Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhunder som tisser på seg selv?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Dere med hannhunder, er dere plaget med at hunden tisser på seg selv?

Nitro har begynt å gjøre det nå, og han kan treffe frambeina og magen. Det stinker av han og jeg måtte bade han igår. Idag lukter han like ille. :getlost:

Det er jo litt tungvindt å måtte bade han etter hver tur. Er det egentlig vanlig av hanner skvetter på seg selv? Er det noe de kan vokse av seg, eller er noen mer grisete enn andre?

Dette skjer oftest når han står på 4 bein og tisser, og når han tisser lenge treffer strålen frambeina. Noen ganger markerer han ivrig og virker som om at han spenner seg i ryggen og da treffer strålen mage/bein.

Blææh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske vanlig tror jeg. Er vel egentlig første gangen nå som jeg har en hund som ikke gjør det, yngstemann er flink han. :thumbsup: Eldstemann passer jeg på, når jeg ser strålen tar feil retning tar jeg tak i beinet som han løfter opp sånn at strålen.... ja du skjønner. :x Ser sikkert jæv*** teit ut, men samme rakkern. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte med det da han ble operert i hoften. Han er stivere i musklene og ryggen og virker å stå på en annen måte nå enn før. Nå som han er blitt mykere og bedre trent igjen så ser det ut til å avta noe - heldigvis.

jeg prøver å gå ut i høyt gress så han kan gå på do der. Minsker risken for at han treffer segb selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tisses det daglig på seg *grøss* Så slangen ligger alltid klar når vi kommer hjem. Han er en real grisegutt og han klarer av en eller annen grunn å treffe forbeina sine og blir like overrasket hver gang *ler* Idioten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, tenker på dere med langhårete hunder! Stakkars :P Ille nok slik det er syns jeg, og han har jo så og si ikke hår på beina. Må nok begynne å spyle av han etter turene. Gjorde det nå netopp. Så må vel bare legge dette til i lista over ting jeg ikke liker med hannhunder. *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at hanne er relativt uaktuelt her i huset.. :aww:

Gøyal eller? Er det (kun) derfor du har tispe? :lol:

Skvetting på beina er kun en bagatell så lenge det er gress/snø/en vanndam å tørke av det meste pisset, i noen tilfelle alt, mens vi er ute og vi har vann hjemme. Det skjer jo ikke hver dag og hele dagen lang heller, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøyal eller? Er det (kun) derfor du har tispe? :lol:

Skvetting på beina er kun en bagatell så lenge det er gress/snø/en vanndam å tørke av det meste pisset, i noen tilfelle alt, mens vi er ute og vi har vann hjemme. Det skjer jo ikke hver dag og hele dagen lang heller, da. :)

"En av grunnene.." :aww:

Hihi neida, men jeg angrer heller ikke på at jeg har tisper når jeg leser sånn som dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at Orry har sånne uhell, men det er sjelden. Heldigvis :)

På det området der er det faktisk verre med Norma - hun vil helst tisse på helt åpne plasser, gjerne asfalt, og da renner tisset fort inn i "skjørtene" bak :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanlig at unge hannhunder ikke er så flinke med tissingen sin. Men erfaring gjør som kjent mester, og min erfaring er at de sjeldnere tisser på seg selv når de blir voksne. At det skjer innimellom, er likevel noe man må regne med samme hvor presisjonssikre de er blitt ;)

Har forresten litt plage med at når de større hunden mine tisser, kommer den lille og løfter foten himmelhøyt og tisser dem oppetter benet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om hanhunder som tisser på seg selv :icon_confused: Visst det er et uhell ja, men ikke til vanlig. Jeg har aldri opplevd det med noen av de jeg har hatt, heller aldri kjent noen som har gjort det. Er heldig jeg da tydeligvis :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt ett par gule bikkjer når vi er sammen med hannhunder ja :getlost::sint_01:

Hannhunden jeg hadde tidligere hadde ikke noe problem med at han tisset på seg, men en unghund jeg omgås mye med tisser rett framover slik at det treffer både under magen og på frambeina.. Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oi, jeg visste helt ærlig ikke at dette er så vanlig jeg :o Da har jeg tydeligvis hatt flaks, for min hannhund har aldri tissa på seg selv (men han har heller aldri alle fire beina i bakken når han tisser sånn som Djerve beskriver). Det har hendt han har fått litt i pelsen under magen da, hvis den er lang og henger ned foran, men pelsen ligger stort sett "fremover" der så han ikke treffer den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver til foreldrene mine tisser alltid samtidig som han driter, og da går det bare alltid innmari gærnt.. men ikke akkurat noe å gjøre med det annet enn å spyle etter tur.

Jeg er glad min lille gutt ikke har begynt å løfte på beinet og surre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, når småen har en ordentlig god lukt på gang (el løpetispe rett i nærheten) har han ikke alltid tid å løfte benet helt - forsøker å multitaske (snuse/gå fort/tisse/få med seg alt annet)- og da treffer han ofte ene frambeinet.. Så lage han en scene, spratler rundt og kikker på meg som om jeg hadde noe med det å gjøre... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med hannhunder, er dere plaget med at hunden tisser på seg selv?

Nitro har begynt å gjøre det nå, og han kan treffe frambeina og magen. Det stinker av han og jeg måtte bade han igår. Idag lukter han like ille. :getlost:

Det er jo litt tungvindt å måtte bade han etter hver tur. Er det egentlig vanlig av hanner skvetter på seg selv? Er det noe de kan vokse av seg, eller er noen mer grisete enn andre?

Dette skjer oftest når han står på 4 bein og tisser, og når han tisser lenge treffer strålen frambeina. Noen ganger markerer han ivrig og virker som om at han spenner seg i ryggen og da treffer strålen mage/bein.

Blææh!

Sliter litt med dette også... den dype brystkassen er litt vanskelig å styre unna, tydeligvis! Vi har lurt på om det har noe med balansen hans å gjøre, etter operasjonen. Han står helst på det beinet han er operert i. Akkurat som at han ikke klarer/gidder å løfte beinet skikkelig noen ganger. Men har hørt om andre whippethanner også kan gjøre det, og at de oftest vokser det av seg... så vi får se, og håpe.

Tørker med papir. Pleier ikke å være noe lukt eller noe da. Han vasker seg jo dessuten også godt selv etter tur, som oftest. Men det er et irritasjonsmoment, uten tvil. Jeg har ikke hatt lyst til å vaske han oftere på grunn av dette, mener vel egentlig at en hund ikke trenger å dusjes hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Alaska Husky tisser på seg selv, så godt som hver gang han skal ut og tisse, og tisser da gjerne på seg selv flere ganger ettersom at han er veldig glad i å gjøre fra seg i kjempe store mengder... :getlost:

Bichon Friséen min derimot tisser kun på seg selv når Alaska Huskyen min skubber til ham.. De er ikke akkurat bestevenner for å si det slik :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...