Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke krav stiller du til oppdretter..


soelvd

Recommended Posts

Man skal ikke få et inntrykk av at oppdretteren er mest interessert i å bare selge valpene. Han skal ha meget god kontroll over sine egne hunder. Veldig positivt at oppdretter vil holde kontakt i tiden framover og kommer med gode råd. At valpene blir sosialisert mens de er hos oppdretter.

Det jeg kom på i farta, og mener er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig: kjent helsestatus, ikke for mange hunder, så langt det går: kjent mentalstatus.I et store og det hele - en oppdretter som har det samme synet som meg i hva som er viktig hos rasen.

Og så mitt nesten viktigste punkt: jeg kjøper ikke valper fra oppdrettere som har hatt flere kull og bare "bra" valper. De lyver. Og de har garantert de verste resultatene mentalt og helsemessig fordi de heller lyver om det, enn å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kun valp fra oppdretter som:

- har kjent mental- og helsestatus på avlsdyrene sine

- er ærlig og følger opp hundene som selges

- avler på dyr med bruksmeritter (siden jeg har en bruksrase)

- som gir valpene det de trenger av sosial stimulans og gjør valpene rustet for et liv utenfor valpekassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal være fokusert på god helse og godt gemytt, ha GOD kunnskap om rasen, ikke skryte for mye, men allikevel være dedikerte :)

Jeg liker IKKE at oppdretter henger over skulderen min hele tiden, greit med god kontakt, men syntes noen oppdrettere virker direkte masete og ikke helt klarer å stole på de nye eierene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et søk, og fant et hav av slike tråder! Her er et utvalg:

http://hundesonen.no/forum/topic/57659-hvordan-finne-en-god-oppdretter/ Hvordan finne en god oppdretter

http://hundesonen.no/forum/topic/51066-hva-boer-en-spoerre-oppdretter-om Hva bør en spørre oppdretter om

http://hundesonen.no/forum/topic/41899-hva-forventer-du-av-oppdretter Hva forventer du av oppdretter

http://hundesonen.no/forum/topic/37863-valg-av-oppdretter Valg av oppdretter

http://hundesonen.no/forum/topic/32248-hva-ser-du-etter-hos-en-oppdretter Hva ser du etter hos en oppdretter

http://hundesonen.no/forum/topic/23393-hvordan-finne-rett-oppdretter Hvordan finne rett oppdretter

http://hundesonen.no/forum/topic/4404-valg-av-oppdretter-og-individ Valg av oppdretter og individ

For å gjenta noe av det jeg helt sikkert har sagt i flere av disse trådene:

Det er jo ulike ting som er viktig hos forskjellige raser. Jevnt over synes jeg det er viktig at oppdretter er ærlig rundt rasens styrker og svakheter, og sine egne hunders ståsted i forhold. Ingen hunder er perfekte! I tillegg synes jeg det er viktig at oppdretter gjør noe mer med hundene enn å trave i ring, uansett rase! Og hva oppdretter gjør med valpene mens de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi et svar som passer for alle raser, synes jeg. Om en for eksempel kun skulle anse som seriøs de oppdrettere som har kjent mentalstatus på avlsdyr av min rase, ble det ikke mange igjen - det er vel maks en håndfull som ser ei testløype i løpet av et år. En kan selvfølgelig si at det er uheldig og at kjent mentalstatus alltid er et nyttig avlsverktøy - men en kan ikke sette det som premiss for å kjøpe valp i et rasemiljø hvor det er et ukjent fenomen, på samme måte som at en ikke kan kreve at en kun kjøper chihuahua fra HD-frie foreldre.

At jeg skulle sett flere dyr i min rase i ei testløype, er en annen diskusjon, og jeg gjør noe for å vise nytten av det gjennom mitt oppdretterarbeid.

Jeg ønsker å kjøpe valp fra en oppdretter som kan peke på gode og dårlige resultat i sitt arbeid, som kan se sine avlsdyrs feil og fortrinn, og som kan gi meg en begrunnelse og motivasjon for at nettopp den kombinasjonen ble gjort. Jeg ønsker å kjøpe valp fra avlsdyr som har bevist sine kvaliteter (det er ikke alltid en etterspør de samme kvalitetene, at en ønsker seg ulike ting ved ulike kjøp - for når jeg skal kjøpe hund, skal jeg også kjøpe en potensiell avlshund for mitt eget oppdrett, og da kan det variere hva jeg trenger til mine linjer akkurat da).

Jeg må ikke være bestevenn med oppdretter - det er hunden jeg er ute etter. Men jeg synes det er en styrke om en kan kommunisere og samarbeide, oppdretter vil tross alt mest sannsynlig kjenne valpens linjer og bakgrunn bedre enn meg, og det er en ressurs for mitt videre avlsarbeid, eller hundehold generelt.

Jeg er selvfølgelig opptatt av at valpen har hatt en god oppvekst og pregning i valpekassa, og står godt rustet til å møte verden.

Nå er det vanskelig å svare ut fra en førstegangskjøpers øyne, for jeg har vært engasjert i rasen i snart 30 år, og da kommer en med en del kunnskap og erfaring som gjør at en glemmer de basale kravene. Jeg kjenner rasen i Norge godt, jeg vet hvilke oppdrettere jeg overhode ikke ville kjøpt valp fra, jeg vet fra hvilke oppdrettere jeg kunne kjøpt valp henimot usett fordi jeg vet hva de står for og at jeg kan stole på dem, og ikke minst er jeg veldig veldig veldig klar over hva jeg faktisk vil ha - og det gjør det mye enklere å vite hvor en skal gå og hva en skal se etter.

Jeg har et valpekull nå, og det er interessant å se hvor lite folk spør, hvor få spørsmål jeg egentlig får om avlsdyrene, om kombinasjonen, om tiden i valpekassa, osv. Jeg formoder mange antar at det er grei skuring fordi kullet oppfyller klubbens retningslinjer for avl.

Ikke ha det som grunnregel - vær kritisk selv for kull som formidles av klubben, og ikke tro at et kull er dritt fordi det ikke formidles av klubben. Still spørsmål, still kontrollspørsmål, sjekk fakta på DogWeb, snakk med flest mulig, få et bredere perspektiv, lytt til magefølelsen, besøk valpene flere ganger for å se hvordan de har det, treff kullets mor, treff andre raserepresentanter for å sammenligne og finne ut hvordan de fleste er, også videre.

En seriøs oppdretter vil svare på spørsmålene, vil ha konsistente svar, vil ikke lyve, vil kunne forklare ting som skurrer for deg, vil la deg besøke flere ganger, vil ikke skjule tispa med udde forklaringer om at hun er så naken eller sover, og kommuniserer fint med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler jeg på oppdretteren så er det ikke nødvendig med kjent mentalstatus faktisk. Det er ikke et absolutt krav hos meg. På kelpie er det blant annet mange som bruker australske hannhunder, og importerer sperm, og disse hundene er vanskelig å få mentaltestet. Da må jeg stole på at oppdretteren vet hva h*n driver med og kjenner linjene sine. Men er det norske/svenske hunder som brukes er det nok et krav fra min side.

Oppdretteren trenger så absolutt ikke å ha perfekte hunder, så lenge h*n er veldig åpen om foreldredyrene og foreldrenes linjer. Jeg må kunne spørre om en kombinasjons svakheter og få et ærlig svar, og jeg må rett og slett føle at jeg kan har god kjemi med oppdretteren og stole på det jeg hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Interesse for rasen og rasens beste

* En gjennomgående linje i oppdrettet

* Friske sunne hunder - både egne og solgte valper

* Gode hunder både fysisk og psykisk

* Ærlighet - om gode ting og defekter ved egne hunder, egenoppdrettede hunder og partnere til egne hunder.

Men som nevnt - ingen fasit, og ting kan variere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men synes det faktisk er litt "morsomt" når oppdrettere reklamerer med at de selger valper og opplyser om at de er opptatt av helse, bruksegenskaper og mentalitet - hvor INGEN av foreldredyrene er hverken mentaltestet eller har gjort noe annet enn å løpe venstresvinger og slite ut sofaen.... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men synes det faktisk er litt "morsomt" når oppdrettere reklamerer med at de selger valper og opplyser om at de er opptatt av helse, bruksegenskaper og mentalitet - hvor INGEN av foreldredyrene er hverken mentaltestet eller har gjort noe annet enn å løpe venstresvinger og slite ut sofaen.... :rolleyes2:

Og ikke minst at de setter bruksegenskapene veldig høyt, og at dette kommer til å bli et veldig driftig kull, og så selger hele bølingen som familiehunder og ingen hunder i deres eie eller fra deres oppdrett har en bruksmeritt..

Eller klassiskeren jeg oppdaget at mor var høyt premiert og var ikke stilt på en utstililing eller prøve engang.. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en oppdretter som:

er ærlig med både gode og dårlige sider hos sine hunder, og dens slekt.

Som avler på sunne og mentale friske hunder

Som synes venstresvinger er bare en liten del av å være oppdretter

En som stoler på deg

Som ikke tror du aktivt går inn for å ødelegge hunden, og kjefte deg huden full hvis hunden blir syk.

Som ikke svartmaler deg hos andre oppdrettere fordi du får syk hund

En som er ærlig på alt av oppdrett

Som går den siste mila for å gjøre det beste for sitt oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en oppdretter som:

Er ærlig med både gode og dårlige sider hos sine hunder, og dens slekt.

Som avler på sunne og mentale friske hunder

Som synes venstresvinger er bare en liten del av å være oppdretter

En som stoler på deg

Som ikke tror du aktivt går inn for å ødelegge hunden, og kjefte deg huden full hvis hunden blir syk.

Som ikke svartmaler deg hos andre oppdrettere fordi du får syk hund

En som er ærlig på alt av oppdrett

Som går den siste mila for å gjøre det beste for sitt oppdrett.

Som om jeg skulle ha skrevet det selv ! :aww::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en oppdretter som:

er ærlig med både gode og dårlige sider hos sine hunder, og dens slekt.

Som avler på sunne og mentale friske hunder

Som synes venstresvinger er bare en liten del av å være oppdretter

En som stoler på deg

Som ikke tror du aktivt går inn for å ødelegge hunden, og kjefte deg huden full hvis hunden blir syk.

Som ikke svartmaler deg hos andre oppdrettere fordi du får syk hund

En som er ærlig på alt av oppdrett

Som går den siste mila for å gjøre det beste for sitt oppdrett.

Helt enig! :yes:

Og legger til: JEG føler en god kjemi med oppdretter. Man skal heller ikke kimse av magefølelsen. Den kan fortelle deg mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...