Gå til innhold
Hundesonen.no

Sivas kangal


Holmes

Recommended Posts

Folk har forskjellige preferanser på hva slags egenskaper de ønsker i en hund. Jeg ser den. Det jeg ikke skjønner er at man skal velge å smugle inn en hund av en såpass krevende rase når det finnes tilsvarende raser i Norge, og man kanskje heller burde sette seg inn i ting først. En slik hund er potensiell livsfarlig i feil hender...Og å smugle inn hunder er aldri greit. Ikke bare for hundens skyld, men for oss andre hundeeiere også, som helst ikke vil ha parvo/rabies etc i Norge.

Edit: du skal se Argyr til Argyros her inne :P En av de vakreste hunden på sonen tror jeg, den hunden på wiki er den minst pene jeg har sett av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Men Tyrkerane eg snakket med sa at INGEN hund kunne banke en sivas kangal. er ikke det rett da? Er veldig fin den Kaukasisk ovtcharka hunden og da, men ikke helt like fin.

Hehehe det blir som at jeg påstår at dvergschnauzer er verdens fineste hund - det er en mening, og ingen absolutt sannhet for andre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn seriøst. Det der kommer til å bli livsfarlig, klarer hunden å banke alle slags raser som du sitter å påstår - så banker den deg som eier kjempelett ihvertfall - om den måtte ønske det :whistle: Håper da du kan mye om dressering, men så langt jeg har lest denne tråden virker alt som en stor kødd, rett og slett :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellige preferanser på hva slags egenskaper de ønsker i en hund. Jeg ser den. Det jeg ikke skjønner er at man skal velge å smugle inn en hund av en såpass krevende rase når det finnes tilsvarende raser i Norge, og man kanskje heller burde sette seg inn i ting først. En slik hund er potensiell livsfarlig i feil hender...Og å smugle inn hunder er aldri greit. Ikke bare for hundens skyld, men for oss andre hundeeiere også, som helst ikke vil ha parvo/rabies etc i Norge.

Edit: du skal se Argyr til Argyros her inne :P En av de vakreste hunden på sonen tror jeg, den hunden på wiki er den minst pene jeg har sett av rasen.

men jeg sa jo at han kom til å være vaksinert og ha alt i orden før han kommer. det er heller ikke noen ulovlig rase i Norge, selv om han på grunn av Tyrkiske låver må komme med papirer på at han er en anatolsk gjeterhund.

Hunden vil bli gått oppdratt, så han blir ikke noen farlig hund for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn seriøst. Det der kommer til å bli livsfarlig, klarer hunden å banke alle slags raser som du sitter å påstår - så banker den deg som eier kjempelett ihvertfall - om den måtte ønske det :whistle: Håper da du kan mye om dressering, men så langt jeg har lest denne tråden virker alt som en stor kødd, rett og slett :ahappy:

Kjenner flere som har slike i Tyrkia. Noen har mange av dei. men har ennå ikke sett noen farlige av dem. De er kjempesnille. og så er de veldig fine og store og sterke. akkuratt sånn som eg liker. Eg kan litt om å dressere hunder selv om jeg ikke har hatt min egen ennå, så det kjem til å gå fint. Eg veit jo at selv om de er kjempesnille så må de dresseres for å være det, som alle hunder må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe det blir som at jeg påstår at dvergschnauzer er verdens fineste hund - det er en mening, og ingen absolutt sannhet for andre enn meg.

nei det er jo og noe. Er det tilfelle at kaukasisk ovcharka klarer å banke sivas kangal da? Er det noen som kan bekrefte det? dei er jo fine dei og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er jo og noe. Er det tilfelle at kaukasisk ovcharka klarer å banke sivas kangal da? Er det noen som kan bekrefte det? dei er jo fine dei og.

hvorfor bry seg om den kan banke andre hunder, seriøst...

Det har jo ingenting å si for å ha et lykkelig hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å huske på at det individer ikke alltid følger rasestandaren helt. Hva om du ender opp med en pinglete bikkje som suger i å sloss, og dermed kan få bank av en mindre hund? Vil det påvirke synet ditt på bikkja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har slike i Tyrkia. Noen har mange av dei. men har ennå ikke sett noen farlige av dem. De er kjempesnille. og så er de veldig fine og store og sterke. akkuratt sånn som eg liker. Eg kan litt om å dressere hunder selv om jeg ikke har hatt min egen ennå, så det kjem til å gå fint. Eg veit jo at selv om de er kjempesnille så må de dresseres for å være det, som alle hunder må.

Så fint at du kan dressering teoretisk da, men hvordan vet du at du kan det praktiske om du ennå ikke har hatt en hund selv å dressere? x) Og jada, jeg har fått med meg at de er både store, fine og sterke, akkurat det bryr jeg meg lite om - det er viktigere at hunden fungerer sammen med deg egenskapsmessig, og det tror jeg rett og slett ikke at den gjør ut i fra denne tråden så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg hva som er forskjellen på en Kangal og en Anatoler?

Forøvrig, hvis du vil ha en badass hund som kan ta alle, så skal du ha en slik:

this-is-fluffy.jpg

Tihi, så gøy det er å trolle! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg hva som er forskjellen på en Kangal og en Anatoler?

Forøvrig, hvis du vil ha en badass hund som kan ta alle, så skal du ha en slik:

this-is-fluffy.jpg

Tihi, så gøy det er å trolle! :rolleyes2:

Jeg hadde vært mer bekymra for han der enn mastiffen til naboen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har slike i Tyrkia. Noen har mange av dei. men har ennå ikke sett noen farlige av dem. De er kjempesnille. og så er de veldig fine og store og sterke. akkuratt sånn som eg liker. Eg kan litt om å dressere hunder selv om jeg ikke har hatt min egen ennå, så det kjem til å gå fint. Eg veit jo at selv om de er kjempesnille så må de dresseres for å være det, som alle hunder må.

Jeg har full forståelse for det at man kan forelske seg i en rase, så selv om jeg håper du er et troll, så skal jeg svare deg skikkelig. Å oppdra en vokterhund av det kaliberet er ikke som å oppdra en schæfer. Eller en pitbull.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med eiere av vokterhunder som har de samme rasetrekkene. Altså Kaukasisk Ovtcharka feks. Lytt og lær, hvis ikke kan du faktisk gå på en smell som er livsfarlig for deg og de rundt deg. De tyrkerene du snakket om kjenner rasen, de har sannsynligvis hatt flere eksemplarer og er vant med den. Det er - så vidt jeg har forstått - Tyrkias nasjonalhund.

Å være bestemt med en terrier, er noe annet enn å være bestemt med en gjeterhund, som igjen er noe annet enn å være bestemt med en mynde eller jakthund. Henger du med?

Det hjelper ikke bare å oppdra, man må vite hvordan man oppdrar den type hund, man må vite hvilke egenskaper man skal dempe og hvilke man skal fremelske for å få en hund som fungerer. Og det varierer ikke bare på type hund, men også på individ. Å vite hva man har og hvordan man oppdrar en rase, er viktig med alle raser - men fryktelig mye viktigere med en slik rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er troll, hvis ikke er jeg glad for at du ikke bor i mitt nabolag :ahappy:

Hvordan vet du det? :whistle: Jeg håper - og tror - også at det er et troll, men synes det er tryggest å anta at det ikke er det. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pffft, jeg foreslår bichon frisé. Vi hadde stor, tøff vokterhund som kunne skremme bort det meste (ganske nøyaktig samme type rase som Sivas Kangal, bare mer pels og fra et annet land). Den kunne helt sikkert ha banka en ulv eller tre, og fungerte ypperlig til å holde hagen fri for grevling og fremmedfolk, men var vettaskremt hver gang naboens illsinte bichon så på'n! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du det? :whistle: Jeg håper - og tror - også at det er et troll, men synes det er tryggest å anta at det ikke er det. :mellow:

Hvis det ikke er et troll, så er det et utilsnakkende menneske som ikke burde ha hund i det hele tatt, men selvsagt kommer til å skaffe seg noe stort og tøft uansett hva andre måtte mene.

Til TS: Det finnes ingen rase som kan banke alle hunder, hunder er individer og oppfører seg og må behandles som sådan. Hvis du er redd for at hunden din ikke skal kunne forsvare seg så trenger du ikke gjøre mer enn å velge en på over 20cm i mankehøyde. Om du er redd for at den ikke skal forsvare DEG så foreslår jeg at du kjøper en flaske med tåregass og tar på deg et pigghalsbånd (av typen med utoverpigger) så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å huske på at det individer ikke alltid følger rasestandaren helt. Hva om du ender opp med en pinglete bikkje som suger i å sloss, og dermed kan få bank av en mindre hund? Vil det påvirke synet ditt på bikkja?

nå har eg jo sakt mange ganger at hunden min ikke skal sloss. men hadde det komt en liten hund og banka han, hadde eg nok heller ville hatt meg en annen hund ja. er jo flaut om hunden får bank da. Men tror ikke den får det altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...