Gå til innhold
Hundesonen.no

Sivas kangal


Holmes

Recommended Posts

fint at du tar det slik. for du ga jo gode gjennomtenkte svar, og det står det respekt av med tanke på tullingen som ville ha kangal... :)

Jeg lærte her forrige helg at man ikke skal kimse av galninger, men prøve slå de i hjel med fornuftige argumenter :whistle:

Kunne jo tross alt hende du ikke var et troll, er så mye raringer der ute :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Nja vi får se. Jeg er jo så raus jeg at det kan jo tegne til oppskværing. :)

Det høres lovende ut.... tror jeg ;) Da slipper jeg og gå til matlagingen med tungt sinn, tåre på kinn og snørr i nasa.

Skal lage kyllinggryte nå. Vil du ha? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lovende ut.... tror jeg ;) Da slipper jeg og gå til matlagingen med tungt sinn, tåre på kinn og snørr i nasa.

Skal lage kyllinggryte nå. Vil du ha? :)

Jeg er litt langt unna, men jeg setter pris på omtanken. Midt i legging er jeg og, rom for surfing på telefonen men ikke så mye mer. Men du får hilse dine nære. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pffft, jeg foreslår bichon frisé. Vi hadde stor, tøff vokterhund som kunne skremme bort det meste (ganske nøyaktig samme type rase som Sivas Kangal, bare mer pels og fra et annet land). Den kunne helt sikkert ha banka en ulv eller tre, og fungerte ypperlig til å holde hagen fri for grevling og fremmedfolk, men var vettaskremt hver gang naboens illsinte bichon så på'n! :lol:

Har ikke noe med tråden å gjøre, men den er vel avsluttet uansett. men dette med bichonen og stor vokterhund fikk meg til å huske tilbake til en lydighetskonkurranse jeg deltok på med min pyreneiske mastiff.

I fellesdekken lå han nemlig ved siden av en bichon frise. mastiffen var en sværing på 90+ cm skulderhøyde og bichonen var... ja liten. Plutselig begynte publikum å le høyt og peke bort mot hundene. Jeg skjønte ikke hva det var før en av de andre deltakerne spurte om hunden min røyter og pekte bort mot hundene. Det så nemlig ut til at det eneste som lå mellom min hund og Schæferen ved siden av, var en hårdott med samme farge som det hvite på min. Er vel sikkert ikke så morsomt når man ikke så det selv, men vi hadde oss nå en god latter alle sammen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting, sånn helt seriøst, hva er EGENTLIG forskjellen på kangal og anatolsk gjeterhund (hvis det er noen da)? Var helt sikker på at det var én og samme rase :icon_confused:

Forskjellen er at de som mener det er to forskjellige raser alle holder fast på at den de liker best er den mest opprinnelige og beste. :lol:

Sånn ellers... Så heter de anatolere når de er FCI-godkjent og kangal når de er papirløse, stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting, sånn helt seriøst, hva er EGENTLIG forskjellen på kangal og anatolsk gjeterhund (hvis det er noen da)? Var helt sikker på at det var én og samme rase :icon_confused:

Vet ikke egentlig forskjellen jeg heller, men noe er det nok. Jeg har aldri sett en anatolsk gjeterhund, men spurte eieren av en kangal i Tyrkia om det var samme rase. Det var ikke særlig tvil på reaksjonen hans at i alle fall han mente at det ikke var det ;) Det er jo også slik at sivas kangal (Tyrkias nasjonalrase) ikke kan eksporteres ut av Tyrkia. Anatolsk gjeterhund er der ikke noe slike reguleringer på, så noe forskjell må der vel være.

Var vel ikke noe svar å bli klokere på dette, men jeg vet ikke hva forskjellen er. (I noen land vet jeg at de regnes som samme rase)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg hadde en masse tullesureargumenter og en haug med sitat :icon_confused: Akk ja :D Men den nynorsken var ikke så veldig bra og ble igrunnen bare værre og værre :lol:

Nynorsk? :blink: Eg føler meg personleg krenka av at nokon kan kalle det der for nynorsk. Det er i beste fall ein dyslektisk indre sunnhordlending som prøver å skrive på dialekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... sånn bare for å opplyse, og ha min verdighet i behold, ( når det gjelder nynorskskriving i alle fall :P ) så var det ikke noe forsøk på å skrive nynorsk. Bare et tappert forsøk på å skrive en dårlig nynorsk/bokmål/dialekt blanding... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...