Gå til innhold
Hundesonen.no

Parre tispe med mer enn en hanne


tm100021
 Share

Recommended Posts

God morgen :yawn:

...planlegger jeg dagen min. Første er å sitte i sofaen noen timer :P

Også har jeg ikke bestemt meg for hva dyrene skal få, muligens sykkeltur og Talli spor. Tror tiden er inne for ett lite bad på de begge også, skal uansett vaske badet så da kan jeg gjøre det først.

Og er det ikke typisk at jeg tror Talli begynner røyte nå når jeg har meldt på Hamar :getlost: Men det betyr jo muligens at hun for første gang i sitt liv har pels til NV! Og at hun løper tidlig for hun løper når hun er i pels igjen, men så var det disse hannhundene da. Hvorfor må jeg ha to hannhunder jeg liker :getlost:

Nå kom jeg på noe når folk foreslå å prøve ut begge i lek :lol: I USA (selvsagt) så er det jo en trend med å parre en tispe med to hanner på samme løpetid, og bare ta dna test av kullet :aww: Bare å kjøre på, to fluer i en smekk! :lol:

(Og ja, dette var veldig ironisk for de som har et ironifilter!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå kom jeg på noe når folk foreslå å prøve ut begge i lek:lol: I USA (selvsagt) så er det jo en trend med å parre en tispe med to hanner på samme løpetid, og bare ta dna test av kullet :aww: Bare å kjøre på, to fluer i en smekk! :lol:

(Og ja, dette var veldig ironisk for de som har et ironifilter!)

Hadde jeg i det minste kunne kalt det ett uhell :lol: Men ettersom jeg MÅ ta fly til den ene for å rekke dit innen hun er ferdig med så stå, så tror jeg at den unnskyldningen ryker. Den andre bor 2 timer unna :P

Tror jeg har litt forklarings problemer på hvordan jeg evt hadde klart det å parre henne med begge de to hannhundene *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på noe når folk foreslå å prøve ut begge i lek:lol: I USA (selvsagt) så er det jo en trend med å parre en tispe med to hanner på samme løpetid, og bare ta dna test av kullet :aww: Bare å kjøre på, to fluer i en smekk! :lol:

(Og ja, dette var veldig ironisk for de som har et ironifilter!)

Dette er jo en god idé spør du meg. På en knall avlstispe er det begrenset hvor mange kull hun kan ha, de er jo ikke som hannhunder som kan brukes mange ganger. For en oppdretter som har stamtispen sin og ønsker å sitte igjen med mest mulig å bygge videre på kan jeg ikke helt se hva som er negativt. Win win egentlig. Så ironien gikk hus forbi her altså! :D

Ok, hvor finner man brukt barneutstyr bortsett fra på finn? Jeg trenger en sommerdyne til voksiposen og vet ikke helt hvor ellers jeg skal henvende meg. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en god idé spør du meg. På en knall avlstispe er det begrenset hvor mange kull hun kan ha, de er jo ikke som hannhunder som kan brukes mange ganger. For en oppdretter som har stamtispen sin og ønsker å sitte igjen med mest mulig å bygge videre på kan jeg ikke helt se hva som er negativt. Win win egentlig. Så ironien gikk hus forbi her altså! :D

Ok, hvor finner man brukt barneutstyr bortsett fra på finn? Jeg trenger en sommerdyne til voksiposen og vet ikke helt hvor ellers jeg skal henvende meg. Anyone?

Jeg synes ikke det er helt etisk rett å gjøre det.

Edit; Jeg ser liksom ikke helt vitsen. Hvis man har en SÅ fantastisk avlstispe, så vil hun jo gi fantastiske avkom som man kan bruke den linjene på om man ønsker, er ikke det hele vitsen med oppdrett da? Å få frem bedre i neste generasjon og fortsette å strebe mot å det bedre for hver generasjon? What's the rush liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er helt etisk rett å gjøre det.

Etisk, schmetisk.

Hvis jeg skulle hatt meg en kid bare for selskapets skyld, så ville jeg jo liggi med flest mulig heite menn sånn den som var mest kompatibel med meg biologisk også var den som befrukta meg. :icon_confused:

Og ironitoget tøffer videre! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den etiske innvendingen?

Henger meg med på denne jeg. Det brukes endel på GD i USA, for om de seriøse ikke avler før tispa er rundt 3, og så skal vente til helseres (i USA er ingen tester godkjent før GD har fyllt 2 år) kommer inn er tispa minimum 5 ved neste kull. Og det er uhyre få som tar sjansen på kull på en 7-8 år gammel GD.. Ergo bruker de gjerne to hanner på første kull for best mulig se hva tispa gir, og deretter velge den rette hanne ved neste parring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etisk, schmetisk.

Hvis jeg skulle hatt meg en kid bare for selskapets skyld, så ville jeg jo liggi med flest mulig heite menn sånn den som var mest kompatibel med meg biologisk også var den som befrukta meg. :icon_confused:

Og ironitoget tøffer videre! :lol:

Nå må det være noe jeg går glipp av, for ironien går meg hus forbi. Eller, poenget den bygger på iallfall. :ahappy:

Om en tispe parres 2 ganger på en løpetid, hvorfor er det så mye mer etisk at spermen kommer fra samme hanne? Så lenge all helsetesting er utført og dna-testing blir gjort i etterkant slik at avkom registreres på riktig hund, hva er problemet? Jeg lurer helt oppriktig altså.

Tupliplura, jeg synes også dette kan være et godt hjelpemiddel. Kanskje enda mer på senere kull på en tispe man vet gir gode avkom? Som alt annet må det selvsagt gjøres gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en tispe parres 2 ganger på en løpetid, hvorfor er det så mye mer etisk at spermen kommer fra samme hanne? Så lenge all helsetesting er utført og dna-testing blir gjort i etterkant slik at avkom registreres på riktig hund, hva er problemet? Jeg lurer helt oppriktig altså.

Tupliplura, jeg synes også dette kan være et godt hjelpemiddel. Kanskje enda mer på senere kull på en tispe man vet gir gode avkom? Som alt annet må det selvsagt gjøres gjennomført.

Det er nok noen som gjør det også, men etter det jeg har sett gjøres det helst på første parring. Hva om tispa dør i forb med fødsel, eller før hun når å parres igjen? Da har de iallefall to (om tispa tar seg fra begge hannene) mulige veier linjene kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte første innlegget mitt :) Men nei, JEG synes bare ikke det er rett... Hva andre gjør, for være opptil dem.

Edit; Jeg ser liksom ikke helt vitsen. Hvis man har en SÅ fantastisk avlstispe, så vil hun jo gi fantastiske avkom som man kan bruke den linjene på om man ønsker, er ikke det hele vitsen med oppdrett da? Å få frem bedre i neste generasjon og fortsette å strebe mot å det bedre for hver generasjon? What's the rush liksom.

Fordi man har en tispe man vet gir gode avkom? Det er ikke det samme som å avle på dens avkom. Overhodet ikke. Det er ikke snakk om hastverk heller, men å få mest mulig ut av en god avlstispe. Utnytte det den har å tilføre rasen, slik all respektabel hundeavl er lagt opp til.

Men du har fortsatt ikke skrevet hvilke etiske vrangforestillinger du har. Greit nok at du ville valgt andre løsninger, ikke relevant men selvsagt helt ok, men hva synes du er problemet med å parre en tispe på to hanner?

Etikk er en snodig greie. Rett og galt er menneskeskapte begreper. Er det i det hele tatt etisk å drive hundeavl?

Det er ikke for å stille noen opp til veggen, det bare vekte min interesse. At det er helt ok med en men ikke med to virker litt dobbeltmoralsk for meg. En feel-good greie som ikke er så mye mer enn nettopp feel-good. Men igjen, kanskje jeg går glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at hundene bryr seg om at det var en annen hanne der for 14 timer siden, hehe :lol:

Damn sluts.

Det er nok noen som gjør det også, men etter det jeg har sett gjøres det helst på første parring. Hva om tispa dør i forb med fødsel, eller før hun når å parres igjen? Da har de iallefall to (om tispa tar seg fra begge hannene) mulige veier linjene kan gå.

Ja, jeg synes det er mange gode grunner til å gjøre det på dette viset. Det eneste negativet jeg kan se for meg er at man øker risikoen for smittsomme sykdommer. Men sånt sjekker man/vaksinerer mot i forkant, den økte risikoen kan uansett ikke være mye mindre ved å vente en løpetid eller bruke hannen på en annen tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ikke blir rett, for min egen del. Det har kanskje noe med at jeg ikke har det travelt, eller at jeg vet jeg får samlet linjene jeg ønsker til slutt og at jeg er kresen på hannhunder at jeg har ikke fleng av dem som jeg engang kunne ha tenkt meg å parre i vei med ei tispe :) Jeg kommer aldri til å ta bruk den metoden, fordi for meg og mitt oppdrett så blir det ikke rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lill, du forklarer fortsatt ikke hvorfor du mener det er etisk feil. Det er den biten som er interessant liksom, ikke hva du ønsker å gjøre med dine hunder. :)

Øy, stikk i en egen tråd og diskuter etisk avling av en tispe + to hannhunder'a. Ikke fordi jeg er sur og grinete, men fordi andre sikkert vil værra med. :D

Nope. Folk bailer jo. ;)

Dessuten må jeg lage middag. Men det er always love for you bebbe. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skulle jeg ønske at det var en mulighet til det av flere årsaker.

Om man har en bra konkurranse hund, så vil man gjerne ikke ha så mange kull, men ivareta den geneteriske variasjonen til videre avl. Ja da ser jeg det som ett bra alternativ.

Jeg syns ikke noe om at tisper har mer enn 2-3 kull av helsemessiga årsaker og pga jeg vil at hundene mine skal være mer enn bare avlstisper.

Det negative er jo dette med smitte, men det kan jo like greit komme fra den ene eller andre parring. Og det kan gjøres en naturlig parring og en inseminering feks?

Ett annet eks er jo om en hund er gammel og kanskje ikke tilstede/steril innen neste kull og det andre alternative er på lån fra langt-bort-i-stan.

Det er jo uansett ikke noe som vil bli "billig". Det kommer ikke flere valper selv om de parres med to hannhunder og det koster å ta en slik DNA analyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter i Finland, gjorde dette på sitt forrige kull. Det var usikkert om den ene hannhunden var steril, så h*n valgte å pare tispen med to hannhunder. Valpene ble født, det ble tatt dna-prøve. Ingen av valpene var etter den som var mistenkt steril. Jeg ser heller ikke det store etiske dilemmaet her. :icon_confused: Dette var tispens andre og siste kull, oppdretter ville ikke vente til hun ble stort eldre (tispen var vel 6 år da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å registrere valper etter to fedre i samme kull i Finland - men jeg tror en må søke/melde fra på forhånd.

Jeg ser helt klart poengene til både Tulip og Jeanette i forhold til å gjøre dette.

Noen ganger vet en ikke hva en tispe gir, noen ganger har en dårlig tid, også videre.

Jeg ser for meg at det kan få betydning i forhold til innavl, fordi det er flere linjer som går tilbake til samme mor - og en vil få flere hannhunder i avl på den måten. Det er altså noe en skal gjøre med forsiktighet, særlig på tallfattige raser eller raser med lav genetisk variasjon.

På den annen side, så kan jo lysten til utavl øke om en ikke "kaster" bort et kull på å ta en sjanse med noe ukjent og nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det kan være flere fedre på et valpekull.. Men dette bare vel bare en myte da? Siden det er er vanlig i utlandet å bruke to hanner på en løpetid?

En hører jo mye rart :icon_redface: ...

Er ikke det hele poenget med å parre med flere på en løpetid da? :whistle:

At kullet skal ha flere fedre? Da får man maks utbytte av en løpetid og et kull...

Hadde vært genialt for Jeanette feks, som har to hanner som matcher en tispe :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det kan være flere fedre på et valpekull.. Men dette bare vel bare en myte da? Siden det er er vanlig i utlandet å bruke to hanner på en løpetid?

En hører jo mye rart :icon_redface: ...

Det er ingen myte :)

Ett kull kan ha flere fedre, men en valp har bare en far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært vitne til en slik paring, og ja, det var her i Norge. Det ble ingen vellykket paring med hannen som egentlig skulle brukes. Han var rett inn og rett ut igjen. Det var tispas siste kull og de ønsket ikke å ta sjansen på at det holdt, så de prøvde en annen hannhund da den første var av typen som nektet å pare samme tispe to ganger. Tispa var tricolour, og den første hannen var dominant sobel (kan bare produsere soble avkom). Så valget falt da på en annen tricolour, da tric/tric kun kan gi tric. Ni uker senere kom det ut fire valper, to av hvert kjønn, og to av hver farge. Det ble selvfølgelig også tatt DNA-test, selv om det var helt garantert sikkert hvem som var faren. Det er altså ikke forbudt å gjøre det her heller. Jeg har hørt om et tilfelle på samme rase tidligere, men da var det snakk om tjuvparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tillatt å planlegge en paring (kull) på en tispe med to fedre her i Norge. Valper kan registreres etter to forskjellige fedre men det er bare etter tjuvparing og etterfølgende blodprøver. Som andre sier her er det lov i Finland om man søker på forhånd. Jeg synes det er synd at det ikke er tillatt i Norge. Spesielt i små raser med liten genpool kunne det vært veldig nyttig. Men også ellers; f.eks på en eldre bra avlstispe som skal pares for siste gang osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...