Gå til innhold
Hundesonen.no

Innhold i tørrfor - hva er viktigst


MonicaT

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg har vurdert RC4800, men det finnes ikke i små poser her jeg bor, og jeg er nødt til å teste det før jeg kan gå til innkjøp av en 15 kg sekk, med disse frøknene mine. Kan høre i butikken om de kan bestille en 4 kg-sekk til meg. Og det hjelper dessverre ikke å gi mer mat, de får veldig mye fra før, men spiser til de er mette, og går gjerne i fra halv skål. Dersom fôrbøtta her hadde velta, hadde de ikke spist noe særlig av det, men nok satt seg ned og tenkt at det så skikkelig rotetet ut. :ahappy: Hvis jeg sammenligner mengden mat med hva andre gir bikkjene sine, så virker det som jeg overfôrer. Ikke har de mark, ikke er de sjuke, og avføringa er fin og sparsom, så det må jo dreie seg om en formidabel forbrenning. Hadde egentlig ikke tenkt til å bruke Orijen med tanke på vektøkning, jeg råfôrer i tillegg med laks og rå kyllinglår og vinger, men mest fordi jeg ikke synes noe om at jeg kan SE maisbiter i fôret. Makrell har jeg ikke prøvd, det liker de sikkert. :) De er ikke tynne per i dag (Imouto er litt sånn tenåringsslampete om dagen bare), men kan fort bikke over i litt skrantne, spesielt når pelsen ryker. :P Jeg vil fôre med noe som sikrer god muskelvekst, for de responderer veldig godt på trening begge to, og er noen skikkelig plugger, så derfor tenkte jeg Orijen for å sikre protein og god tarmfunksjon, og tilleggsfôr (dvs i hvert måltid) med v&h, rå fisk og kylling, og ister dersom jeg ikke har rått tilgjengelig.

Det er merkelig om du ikke kan få tak i RC4800 i mindre pakker. Det er jo sånn typisk sånne småsekker folk som normalt forer på vanlig for for voksne hunder, kjøper med seg på fjellet eller til jakta, og da gjerne i mindre sekker. Ellers er det kanskje noen med større hund du kan alliere deg med og kjøpe noen kg hver gang de kjøper en 15 kg sekk? Enig med Tulip. RC4800 slår alle andre tørrfor jeg har prøvd (i kombi med V&H) for å få hund opp i vekt.

Jo, det samme gjelder om det er animalsk. Det er en påkjenning for nyrene å alltid få for mye protein i kosten og stadig må skille ut overflødig nitrogen (spesielt hos hunder som begynner å dra på årene, så den sjansen tar jeg ikke på Cita. Hun får akkurat hva hun trenger og verken mer eller mindre). Det er gjort forsikning på hvordan "overdose" med aminosyrer påvirker nyrene over tid. Skal prøve å lete den opp på onsdag.

Hva er for mye protein i kosten, og hvordan vet du at hunden har fått for mye? Har du noen nettartikler om denne forskninga du kan linke til? Jeg har jo tidligere hørt fra jakthundfolket at det er skadelig for hundenes nyrer osv å gå på høyenergifor hele året, men ingen har noen gang klart å svare meg på hvorfor eller dokumentere det. Selv har jeg en hund som blir et syltynnt skrangleverk uten muskler om han ikke får en blanding av V&H og høyenergitørrfor (RC4800 funker best så langt). Grunnen er så enkel som at han spiser for lite i forhold til energiforbruket sitt (vil tro han egentlig har ganske normal forbrenning, men er ganske aktiv og spiser ikke nok på normalfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette synes jeg er utorlig lærerikt.

Om en ser på liste over RV 4800 så sier den følgende:

Tørket fjørfekjøtt, Animalsk fett, Ris, Hvetegluten, Vegetabilsk olje (inkl. kokosolje), Proteiner av tørket fjørfekjøtt, Mineraler, Fjørfelever, Betefiber, Ertekli, Fiskeolje, Psylliumfrø og frøhinner, Frukto-oligo-sakkarider (FOS), Kelaterte sporstoffer, Hydrolysert gjærekstrakt (kilde til mannan-oligo-sakkarider), L-lysin, Taurin, L-karnitin, Glukosaminklorid, Kondroitinsulfat, Marigullekstrakt (rik på lutein), Vitaminer,

Mens Pro Plan Perfomance sier:

Kylling (22%), tørket fjærkreprotein, maisgluten, animalsk fett (konservert, med blandede tokoferoler), ris( 8%), mais, hydrolysat, betemasse, tørket egg, kaliumklorid, fiskeolje, kalsiumfosfat, natriumklorid, mineraler, DL-Methionine.

Hva er det som gjør at RC er bedre enn Pro Plan ?

Kan jo nevne at fortypene i mitt første innlegg er RC og PP (hvor da flere sier at PP kom best ut av det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er fordelinga av fett og protein på PP Da?? Samt antall kalorier pr kg? (jeg vet RC sin)

Deretter, PP har fjærkreprotein, dvs ben, vinger, nebb osv som stor kilde til protein, deretter mais som både fett og protein.

Ser du at mais kommer to ganger?

RC har hveteproteiner som nr 4, men har animalsk fett som nr 2, og det inneholder ikke mais.

FjærKRE er ytre rester etter slakt, fjærfeKJØTT er slintrer, brusk osv etter slakting, dvs det som ligger under skinnet.

EDIT: selv om jeg liker RC4800 betyr det ikke at jeg syns alle deres varianter er bedre enn PP f.eks. Jeg ser an hver enkelt variant jeg, ikke merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite off topic..

Tesh sliter med å gå opp i vekt, og jeg får ikke begynt å fullfore på vogh før frysern er i hus og det blir en stund til for jeg har ikke plass til den selv, og mamma vil vente med å ta den inn til hun flytter.

I hvertfall, kan jeg bytte til RC4800 på Tesh? Hun legger ikke på seg av hverken RC giant junior elle RC giant adult (som hun går på nå).

Og hvor små er kulene til RC4800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesh er ikke for tynn! Husk at hun ikke er året engang, bedre å ha henne slank enn "utstillingspasse" ! * vifte med begge pekefingre*

Får du ikke plass til en 80-100 liters heller?? De tar bare en kvadratmeter eller så og har plass til 50-80 kg, avhengig av om du har hele blokker eller pølser.

Og ja, du kan gi henne det om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesh er kjempetynn nå Tulip, hun spiste omtrent ikke da hun hadde løpetid, og nå har hun hatt rennsjit i noen dager så nå er hun faktisk veldig tynn, og matlysta er heller ikke på topp.

Jo, det kanskje jeg får plass til! Lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle begynne med v&h iblanda Orijen, i tillegg til ister. Er usikker på om det er nok fett i laksen jeg gir også, alt tatt i betraktning. Jeg sliter med å holde dem god nok vekt begge to, men kan ikke gi dem hva som helst av tørrfôr, da Aiko kun liker ProPlan høyenergi feks. Jeg kan ikke bare fôre med v&h heller, da jeg ikke har plass. Hvis Orijen funker, er det gull.

Vel, ikke nok plass er et sånt argument jeg har lett for å le litt av..

Det er vel begrenset hvor mye småtassene dine spiser.

Tidligere (inntil i fjor sommer) bodde jeg på en slik måte at jeg ikke hadde fryser, og jeg hadde kun 30 liter kjølekapasitet..

Det gikk fint å bruke V&H allikevel, og jeg sørget for å ta med meg V&H hjem hver 5. dag hele året.. (Enten fra butikken eller fra jobben om jeg hadde noe i fryser der..)

Hele greia dreier seg om tiltak og hva man vil bruke av tid og energi på hundene.

PS: Hannhunden min spiser 750g til 1 kg V&H hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan, jeg har en 50kgs hund som spiser mye i løpet av 5 dager, å betale 16 kr for den minste pølsa er også veldig dyrt, spesielt når hun spiser minst 3 sånne små i løpet av en dag om hun skal fullfores på vogh.

Men såklart, om du vil bruke haugevis av penger på bikkja di så er jo det helt opp til deg. Men du har det jo med å rakke ned på andre så hva man kan vel forvente? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort forsikning på hvordan "overdose" med aminosyrer påvirker nyrene over tid. Skal prøve å lete den opp på onsdag.

Har denne forskningen tatt hensyn til sammensetningen av maten, eller ser den spesifikt på inntak av aminosyrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ikke nok plass er et sånt argument jeg har lett for å le litt av..

Det er vel begrenset hvor mye småtassene dine spiser.

Tidligere (inntil i fjor sommer) bodde jeg på en slik måte at jeg ikke hadde fryser, og jeg hadde kun 30 liter kjølekapasitet..

Det gikk fint å bruke V&H allikevel, og jeg sørget for å ta med meg V&H hjem hver 5. dag hele året.. (Enten fra butikken eller fra jobben om jeg hadde noe i fryser der..)

Hele greia dreier seg om tiltak og hva man vil bruke av tid og energi på hundene.

PS: Hannhunden min spiser 750g til 1 kg V&H hver dag.

Fy flate, Pan, der fikk du satt meg skikkelig på plass, gitt! Jeg gidder rett og slett ikke bruke tid og energi på disse fjolsa, der har du det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jo, det samme gjelder om det er animalsk. Det er en påkjenning for nyrene å alltid få for mye protein i kosten og stadig må skille ut overflødig nitrogen (spesielt hos hunder som begynner å dra på årene, så den sjansen tar jeg ikke på Cita. Hun får akkurat hva hun trenger og verken mer eller mindre). Det er gjort forsikning på hvordan "overdose" med aminosyrer påvirker nyrene over tid. Skal prøve å lete den opp på onsdag.

Bumper denne jeg, får du tid til å finne den rapporten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan, jeg har en 50kgs hund som spiser mye i løpet av 5 dager, å betale 16 kr for den minste pølsa er også veldig dyrt, spesielt når hun spiser minst 3 sånne små i løpet av en dag om hun skal fullfores på vogh.

Men såklart, om du vil bruke haugevis av penger på bikkja di så er jo det helt opp til deg. Men du har det jo med å rakke ned på andre så hva man kan vel forvente? :)

Bare en tanke her, men hvis du fullforer på v&h så skal vel 50 kg hund ha ca 1 kg om dagen? Kjøper du i 20 kg blokk så blir det ca 12,5 kr dagen. Da sparer man fort inn de 1200 det koset for en 100 liters fryser, i forhold til å kjøpe de overprisa kjekssekkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne jeg, får du tid til å finne den rapporten? :)

Glemte denne, jeg :icon_redface:

Det står litt om det i den nyeste utgaven av "Nutrient requirements of dogs and cats". Jeg skal se om jeg finner sidetall, men det stod en del om at hunder med normal nyrefunksjon ikke hadde problemer med høyt proteininntak, som du sa, men at hunder med allerede påbegynnende nyreproblemer kunne få en veldig negativ utvikling ved høyt inntak. Ble proteininntaket derimot holdt til det behovet tilsier (anbefalt proteinbehov her, s 25) så kunne man unngå (og dermed aldri oppdage) svake nyrer. Det økte ganske drastisk ved alderen på hunden, ettersom svake nyrer gjerne kommer med alderen. Ettersom blant annet Cita har en del nyreproblemer i slekten sin, så vil jeg ikke gi henne mer proteiner enn det hun trenger. :) Hun har selv ikke slitt med nyrene ved normalt inntak, men jeg vil ikke at høyt proteininnhold i fôret skal ha mulighet til å "fremskynde" noe som kanskje ligger latent. Generelt så forsøker jeg å fôre de slik at proteinbehovet dekkes og ikke overdrives, og at fett blir hovedenergikilden. Og litt KH (ikke mye) for at de lett skal kunne danne glukose.

Mari: det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke her, men hvis du fullforer på v&h så skal vel 50 kg hund ha ca 1 kg om dagen? Kjøper du i 20 kg blokk så blir det ca 12,5 kr dagen. Da sparer man fort inn de 1200 det koset for en 100 liters fryser, i forhold til å kjøpe de overprisa kjekssekkene :)

Ja selvsakt, men jeg svarte i forhold til at jeg ikke har PLASS til en gigafryser her jeg bor nå. Men mamma skal ha stor fryser hos seg så da skal jeg selvsakt starte med vogh. Jeg vet det er mye billigere enn tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan kanskje være en fordel å oppdage svake nyrer, spes med tanke på avl (snakker ikke om Cita nå ;) )

Og som jeg har sagt før, det er ofte for lite fett i forhold til protein i tørrfôr, mens karbohydrater er det mer enn nok av. Så min påstand står fortsatt ved like, det er ikke farlig med mye protein i maten, såsant hunden ikke har lever eller nyreprob fra før. Eldre hunder har gjerne en fordel av høyt protein innhold og lavt fett (er vel en liten artikkel om det i nyeste hundesport tror jeg), det er også standard i slankefôr ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: det vet jeg ikke :)

Sannsynligvis ikke. Sammensetningen av næringstoffene er ofte helt neglisjert i slik forskning, slik er det i menneskeverden også. Alikevel blir det dratt slutninger og anbefalninger gis på grunnlag av dette, som igjen blir brukt til ny forskning, på tross av at slikt ikke alltid kan generaliseres.

Sorry... Det er en personlig frust jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...