Gå til innhold
Hundesonen.no

"franske ben"


LinL

Recommended Posts

Aro har en stor tendens til å ende opp med franske forben når han står, enden det er ståtrening eller når han bare stopper opp. Er dette valpefakter? Eller kan han "ende opp" sånn? hva har det å si for veksten hannes, og evt utstilling? Når vi trener på å stå, får han ikke noe når bena står sånn, da ber jeg han ta noen skritt fremover til det blir riktig, så han er ikke sånn HELE tiden, men veldig ofte..

tok noen bilder nå

ikke så ille her

04082011739.jpg

men her vises det godt

04082011740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux har også sånne ben (ikke ekstremt, men i varierende grad, når han plasserer beina sånn han vil, er de omtrent som på det øverste bildet til TS), og han er NO UCH og SE UCH. Han får av og til kommentar på det i kritikkene han får, men det virker ikke som det har veid så tungt, men det kommer sikkert an på hvordan hunden er ellers i eksteriøret. For Linux er det stort sett det det blir pirket på, samt at han av og til har vært litt "løs i fronten" og evt."dagsformen" eller min handling, så det er kanskje derfor han har fått gode resultater til tross for delvis franske ben:)

Red; om det kommenteres/dømmes hardt kommer vel også litt an på om det er et utpreget problem på rasen også...

Jeg spurte en gang en dommer, som jeg hadde som handlingsinstruktør, om dette var noe man kunne "trene bort" på en måte, enten trene for å "stramme opp" musker osv (som man til en viss grad kan med sånne "løs i fronten"- ting), slik at beina utvikler seg bedre, eller trene på å stille seg opp riktig... Hun mente at det var en ting som ikke kunne trenes bort, og det eneste man evt kunne gjøre på selve utstillingen var å trene på at du kan stille beina slik de kan være, og at hunden tolererer at du plasserer den riktig, selv om det er unaturlig... Min vurdering ble den at jeg ønsket ikke å fikse og ordne så fælt med sånt, når det er sånn han er, også får det være med i vurderingen... Med min rase er det også få som driver å fikser og ordner med bein og oppstilling i ringen, her er det "fristilling" som gjelder, så det å plassere bein og ordne masse, det vil heller føre til at man tiltrekker seg oppmerksomhet på en negativ måte... Vet ikke hvordan det er med TS sin rase, men det kan hende det er mer naturlig å gjøre det der... Det får bli en vurdering... Linux har ivertfall ingen fysiske plager med det, men jeg vet ikke om det kan være en ulempe for de som har det mer ekstremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han "bare" tåfransk, eller henger han på mellomhendene også?? Kan du ta et bilde i profil?

Du kan prøve å gi C-vit, det hjelper valper å skylle ut overskuddskalsium, og er lett betennelsesdempende. 500mg pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han "bare" tåfransk, eller henger han på mellomhendene også?? Kan du ta et bilde i profil?

Du kan prøve å gi C-vit, det hjelper valper å skylle ut overskuddskalsium, og er lett betennelsesdempende. 500mg pr dag.

skal prøve å få tatt bilde i morgen, han sover nå :P er litt usikker, har ikke greie på sånt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux har også sånne ben (ikke ekstremt, men i varierende grad, når han plasserer beina sånn han vil, er de omtrent som på det øverste bildet til TS), og han er NO UCH og SE UCH. Han får av og til kommentar på det i kritikkene han får, men det virker ikke som det har veid så tungt, men det kommer sikkert an på hvordan hunden er ellers i eksteriøret. For Linux er det stort sett det det blir pirket på, samt at han av og til har vært litt "løs i fronten" og evt."dagsformen" eller min handling, så det er kanskje derfor han har fått gode resultater til tross for delvis franske ben:)

Red; om det kommenteres/dømmes hardt kommer vel også litt an på om det er et utpreget problem på rasen også...

Jeg spurte en gang en dommer, som jeg hadde som handlingsinstruktør, om dette var noe man kunne "trene bort" på en måte, enten trene for å "stramme opp" musker osv (som man til en viss grad kan med sånne "løs i fronten"- ting), slik at beina utvikler seg bedre, eller trene på å stille seg opp riktig... Hun mente at det var en ting som ikke kunne trenes bort, og det eneste man evt kunne gjøre på selve utstillingen var å trene på at du kan stille beina slik de kan være, og at hunden tolererer at du plasserer den riktig, selv om det er unaturlig... Min vurdering ble den at jeg ønsket ikke å fikse og ordne så fælt med sånt, når det er sånn han er, også får det være med i vurderingen... Med min rase er det også få som driver å fikser og ordner med bein og oppstilling i ringen, her er det "fristilling" som gjelder, så det å plassere bein og ordne masse, det vil heller føre til at man tiltrekker seg oppmerksomhet på en negativ måte... Vet ikke hvordan det er med TS sin rase, men det kan hende det er mer naturlig å gjøre det der... Det får bli en vurdering... Linux har ivertfall ingen fysiske plager med det, men jeg vet ikke om det kan være en ulempe for de som har det mer ekstremt...

takk for svar :) er usikker på hva som er vanligst, å fristille eller ikke. Men skal sjekke litt opp om det er litt typisk dp eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy har også slike tendenser -og han har vel gjort det rimelig bra på utstillinger :). Jeg tror det er en eller kanskje to dommere som har kommentert det, ellers greier jeg vel stort sett å få ham til å stå rimelig greit. Årsaken til at han er litt sånn er at brystkorgen er litt for smal (den er veldig dyp, men smalner av nedover - litt sånn omvendt pære :lol:), derfor får ikke albuene noen støtte i skjelettet og synker litt inn. Han er godt trent, med utmerket muskulatur, men det hjelper ikke på beinstillingen i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på om hunden din er litt fransk i fronten, eller om han har svake mellomhender. Det er en forskjell på det der. Jeg har selv en hund med svake mellomhender (og med dårlige/gale bevegelser blant annet grunnet dette) og DET skjer skeivt og skakt ut det. Synes ikke poden din så så ille ut i det hele tatt, og tviler på at det vil ha noe å si for verken vekst eller utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han "bare" tåfransk, eller henger han på mellomhendene også?? Kan du ta et bilde i profil?

Du kan prøve å gi C-vit, det hjelper valper å skylle ut overskuddskalsium, og er lett betennelsesdempende. 500mg pr dag.

500mg C-vitamin pr. dag på en dvergpinscher? Det høres ut til å være ekstremt mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Dersom han har litt å gå på når det gjelder utvikling, så kan det hende albuene får mer støtte fra en bredere front og bryst etter hvert, og da vil det kunne rette seg noe.

han er 4 måneder og 1 uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye, men overskuddet skylles ut med urinen.

Du er klar over at det utgjør sånn ca 100mg pr. kg hund?

Til sammenlikning tar gjerne jeg ca 10mg pr. kg menneske når jeg merker en forkjølelse komme.. Det er da en seriøs vitaminbombe for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at det utgjør sånn ca 100mg pr. kg hund?

Til sammenlikning tar gjerne jeg ca 10mg pr. kg menneske når jeg merker en forkjølelse komme.. Det er da en seriøs vitaminbombe for meg..

Ja, og? Overskuddet går som sagt ut i urinen, og for de som ev bruker tab (jeg bruker askorbinsyrepulver) kan det være vanskelig å få delt tab i små nok biter. Det er umulig å overdosere C-vit.

05082011747.jpg

Mellomhendene ser fine ut, så da er han enten litt fransk i tærne eller litt for smal i brystet ennå. Er det pga brystet er sjansene store for at han blir bedre ettersom han modnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og? Overskuddet går som sagt ut i urinen, og for de som ev bruker tab (jeg bruker askorbinsyrepulver) kan det være vanskelig å få delt tab i små nok biter. Det er umulig å overdosere C-vit.

Mellomhendene ser fine ut, så da er han enten litt fransk i tærne eller litt for smal i brystet ennå. Er det pga brystet er sjansene store for at han blir bedre ettersom han modnes :)

Okei, tusen takk for svar :D Jeg har som sagt ingen peiling på dette overhodet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del franske ben på pinschere, men ikke på dverger. Mer kan jeg ikke om dette. ;)

Det er vanlig både å fristille dvergpinschere og å stille de opp selv. Det går på smak og behag. Kanskje en overvekt på det siste? Går med på hva hunden din ser best ut med og dagsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...