Gå til innhold
Hundesonen.no

Saccovogn


KayKs

Recommended Posts

Har tenkt til å kjøpe saccovogn snart og lurer litt på om de er bra :) Har aldri hatt en saccovogn før og kjenner heller ikke noen som har det. Har sett litt forskjellige videoer og sånn å synes det ser ut som det er bra kvalitet(pga at folk kjører liksom nesten over alt med de). Er det det? Hva mener du?

Også en ting til :D De dragene man har på foran på vogna hvordan fungerer det? Ser at hvis man har to(som jeg skal ha) så er de på hver sin side av vogna. Så det jeg lurer på da er hvis man kjøper en vogn med to drag er det mulig å ta av det ene draget og sette det andre på, på midten av vogna? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jeg har brukt veldig mye, og er absolutt fornøyd! :ahappy:

Det eneste minuset er at om man kjører alene med to sterke hunder og ikke er spesielt tung selv er det vanskelig å bremse. Da låser gjerne hjulene seg, men vogna blir bare dratt videre. I tillegg er man nødt til å sitte for å kunne styre, noe som gjør at man ikke har mulighet til å dytte/hjelpe til i oppoverbakker om nødvendig. Så jeg har veldig veldig sjelden kjørt den alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener dobbern vår endel med saccovogn. Veldig bra trening, men belastende, så man må trene opp gradvis. Vogna veier rundt 35 kg + person oppi, så det skal ikke mye oppoverbakke før hunden sliter. (min dobber er 37 kg) Med to hunder blir det jo naturlig nok lettere for dem. Jeg må gå av vogna ved oppoverbakker, og hvis jeg skal snu på veien.

Samboer kjørte før med to hunder og det syns han gikk fint, men jeg selv turte ikke det.

Jeg syns det er veldig fint å kjøre på veien, men på grus mister jeg lettere kontroll pga når jeg bremser, så skrenser vogna lettere bortover og lengere bremsetid. Og ved regnvær mister man mye bremsing pga vann mellom hjul og bremsekloss. Så jeg kjører ikke i regnvær.

Det er 4 fester for drag, og ved ett drag bruker du de to festene i midten på vogna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Tror nok at jeg må venne meg til å ha en foran før jeg prøver med to. Skummelt hvis man skulle treffe på bil også klarer man ikke å bremse. Hvis jeg har sånn ståbrett kan jeg jo sette litt ekstra lass på den, hvis det skulle bli for lett for to hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i forhold til å kontrollere hunden hvis den er interessert i andre hunder, vilt etc?

Det er ingen problem å styre unna hvis du kjører på asfalt eller annet hardt underlag. På grus føler jeg at jeg mister lettere kontroll på vogna pga skrenting og ved låsing av hjul, kan den fortsatt bli dratt bortover i grusen hvis farten er høy. Men det går greit, har kjørt forbi en katt som Chanti ville ta, på grusvei, men føler meg ikke helt høy i hatten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg fikk Saccovogn på lørdag (i dag er det mandag).

Vi har prøvd vår første tur. Mitt problem er at tispa mi er 8 år og 47.5 cm og hannhunden er 2 år 61 cm

Her er bilder fra våre første 500 meter

Jeg kjøpte brukt. tidligere eier skiftet dekk,slanger og hjullager nå i seinsommer. J

eg har bestilt nye "bøylefjær" som dragene hviler på.

SÅ har jeg noen spørsmål:

Hvor stramt/høyt opp skal jeg stramme til de framre dragfestene med skireime

Er det lurt å stripse/binde sammen de 2 dragene når en kjører med 2 hunder

Hva er aktuelle/potensielle skader eller ulykker når en kjører saccovogn?

Jeg har skjønt at det kan være problemer med å stå på ståbrettet fordi at vogna da vil tippe litt opp i front.

Noen erfaringer/betraktninger rundt dette?

Lørdag testet jeg ut seler og oppkobling o.l. Med litt vekslende hell.

Jeg fant ut etterpå at jeg hadde manglet skireimer til fremste dragfestene..samt at selen til tispa var for stor. hannhunden rygget bakover og fikk bøylen i hodet og foran seg flere ganger. Og tispa sprellet som en laks og vrei seg ut av den alt for store pulk selen. Og gutten la seg ned til slutt.

Etter å ha tenkt, snakket med folk og googlet laget jeg en ny plan til søndag. Tilvenning til drag og vogn med 1 hund av gangen og så sette dem sammen. Tispa fikk på seg snørekjøringsssele med hanefot koblet til midtringen med krokene ut til draget.

Da jeg skulle koble av dragene oppdaget jeg at dragene var stripset sammen.. Og fordi jeg var utålmodig bestemte jeg meg for å gå rett på med begge to. Bestemt og fokusert energi icon_smile.gif

Og jaggu fikk jeg ikke dem på plass. Hjalp vel også godt med den fremre skireima på draget. I tillegg festet jeg ett leiebånd i hver bøyle. Da fikk jeg kontroll..samt løftet opp dragene når jeg i starten så at de syntes det var litt ubehagelig. 500 meter ble den første turen..

Bilde0046.jpg

Bilde0045-Kopi.jpg

Bilde0048-Kopi.jpg

Bilde0042.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange hunder har du? jeg foretrekker doninger/vogner der en kan stå bak og sparke. Det er dessuten lettere å hoppe av om det skulle være nødvendig. OG man kan løpe bak i oppoverbakker om det er tungt og man har få hunder foran /tung last.

Sparkesykkel er et flott alternativ om man har 1-2 hunder. Har man tre, finnes det mange morsomme vogner å velge mellom. Alt fra 12 kg "trehjulsykkelvogner" (Trazer cart, egentlig for barmarksløp), litt tyngre trehjulsvogner (master trail), og trehjuls dyckvogner på 35 kg. Jeg foretrekker også linesett (liner) fremfor drag.

eksempel på sparkesykler og lette trehjulsvogner: http://www.seleverks...produkter08.htm

dyckvogn http://hundekjorerbu...xdjG2F.16.idium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Meg :)

Flott informasjon og nyttige betraktninger for meg MEG.

Jeg har bare disse to (foreløbig).

Håper jeg greier friste andre til å ville trene hunden sin i saccovogn sammen med hannen min..på sikt.

Jeg har også Power Track sparkesykkel.

Jeg har aldri kjørt med flere hunder i liner.. annet en snørekjørt med dobbel-skiline og noen turer på Power Tracken.

Målet for hannen min er Polarhundtest A i vinter (mila på timen med ca 20 kg pulk) og da blir det pulk og drag.

Og kanskje B testen i 4-spann (3milx2 med slede).

Kan kanskje lage linesett på Saccovogna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skal ta polarhundtesten, foregår jo den som du sier med pulk og i drag, så da er det jo ikke så dumt å bruke drag på saccovogna- for da blir hundene godt vant til å gå i drag (det kan de jo såklart trenes i kun foran pulk også, men med sacco og drag får du mye gratis sånn sett). For meg som kjører løp med slede, er linesett et mer naturlig valg. Så det går jo på hva man selv foretrekker og hva man senere skal bruke hunden(e) til.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...