Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bjerke

xxx12345

Recommended Posts

• Svar 163
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Selvsagt - og jeg kan skrive her også jeg :). En god ting kan ikke sies for ofte tenker jeg...

Og liten bulldog har debutert i de voksnes rekker, viste seg som en liten prinsesse og beveget seg som en gudinne. Fine fine fine Hermine - jeg har en heeeeerlig liten frosk.

Og resultatet i debuten ble 2. beste tispe bak ei championtispe som har vunnet MYE. Dermed var stor-certet i boks på første forsøk.

Kritikken var også knall: Elegant type, helhet og balanse, utmerket hodet og uttrykk, sterk hals og fin overlinje, muskuløs samlet kropp for alder, meget god beinstamme, meget gode vinkler fram og bak, meget gode bevegelser med fin stabilitet.

Jupp jupp jupp - jeg har en fin bulldog,

(og så vet jeg om en sonis som er ekstra glad i dag som hanket inn siste cert og ble champion, men det kan hun sladre om selv sånn etterhvert)

Vi feiret forøvrig med å invistere i en råsa Hurtasele gjorde vi :)

319143_1779667186514_1684459348_1244156_4293848_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stilte i samme ring, og rett etter Hermine.. Og jaggu fikk ble ikke Moxy 2 beste tispe også! Dessverre var ikke tispen som vant norsk champion (en finne, tror jeg), så vi fikk "bare" res. cert - men det spiller absolutt ingen rolle! Er kjempefornøyd med lille piperenser, jeg!

Og det var forbausende "greit" på plenen der nå. Okey, noen renner og regelrette dammer visse steder - men andre var faktisk helt tørre og fine. Antar plenen overlevde i dag i alle fall...

Og ja - fullt mulig å stille i lavsko i dag, hvis man var litt heldig med ringen.

Susanne

(Også ble hun da kvalifisert til Crufts, da.. Selv om det er helt uaktuelt - moro likevel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis

Er det noen som har katalog? trenger å få sjekke noe. :)

Ja :D

Gratulerer til dere som gjorde det bra og bedre lykke neste gang til dere som ikke gjorde det så bra (vi traff noen av dem) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta med Imouto som nr fire i ringen av juniortispene, som ga meg god tid til å reise stemninga. For første gang skulle jeg vise begge jentene på samme utstilling, og det var SÅ viktig for meg at de begge hadde det fint i ringen. Imouto har jo vært litt så som så på bord etter løpetid, men hadde en svært stigende kurve i Ransäter. Målet i dag var exel. og fin oppførsel på bordet, og det fikk vi! Min lille skatt oppførte seg helt fantastisk både mens dommer og elev gikk over henne, og jeg blei utrolig stolt da de kommenterte muskulaturen hennes, og spurte om jeg trente mye med henne. De andre kunne man nemlig ta rett innpå beinet på. :ahappy: Resultatet blei exel. og 3. beste juniortispe, med en strålende kritikk som også peker på de riktige feilene hennes.

Aiko fylte to år på torsdag, og var påmeldt her i håp om at hun og sleivbevegelsene ikke skulle synes så godt når det sikkert var mange andre påmeldt. Vi håpa på en blå for å sikre at utstillingsmerittene er i orden i jakt på viltsporchampionat, da hun har tre flate rød fra da hun blei stilt som 9 mnd gammel junior. Siden har hun knapt stått på bord og i alle fall ikke vært stilt ut.

Hun er jo så skjønn og rar og forsto nok ikke helt hva vi dreiv med. Men å leke og være pen, det kan hun! Dommer kommenterte at hun hadde litt store ører, og jeg svarte kjekt at det er for at hun skal høre meg godt og sjøl velge hva hun skal lytte til, og det syntes de var festlig. Vi løp i trekant, og det er jo ikke pent... Jeg stilte opp, og fikk beskjed om å løpe igjen. Pokker ta, det blir ikke bedre andre eller fjerde gang, liksom. :D Men vi fikk vår blå, og beskjed om å sjekke henne for patella, hehe. Jeg fortalte hva som er galt med henne, og at det var den blå vi var der for, så tusen takk, og løp lykkelig ut av ringen. Mine livs lys, altså. :wub:

Grattis til paddene! Veit om mange soniser som gjorde det bra i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta med Imouto som nr fire i ringen av juniortispene, som ga meg god tid til å reise stemninga. For første gang skulle jeg vise begge jentene på samme utstilling, og det var SÅ viktig for meg at de begge hadde det fint i ringen. Imouto har jo vært litt så som så på bord etter løpetid, men hadde en svært stigende kurve i Ransäter. Målet i dag var exel. og fin oppførsel på bordet, og det fikk vi! Min lille skatt oppførte seg helt fantastisk både mens dommer og elev gikk over henne, og jeg blei utrolig stolt da de kommenterte muskulaturen hennes, og spurte om jeg trente mye med henne. De andre kunne man nemlig ta rett innpå beinet på. :ahappy: Resultatet blei exel. og 3. beste juniortispe, med en strålende kritikk som også peker på de riktige feilene hennes.

Aiko fylte to år på torsdag, og var påmeldt her i håp om at hun og sleivbevegelsene ikke skulle synes så godt når det sikkert var mange andre påmeldt. Vi håpa på en blå for å sikre at utstillingsmerittene er i orden i jakt på viltsporchampionat, da hun har tre flate rød fra da hun blei stilt som 9 mnd gammel junior. Siden har hun knapt stått på bord og i alle fall ikke vært stilt ut.

Hun er jo så skjønn og rar og forsto nok ikke helt hva vi dreiv med. Men å leke og være pen, det kan hun! Dommer kommenterte at hun hadde litt store ører, og jeg svarte kjekt at det er for at hun skal høre meg godt og sjøl velge hva hun skal lytte til, og det syntes de var festlig. Vi løp i trekant, og det er jo ikke pent... Jeg stilte opp, og fikk beskjed om å løpe igjen. Pokker ta, det blir ikke bedre andre eller fjerde gang, liksom. :D Men vi fikk vår blå, og beskjed om å sjekke henne for patella, hehe. Jeg fortalte hva som er galt med henne, og at det var den blå vi var der for, så tusen takk, og løp lykkelig ut av ringen. Mine livs lys, altså. :wub:

Herlig!:) Hvordan gikk det med Kiyomi?

Grattis til alle fornøyde! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Også ble hun da kvalifisert til Crufts, da.. Selv om det er helt uaktuelt - moro likevel...)

Det sier du nå, det...

Gratulerer så mye til Hermine og Moxy, fine ungtøttene!

Og gratulerer til alle andre som er fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv viste jeg bare Tara- hun vant åpen klasse med Ck, og ble deretter Beste tispe med stor- CERT (nummer to av stor-cert, cert nummer 6 totalt tror jeg?)

og hennes først CACIB- og dermed er hun også Crufts kvalifisert. Moro!

293141_10150261478177693_543512692_8073221_48113_n.jpg

OnlyBlondie kom tilfeldigvis forbi rett før vi skulle inn i ringen, og ble huket inn som ekstra handler for Gudrun (Taras søster). Gudrun er veldig uerfaren i ringen, utrooolig søt og snill, og særdeles mammadalt og vimsete. Ingen lett jobb, men OB klarte jobben som basenjihandler med bravur og brukes gjerne igjen :ahappy:

320106_10150261478412693_543512692_8073228_1169234_n.jpg

301771_10150261478442693_543512692_8073229_5717236_n.jpg

306766_10150261478672693_543512692_8073235_738923_n.jpg

Gudrunf fikk excellent 2 :)

Tara & Gudruns bror Fogo ble 3 BHK. Deres søster Roxy fikk blå da hun hadde en liten skade og haltet litt.

Hun ble allikevel med i oppdrettergruppen som bestod KUN av Lunas forige valper- altså 4 helsøsken. Vi ble BIR med super kritikk og HP. Vi kunne dessverre ikke bli til gruppen, men moro læll!

Føret var OK, det. Litt sølete noen steder, mens tørt andre steder.

Vi snublet (bokstavlig talt) også over SandyEyeCandy og hennes herlige voffar:

314191_10150261478487693_543512692_8073230_503561_n.jpg

309411_10150261478517693_543512692_8073231_4881127_n.jpg

306391_10150261478557693_543512692_8073232_7481451_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får si det med en gang for hvis jeg skriver hvor fornøyd jeg er først, så skjønner dere ingenting! :ahappy: Vi fikk altså gul (!) med en kritikk som er lik mange av de vi har fått med rødt også. Så jeg skjønner egentlig ingenting, men ingen sure miner.

Ellie var så flink! Stod så pent, logret - løp helt nydelig :wub:

Hun er så vakker, bare vent til dere får se bilde som OB har tatt! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OnlyBlondie kom tilfeldigvis forbi rett før vi skulle inn i ringen, og ble huket inn som ekstra handler for Gudrun (Taras søster). Gudrun er veldig uerfaren i ringen, utrooolig søt og snill, og særdeles mammadalt og vimsete. Ingen lett jobb, men OB klarte jobben som basenjihandler med bravur og brukes gjerne igjen :ahappy:

301771_10150261478442693_543512692_8073229_5717236_n.jpg

Tusen takk for skryt! Det gjør jeg gjerne igjen også :D Det var en drøm som kom i oppfyllelse å få handle Basenji :wub: Hun var også en herlig og rolig hund :ahappy:

Ellie var så flink! Stod så pent, logret - løp helt nydelig :wub:

Hun er så vakker, bare vent til dere får se bilde som OB har tatt! :wub:

Hihi, bildene kommer når jeg er hjemme :) Har bare me iPaden. Men du må ta med Balrog og utstillingslenken hans i morgen så vi kan ta bilder!

Blondie fikk Exellent og 4 i åpen klasse :) I morgen er det ny sjanse på stor certet, men jeg har ikke like stor tro på at den dommeren liker oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du kom bort til meg i dag.... Ble helt rørt jeg :icon_redface: :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle fornøyde! :)

Jeg er ikke fornøyd i dag, og kan ikke skylde på andre enn meg selv.... 157,5 poeng i kl 1, og det var kun fordi dommeren var raus med karaterene at vi fikk den poengsummen. Anton virket ikke i dag han, og eieren hans kunne nok vært byttet ut! Rotet til alt i ringen jeg, så jeg ødela mye for oss. Men, shit happens! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle fornøyde! :banana:

Marvin ble BIR med Cacib i dag, men plasserte seg ikke i gruppa (Bombe)

Nå har han 6 Cacib, og jeg synes det er litt stas jeg :icon_redface: Selv om han mangler et til fra et annet land. Det blir nok Danmark vi prøver oss på neste gang.

Det var egentlig et skarve strev å vise Marvin i dag, for han hadde energi som en apekatt og mer til. Han var så klar han, og heiv seg ut i ringen i vill iver. Folk på sidelinjen lo av oss, fordi han var så festlig. Jeg følte det som at vi var to klovner på sirkus innimellom. Men til slutt fant jeg ut at hvis jeg gikk i raskt tempo og fokuserte på roooooooooo, så fikk jeg han til å trave ganske greit så dommern ihvertfall fikk en real sjanse til å se at han faktisk HAR gode bevegelser. For det har han, bare han ikke skal leke bisonokse i ringen. Det positive var at han så ut som en ekstremt lykkelig hund da, så alt i alt kan det ikke ha vært for ille med tanke på resultatet. Og ENDELIG slo vi ut en finne! (Finnene er vår "bitre" fiende, for de kommer ofte til Norge og feier over det som er. Tar rubbel og bit, men ikke i dag nei. Mohahahaha!)

Det var uansett fantastisk å se hvor godt Imouto stod på bordet i dag, og så utrolig gøy at Aiko fikk sin blå slufse som mamsen hadde håpet så sterkt på. Fineste shibaene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...