Gå til innhold
Hundesonen.no

Malamut/husky/grønnlandshund


Dyrejente

Recommended Posts

Hei :)

Min samboer og jeg vurderer nå og få oss hund.

Vi har falt for en miks, hvor far er grønnlandshund med noe malamut(ca 40 kg) mens mor er alaska husky/alaskan malamut( ca 25 kg).

Vi vet jo at denne miksen gir en arbeidshund, men er det noen som har erfaring med denne miksen? Valpen vi har sett på er en hann, og det hadde vært kjekt å visst ca hvor stor vi kan regne med at han blir:)

Sier takk til alle innspill rundt denne miksen:)

post-10155-0-29954900-1313451173_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert satt deg inn i de ulike rasene, så du er forberedt på hva du kan få.

Det blir en bra arbeidshund- sats på god sosialisering med andre hunder fra tidlig alder.

størrelse: 30-40 kg, noe rundt der (siden det er en hanhund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt over her har du sannsynligvis satt deg inn i de forskjellige rasenes egenskaper. Og når det er sagt regner eg med at du forstår at vi her snakker om en kraftig arbeidshund som tiltider gjerne kan være sta og svært egenrådig.

Nå vet eg ikkje hvilken kjennskap du har til hund og da gjerne hundehold generelt. Men en hund av dette kaliberet er på en måte kanskje ikkje noe eg ville anbefale dersom mann overhode ikkje har kjennskap til hund.

Du må og gjerne sjå litt i sammenheng med kva du ønsker og bruke krapylbarnet til. Om du ønsker en liten søt hund som du kan kaste ball med i hagen eller som skal få løpe fritt innover skogsvegen en varm sommerdag. DA har du valgt FEIL

Skal du derimot ha en med muskler, attitude, eleganse og styrke? Som gjerne trekker deg over fjellet og tilbake? DA har du sannsynligvis valgt RETT.

På liklinje som overnemte sier..

Sats på sosialisering i ung alder. OG rikelig med båndtrening, innkalling og kontakt. Vist ikkje er eg redd toget fort kan forlate deg på stasjonen.

Størrelsesmessig ville eg tippet vekten ville ligge på en 30-35 kg for en hannhund. Og en høyde på 60 cm. +/- 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill :)

Vi har lest mye om de forskjellige rasene ja. Og har forstått at alle disse rasene er krevende(i form av mosjon og egenrådighet). Men med det sagt vil vi gjerne ha en hund vi kan jobbe med og "ikke bare kaste ball i hagen".

Vi har også møtt mor:) Kjempe fin og rolig tipse, og det gir jo gode muligheter.

Men vi har en voksen katt fra før. Har skjønt at at alle rasene har mye jaktinstinkt i seg, så vi er litt bekymret for det. Men det har vel med hvordan vi trener hunden også?

Har sett en valp fra samme tispe, men med ulik far. Veldig fin hund, hvor eieren hadde katt fra før. Det har gått veldig bra, så det er vel mulig å få til?

Mange som skriver så negativt om malamuter og alaskan huskyer, b.l.a at man aldri kan slippe dem løs(noensinne). Men både han som har valpekullet, og ei som har fått en valp(nå voksen) har jo det:) Mange er så negative, men noe er det vel med alle raser/mikser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går det fint å venne polarhunder til katt fra de er valper, men stol aldri på dem og la ikke katten og hunden være alene i samme rom. Det kan nemlig plutselig gå galt, selv etter mange år... (det har jeg nemlig hørt flere historier om...)

Når det gjelder jaktinstinktet er det individuelt. Selv slipper jeg så og si aldri mine, om jeg gjør det er det på inngerdede områder uten husdyr eller vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Hund og Katt så nemner *Meg* essensen i dette her over. Dersom du venner hund og katt til kvarandre går det somregel bra. Men ALDRI stol på hunden. Og når det gjelder blandingen du skriver til over her er det ikkje malamut/husky delen som skremmer meg. Det er grønnlandshund prosenten.

Eg kan som *Meg* også skriver her finne på og sleppe min hund dersom eg har kontroll på omgivelsene. Men han blir ALDRI slept uten langline..

Har en kompis som i fjor måtte erstatte 3 sauer for ein bonde da hunden kom seg løs og var alene i 5 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skriver så negativt om malamuter og alaskan huskyer, b.l.a at man aldri kan slippe dem løs(noensinne). Men både han som har valpekullet, og ei som har fått en valp(nå voksen) har jo det:) Mange er så negative, men noe er det vel med alle raser/mikser.

Noen raser/blandinger har mye sterkere driv/jakt enn andre, og da er det vel ingen vits å ta sjanser, når man er klar over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemte å si en ting. I den blandingen er det raser som har høyere forekomst av HD og AA enn de andre. Er faren HD-røntga? og hva med øynene? er de undersøkt? dette trenger du ikke svar meg på- men jeg ville bare nevne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier takk til alle innspill rundt denne miksen:)

Med den miksen, så håper jeg dere er veldig glade i friluftsliv :) Hvis ikke, må dere bli det. Disse rasene valpen er miks av, kan gå i timesvis uten å bli sliten. Og løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er klar over at denne miksen gir en arbeidshund, som da vil være veldig glad i mosjon;) Er noe av grunnene til at vi vil ha den.

Men han som har dem, har avlet dem som brukshunder men også familiehunder med mykt gemytt. Da med tanke på at både mor og far er rolige og snille.

Vi kjenner også vedkommende som selger dem, og vet at han er seriøs.

Vi vil jo bruke hunden til friluft, men også som en familiehund vi kan ha inne:)

Valpene er vant til katt. Men jeg er mest bekymret for katten, hun er ikke så særlig glad i hund fra før. Men dette er jo en tilvenningssak, vil sikkert ta tid men:)

Om far er testet for HD-røntgen og AA vet jeg ikke. Er ikke noe vi har blitt opplyst om. Men det er informasjon vi vil ta med oss videre:)

Med den miksen, så håper jeg dere er veldig glade i friluftsliv :) Hvis ikke, må dere bli det. Disse rasene valpen er miks av, kan gå i timesvis uten å bli sliten. Og løpe.

Dette vet vi :)

Noen raser/blandinger har mye sterkere driv/jakt enn andre, og da er det vel ingen vits å ta sjanser, når man er klar over det?

Nei det mener jeg ikke heller:) jeg sier bare at det er jo mulig å trene en hund til dette. Og jeg vet om flere som har alaskan huskyes som aldri har hatt noe problem med sauer og hunden. Kan ikke feie alle under en kam:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil prøve å ha hunden løs etterhvert så begynn tidlig å trene på innkalling. Helt fra starten av og belønn kjempemasse når valpen kommer til dere. Dette er veldig viktig for å få sikker innkalling. Er dere usikre på om hunden kommer eller ikke så bruk langline for sikkerhetskyld. Jeg vet også av noen som har huskyene sine løse. Det er veldig individuelt på rasen om de har mye eller moderat/lite jaktinstinkt. Dette vil dere jo se an ettehvert som valpen vokser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hjelper ikke om man har sikker innkalling. med en husky/polarhund har man potensielt høyt jaktinstinkt. Og selv om hunden i 3 år har vært lite intr i vilt, kan den en dag våkne. Da er det for dumt å si at , jammen- den er jo lydig (jmf hendelsen i fjor der to huskyer "som alltid brukte å få løpe fra bilen til hytta" stakk avgårde og drepte 15 sau).

Det handler om å respektere det man har av instinkter i dyret. Og ikke tro at man har "så god kontroll" at det går bra. Jeg fikk meg personlig en lærepenge på nettopp dette nå i sommer. gamlemor, som bare er snill og grei, fikk plutselig midlertidig døvhet. Heldigvis ingen dyr skadet. Hun var borte i fem minutter, og ble funnet i naboens komposthaug. Men jeg har lært! Eller, fått skjerpet inn litt igjen.

Jaktinstinktet våkner som regel først ved 7-9 mnds alder. Hos noen virker det å være mindre fremtredende, men så lenge det er snakk om en polarhundmix så tar man ingen sjanser!

PS- dette er ikke for å svartmale, men for å understreke. Kjøper man polarhund eller polarhundmix, får man mest sannsynlig jaktinstinkt på kjøpet og båndhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hjelper ikke om man har sikker innkalling. med en husky/polarhund har man potensielt høyt jaktinstinkt. Og selv om hunden i 3 år har vært lite intr i vilt, kan den en dag våkne. Da er det for dumt å si at , jammen- den er jo lydig (jmf hendelsen i fjor der to huskyer "som alltid brukte å få løpe fra bilen til hytta" stakk avgårde og drepte 15 sau).

Det handler om å respektere det man har av instinkter i dyret. Og ikke tro at man har "så god kontroll" at det går bra. Jeg fikk meg personlig en lærepenge på nettopp dette nå i sommer. gamlemor, som bare er snill og grei, fikk plutselig midlertidig døvhet. Heldigvis ingen dyr skadet. Hun var borte i fem minutter, og ble funnet i naboens komposthaug. Men jeg har lært! Eller, fått skjerpet inn litt igjen.

Jaktinstinktet våkner som regel først ved 7-9 mnds alder. Hos noen virker det å være mindre fremtredende, men så lenge det er snakk om en polarhundmix så tar man ingen sjanser!

PS- dette er ikke for å svartmale, men for å understreke. Kjøper man polarhund eller polarhundmix, får man mest sannsynlig jaktinstinkt på kjøpet og båndhund.

Såklart! Helt enig her..! Jeg påpekte bare at HVIS de ville prøve så måtte de begynne tidlig med innkalling. Og fungerer det ikke, men de vil gi hunden litt frihet så kan de bruke langline. De har lest om rasene og vet vel at de har jaktinnstinkt på kjøpet. Å ha en husky løs er alltid en risk, og det er viktig å ha dette i bakhodet, BESTANDIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utrolig god innkalling på min polarhund. Du ville ikke trudd det om du så det, han reagerer øyeblikkelig, og galloperer mot meg for full guffe (før han dundrer inn i låret mitt :rolleyes2:). Men. Hvis han på veien inn til meg passerer et tre med et ekorn i (eller en flygende fugl, eller et musehull, eller en beitende sau, eller en elg, eller noe annet mulig spisbart) så ser jeg ikke ham igjen på en stund, hvis jeg idet hele tatt ser ham igjen, da. Aldri stol på en polarhund. Alltid bruk langline, eller slipp i innhengning.

Ellers syns jeg miksen høres ganske grei ut, men ikke forvent at det blir en lydig hund som er flink til å gå pent i bånd og gidder å høre på hva du sier. Det er snille, rolige og omgjengelige raser, som elsker deg herfra til evigheten, men som ikke trenger deg. De klarer seg fint selv, for tenk. Det blir helt sikkert en strålende turhund, og du kan gjerne prøvde med blodspor eller menneskespor hvis du har lyst til å finne på noe mer.

Vær klar over at en del malamutehanner utvikler samkjønnsaggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utrolig god innkalling på min polarhund. Du ville ikke trudd det om du så det, han reagerer øyeblikkelig, og galloperer mot meg for full guffe (før han dundrer inn i låret mitt :rolleyes2:). Men. Hvis han på veien inn til meg passerer et tre med et ekorn i (eller en flygende fugl, eller et musehull, eller en beitende sau, eller en elg, eller noe annet mulig spisbart) så ser jeg ikke ham igjen på en stund, hvis jeg idet hele tatt ser ham igjen, da. Aldri stol på en polarhund. Alltid bruk langline, eller slipp i innhengning.

Ellers syns jeg miksen høres ganske grei ut, men ikke forvent at det blir en lydig hund som er flink til å gå pent i bånd og gidder å høre på hva du sier. Det er snille, rolige og omgjengelige raser, som elsker deg herfra til evigheten, men som ikke trenger deg. De klarer seg fint selv, for tenk. Det blir helt sikkert en strålende turhund, og du kan gjerne prøvde med blodspor eller menneskespor hvis du har lyst til å finne på noe mer.

Vær klar over at en del malamutehanner utvikler samkjønnsaggresjon.

AMEN!

Grønnlandshunder er vell også godt kjent for dette :)

Konklusjon? Kjøp Katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet syns jeg dette høres ut som en fin hund for friluftsfolk som vil ha en god turkamerat og en vennlig hund. Men samtidig tenker jeg at denne miksen inneholder veldig krevende raser. Malamuten er som noen har nevnt tidligere kjent for samkjønnsaggresjon. Rasen har utvilket seg mot det bedre de siste årene, men det er femdeles endel linjer som sliter med dette. Malamuten er en menneskekjær og flott hund, men den har som andre polarhunder mye jaktinstingt (dog ofte minde enn huskyene). Grønlandshunden er den meste krevende av rasene i blandingen. Dette er en mer primitiv hund enn de andre to, og har derfor også instingter som gir de best mulighet til å overleve i harde miljøer. Dette gjelder også malamuten, men grønnlandshunden er kjent for å være hakket verre. Dette gjelder f.eks. mataggresjon, samkjønnsaggresjon og selvstendighet.

Alaskan huskyen er den av disse rasene jeg ser på som den enkleste, men her finnes det mye forskjellig.

Om jeg selv skulle vudert en slik blanding hadde jeg prøvd å finne ut så mye som mulig om linjene bakover i alle de tre rasene. Malamuten og grønlandshunden kan bli veldig vanskelige og ikke mist bli veldig store. Her er det viktig at dere vet mest mulig om hva dere går til. Aggresjon ligger ofte i linjene, så her må dere være veldig oppmerksomme.

Ang. jaktinsting hadde jeg, som flere andre her, ikke stolt på denne blandingen overhodet!

Nei det mener jeg ikke heller:) jeg sier bare at det er jo mulig å trene en hund til dette. Og jeg vet om flere som har alaskan huskyes som aldri har hatt noe problem med sauer og hunden. Kan ikke feie alle under en kam:)

Jeg trener og bor selv med en alaskan husky som går med sauer, høns, katter og kuer. Jeg kjenner også til flere malamuter som har mye mindre jaktlyst enn min golden retriever (nå skal det sies at hun har MYE), men jeg stoler overhodet ikke på dem. Det er riktig at enkelte individer har mindre jaktlyst enn andre, men ikke regn med det. Jaktlysten utvilkes også ofte i ettårsalderen, så en valp og unghund kan virke fantastisk og lydig, men en dag kan dere stå der og se deres polarhund forsvinne etter sau, ekkorn, rådyr eller hva det skal være.

Selv bruker jeg ofte ekstra sikring på bikkjene når jeg går i områder jeg veit det er sau, mye rådyr osv. og det selv om den ene huskyen aldri har vist tegn til jaktlyst (hun er 16 mnd, så jeg går å venter på at villdyret kan våkne :P).

Sosialiser masse med andre hunder, og ikke la valpen komme opp i leie situasjoner. Legg så mye dere kan til rette for at han skal få mest mulig positive assosiasjoner til andre hunder. Oppsøk heller ikke dyr dere vet vil løpe fra valpen, dette kan trigge jaktinstingtet mer enn nødvendig.

Uansett hva dere velger får dere ha lykke til! Om dere liker linjene, og er forbredt på å måtte holde hunden i bånd uansett trening, tror jeg dere kan få en flott hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på advarselen om jaktinnstinktet jeg - og det er hovedgrunnen til at jeg ikke klarer å bestemme meg om jeg vil ha husky igjen. Fantastisk rase, men det er ikke morro for noen parter når du plutselig må betale erstatning på ei simle... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på advarselen om jaktinnstinktet jeg - og det er hovedgrunnen til at jeg ikke klarer å bestemme meg om jeg vil ha husky igjen. Fantastisk rase, men det er ikke morro for noen parter når du plutselig må betale erstatning på ei simle... :getlost:

Men det slipper du jo hvis du bruker bånd/langline osv :D Er jo definitivt verdt å ha husky, hvis man kan leve med at den mest sannsynligvis blir en båndhund.. Bedre hunder finnes ikke for tenk! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det slipper du jo hvis du bruker bånd/langline osv :D Er jo definitivt verdt å ha husky, hvis man kan leve med at den mest sannsynligvis blir en båndhund.. Bedre hunder finnes ikke for tenk! :whistle:

Hah! Jeg må si meg enig i det da, men jeg vet ikke om jeg orker å ha en ren båndhund med det første...med mindre jeg får ett helt hundespann! :whistle: (Og mannfolket påstår at han kun er med på det om vi flytter til Østerdalen. Hørt sånt tull. Sør for polarsirkelen, liksom. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skriver så negativt om malamuter og alaskan huskyer, b.l.a at man aldri kan slippe dem løs(noensinne). Men både han som har valpekullet, og ei som har fått en valp(nå voksen) har jo det:) Mange er så negative, men noe er det vel med alle raser/mikser.

Hundekjørerne har jo hele hundespannet sitt løs uten problem (iallefall hun jeg kjenner gjør det).

Faren til den ene Alaska Huskyen min var Malamute og de som eide han sa at han pleide å gå løs i nabolaget uten problem. Han var snill som et lam :innocent:

Man kan ikke ta alle under en kam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundekjørerne har jo hele hundespannet sitt løs uten problem (iallefall hun jeg kjenner gjør det).

Faren til den ene Alaska Huskyen min var Malamute og de som eide han sa at han pleide å gå løs i nabolaget uten problem. Han var snill som et lam :innocent:

Man kan ikke ta alle under en kam...

Det finnes selvfølgelig unntak. Oppdretteren min trener ofte hundene med alle malamutene løse. Hun stoler derimot ikke på sine siberians ettersom de stikker med det samme de slippes. Flere AH-kjørere jeg kjenner til kan også slippe hele spann, men det betyr da ikke at en alltid kan stole på polarhunder?

En person som skal ha polarhund, uansett rase og blanding må være klar over og respektere at hunden KAN få sterkt jaktinstingt, og en bør aldri stole på at det går bra. Det er en grunn til at en ikke får godkjent sauerenhetsbevis hos de polare rasene.

Om en ikke skjønner hva som kan bo i en polarhund syns jeg en skal se etter en annen type hund. En kan være heldig, og en kan være fryktlig uheldig. Regn med å måtte ha hunden i bånd, alt annet er og blir en bonus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette blir litt som å si at man KAN få en liten GD. Alle vet at GD er giganter. Alle vet de er shcvæære. Alle vet at de er hester, kalver, ulver *hva enn nå folk må finne på å kalle de* Det at det finnes små GD (under minimumstr) betyr likevel at de er GIGANTER, selv om noen kjenner en som vet om en som er for liten. Og ja, de finnes, kjenner selv to stk.

En polarhund er en potensiell jaktbombe, og man kan aldri være 100% trygg på den løs. Selv om noen har kunnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan man aldri være 100% uansett hunderase som er løs. Polarhundene er mindre sikre, ja, men dette gjelder ikke bare disse da. Alle hunder KAN finne på å jage eller gjøre annet tull når de er løse. Synes det er litt hysteri med polarhunder VS andre raser. Sier ikke at man skal ta ting for god fisk, men man må SE an sin egen hund og eventulet ta ansvar for konsekvensene som kan skje om man velger å ta den sjansen.

Jeg bryr meg ikke så hardt om Mana ikke kan være løs når hun blir større, jeg liker henne for det jeg ja :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin: såklart er man aldri 100% sikker på noen hund, men poenget er at når det gjelder polarhunder finnes det ingen aversiver sterke nok til å få de til å IKKE jage. Vanlige hunder kan man strømme med opp mot 99% sikkerhet, polarhunder nytter det ikke å prøve på engang... Du kan strømme de så hardt at de kastes rundt av støtet, men likefullt går de fortsatt mot sauen. Fortell meg en eneste annen hundetype som gjør dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...