Gå til innhold
Hundesonen.no

Innhold i tørrfor - hva er viktigst


MonicaT

Recommended Posts

For en del år siden var jeg på foredrag om tørrfor hvor det ble påpekt at det ved valg av tørrfor er viktig å velge et for med riktig ingrediens liste og at det første som står på listen er det som det inneholder mest av.

Og dette har jeg fått litt oppheng i og jeg vet ærlig talt ikke hvor viktig dette er for total bildet sånn egentlig.

Jeg har tatt to tørrfor produsenter og sett på medium original

1) Tørket fjørfekjøtt, Hvetemel, Maismel, Mais, Hvete, Animalsk fett, Hydrolyserte animalske proteiner, Tørket svineprotein[1], Betefiber, Fiskeolje, Soyaolje, Gjær, Mineraler, Hydrolysert gjærekstrakt (kilde til mannan-oligo-sakkarider), Eggepulver

2)Kylling (20%), hvete, mais, tørket fjærkreprotein, maisgluten, ris (7%), animalsk fett (konservert, med blandede tokoferoler), betemasse, hydrolysat, kalsiumfosfat, tørket egg, natriumklorid, fiskeolje, kaliumklorid, mineraler

Det jeg har lært er at fjørfekjøtt er blandet avfall og kan like gjerne være vinger, fjør etc Men når det står kylling, betyr dette ren kylling eller kan dette like gjerne være blandet ? Hva er isåfall forskjellen på fjørfekjøtt og kylling ? Og hva betyr dette for hunden.

Spiller ingredienslista noen rolle når du velger tørrfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står kylling, er det hel kylling, dvs kjøtt, ben og hud. Kyllingmel er tørket og malt kyllingkjøtt. Kylling og kyllingmel er selvsagt best for hunden, da det er lett opptagelig og lett fordøyelig. Hvete,mais og rismel er da tørket og malt korn, dvs med ennå høyere innhold av proteiner (og fett for maisen sin del). Så når det står både mais og maismel, er minimum 15% av proteinet fra mais. I tillegg kommer da hveteproteiner... Maisgluten/hvetegluten er rene proteinbomber for hund.

Så alt i alt, det skal være mest mulig animalske ingredienser, minst mulig korn (ris er jo tomme karber, ikke fett og prot heldigvis). Begynner ingredienslista med hvete eller mais, er over 40% av proteinet fra korn :blink: Av disse to ville jeg valgt nr 2, bla fordi egg står høyere på lista, fintfett og protein derfra ;)

Ingredienslista betyr mest, deretter hva analysen sier. Det kan stå så mange animalske ingredienser det vil, men kommer ikke proteininnholdet over 25 % er det mye mindreverdig "kjøtt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare deg på fjørfe spørsmålet, men ja, ingredienser spiller en stor rolle for meg når jeg velger tørrför. Jeg velger ikke för med korn,mais, ris etc i :)

Er ikke det vanskelig å komme utenom? De fleste tørrfôr jeg har sjekket inneholder en viss prosent av dette, selv om det ikke nødvendigvis trenger være mye.

Nå ble jeg faktisk litt usikker her, jeg har hengt meg litt opp i lav proteinprosent jeg da, så har gått etter det i det siste, når jeg tenker meg om har jeg vel ikke sett så mye på hva de første ingrediensene er :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola, hvis det er 10% vann, 7% aske, 20% prot og 16% fett, hvor mye karbo (korn) blir det igjen da? Og med mye korn, spes hvete og mais, er store deler av proteinet derfra også. Dvs at tørrföret virkelig blir tørrfôr, ma kan heller kalle det korn med smak av kjøtt enn hundeMAT.

Det FINNES tørrfôr uten korn om man leter, og ikke minst er villig tilå betale for det. Men hundefôr er jo så dyyyyyyyyrt.. :rolleyes2: (jada, jeg overdriver litt *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt!

Generelt vil jeg ha mye animalske proteinkilder (ikke biprodukter), men også litt vegetabilske. Det skal være proteinkilder som er lett fordøyelig så nettoenergien blir høy. Kalsium-fosforbalansen vil jeg ha på rundt 1-2 og dette er dårlig på korn.

Ser også en stygg trend med å pøse på for mye proteiner i forhold til behovet, og så lenge hunden min ikke har behov for det så syns jeg det er unødvendig belastning for kroppen. Og når jeg velger för tilpasser jeg også selvsagt behovet ift hver enkelt hund. Det hadde vært fryktelig deilig å bare gi Tia litt mindre mat og gi det samme föret som Ikke og Cita får, men da vil Tia få mangel på en rekke behov, med mindre jeg vil ha henne feit såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det vanskelig å komme utenom? De fleste tørrfôr jeg har sjekket inneholder en viss prosent av dette, selv om det ikke nødvendigvis trenger være mye.

Nå ble jeg faktisk litt usikker her, jeg har hengt meg litt opp i lav proteinprosent jeg da, så har gått etter det i det siste, når jeg tenker meg om har jeg vel ikke sett så mye på hva de første ingrediensene er :icon_redface:

Vi har brukt Orijen og nå bruker vi Taste Of The Wild. Ingen av disse förene har korn eller mais :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det FINNES tørrfôr uten korn om man leter, og ikke minst er villig tilå betale for det. Men hundefôr er jo så dyyyyyyyyrt.. :rolleyes2: (jada, jeg overdriver litt *ler*)

Mulig jeg er litt rar, men er ikke dette ofte litt ukjente for - og folk derfor ikke velger de men heller de "safe" merkene i dyrebutikken.

Jmf debatter her om ukjente for

Hundemat koster ja, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, både Orijenj og TOTW er forsåvidt "ukjente" merker og kronglete og få tak i. Det har også vært varierende levering på Orijen så folk har ikke fått tak i det når dem trenger det (derfor bytta förmannen min over til TOTW) Og han er foreløpig eneste forhandler av det i Norge, så man får tak i det i 2 butikker, Alphadog i Oslo (tror jeg det heter) og Dyrekilden på Tyristranda. Så ja, jeg skjønner at folk ikke orker å krongle seg til å kjøpe disse :lol: Jeg er heldigvis velsignet med å bo 40 min fra Tyristrand :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også en stygg trend med å pøse på for mye proteiner i forhold til behovet, og så lenge hunden min ikke har behov for det så syns jeg det er unødvendig belastning for kroppen.

Kremt. Hva mener du er for mye protein? For hunder som IKKE har lever og nyreprob finnes det ikke noe som heter for mye protein(så lenge det er animalsk)! Tørrfôr har jo plenty karbo, og DET har ikke hunden behov for i det hele tatt.

Jeg er på konstant utkikk etter høyprot og høyfettstørrfôr jeg, men dessverre har de alltid mye korn.. Orijen er nærmest perfekt, men for lite fett til Valpis.. (og de fleste hunder vil jeg si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det forskning på hund og proteinbehov? Når det gjelder mennesker så er dette med proteiner ganske misforstått (spesielt i disse lavkarbotider, har behovet for proteiner blitt overdrevet). De fleste i vår del av verden har en altfor proteinrik kost, og overflødige proteiner omdannes til fett. Men det er mennesker, vet ikke hvordan dette er for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos hunder skylles proteiner som ikke blir brukt ut i urinen (derfor kan det være overbelastende for de som har nyre og leverprob) og fett gjennom avføring. Karbo derimot, DET legger seg på ribbeina hos hunder!

Hunder trenger egentlig mer fett enn protein, men det er innmari vanskelig å lage et tørrfôr som ikke harskner på en-to-tre med mye fett i, derfor øker de heller prot/karboandelen for å få nok energi. VOH ( og de som kan råfôre rett) har mest fett og mindre prot, akkurat det hunden trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tenkte jeg skulle begynne med v&h iblanda Orijen, i tillegg til ister. Er usikker på om det er nok fett i laksen jeg gir også, alt tatt i betraktning. Jeg sliter med å holde dem god nok vekt begge to, men kan ikke gi dem hva som helst av tørrfôr, da Aiko kun liker ProPlan høyenergi feks. Jeg kan ikke bare fôre med v&h heller, da jeg ikke har plass. Hvis Orijen funker, er det gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandy, Orijen har for lite fett til at du vil få vektøkning. Valpis hadde blitt mager om hun skulle gått på Orijen, det har bare 18 % fett som er altfor lite for henne. Men jeg ser at de som ikke har problemer med å holde vekta, dvs er normale ev litt tykke fungerer veldig fint på det :) Har du prøvd RC 4800? Det er hittil det beste høyenergifôret i mine øyne.

Har du prøvd å øke mengden VOH, ellers spiser de ikke mer om de får? Har du prøvd makrell?? Den er fetere enn laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandy, Orijen har for lite fett til at du vil få vektøkning. Valpis hadde blitt mager om hun skulle gått på Orijen, det har bare 18 % fett som er altfor lite for henne. Men jeg ser at de som ikke har problemer med å holde vekta, dvs er normale ev litt tykke fungerer veldig fint på det :) Har du prøvd RC 4800? Det er hittil det beste høyenergifôret i mine øyne.

Har du prøvd å øke mengden VOH, ellers spiser de ikke mer om de får? Har du prøvd makrell?? Den er fetere enn laksen.

Jeg har vurdert RC4800, men det finnes ikke i små poser her jeg bor, og jeg er nødt til å teste det før jeg kan gå til innkjøp av en 15 kg sekk, med disse frøknene mine. Kan høre i butikken om de kan bestille en 4 kg-sekk til meg. Og det hjelper dessverre ikke å gi mer mat, de får veldig mye fra før, men spiser til de er mette, og går gjerne i fra halv skål. Dersom fôrbøtta her hadde velta, hadde de ikke spist noe særlig av det, men nok satt seg ned og tenkt at det så skikkelig rotetet ut. :ahappy: Hvis jeg sammenligner mengden mat med hva andre gir bikkjene sine, så virker det som jeg overfôrer. Ikke har de mark, ikke er de sjuke, og avføringa er fin og sparsom, så det må jo dreie seg om en formidabel forbrenning. Hadde egentlig ikke tenkt til å bruke Orijen med tanke på vektøkning, jeg råfôrer i tillegg med laks og rå kyllinglår og vinger, men mest fordi jeg ikke synes noe om at jeg kan SE maisbiter i fôret. Makrell har jeg ikke prøvd, det liker de sikkert. :) De er ikke tynne per i dag (Imouto er litt sånn tenåringsslampete om dagen bare), men kan fort bikke over i litt skrantne, spesielt når pelsen ryker. :P Jeg vil fôre med noe som sikrer god muskelvekst, for de responderer veldig godt på trening begge to, og er noen skikkelig plugger, så derfor tenkte jeg Orijen for å sikre protein og god tarmfunksjon, og tilleggsfôr (dvs i hvert måltid) med v&h, rå fisk og kylling, og ister dersom jeg ikke har rått tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke helle over f.eks. Salmopet olje for å øke kaloriinnholdet på et tørrfôr som Orijen? Lakseolje inneholder jo den sunne typen fett (for oss mennesker iallefall).

Jeg har ikke så veldig god greie på kostholdsbalansen for hunder, jeg bare fôrer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen med MYE fett i tillegg kan nok fungere. Kyllinglår har for lite fett, det er jo nesten bare protein i det. Vinger er perfekt balansert, så det blir ikke ekstra fett det heller. Makrell og ister er nok de enkleste alternativene. Får du tak i skikkelige margbein? De er gode og fete :) Kjøp grillskiver/ribbe når du ser det billig, masse fint fett :) Oksehaler har også mye fett. Kjenner du folk på slanker'n? Be de spare svinekotelettranden til deg ;)

MiO: Da må man gi enorme mengder olje, og det blir svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner lite mennesker som slanker seg, hehe. Uansett hva jeg gjør innen råfôring, blir det åpenbart ikke tilstrekkelig. :P Men det er veldig bra du kommer med forslag, lærer veldig mye av deg. :) Makrell og ister er notert...

Anette: Veit at sekken finnes i mindre størrelser, men det spørs om butikken min gidder å bestille opp bare en så liten når de ellers bare fører de store. :) Men om dere har hos deg, er det en fin tur bort for å hente. :) Kan time det sånn at du er der så du får sagt hei til jentene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen råfôrer du rent da?? For med kun VOH og ister skulle jentene dine få plenty med fett ;)

Nei, jeg blander i tørrfôr så ikke magen skal stoppe helt opp, i tillegg til at jeg ikke har plass til så mye v&h av gangen. Dessuten blir tenna til Aiko helt grusomme uten tørrfôret, uansett hvor mye andre tyggegreier hun får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner lite mennesker som slanker seg, hehe. Uansett hva jeg gjør innen råfôring, blir det åpenbart ikke tilstrekkelig. :P Men det er veldig bra du kommer med forslag, lærer veldig mye av deg. :) Makrell og ister er notert...

Anette: Veit at sekken finnes i mindre størrelser, men det spørs om butikken min gidder å bestille opp bare en så liten når de ellers bare fører de store. :) Men om dere har hos deg, er det en fin tur bort for å hente. :) Kan time det sånn at du er der så du får sagt hei til jentene også.

Jeg slanker meg, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt. Hva mener du er for mye protein? For hunder som IKKE har lever og nyreprob finnes det ikke noe som heter for mye protein(så lenge det er animalsk)! Tørrfôr har jo plenty karbo, og DET har ikke hunden behov for i det hele tatt.

Jo, det samme gjelder om det er animalsk. Det er en påkjenning for nyrene å alltid få for mye protein i kosten og stadig må skille ut overflødig nitrogen (spesielt hos hunder som begynner å dra på årene, så den sjansen tar jeg ikke på Cita. Hun får akkurat hva hun trenger og verken mer eller mindre). Det er gjort forsikning på hvordan "overdose" med aminosyrer påvirker nyrene over tid. Skal prøve å lete den opp på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...