Gå til innhold
Hundesonen.no

"franske ben"


LinL

Recommended Posts

Aro har en stor tendens til å ende opp med franske forben når han står, enden det er ståtrening eller når han bare stopper opp. Er dette valpefakter? Eller kan han "ende opp" sånn? hva har det å si for veksten hannes, og evt utstilling? Når vi trener på å stå, får han ikke noe når bena står sånn, da ber jeg han ta noen skritt fremover til det blir riktig, så han er ikke sånn HELE tiden, men veldig ofte..

tok noen bilder nå

ikke så ille her

04082011739.jpg

men her vises det godt

04082011740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux har også sånne ben (ikke ekstremt, men i varierende grad, når han plasserer beina sånn han vil, er de omtrent som på det øverste bildet til TS), og han er NO UCH og SE UCH. Han får av og til kommentar på det i kritikkene han får, men det virker ikke som det har veid så tungt, men det kommer sikkert an på hvordan hunden er ellers i eksteriøret. For Linux er det stort sett det det blir pirket på, samt at han av og til har vært litt "løs i fronten" og evt."dagsformen" eller min handling, så det er kanskje derfor han har fått gode resultater til tross for delvis franske ben:)

Red; om det kommenteres/dømmes hardt kommer vel også litt an på om det er et utpreget problem på rasen også...

Jeg spurte en gang en dommer, som jeg hadde som handlingsinstruktør, om dette var noe man kunne "trene bort" på en måte, enten trene for å "stramme opp" musker osv (som man til en viss grad kan med sånne "løs i fronten"- ting), slik at beina utvikler seg bedre, eller trene på å stille seg opp riktig... Hun mente at det var en ting som ikke kunne trenes bort, og det eneste man evt kunne gjøre på selve utstillingen var å trene på at du kan stille beina slik de kan være, og at hunden tolererer at du plasserer den riktig, selv om det er unaturlig... Min vurdering ble den at jeg ønsket ikke å fikse og ordne så fælt med sånt, når det er sånn han er, også får det være med i vurderingen... Med min rase er det også få som driver å fikser og ordner med bein og oppstilling i ringen, her er det "fristilling" som gjelder, så det å plassere bein og ordne masse, det vil heller føre til at man tiltrekker seg oppmerksomhet på en negativ måte... Vet ikke hvordan det er med TS sin rase, men det kan hende det er mer naturlig å gjøre det der... Det får bli en vurdering... Linux har ivertfall ingen fysiske plager med det, men jeg vet ikke om det kan være en ulempe for de som har det mer ekstremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han "bare" tåfransk, eller henger han på mellomhendene også?? Kan du ta et bilde i profil?

Du kan prøve å gi C-vit, det hjelper valper å skylle ut overskuddskalsium, og er lett betennelsesdempende. 500mg pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han "bare" tåfransk, eller henger han på mellomhendene også?? Kan du ta et bilde i profil?

Du kan prøve å gi C-vit, det hjelper valper å skylle ut overskuddskalsium, og er lett betennelsesdempende. 500mg pr dag.

skal prøve å få tatt bilde i morgen, han sover nå :P er litt usikker, har ikke greie på sånt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux har også sånne ben (ikke ekstremt, men i varierende grad, når han plasserer beina sånn han vil, er de omtrent som på det øverste bildet til TS), og han er NO UCH og SE UCH. Han får av og til kommentar på det i kritikkene han får, men det virker ikke som det har veid så tungt, men det kommer sikkert an på hvordan hunden er ellers i eksteriøret. For Linux er det stort sett det det blir pirket på, samt at han av og til har vært litt "løs i fronten" og evt."dagsformen" eller min handling, så det er kanskje derfor han har fått gode resultater til tross for delvis franske ben:)

Red; om det kommenteres/dømmes hardt kommer vel også litt an på om det er et utpreget problem på rasen også...

Jeg spurte en gang en dommer, som jeg hadde som handlingsinstruktør, om dette var noe man kunne "trene bort" på en måte, enten trene for å "stramme opp" musker osv (som man til en viss grad kan med sånne "løs i fronten"- ting), slik at beina utvikler seg bedre, eller trene på å stille seg opp riktig... Hun mente at det var en ting som ikke kunne trenes bort, og det eneste man evt kunne gjøre på selve utstillingen var å trene på at du kan stille beina slik de kan være, og at hunden tolererer at du plasserer den riktig, selv om det er unaturlig... Min vurdering ble den at jeg ønsket ikke å fikse og ordne så fælt med sånt, når det er sånn han er, også får det være med i vurderingen... Med min rase er det også få som driver å fikser og ordner med bein og oppstilling i ringen, her er det "fristilling" som gjelder, så det å plassere bein og ordne masse, det vil heller føre til at man tiltrekker seg oppmerksomhet på en negativ måte... Vet ikke hvordan det er med TS sin rase, men det kan hende det er mer naturlig å gjøre det der... Det får bli en vurdering... Linux har ivertfall ingen fysiske plager med det, men jeg vet ikke om det kan være en ulempe for de som har det mer ekstremt...

takk for svar :) er usikker på hva som er vanligst, å fristille eller ikke. Men skal sjekke litt opp om det er litt typisk dp eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy har også slike tendenser -og han har vel gjort det rimelig bra på utstillinger :). Jeg tror det er en eller kanskje to dommere som har kommentert det, ellers greier jeg vel stort sett å få ham til å stå rimelig greit. Årsaken til at han er litt sånn er at brystkorgen er litt for smal (den er veldig dyp, men smalner av nedover - litt sånn omvendt pære :lol:), derfor får ikke albuene noen støtte i skjelettet og synker litt inn. Han er godt trent, med utmerket muskulatur, men det hjelper ikke på beinstillingen i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på om hunden din er litt fransk i fronten, eller om han har svake mellomhender. Det er en forskjell på det der. Jeg har selv en hund med svake mellomhender (og med dårlige/gale bevegelser blant annet grunnet dette) og DET skjer skeivt og skakt ut det. Synes ikke poden din så så ille ut i det hele tatt, og tviler på at det vil ha noe å si for verken vekst eller utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han "bare" tåfransk, eller henger han på mellomhendene også?? Kan du ta et bilde i profil?

Du kan prøve å gi C-vit, det hjelper valper å skylle ut overskuddskalsium, og er lett betennelsesdempende. 500mg pr dag.

500mg C-vitamin pr. dag på en dvergpinscher? Det høres ut til å være ekstremt mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Dersom han har litt å gå på når det gjelder utvikling, så kan det hende albuene får mer støtte fra en bredere front og bryst etter hvert, og da vil det kunne rette seg noe.

han er 4 måneder og 1 uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye, men overskuddet skylles ut med urinen.

Du er klar over at det utgjør sånn ca 100mg pr. kg hund?

Til sammenlikning tar gjerne jeg ca 10mg pr. kg menneske når jeg merker en forkjølelse komme.. Det er da en seriøs vitaminbombe for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at det utgjør sånn ca 100mg pr. kg hund?

Til sammenlikning tar gjerne jeg ca 10mg pr. kg menneske når jeg merker en forkjølelse komme.. Det er da en seriøs vitaminbombe for meg..

Ja, og? Overskuddet går som sagt ut i urinen, og for de som ev bruker tab (jeg bruker askorbinsyrepulver) kan det være vanskelig å få delt tab i små nok biter. Det er umulig å overdosere C-vit.

05082011747.jpg

Mellomhendene ser fine ut, så da er han enten litt fransk i tærne eller litt for smal i brystet ennå. Er det pga brystet er sjansene store for at han blir bedre ettersom han modnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og? Overskuddet går som sagt ut i urinen, og for de som ev bruker tab (jeg bruker askorbinsyrepulver) kan det være vanskelig å få delt tab i små nok biter. Det er umulig å overdosere C-vit.

Mellomhendene ser fine ut, så da er han enten litt fransk i tærne eller litt for smal i brystet ennå. Er det pga brystet er sjansene store for at han blir bedre ettersom han modnes :)

Okei, tusen takk for svar :D Jeg har som sagt ingen peiling på dette overhodet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del franske ben på pinschere, men ikke på dverger. Mer kan jeg ikke om dette. ;)

Det er vanlig både å fristille dvergpinschere og å stille de opp selv. Det går på smak og behag. Kanskje en overvekt på det siste? Går med på hva hunden din ser best ut med og dagsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...