Gå til innhold
Hundesonen.no

Bommelommer inne


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Litt av en måte å våkne på i dag må jeg si..

Nok en gang våkner jeg til å se en bæsj inne i stuen hos kjæresten, og synderen er Blondie. Og nok en gang så forstår jeg ikke hvorfor hun gjør det. Hun har hatt muligheten til å gått på do, men tydligvis ikke tatt den. Hun har også sin egen måte å gi beskjed på her om at hun må på do, så jeg forstår ikke hvorfor hun gjør det. Ikke nok med det, men jeg sklei også i en dam av tiss.

(Trodde ikke jeg skulle trenge å gjøre det før om et par måneder.. )

Hun har gjort det en del ganger før også, men de fleste gangene har det vært fordi hun enten har vært hjemme alene lenge, eller fordi hun har vært dårlig i magen, og da kan jeg forstå det. Hun kan finne på å bæsje hjemme da også, og da får hun ikke kjæft av meg. Men disse tilfellene her, hvor hun HAR fått muligheten til å gå på do ute, men ikke tatt den. Hvor hun HAR en måte å gi beskjed på at hun må ut, men ikke har gjort det, så forstår jeg det ikke, og jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre med det.

Det er forøvrig kun hos kjæresten hun gjør dette, med mindre hun er dårlig i magen. Hun har ikke gjort dette når jeg har vært på ferie andre plasser med henne eller hos venninner. Nå er jeg jo her en mye større del av tiden min enn jeg er på ferie eller hos venninner, men jeg syns det er rart likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at hun har hatt muligheten til å gå på do, mener du at hun har blitt luftet i hagen? Hva med å gå ett kvarter eller noe med henne? Kanskje hun synes det er litt uvant å gå på do der, og heller holder seg til det er for seint.

Hun er vandt til å gå på do i den hagen, og det har hun gjort i over ett år nå. Jeg har gått turer med henne før rett før vi skulle legge oss, og heller ikke da har hun gått på do, og dermed bæsjet inne. Da har hun ihvertfall fått muligheten til å gå på do. Og nei, hun er ikke sær på hvor hun må gå på do, hun går på do om hun må på do. Bare på de feile plassene akkurat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur hun er sjalu, jeg. Tinka begynte jo også å bæsje inne i voksen alder da Yaris kom i hus og hun følte seg tilsidesatt. Gå en skikkelig tur med henne om kvelden uten han der typen, og la henne snuse og tusle og gå på do i eget tempo vekk fra tomta. :)

Hmm.. Altså, det er jo kanskje en mulighet. Jeg har bare aldri sett at det kan gå den veien. Men såklart, alt handlet om henne omtrent før han kom inn i bildet. Jeg skal prøve det, så ser vi. Men i går hadde jeg en lat dag, og hun fikk ikke tur. Hva skal jeg gjøre om slike ting skjer igjen? Da må hun jo gå på do i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Altså, det er jo kanskje en mulighet. Jeg har bare aldri sett at det kan gå den veien. Men såklart, alt handlet om henne omtrent før han kom inn i bildet. Jeg skal prøve det, så ser vi. Men i går hadde jeg en lat dag, og hun fikk ikke tur. Hva skal jeg gjøre om slike ting skjer igjen? Da må hun jo gå på do i hagen.

Hva mener du med "lat dag"? Får hun ikke turer hver dag? For meg er dette ganske enkelt: Jeg går tur med hundene mine minst 3 ganger om dagen, hvorav den ene turen midt på dagen gjerne varer i noen timer. De får dermed mange muligheter til å gå på do. Dersom de ikke går på do om kvelden da vi er ute og tisser, kan jeg stole på at de holder seg til morran. Men poenget er at det kan godt hende at Blondie ikke opplever det som en reell mulighet for å gå på do om du bare slipper henne ut i hagen, så du kan egentlig ikke lenger si at hun ikke er sær på hvor hun går på do.

Hvorfor MÅ hun gå på do i hagen, egentlig? Hvorfor kan du ikke bruke 30 minutter på å gå en liten tur med henne, uansett hvor lat du måtte være? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "lat dag"? Får hun ikke turer hver dag? For meg er dette ganske enkelt: Jeg går tur med hundene mine minst 3 ganger om dagen, hvorav den ene turen midt på dagen gjerne varer i noen timer. De får dermed mange muligheter til å gå på do. Dersom de ikke går på do om kvelden da vi er ute og tisser, kan jeg stole på at de holder seg til morran. Men poenget er at det kan godt hende at Blondie ikke opplever det som en reell mulighet for å gå på do om du bare slipper henne ut i hagen, så du kan egentlig ikke lenger si at hun ikke er sær på hvor hun går på do.

Hvorfor MÅ hun gå på do i hagen, egentlig? Hvorfor kan du ikke bruke 30 minutter på å gå en liten tur med henne, uansett hvor lat du måtte være? :)

en lang stund løp mine rett ut i hagen her og gjorde fra seg, det har de sluttet med. Jeg går om jeg er lat ut døren og rundt i hele hagen så leker de og vi litt og de gjør fra seg. Det er sånn vi gjør på morrakvisten før frokost og mellom ting etc. Bare sånn til at mine sluttet å ville gjøre fra seg på inngjerdet flekken på terassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ hun gå på do i hagen, egentlig? Hvorfor kan du ikke bruke 30 minutter på å gå en liten tur med henne, uansett hvor lat du måtte være? :)

Hun går på do hjemme i hagen. Selvsagt kan det være forskjell på hjemme og her, men hun har fint gått på do i denne hagen før uten problemer. Jeg går ikke tur flere ganger om dagen. Hun har hagen hun kan være ute i på dagen. Så med lat dag mener jeg at hun fikk gå på do i hagen, og ellers trenge vi lydighet inne. Hun har hatt en super aktiv uke, så jeg føler ikke det er noe ille. Men det er vel opp til hver enkelt og hva de mener er rett eller galt. Om jeg en dag velger at jeg ikke vil gå tur av ulike grunner, om jeg er trøtt, sliten, syk eller hva enn det må være, så forventer jeg at hun klarer å gå på do i hagen. Og disse forventningene møter hun i det minste hjemme.

Jeg fikk forøvrig vite at faren til kjæresten min hadde sluppet ut Blondie i dag tidlig, og hun hadde bæsjet ute, men likevel kommet inn å bæsjet mer inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går på do hjemme i hagen. Selvsagt kan det være forskjell på hjemme og her, men hun har fint gått på do i denne hagen før uten problemer. Jeg går ikke tur flere ganger om dagen. Hun har hagen hun kan være ute i på dagen. Så med lat dag mener jeg at hun fikk gå på do i hagen, og ellers trenge vi lydighet inne. Hun har hatt en super aktiv uke, så jeg føler ikke det er noe ille. Men det er vel opp til hver enkelt og hva de mener er rett eller galt. Om jeg en dag velger at jeg ikke vil gå tur av ulike grunner, om jeg er trøtt, sliten, syk eller hva enn det må være, så forventer jeg at hun klarer å gå på do i hagen. Og disse forventningene møter hun i det minste hjemme.

Jeg fikk forøvrig vite at faren til kjæresten min hadde sluppet ut Blondie i dag tidlig, og hun hadde bæsjet ute, men likevel kommet inn å bæsjet mer inne.

Nå må du ikke gå i vranglås. Jeg spurte ikke hva du mente med lat for å poengtere hvor dårlig hundeeier du liksom er, eller hvor veldig mye flinkere jeg er fordi min MÅ ha masse tur hver dag for å være ålreite. :) Det virker på meg som hun er sjalu, uten at jeg selvsagt kan si dette med sikkerhet. Er det ikke sånn at hun ikke får sove på rommet sammen med dere når du er hos Carl? Hun kan fint bæsje hjemme, men sparer gjerne litt for å drite inne hos han? Sjarmis. De dagene du er hos kjæresten din ville jeg valgt å sette egne behov for å være lat til side, og få inn en god rutine på at dere har en fin tur sammen om kvelden før dere legger dere. Vel verdt å prøve en periode i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel verdt å prøve en periode i alle fall. :)

Nei, hun får ikke sove inne på rommet hans og slik vil jeg ha det når jeg flytter ut også. Men ja, jeg kan prøve å gå en skikkelig tur med henne om kvelden. Det virker faktisk litt for meg når jeg fikk høre at hun hadde gått på do ute, og deretter bæsjet inne igjen, at hun roper om oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser to mulige årsaker til at hun gjør fra seg inne;

1) Hun er usikker på omgivelsene og vil ikke legge fra seg sin egen lukt ute (kan f.eks. skje om naboen plutselig får en stor og skremmende hund)

2) Hun markerer sitt nye revir

Naboene har, og har alltid hatt, en svær hund. Og det er ikke så veldig nytt revir da. Hun har tross alt vært her i over ett år.

Jeg har ihvertfall vært på en lang tur med henne før i dag og da hadde hun enda mer å bæsje. Så skal jeg ta en runde til senere i kveld :) Så får vi se i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser to mulige årsaker til at hun gjør fra seg inne;

1) Hun er usikker på omgivelsene og vil ikke legge fra seg sin egen lukt ute (kan f.eks. skje om naboen plutselig får en stor og skremmende hund)

Dette tenkte jeg også. Jeg kjenner til en hund som plutselig begynte å gjøre fra seg inne fordi det flyttet en grevling inn i naboens hage. Det ble rett og slett for mye lukter, og hunden turte ikke legge igjen egen lukt.

På valper er det ofte sånn (ihvertfall på mine raser) at de ikke tør gjøre fra seg ute ettersom dem ikke vil gjøre omgivelsene oppmerksomme på at de eksisterer.

Veit ikke hvordan Blondie er på dette, men det kan være det har skjedd en foranding i omgivelsene som dere ikke har oppfattet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lenge siden oppdatering her. Jeg har ikke hatt noen rutine med å lufte henne før vi legger oss. Vi har gått tur litt seint på kvelden noen ganger, men det har bare vært fordi det er da vi har hatt muligheten til å gå tur med andre. I går f. eks gikk vi tur tidlig på morgenen, deretter var hun med oss i bilen på butikken, så var hun alene mens vi så noen filmer, før jeg trente henne, og luftet henne i hagen.

Det har ikke vært noen uhell i det siste, så jeg aner ikke hva det var hun drev med for en tid tilbake..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...