Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan rette opp en skeiv innsitt?


Grim
 Share

Recommended Posts

Grim setter seg litt skeivt på plass etter f.eks innkallingen og hinderet. Hvordan ville dere rettet opp det? Dele opp øvelsen og bare trene masse utgangsstilling? Ikke belønne før han gjør hele øvelsen riktig?

Hvis vi trener på f.eks innkalling og jeg ikke belønner han, eller hvis jeg feiler han - så har han en tendens til å miste motet, tro at han har gjort noe feil og slurver enda mer. Så jeg feiler han sjelden. Men da blir det jo vanskelig å rette opp og da.

Kan jeg da rette han opp når han har kommet inn på plass, og SÅ belønne - eller lærer han da at det er ok å komme inn skeivt, for så å rette seg opp og få belnnninga likavæl?

Merker jeg får svi nå for at jeg ikke pirka på dette ved innlæring. :sleep:

Litt usikker på hva jeg skal gjøre, så vil gjærne ha noen tips og erfaringer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært nazi der og ikke belønnet feil innsitt.. og trent på utgangsstilling separat en stund til jeg følte den var god nok igjen - og så vurdert å satt sammen hele atferdskjeden igjen.. Aldri godtatt at han kan komme å "rette seg opp" hvertfall og bli belønna... Det gjorde jeg, og måtte starte på nytt med kassametoden og hele pakka på scratch.. :S .. det bikkja gjør ofte, blir den flink til - i mitt tilfelle, en hund som ble helt rå på "finn-på-utgangsstillinger"... Såg ikke alvoret i det før han plutselig satt oppå beina mine....... :P

Regner med det er en del sonen-folk som har en del mer erfaringer rundt dette enn meg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt delt opp og trent masse utgangsstilling. Gjerne med kassemetoden, som sørger for at han sitter godt inntil deg. Hvis du trener hele øvelsen og lar være å belønne så er det, som du selv sier, lett å miste motivasjonen, selv når han kanskje gjør mesteparten veldig bra. Jeg har gjort det samme med Odin selv faktisk, han har begynt å slurve med innsitten. Etter tre uker med litt kassetrening og finpuss er han, bokstavelig talt, på plass igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært nazi der og ikke belønnet feil innsitt.. og trent på utgangsstilling separat en stund til jeg følte den var god nok igjen - og så vurdert å satt sammen hele atferdskjeden igjen.. Aldri godtatt at han kan komme å "rette seg opp" hvertfall og bli belønna... Det gjorde jeg, og måtte starte på nytt med kassametoden og hele pakka på scratch.. :S .. det bikkja gjør ofte, blir den flink til - i mitt tilfelle, en hund som ble helt rå på "finn-på-utgangsstillinger"... Såg ikke alvoret i det før han plutselig satt oppå beina mine.... :P

Regner med det er en del sonen-folk som har en del mer erfaringer rundt dette enn meg også ;)

Dette hadde jeg også problemer med, og har nå begynt å lære inn kassemetoden på nytt. Er drittlei den dårlige utgangsstillingen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker ekstern forsterker, faller han like mye når du feiler da? Jeg bruker alltid det når jeg skal pirke for da får jeg de til å jobbe mye hardere over lengre tid uten å belønnes og belønningen blir så mye sterkere når de endelig får den.

På innsitt brukte jeg kattemat i en liten plastskål fordi kong ble for sterkt, men jeg tror jeg kunne bedt om 200 innsitt på rad uten at dyret mistet intensiteten eller konsentrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er redd for det. Han er så treig at det nytter nesten ikke å trene alene lenger, med mindre godisen regner. Jeg greier ikke få opp stressnivået - og dermed melder han seg fort ut. Men det var et godt tips, og jeg skal absolutt prøve kattemat i skål! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Ei venninde gikk med en stav, fungerte flott det!

Staven brukte hun til å "kakke" (av mangel på bedre ord) så fort hunden slo rompa ut, ikke vondt og sevlsakt belønne når hunden gikk fint.

Det ville aldri jeg gjort. Jeg vil ikke ha en hund som er "redd" for bakdelen sin under fvf. Jeg har ikke noe problem med å korrigere hunden min om det er nødvendig, men jeg vil ha en glad hund og ser opp på meg i forventning og jobber for å holde rett posisjon med glede. Å begynne å kakke hunden på rumpa med en stav fordi den går litt skeivt syns jeg er unødvendig. Selv om det selvfølgelig ikke er hverken vondt eller dyreplageri syns jeg det er unødvendig. Det er også en ganske stor hjelp du må fjerne etterpå, og du må være veldig pressis i korreksjonen.

Det første jeg ville tenkt på for å rette opp en skjev fvf er belønningsposisjon. Bak og på siden av hunden så rumpa "presses" inn når den tar godbiten eller leka. Ellers pirking og belønning av de beste, avbryte/feile når rumpa kommer langt ut. Det kan ta tid og det er pirking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje da! Nå må du se når jeg svarte på den posten :P

:whistle:

Jeg varierer nå belønninga på siden eller bak, og det har fungert bra. Jeg byttet også ord for kommandoen. Utgangsstillingen har blitt mye bedre, også fvf, men han setter seg pinadø like gæli på innsittet. :P Men jeg har nok gått litt for fort frem, så jeg får bare roe ned meg selv. Ikke bare bikkja som er glad i snarveier. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...