Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeperm


Pingo

Recommended Posts

Anya er jo parret, og forhåpentligvis er hun 1,5 uke drektig nå :D

Det er jo mange år siden jeg har hatt kull, hele 5 år siden, og siden hukommelsen er dårlig husker jeg ikke helt hva jeg sendte med valpene av informasjon da de flyttet.

Dere som har hatt kull, har dere noen tips eller gode ideer på hva man sender med, om dere har link til noen bra artikler o.l ??

Og dere som har kjøpt valp, er det noe dere satt spesielt pris på å få med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende i vår perm:

-Første siden en A4 utskrift av et godt bilde av valpen.

Deretter følger (I hver sin plastlomme)

-Kjøpekontrakt i 2 eks. fra NKK

-Helseattest fra vet/ helsebok

-Forsikringspapirer fra Agiria

- Heftet Velkommen valp fra NKK

- Rabattkupong fra Eukanuba på mat (fås med når man forhåndsreg)

- Egetskrevet hefte til valpekjøperen som inneholder matliste, info om valpen, generell info om trening, sosialisering, generelle råd om f.eks. vaksinering, markekur, mat, diare, kloklipp, renslighetstrening, tannstell, utstillinger m.m.

Ytterligere informasjon, bildestamtavle/ helsestamtavle, ytterkligere raseinfo/ valpebilder og slikt finnes på hjemmesiden.

Alle bilder jeg har tatt tilbys i original om de ønsker :)

Stamtavle ettersendes i posten sammen med påminnelse om vaksine/ormekur og noen ord :)

Edit:

Trodde du kun spurte om permen, men sender også med:

Teppe

Kosedyr/leker. Et nytt og ett med "valpekasselukt"

1 kg för fra Proplan med föringsgude og målebeger. Varer en stund på så liten hund :lol:

Halsbånd og leietau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ferd med å spikre vår valpepakke, og så langt har jeg kommet fram til dette:

*Et sett av tre bøker som ble gitt ut i forbindelse med rasens femtiårsjubileum i landet i 2006 - det ene er en historisk beskrivelse av rasens utvikling i Norge, men også før den kom hit (som jeg var redaktør for, så jeg synes jo boka er knakende god... :icon_redface: ), en bok med samtlige championer vi har bilde av fra rasen kom til landet, og en bok med bilde av samtlige hunder hvis eiere sendte inn og ville ha de avbildet - en fin måte å få sett mange bilder av rasen gjennom fem tiår, det er jo mange hunder som har vært brukt i avl uten å bli championer. Jeg synes settet er en fin dokumentasjon av rasen i Norge fram til 2006, så det vil jeg gjerne gi til valpekjøperne.

*Plutoduk, for det er en god venn til høstvåte bernervalper

*Min favorittbørste, jeg har bare funnet den i én stand, så jeg vil gjerne anbefale den til valpekjøperne. Den koster bare hundre kroner, men er genial i røytetiden (bedre enn Furminator, spør du meg), så den prakker jeg på de, så skal de få velge annet utstyr selv

*Et av teppene som er brukt i valpekassa

*7.5 kilos sekk med tørrfôret de har fått i valpekassa

*10 halvkilospølser med vom og hundemat, som de også har fått i valpekassa

*Muligens shampoo, jeg har i hvert fall spurt de jeg handler hos om å få noen prøveflasker å sende med

Dette samles i en tøypose med bernertrykk jeg snublet over på eBay til en billig penge.

Så er det en valpeperm, hvor jeg i denne har et omfattende dokument da jeg dessverre er rammet av skrivekløe og tastaturdiaré, så jeg evner ikke å formulere meg kortfattet...

Som hos Yodel, er forsiden et stort bilde av valpen, med mindre jeg får til et flott gruppebilde.

*Inni har jeg skrevet om kullet - hva de heter og hvor de bor, med kontaktinformasjon til eierne (jeg ber om tillatelse til dette, og håper at alle synes det kan være kjekt å ha den muligheten), hvorfor de fikk det navnet og sånn. Selvfølgelig med åtteukersbilde av alle sammen.

*Vekttabell for hele kullet.

*Om fødsel og valpetiden, små anekdoter og viktige vendepunkt, begivenheter og opplevelser de har hatt. Hvordan jeg har tenkt i forhold til sosialisering her, for å gi litt ideer og innspill til hva de bør gjøre videre.

*Jeg har skrevet om den første tiden hjemme, hva de kan vente av utfordringer og problemstillinger, hva de bør prioriere (kontakt, navn, innkalling, hjemme alene-trening, renslighetstrening, sosialisering), og vaksiner og ormekurer framover så de har konkrete tidspunkt å forholde seg til.

*Forsikring - begrunnet anbefaling, og forklaring til ulike alternativ (livsforsikring, medisin, etc)

*Fôring - hvordan er valpene fôret her, hva er mine anbefalinger framover, fordeler og ulemper ved rutiner, etc.

*Om pelsstell, røyting og det en bør ha som grunnpakke av utstyr i hus for en berner.

*Jeg kommer også med en påminnelse om trygg sikring i bilbur, om refleks og litt basic førstehjelp/grunnpleie (klippe klør jevnlig, trimme potepelsen, ha nummer til veterinær tilgjengelig, telefonnummeret til Giftinformasjonen, etc)

*Mine tanker om sosialisering og aktivisering, forslag til ulike aktiviteter, anbefaler å bli medlem av klubb og å gå valpekurs, at jeg oppfordrer til å la berneren aktivisere mer enn beina, at en tar hensyn til en stor og hengslete hund i vekst, etc.

*Jeg skriver om hvorfor det for meg som oppdretter er viktig at hunden blir stilt, og oppfordrer til det - og understreker selvfølgelig at jeg mer enn gjerne hjelper til om de trenger assistanse eller veiledning.

*Jeg skriver om foreldrene, om hvorfor jeg gjorde denne kombinasjonen, hva som er deres feil og fortrinn, hvordan de er som individ, og jeg gir kontaktinfo til hannhundeier, som mer enn gjerne vil vite hvordan det går med barnebarna.

*Jeg legger ved en "stamtavle" i syv generasjoner, så har nerdene noe å leke med.

*Jeg skriver litt om MH, da jeg gjerne vil at mine valper skal gjennom ei testløype. Jeg nevner også K-test og FA, men framholder at jeg håper de vil gå MH, og at jeg vil forsøke å koordinere at flest mulig går samtidig.

*Jeg understreker betydningen for hunden som individ, for meg som oppdretter og for kullsøskens avlsmuligheter at hunden røntgenfotograferes foran og bak, jeg sier litt om hva HD og AA er, og understreker at en diagnose ikke er en dødsdom. Jeg sier også litt om andre utbredte helseproblem på rasen.

*Jeg skriver også et kort sammendrag om rasens historie, med henvendelse til boka jeg nevner først i dette innlegget for mer.

Jeg tror det er det de får herfra, selvfølgelig i tillegg til kontrakt, pass, forsikringspapir fra Agria, helseattest og ettersendt i posten stamtavle.

I dette kullet er det også en eksport, så det blir nok en forkortet valpeperm oversatt til engelsk - hunden skal til en oppdretter og utstiller, så hun trenger neppe å høre mine argument for at jeg håper å se hunden på et valpeshow, at jeg vil ha den røntget, etc :ahappy: - Også får jeg mindre oversettelsesjobb :whistle:

Og, jeg understreker både først og sist i valpepermen, i kontrakten og muntlig at jeg ALLTID vil stille opp, jeg vil ha oppdateringer og informasjon, jeg vil bli rådført når ting oppstår og jeg vil ha gledeshistoriene servert, jeg vil gjøre mitt ytterste for å hjelpe, og bruke av mitt nettverk om jeg personlig ikke strekker til. Jeg har alltid åpen dør og ledig telefontid når de trenger det. Og jeg vil ta kontakt selv om jeg lurer på hvordan ting går, om det er et valpeshow i nærheten jeg lurer på om de skal på, når det nærmer seg røntgentid, når jeg kjører forbi og lurer på å få treffe igjen valpen, når det er lenge siden jeg har hørt noe, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Skriver dere heftet selv, eller bruker dere allerede skrevne artikler om feks kloklipp,vaksinering, sosialisering osv? Jeg ser fort for meg at mange andre er flinkere til å skrive enn meg selv...

Ha allerede begynnt hamstringen av leker, tepper, halsbånd osv :)

Artig å lese hva andre gir med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftet mitt tar utgangspunkt i min svigermor sitt hefte- som hun har skrevet selv. Svigermor driver oppdrett av Sheltie, så jeg har gjort det til mitt eget og tilpasset det til mitt syn og basenjien. Pels-stell biten er f.eks. ikke helt den samme :lol:

Har også føyd til noen egne avsnitt, bilder og illustrasjoner.

Edit: Ellers er hjemmesiden min proppfull av info om rasen, valpene og stamtavle. Jeg gjør dem selvsagt også oppmerksom på at jeg er der for dem med mine råd og erfaringer så ofte og lenge og mange ganger de måtte ønske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at jeg også vil ha Emma som oppdretter :):whistle:

I permen jeg fikk fra oppdretter var det:

- Kjøpekontrakt fra NKK

- Helseattest fra vet/ helsebok

- Forsikringspapirer fra Agiria

- Rasebeskrivelse (utskrift fra retrieverklubben)

- Informasjon om "Tollersjuken"

- Rabatt hos Oslo-hundeskole

- CD med litt bilder fra tiden hos oppdretter

- Rabattkupon på fôr (stemplet fra forhandler i hokksund, så vi får ikke brukt det her vi bor)

Ved hjemreise fikk vi med:

- 1kg med RC valpefôr + målebeger

- En pipeleke

- Et griseøre + noe annet godis.

Vi fikk også med oss et teppe som vi tidligere hadde levert, med lukt fra mamma. Samt halsbånd + leiebånd.

Stamtavle + heftet "Velkommen valp" fra NKK kom i ettertid i posten.

Hun gjorde oss også oppmerksomme på om det var noe vi lurte på, eller om vi trengte litt rådføring var det bare å komme til henne.

Jeg kunne ønske jeg hadde fått med meg vektplan fra hun var født, ikke så nødvendig men morsomt da :) Og også litt informasjon om hva hunden opplevde og var med på hos oppdretter, selv om oppdretter har fortalt om det. - Er ikke alt man får med seg når man er å henter valp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd! Akkurat dette har jeg tenkt en del på de siste fem år og jeg kommer også til å sette sammen en omfattende valpepakke når jeg en vakker dag blir oppdretter. Selvsagt vil det være til nytte for valpekjøper og dermed komme valpen til gode, men jeg innrømmer glatt at jeg koser meg med denslags. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg kjøpte valp kjøpte jeg fra Holland og da fikk jeg i tillegg til vanlig perm og valpepakke også tilbud om å være med i raseklubben. Det var visst vanlig der nede, at oppdrettere betalte første årskontigent for valpekjøpere. Det var jo uaktuelt for meg selvfølgelig, jeg skjønner jo ikke språket og var medlem av raseklubben her hjemme, men jeg fikk med meg noen eksemplarer av rasebladet etc.

Jeg vet ikke om det er vanlig her, det er jo himla dyrt, men jeg tenker at det kanskje er lurt å sende med de et hefte fra klubben i det minste og en oppfordring til å melde seg inn?

Edit: men jeg fikk noen tanker her altså..

Er det virkelig nødvendig å gi de såå mye? Valpeperm, teppe fra valpekassa og fòr er jeg helt for. Men jeg tror den gjengse valpekjøper har hamstret inn leker etc på forhånd og ikke forventer å få fòr en gang... Blir det ikke litt kjøpepress på oppdrettere egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: men jeg fikk noen tanker her altså..

Er det virkelig nødvendig å gi de såå mye? Valpeperm, teppe fra valpekassa og fòr er jeg helt for. Men jeg tror den gjengse valpekjøper har hamstret inn leker etc på forhånd og ikke forventer å få fòr en gang... Blir det ikke litt kjøpepress på oppdrettere egentlig?

Tja, det virker jo som de fleste får solgt valpene sine uansett til samme pris. De som gir med mye gjør det vel ikke for å trekke kjøpere, men heller for å gi både valpekjøper og valp en så fin start på deres nye liv sammen som mulig. Det blir litt som å sende av gårde ungen på første skoledag med nytt penal og en skoledagbok selv om de strengt talt kan arve storebror sitt pennal og det ikke er noe krav på skoledagbok. Det er jo litt koselig å kunne gjøre når poden skal ut i den store verden. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det virker jo som de fleste får solgt valpene sine uansett til samme pris. De som gir med mye gjør det vel ikke for å trekke kjøpere, men heller for å gi både valpekjøper og valp en så fin start på deres nye liv sammen som mulig. Det blir litt som å sende av gårde ungen på første skoledag med nytt penal og en skoledagbok selv om de strengt talt kan arve storebror sitt pennal og det ikke er noe krav på skoledagbok. Det er jo litt koselig å kunne gjøre når poden skal ut i den store verden. :wub:

Godt poeng..Men jeg tenker litt sånn at om jeg ikke hadde fått med noe annet en perm, fòr og pledd så hadde jeg ikke følt at oppdretteren ikke brydde seg av den grunn, men det kan hende at enkelte oppdrettere føler at de "må" sende med like mye som andre. Når jeg har kjøpt valp har jeg jo allerede kjøpt inn bånd, leker etc, det er halve moroa med å få valp det :whistle: Men det kan jo hende oppdretteren også synes det er kos å kjøpe inn ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som har kjøpt valp, er det noe dere satt spesielt pris på å få med?

Vel, alle de selvsagte tingene. I tillegg syntes jeg det var utrolig kjekt å få med masse bilder av valpene de første åtte ukene. Den perioden får jo ikke vi valpeeiere vært med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng..Men jeg tenker litt sånn at om jeg ikke hadde fått med noe annet en perm, fòr og pledd så hadde jeg ikke følt at oppdretteren ikke brydde seg av den grunn, men det kan hende at enkelte oppdrettere føler at de "må" sende med like mye som andre. Når jeg har kjøpt valp har jeg jo allerede kjøpt inn bånd, leker etc, det er halve moroa med å få valp det :whistle: Men det kan jo hende oppdretteren også synes det er kos å kjøpe inn ja..

Forstår hva du mener. Personlig holder jeg ingenting imot de oppdrettere som velger å sende med bare det obligatoriske. Det får være opp til hver enkelt. Det viktigste må vel være at vedkommende har kunnskap, stiller opp for valpekjøperen og kan svare på spørsmål de måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer eller mindre ingenting, så kjip er jeg.

De får noen kg mat til hundene, valpepakken til föret jeg gir, vaksine bok, forsikring + annet som kommer fra NKK.

Jeg forventer faktisk at mine valpekjøpere skal ta kontakt på mail, sms, tlf e.l. om det er noe de lurer på som de ikke finner svar på.

(Men så forventer jeg også at valpekjøpere av min rase skal ha litt kunnskap fra før, ellers hadde de ikke fått kjøpt av meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ønsket meg bilder av valpen min og kullsøskne, og gjerne adresse og sånn til de som skal ha dem. Bøker og sånn kjøper jeg selv, og er helt enig i at det å kjøpe utstyr er jo halve moroa når man venter :D

Jeg fikk med info om fôring, hva de var vandt med og hvordan jeg burde fortsette de neste månedene, stamtavle selvsagt, en valpepakke fra rc, samt et teppe med mammalukt og en søt liten leke. Synes det var helt fint jeg, forventet ikke noe mer. Men som sagt, bilder hadde jeg syntes hadde vært stas da, men jeg kan jo faktisk bare sende en epost og spørre om hun har dem liggende da... det har jeg ikke tenkt på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som valpekjøper fikk jeg den gang med en perm der det stod litt om fòring av valpen, kjøpskontrakt, stamtavle (Han var svensk så jeg måtte omregistrere han når jeg kom hjem), vaksinasjonskort, et par reklamehefter på fòr og den slags som oppdretter brukte i tilfelle man ønsket å fortsette med det, og litt generell info om det praktiske den første tiden.

Så fikk jeg med et teppe fra valpekassa, et vaniljegnagebein og et par leker (De to siste var nok mest fordi oppdretter liker å gi litt ekstra og synes det er hyggelig).

Halsbånd og kobbel til valp fulgte med, samt mat for en ukes tid ca.

Tror det var det jeg fikk, og det var helt greit. Det viktigste for meg er papirene fra NKK (i dette tilfellet SKK), vaksinasjonskort og den slags. Som førstegangs hundeeier kan det sikkert føles greit å få med litt info rundt fòring den typen ting første tiden, men som Jeanette sier, så er det egentlig bare å spørre om sånt på forhånd om man lurer på ting.

Det var selvsagt hyggelig å få med de andre tingene også, men jeg hadde alt klart hjemme før tassen ble med meg hjem uansett :)

Jeg er en person som godt kunne ha funnet på å gi bort en "god" valpepakke, rett og slett fordi jeg liker å dille litt med sånt. (Halsbånd og kobbel, eks. en leke, et skriv med litt info, mat for noen dager osv)Nå har jeg aldri hatt kull selv, men jeg kjenner meg selv :rolleyes2: I såfall hadde det vært kun for å være hyggelig og fordi jeg har lyst, ikke for å trekke kjøpere eller baktanker av noe slag i det hele tatt.

Edit: Jeg glemte en ting. Jeg fikk faktisk en cd med bilde av valpen min utenpå og bilder av han og søsknene, samt et par bilder av foreldrene fra fødsel til leveringstid. Det var utrolig hyggelig, men det må ha tatt ufattelig mye tid å gjøre det for alle valpekjøperne. Men nå er oppdretteren veldig ivrig og opptatt av sånne ting. Jeg hadde overhode ikke ventet meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så mye rart valpekjøperne får med seg! Forrige gang fulgte det ikke med noen ting, annet enn papirer da, og gangen før der fikk vi med fôr for et par dager. Som valpekjøper ville jeg nok synes at det var kjekt med litt info og bilder av foreldre til valpen f.eks. Ellers så gjør det meg ingen ting at det ikke følger noe valpepakke med, så lenge jeg får valp + papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte bikkjedyret fikk vi med valpen og kopi av foreldrenes stammtavler. (uregistrert kull) Og valpen fikk en klatt med ormekur før vi dro.

Skulle gjerne hatt bilder og info om første leveuker osv, gjerne litt mer info ift foring og slike ting, ferske hundeiere som vi var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg kjøpte valp kjøpte jeg fra Holland og da fikk jeg i tillegg til vanlig perm og valpepakke også tilbud om å være med i raseklubben. Det var visst vanlig der nede, at oppdrettere betalte første årskontigent for valpekjøpere. Det var jo uaktuelt for meg selvfølgelig, jeg skjønner jo ikke språket og var medlem av raseklubben her hjemme, men jeg fikk med meg noen eksemplarer av rasebladet etc.

Jeg vet ikke om det er vanlig her, det er jo himla dyrt, men jeg tenker at det kanskje er lurt å sende med de et hefte fra klubben i det minste og en oppfordring til å melde seg inn?

Oppdretteren min betalte for ett års medlemskap i eurasier klubben da eg henta min ulldott. Men tror nok ikkje det er så vanlig.

Med min valp fikk eg kjøpekontrakten, forsikringspapirer + diverse info om valp, foring og oppdragelse. Sele + bånd, valpepakke fra RC + en teppebit med lukt fra mor og søsken. Bilder fra de første 8 ukene har eg fått tilsendt på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...