten som IKKE er stappa full med ting og tang, og heller ikke så enkelt å merke om noen går forbi vinduene osv... Som min hun er veeeldig intressert i.

Gangen vår har dessuten 4 dører som må dekkes til, så hun ikke skraper på de... derfor tenkte jeg at badet er bedre, siden det er bare 1 dør som må dekkes til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er ignorering riktig og noen ganger er det veldig galt. Det er lov å bruke hodet :huh: Fibi har det med å pipe når hun tror det er noen middagsrester hun er berettiget, men ikke har fått. Sist hun peip, ble jeg skikkelig sinna etter å ha ignorert omtrent i ti sekunder :icon_redface: , men tusla nå ut på kjøkkenet etter hvert. Vannskåla var tom og hadde nok vært det en stund :( og hunden prøvde jo bare å si at hun var tørst. Selvfølgelig kan man ikke ha utholdenhetskonkurranse i slike situasjoner. Nå syns jeg jo ikke folk skal ha hund når den må være i bur, eller på avstengte rom, men der vet jeg at mange er uenige med meg. Stakkars lille venn, innestengt på badet :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi passet en dachs som bare klarte å roe seg i buret, vi ville ha henne på badet (siden jeg ikke synes noe om å stenge en hund i bur hele natten) og det ble et fæææla styr. Vi tok buret inn på badet og vips, problem solved :D Ble litt styr de første 10 minuttene, skraping på dører o.l., men så roa hun seg og sov der hver natt.

Jeg har ikke andres hunder løs i huset pga min egen går løs, så orket ikke styr mellom de to midt på natta. Derfor hun ble stuet inn på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...