Gå til innhold
Hundesonen.no

Sivas kangal


Holmes

Recommended Posts

Jeg kan sikkert bekrefte at en hvilken som helst godmodig og snill Sankt Bernhard kan banke en Kangal om den må, bare på ren tyngde. Men klart, de er ikke så populære hos folk som liker å tirre dyr på hverandre, så de har heller ikke en sånn dritfet, steintøff historie liksom. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Kan du forklare meg hva som er forskjellen på en Kangal og en Anatoler?

Forøvrig, hvis du vil ha en badass hund som kan ta alle, så skal du ha en slik:

this-is-fluffy.jpg

Tihi, så gøy det er å trolle! :rolleyes2:

sivas kangalen er finere. Og så er den større og sterkere og ikke så sint. Var det du som hadde den fine Kaukasisk ovcharkaen? Er det lett å få tak i en slik hund her i Norge?

hehe... skummelt dette bildet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for det at man kan forelske seg i en rase, så selv om jeg håper du er et troll, så skal jeg svare deg skikkelig. Å oppdra en vokterhund av det kaliberet er ikke som å oppdra en schæfer. Eller en pitbull.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med eiere av vokterhunder som har de samme rasetrekkene. Altså Kaukasisk Ovtcharka feks. Lytt og lær, hvis ikke kan du faktisk gå på en smell som er livsfarlig for deg og de rundt deg. De tyrkerene du snakket om kjenner rasen, de har sannsynligvis hatt flere eksemplarer og er vant med den. Det er - så vidt jeg har forstått - Tyrkias nasjonalhund.

Å være bestemt med en terrier, er noe annet enn å være bestemt med en gjeterhund, som igjen er noe annet enn å være bestemt med en mynde eller jakthund. Henger du med?

Det hjelper ikke bare å oppdra, man må vite hvordan man oppdrar den type hund, man må vite hvilke egenskaper man skal dempe og hvilke man skal fremelske for å få en hund som fungerer. Og det varierer ikke bare på type hund, men også på individ. Å vite hva man har og hvordan man oppdrar en rase, er viktig med alle raser - men fryktelig mye viktigere med en slik rase.

takk for et kjempegodt svar :) Kanskje den blir litt mye for meg. Kanskje eg berre skal kjøpe meg en Rottweiler å trene på et par år først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert bekrefte at en hvilken som helst godmodig og snill Sankt Bernhard kan banke en Kangal om den må, bare på ren tyngde. Men klart, de er ikke så populære hos folk som liker å tirre dyr på hverandre, så de har heller ikke en sånn dritfet, steintøff historie liksom. :rolleyes2:

Pøh. Jeg gikk rett til nesehorn jeg. Den kan få selv den bitteminste badetiss til å svulme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er jo og noe. Er det tilfelle at kaukasisk ovcharka klarer å banke sivas kangal da? Er det noen som kan bekrefte det? dei er jo fine dei og.

Det har vel ikke noe å si om den evt. klarer det, når man ikke møter Sivas kangal Norge.

Troll, troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for et kjempegodt svar :) Kanskje den blir litt mye for meg. Kanskje eg berre skal kjøpe meg en Rottweiler å trene på et par år først.

Flott. Rottweilere er fine hunder om de oppdras riktig (og man kjøper av bra linjer) og med en Rottweiler har man en raseklubb og et rasemiljø å få råd og tips hos. Jeg synes et er en god idè å få litt erfaring med en annen rase i forkant :) Man kjører ikke Formel 1 biler uten å ha prøvd seg bak en vanlig personbil først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.... kjenner at jeg får litt dårlig samvittighet nå. jeg bekrefter at det bare er trolling. Mitt forsvar er at det er nydelig vær, og jeg kan ikke gå ut av huset i dag. jeg kjeder nesten ræva av meg.

Beklager til dere flotte mennesker som har deltatt i diskusjonen.

P.S. Jeg liker virkelig godt Shivas kangal, men kommer ikke til å skaffe meg en. hadde ikke gjort det om den var tillatt å eksportere heller, for den er ikke rette rasen for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.... kjenner at jeg får litt dårlig samvittighet nå. jeg bekrefter at det bare er trolling. Mitt forsvar er at det er nydelig vær, og jeg kan ikke gå ut av huset i dag. jeg kjeder nesten ræva av meg.

Beklager til dere flotte mennesker som har deltatt i diskusjonen.

P.S. Jeg liker virkelig godt Shivas kangal, men kommer ikke til å skaffe meg en. hadde ikke gjort det om den var tillatt å eksportere heller, for den er ikke rette rasen for meg :)

*ler* Troor de fleste ante at det var troll, men det finnes så mange idioter der ute at man vet aldri :lol: Satset på at det var Mikkel (Nirm) jeg, jeg prøvde å overtale han til å trolle her sist i går, siden sonen er så kjedelig for tiden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har eg jo sakt mange ganger at hunden min ikke skal sloss. men hadde det komt en liten hund og banka han, hadde eg nok heller ville hatt meg en annen hund ja. er jo flaut om hunden får bank da. Men tror ikke den får det altså

Jada, fikk med meg det, men det er som sagt verdt å huske på at individet ikke alltid følger det du forventer av rasen - noe som vil ha konsekvenser for hundeholdet om du er avhengig av denne spesifikke egenskapen du liker

Det er ikke alle alaskan huskies som viser gode trekk-egenskaper og funker i spann, for å si det sånn. Om man ikke skal bruke bikkja si i Finnmarksløpet så er det jo litt urelevant om hunden har fokuset, formen og hodet til å holde ett slik løp, er det ikke?

Og plutselig kommer det en kar som har med en Vorsteh i spannet, og jagge funker ikke bikkja selv om det ikke er rasen de fleste velger til dette.

Alt jeg vil fram til er: velg en rase du kan leve med i hverdagen i tillegg til å like utseende på - også om du finner ut at den ikke er den tøffeste bikkja i gata. Trist for hunden om den blir omplassert bare fordi den ikke er er en kriger i hundekropp, vet du, og det er ærlig talt nok hunder på omplasseringsmarkedet allerede. :)

Edit: nirm da! Jeg lurte litt på det etter chatn her om dagen men...her har jeg prøvd å være velformulerende for ingen nytte? Tssk tssk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det Mari. Og samvittigheten suger kamelrumpe nå.... Eller den gjør vel ikke det ;) men jeg beklager oppriktig til de som har giddet å svare..

Hvor er det blitt av mennesket jeg en gang knew and loved. Enn å leke med mennesker på denne måten. Og så lett gjennomskuelig da. Tsk tsk. :D

Ikkeno nesehorn på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det blitt av mennesket jeg en gang knew and loved. Enn å leke med mennesker på denne måten. Og så lett gjennomskuelig da. Tsk tsk. :D

Ikkeno nesehorn på deg!

men Mari da... En tabbe og så er det slutt på kjennskap og elsk ;) Jeg elsker deg ennå jeg, selv om det er så lenge siden vi har snakket at det blir vel mer en avstandselsking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men Mari da... En tabbe og så er det slutt på kjennskap og elsk ;) Jeg elsker deg ennå jeg, selv om det er så lenge siden vi har snakket at det blir vel mer en avstandselsking :)

Nja vi får se. Jeg er jo så raus jeg at det kan jo tegne til oppskværing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...