Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din løsning med hundebur i bilen

Anette
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, mushi skrev:

Da må jeg måle i morgen!  Hvilken bil har du? 

Gjerne det!

Peugeot partner varebil - er sånn halvveis på utkikk etter et større bur enn jeg har, men det skal være sånn "akkurat passe" ift andre ting i bilen ?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Endelig! Endelig har jeg fått bestilt meg Kelabur og fått det på plass i bilen. Storfornøyd, gutta har god nok plass. Buret er ca 110 (d) x 125 (b) x 75 (innvendig høyde). 15 cm ben og kant på toppen

Den der ble ganske morsom å lese når man har kalt mannen sin for Gubben i fjorten år.

"Uken etter påske" fikk jeg beskjed om, men under en uke etter at jeg bestilte (mandag) så fikk jeg beskjed om at de var klare for henting. Så da kjørte vi ut da..  Kanskje ikke overraskende så p

Posted Images

3 timer siden, WelshenNemi skrev:

Litt usikker, tror det var rundt 200.

Tror (men usikker jeg å) jeg betalte ca 500 for frakt.

(Mener jeg betalte 2700,- for dobbeltbur inkludert frakt)

2 timer siden, mushi skrev:

Hvordan er bruktmarkedet for bur?

Jeg har jo et dobbelt bur som er enormt og det skaper litt problemer da jeg ikke får det ut av bilen alene (og bor alene). Hadde jeg hatt to enkle bur til de ville jeg fått hundeutstyr i bagasjen i stedet for inni bilen også... På den andre siden kjøpte jeg det i fjor og det ser helt nytt ut. Kjedelig å tape mange tusen. Hva kan de selges for? Er et dobbelt fra keela til v70. 

Jeg kjøpte et enkelttbur (kela altså) brukt, solgte det igjen noen år senere å fikk igjen samme sum. Dog "fin" størrelse, som passer de fleste biler.

Jeg klarte også å måle feil til kelamannen.. Fikk et alt for lite bur, så måtte selge det. Fikk solgt det på noen dager/ukes tid noen hundrelapper under hva jeg betalte for det (dobbelt). 

Jeg hadde nok, vis jeg var deg lagt det ut for salg, og bestilt to enkeltbur fra han istedet. Tipper du får solgt dobbeltburet til OK penge :)

Endret av Kristiin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristiin skrev:

Tror (men usikker jeg å) jeg betalte ca 500 for frakt.

(Mener jeg betalte 2700,- for dobbeltbur inkludert frakt)

Jeg kjøpte et enkelttbur (kela altså) brukt, solgte det igjen noen år senere å fikk igjen samme sum. Dog "fin" størrelse, som passer de fleste biler.

Jeg klarte også å måle feil til kelamannen.. Fikk et alt for lite bur, så måtte selge det. Fikk solgt det på noen dager/ukes tid noen hundrelapper under hva jeg betalte for det (dobbelt). 

Jeg hadde nok, vis jeg var deg lagt det ut for salg, og bestilt to enkeltbur fra han istedet. Tipper du får solgt dobbeltburet til OK penge :)

Da har du sikkert rett :) som sagt så finner jeg ikke igjen hva jeg faktisk betalte for det. :| for min del var det ikke aktuelt å hente uansett.

Endret av WelshenNemi
La til noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Plass i bilen er alltid en utfordring, med flere store hunder og MASSE utstyr. Å kjøpe kassebil har sittet langt inne, men nå har jeg gått for det, en Mercedes Vito. Så langt er jeg fornøyd, det er utrolig godt å ha så god plass.

Vi har en Chevrolet Tahoe og en Peugeot 307 SW fra før. Meningen var å bytte ut Tahoen, men mye tyder på at vi bytter ut Peugeoten i stedet. I Chevroleten har jeg et stort WT-metall dobbeltbur som egentlig var tiltenkt inn i den nye bilen, men foreløpig har vi satt inn burene fra Peugeoten (fra Kela) inn i Mercedesen. Så nå har jeg tre store bur der, og det er fortsatt masse plass til utstyr! Luksus! Det er så mye «må-ha» ting jeg vil ha fast i bilen, og særlig klærne er et evig rot i de andre bilene, nå kan de henge pent på siden, og lett å få oversikt ?

FA75AFEF-1F64-4CBA-96E1-5C81306CB441.jpeg

2CE25ADD-92E2-4258-B10C-2A429F414B85.jpeg

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt dobbeltburet mitt og venter spent på ny løsning fra Kela. Han skulle lage et stativ til det lille buret så det kom opp. Han har vært flink til å svare på mail, men plutselig ble det helt stille. :P Venter i spenning! Har også blitt veldig varmt, veldig kjapt og tenker litt på hvordan jeg skal løse kurs og treninger nå bagasjen ikke kan være åpen... Kanskje sette inn et stålbur midlertidig eller binde fast den store hunden baki der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har lagt ut tidligere, men her er foreløpige løsningen i vår Ford Kuga. Dobbelt Kelabur på cirka 65 + 45cm :)

Det kommer trolig til å bli byttet, da det ikke ble laget slik vi hadde bestilt, ergo er litt for lavt for den største og ikke utnytter plassen godt nok. Han kan stå og sitte med hodet bøyd, så vi stresser ikke, men er i planene å bestille nytt etterhvert. Betalte 2700kr, ferdiglaget 2 uker etter bestilling.

I bunnen har vi 15mm tykk gymmatte med Vetbed over.

349356E9-9790-4206-8517-F06E9EFDAFA9.thumb.jpeg.ef402168fc2a360b55f814569d05fc9e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, simira skrev:

Så rart at det ble feil? Det går da på mål? Sa han noe om hvorfor?

Jeg klarte ikke å ta opp at det ble feil på stedet, så det ble aldri varslet. Høydemålet på hunden har han tydeligvis glemt.

21 minutter siden, mushi skrev:

Vil det ikke gå opp i kanten av bagasjen hvis det er høyere? 

Det var hele poenget. Buret skulle gå rett opp i bunnen, deretter skrå inn etter 30-40cm slik at det ikke gikk i vinduet og tillot høyden - ikke være helt rett bak mot bagasjerommet.

Grønt er slik det skulle vært, rødt slik det er nå.9F022941-4937-4578-A9D0-89A16E889292.thumb.jpeg.dbde284a63738859e118521247c4a393.jpeg

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis han fikk høydemål på hunden og ikke buret så er det vel ikke så rart. Mange mener at buret ikke bør være så høyt at hunden kan sitte oppreist, så kan jo være han har gått etter det. Ellers pleier han vel å fikse sånt om man sier fra, men klart, da må man ta kjøreturen minst en gang til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Men hvis han fikk høydemål på hunden og ikke buret så er det vel ikke så rart. Mange mener at buret ikke bør være så høyt at hunden kan sitte oppreist, så kan jo være han har gått etter det. Ellers pleier han vel å fikse sånt om man sier fra, men klart, da må man ta kjøreturen minst en gang til da.

Sa i fra at hunden er 60cm høy og kommer til å oppholde seg i buret slik at det burde være cirka 70cm høyt, noe som skulle være mulig med en skrå løsning. Det forsikret vi oss om. Dette er et sted mellom 55-60cm høyt.

Hadde sikkert ordnet seg hadde man hatt nerver til å si ifra om slikt :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Noen som har erfaring med hundegitter i bagasjerommet? Har lite bagasjerom i bilen, og ved bruk av hundegitter ville jeg fått utnyttet plassen mye mer, og hunden hadde fått større plass. Men finner lite informasjon på nett om sikkerheten o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ginaml said:

Noen som har erfaring med hundegitter i bagasjerommet? Har lite bagasjerom i bilen, og ved bruk av hundegitter ville jeg fått utnyttet plassen mye mer, og hunden hadde fått større plass. Men finner lite informasjon på nett om sikkerheten o.l.

Kjøper du originalt til bilen eller ihvertfall av god kvalitet med ordentlige fester så er det trygt og fint. Men er mye billigløsninger der ute som bare går på å spenne opp en skillevegg og de tåler nok ikke så mye dessverre.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg ville jeg nok hatt en løsning som hindrer hunden i å hoppe ut når du åpner bagasjeluken. Og da tar egentlig gitteret like stor plass som et godt tilpasset bilbur. Artfex har noe ihvertfall, Variocage også tror jeg.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ginaml skrev:

Vi har denne løsninga, fra kulkukoira.com

Har hatt den i en del år nå, og er veldig fornøyd.

Bildene er av den gamle bilen vår, vi har flytta den inn i den nye for et par år siden.

På bildene har vi en Roadmaster grind som var festet i nakkestøttene, som i følge produsenten skal være en sikker løsning.

Nå har vi originalt gitter som føler med bilen.

I motsetning til en del andre rimelige gitterløsninger, står denne på en kraftig ramme som festes i bilens festepunkter.

Den står i tillegg i penn med fester i taket.

Så den flytter ikke på seg.

Den er skranglefri, og låsbar.

Og man utnytter hele plassen.

Kommer neppe noen gang til å gå tilbake til vanlige bur igjen.

003_zps98babf33.jpg

001_zpsf7b55fbd.jpg

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Noen som har forslag til en løsning med bilbur i Toyota Yaris? Vi har hatt valpen vår i bur i bagasjerommet frem til nå, og det har passet akkurat. Har brukt bagasjerommet tilsvarende lengden til de to bakerste setene, og fylt dybden i bagasjerommet. Buret har stått sidelengs. Sånn sett har vi da også fått plass til noe bagasje bak det tredje setet, og oppå buret. Utfordringen nå er at valpen har vokst ut av buret sitt, og vi må kjøpe nytt. Men vi klarer ikke se for oss hvordan vi skal få plass til et større bur enn hun allerede har hatt. Vi har i mellomtiden kjøpt bilsele fra AllSafe, som får fungere i mellomtiden. 

På sikt kjøper vi oss nok stasjonsvogn, men det blir hvertfall et år til. Tar gjerne i mot tips til hvordan man kan få plass til bur i små biler! 

Vi har en Lagotto som ikke er helt fullvoksen ennå, men begynner å bli en mellomstor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sunnivamb skrev:

Noen som har forslag til en løsning med bilbur i Toyota Yaris? Vi har hatt valpen vår i bur i bagasjerommet frem til nå, og det har passet akkurat. Har brukt bagasjerommet tilsvarende lengden til de to bakerste setene, og fylt dybden i bagasjerommet. Buret har stått sidelengs. Sånn sett har vi da også fått plass til noe bagasje bak det tredje setet, og oppå buret. Utfordringen nå er at valpen har vokst ut av buret sitt, og vi må kjøpe nytt. Men vi klarer ikke se for oss hvordan vi skal få plass til et større bur enn hun allerede har hatt. 

Om det ikke er plass i bagasjerommet så står vel valget mellom sele, bur i baksetet og å legge ned et av baksetene. 

Jeg har bur i baksetet og syns det funker greit, men min hund er liten da. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sunnivamb skrev:

Noen som har forslag til en løsning med bilbur i Toyota Yaris? Vi har hatt valpen vår i bur i bagasjerommet frem til nå, og det har passet akkurat. Har brukt bagasjerommet tilsvarende lengden til de to bakerste setene, og fylt dybden i bagasjerommet. Buret har stått sidelengs. Sånn sett har vi da også fått plass til noe bagasje bak det tredje setet, og oppå buret. Utfordringen nå er at valpen har vokst ut av buret sitt, og vi må kjøpe nytt. Men vi klarer ikke se for oss hvordan vi skal få plass til et større bur enn hun allerede har hatt. Vi har i mellomtiden kjøpt bilsele fra AllSafe, som får fungere i mellomtiden. 

På sikt kjøper vi oss nok stasjonsvogn, men det blir hvertfall et år til. Tar gjerne i mot tips til hvordan man kan få plass til bur i små biler! 

Vi har en Lagotto som ikke er helt fullvoksen ennå, men begynner å bli en mellomstor hund.

Hva med grind? Da ahr hunden større plass, men baggasje blir jo et problem. Skiboks?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Sunnivamb said:

Hvis dere uansett planlegger innkjøp av større bil ville jeg kanskje bare brukt selen inntil videre, eller? Vi har samme sele, fordi vi nesten bare låner bil (og den vi låner mest er en Toyota Yaris). Når vi kjøper bil etterhvert står et godt bur øverst på ønskelista. Men selen er et helt medium minus alternativ i mellomtiden. Hunden er sikret sånn at den ikke fyker veggimellom, men det er klart - det er ikke optimalt for henne. Skulle man kræsje, spesielt i stor fart, så blir det mye trykk på et lite område. Men nå kjører vi sjelden med hunden, så jeg kan se at man ønsker en bedre løsning hvis man farter rundt i bilen litt oftere.

I så fall støtter jeg det som er skrevet ovenfor - bur i baksetet som stroppes fast med gode stropper kan funke godt. Eventuelt, hvis det er nøyaktig samme modell som vi låner - så kan vel hunden nesten bare være i bagasjerommet (typ, litt raus burstørrelse)? Så kan man ha bagasjen andre steder. Vi har gjort det et par ganger. Nå er jo hun voksen, så hun har ikke hatt noe behov for å klatre over baksetet :P  Hvis Ceres foreløpig er mer vilter er det nok en god idé med gitter, som @mushi skriver!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2018 at 3:23 PM, HHH skrev:

Plass i bilen er alltid en utfordring, med flere store hunder og MASSE utstyr. Å kjøpe kassebil har sittet langt inne, men nå har jeg gått for det, en Mercedes Vito. Så langt er jeg fornøyd, det er utrolig godt å ha så god plass.

FA75AFEF-1F64-4CBA-96E1-5C81306CB441.jpeg

Hva er målene på de bakerste burene sånn ca.? Vi har kjøpt oss Toyota Proace (satt forøvrig langt inne hos meg også, men det var nødvendig) og jeg er litt i tvil på hva slags burløsning jeg skal velge. Tenker å bestille nye bur fra Kela til alle fire. Usikker på hvordan jeg skal få utnyttet plassen best mulig når jeg må ha fire bur. Har jo tre stk. med noenlunde lik størrelse, men så kommer schäferen og ødelegger alt :lol:

• Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
On 15.9.2018 at 2:25 AM, Sprettballen said:

Hva er målene på de bakerste burene sånn ca.? Vi har kjøpt oss Toyota Proace (satt forøvrig langt inne hos meg også, men det var nødvendig) og jeg er litt i tvil på hva slags burløsning jeg skal velge. Tenker å bestille nye bur fra Kela til alle fire. Usikker på hvordan jeg skal få utnyttet plassen best mulig når jeg må ha fire bur. Har jo tre stk. med noenlunde lik størrelse, men så kommer schäferen og ødelegger alt :lol:

Jeg har kjørt med Transporter (lang utgave) og har 5 bur totalt hvor det da er 4 bur i størrelse aussie og 1 bur i størrelse ridgeback. Jeg bygde i høyden og var fornøyd nok med det. Hadde ikke trengt et så enormt bur hadde det ikke vært for ridgebacken. 

Jeg har utganger på 4 av burene ut sidedrøene (to per dør) og nødluker ut bak samt dør til buret i midten. Skilleveggene kan tas ut så det kan bli større bur. Nå er ikke bilen i bruk lenger da, og heller ikke burene så det er ikke så pent men du ser fint hvordan løsningen er. :)

43239125_107609466831099_6285584595022774272_n.thumb.jpg.722aae92a830c3f289603b4fc4fcfb36.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sunlily skrev:

Jeg har kjørt med Transporter (lang utgave) og har 5 bur totalt hvor det da er 4 bur i størrelse aussie og 1 bur i størrelse ridgeback. Jeg bygde i høyden og var fornøyd nok med det. Hadde ikke trengt et så enormt bur hadde det ikke vært for ridgebacken. 

Jeg har utganger på 4 av burene ut sidedrøene (to per dør) og nødluker ut bak samt dør til buret i midten. Skilleveggene kan tas ut så det kan bli større bur. Nå er ikke bilen i bruk lenger da, og heller ikke burene så det er ikke så pent men du ser fint hvordan løsningen er. :)

43239125_107609466831099_6285584595022774272_n.thumb.jpg.722aae92a830c3f289603b4fc4fcfb36.jpg

Det så ut som en god løsning, likte den veldig godt :D Siden vi "bare" trenger fire bur, kan vi jo ha utgang i sideårene på alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider