Gå til innhold
Hundesonen.no

Slektsforskning


Nirm

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvordan dere finner informasjonen om alle de menneskene? Hvor de bor/driver med? Jeg har fått hendene på et påbegynt slektsforskningsprosjekt, så jeg har navn langt langt bak på morssiden (skal sjekke årstallet når jeg har fått hentet heftet), men ikke noe mer info enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Jeg har naturligvis startet med å kryssforhøre bestemor - hun kan mye om slekta (både sin egen og til bestefar), funnet fram navn, årstall og hvor de kommer i fra. Så har jeg lett opp i kirkebøker, mange ligger på nett nå, og det er bare å sitte og bla i dem hjemme. Jeg bruker bygdebøker til å få litt mer "kjøtt på beina", i tillegg til folketellinger/manntall, rettsprotokoller o.l. Mye finner du på digitalarkivet. På bestefar sin side er jeg så heldig at min grandtante har samme interesse som meg. Hun har nettopp skrevet et bygdebok om Straumsbukta (der min familie i Troms kommer i fra), og som det er mye interessant materiale. Noe av det visste jeg før jeg fikk boken, men det har vært lettere å nøste opp i ting når jeg har fått dobbeltkontrollert det med henne :)

På mamma sin side er det verre. Verken mormor eller morfar lever lengre, og det er vanskelig å finne riktig årstall og kirkebok. Men jeg har en gammel grandtante der også, som jeg skal sende brev til å forhøre meg litt om hva hun husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når man bare har en mor igjen av familien? Eneste jeg har er født og dødstall på alle bestefedre og min far og fars bror.

Det som er litt kjedelig er jo at kirkebøkene fra 1900 - tallet (eller, ikke på starten av 1900-tallet, men etterhvert) er at de ikke er lagt ut ennå, hensyn til personvern osv.

Men vet du hvor de er født, vet du om foreldrene til besteforeldrene dine kom fra det samme stedet? Hvis du vet det, kan du begynne å søke deg litt rundt i området de kom i fra. Kanskje det er noen bygdebøker fra det stedet de kommer i fra, kanskje det er noen som vet noe, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i slekt med han som utførte den siste henrettelsen i nordnorge da birte og benjamin ble henrettet.. og Lene Marlin hun er 3(eller 4) menningen min :ahappy:

Jeg koser meg med slektsforskning. Kjempespennende :) Min mor er fra Vestlandet (Florø og Elnesvågen), min farmor fra Gudbrandsdalen og min farfar fra Kvaløya ved Tromsø, så jeg har slekt spredd rundt overalt. For tiden holder jeg på med farfar sin side. Jeg har i flere år hørt at vi har hatt noen mordere i slekta (hvem har vel ikke det :P ), og nå fant jeg dem ved hjelp av google :DMordet er blitt kjent som Kjærvikmordet, skjedde på 1700-tallet, og ble utført av Birte og Benjamin - søster og bror av en av mine forfedre. Egentlig en ganske spennende, men selvfølgelig tragisk, historie. De drepte Birtes ektemann, hvorfor er det mange teorier rundt. Etter flere rettsaker og rømningsforsøk ble Birte og Benjamin dømt til døden. Hodene til Birte og Benjamin ble satt på stake til skrekk og advarsel.

*kremt*

Håper ikke dette skaper noe uvennskap *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektforskning er kjempe spennende! :) ene kusina mi driver aktivt på og graver frem info, også har vi visst en egen bok i familien, å på begge sider faktisk, for der viste det seg at jeg er 8 mening med min far :P

Så da har jeg Heyerdahl blod i årene fra begge foreldre sider, og alle Heyerdahler som har levd og lever er i familie, og uten untakk vistnok. Familien til farmor eide det store lysselskapet Holter lys i sin tid (stearinlys, plakat med en gutt i nattskjorte som holder gammeldags lysestake med han og stearinlys) og morfaren min og oldefaren min, eide apoteket i Porsgrunn.

Men graver vi lengre bak finner vi ut at mammas side kommer fra en adel familie i Frankrike, de fleste ble drept under en revulusjon hvor de nektet å konvertere, det var en gutt som ble det for å beholde hus og eiendom og en annen ble visst sendt over til kongefamilie i Danmark, og videre etter det havnet grenene i Norge. Nå husker jeg ikke alle navn og slikt, og jeg sitter på padden så får ikke finni de heller. Men det er en hel haug med skikkelig snåle navn. :P

på pappa sin side vet jeg ikke så veldig mye mere enn det med lysfabrikken og at de har holdt på og holder på med gullsmed.

Edit: http://erling.hoel.biz/familietre/wc13/wc13_498.htm her finner man ut hva de forskjellige heter, man kan bla seg ganske langt bak , men jeg aner faktisk ikke hvem han er han som har lagd treet da...

Moren til mormor het faktisk Louise Duchesne Vauvert og faren til mormor het Albert Hireonymus Heyerdhal

(men mormor var visst adoptert, det fikk hun vite i voksen alder, hun fant visst ut hvem de ekte foreldrene var rett før hun døde, men sa det ikke til noen. Kusina mi som driver aktivt med dette har funnet ut hvem det e, men siden mamma og søstrene ikke er enige om de skal vite det eller ikke har hun ikke sagt det til noen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rovekrullen: siden du kan endel om Hønefoss, så kanskje du vet mer om Sætrangene fra Sætrang gård. Det er far mins slekt, og den jeg vet minst om.

ooo... liker oppgaver :D Siden bestemor bor i Haugsbygd er det det området hun kjenner best, så her har hun en del lokalkunnskaper å komme med tenker jeg :) Jeg skal høre med henne neste gang jeg er nedover!

Edit: jeg regner med at du vet en del om selve gården - den har jo en spennende historie :)

Edit 2: Vil du forresten vite om slekten der generelt, eller om enkelte grener av slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet litt bakover på min slekt. Min far stammer fra Hønefoss området visst. Ikke så mye spennende å finne der foreløpig...

Bakover på min mors slekt, så stammer en side fra Kyrkjebø i Sogn og Fjordane. Og der har de bodd i flere generasjoner. Videre går de tilbake til Danmark, og geistlige dansker. Annen gren går over til Sverige, helt nord mot finskegrensa. Og der var det tydeligvis litt drama i gården, og endte med at enten kone eller sønnen slo ihjel far på gården. Men hoder ble visstnok ikke satt på staker da. :lol: Det er visstnok samiske aner som er også finsktalende, men jeg har ikke helt funnet ut om de går over til Finland.

Så tøft! Det er jo nesten her på Sandane det. Eller bare nesten. Jeg tror jeg har en del slekt fra Jølster også, og det er enda litt nærmere Kyrkjebø. Kanskje våre forfedre kjente hverandre? Eller kanskje vi er i slekt! Si i fra om du finner noen som heter Hauge.

*kremt*

Håper ikke dette skaper noe uvennskap *ler*

:lol: :lol: :lol: Fantastisk!

Synes dette virker så vanskelig å finne ut av, men jeg må nesten prøve litt jeg også. Kjempespennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.m.wikipedi...rik_Werenskiold

Er i relativt nær slekt med denne mannen :). Werenskiold-slekten er en gammel, norsk adelsslekt. Jeg skulle gladelig ha båret det etternavnet! Men en inngift i familien gjorde at flere byttet navn til Berg. Heldig med den :P Var på slektstreff i Trondheim en gang, da. Det er en stooor slekt i hvertfall. Og jammen var ikke naboen min der og - helt uventet. Hehe. Liten verden!

Ellers har jeg masse familie i Ungarn, da min nå avdøde farfar var derfra. Men jeg kjenner lite til historien derfra og vet ikke hva for slags familie jeg har der.. Etternavnet mitt er i alle fall ungarsk! Farmors slekt er fra Hammerfestområdet, og jeg har vært på et slektstreff med den familien en gang. Var og så Kårhamn, der farmor bodde under krigen og huset deres som ble bombet.

Kjenner jeg trenger noen år på meg før jeg blir virkelig interessert i å forske på slekten min!

Jeg var forresten på Ellis island for to år siden, og fikk søkt opp familie som immigrerte til USA for mange år siden! Det var skikkelig moro. :) Og et tydelig bevis på at jeg har slekt der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at slektsforskning er moro, men jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte når slektningene stammer fra utlandet? Det er i hovedsak Storbritannia og Irland, men også Polen og Tyskland. Slektstreet mitt blir litt stusselig hvis jeg ikke klarer å finne ut noe om disse. Er det noen gode utenlandske sider man kan bruke? Noen som vet?

Ellers så synes jeg det er vanskelig når man møter på folk med vanlige etternavn, og folk som flytter. Argh! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster hadde slektsgranskning som hobby en periode og kunne følge deler av slektstreet tilbake til 1600-tallet; sporet endte opp hos kjøpmannsslekt i Danmark og Tyskland. Ellers er det også nordnorske røtter med litt sameblod i, og endel slekt som utvandret til Nord-Dakota hvor det fortsatt finnes etterkommere. Men jeg har ingen rik onkel i Amerika dessverre :D . Min søster hadde et par slektsbøker å granske + søkte selv i kirkebøker på nettet. Dessuten vet alle som driver med slektsgranskning at mormonerne er en god venn; de fører jo registre over all slekt de kommer over; vet ikke om deres enorme register er tilgjengelig på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg driver å suller å duller med slektsforskningen for tiden. Atm sitter jeg dønn fast, sliter med at kirkebøker ikke finnes osv.

Samt at det er ett sted som heter "Rosvold" både her i hordaland og i trøndelagen, så må dobbeltrippelfirpel sjekke at jeg ikke slenger innpå en trønder når jeg først finner en rosvolder.

Noen som har noen bra sider å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra denne tråden kom opp igjen :D JEg har funnet ut at på farssiden stammer vi egentlig fra nordnorge. En mann med etternavn Nilsen dro til Skage i Bergen og traff ei jente. De giftet seg og kalte seg for Skage pga de begge to ønsket å endre navn. Det er min tippoldefar.

På morssiden stammer vi fra et gammelt ektepar som heter Myrmel til etternavn. Jeg har faktisk nå oversikt over alle slektninger frem til 1800 tallet på morssiden.... men ikke stedsnavn, må finne et passende program å legge alt inn i, foreløpig er det bare rot. Per i dag heter vi Foldnes som kommer fra Sotra i Bergen.

Det er såååå gøy...

edit: jeg tok en spørrerunde hos foreldre og besteforeldre for å komme frem til ting, de sitter med mye kjekk informasjon. Og på morssiden er det allerede en langt uti slekta som har foretatt grundig research allerede, så jeg fikk materiale fra henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=12&idx_kilde=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

innpå her finner jeg MYE spennende! Blandt annet at min Tipp-tipp-tipp oldemor fikk en uekte sønn som ble hetende Karl Karlsen. Dette syns foreldrene var så skjemmende at de satte henne vekk som tjenestejente til en annen gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lyst å utforske litt, men det blir litt komplisert... følger man blodlinjene, eller de man faktisk har kalt "pappa", "morfar", osv? Min biologiske far visste jeg ikke om før jeg fylte 18, og han jeg trodde var min far er naturligvis den jeg tenker på som min far også i dag. Min morfar, som jeg hadde veldig nært bånd til som liten, frem til han døde, er heller ikke far til min mor (går visst i familien dette). Hvem som egentlig er far til min mor vet jeg ikke. Hva er slekt liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...extsearch=&js=j

innpå her finner jeg MYE spennende! Blandt annet at min Tipp-tipp-tipp oldemor fikk en uekte sønn som ble hetende Karl Karlsen. Dette syns foreldrene var så skjemmende at de satte henne vekk som tjenestejente til en annen gård.

Det var kult!! Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...extsearch=&js=j

innpå her finner jeg MYE spennende! Blandt annet at min Tipp-tipp-tipp oldemor fikk en uekte sønn som ble hetende Karl Karlsen. Dette syns foreldrene var så skjemmende at de satte henne vekk som tjenestejente til en annen gård.

Hvordan bruker du søkemotoren? Jeg vet jo at det er folk fra Austevoll som heter Haukenes til etternavn, men allikevel kommer det ikke opp noe.

Edit: jeg har forresten brukt denne siden mye: http://www.myheritage.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha med begge deler Hermes - begge delene er vel interessante hvis man først skal drive forskning på det?

Sant det. Havner i så fall raskt i Nederland på min biologiske fars side, da hans far var nederlandsk.

Tror jeg skulle begynt med mormor, og se hvor jeg havner da. Er den siden jeg kjenner best, og oldemor og oldefar på den siden husker jeg fra barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker du søkemotoren? Jeg vet jo at det er folk fra Austevoll som heter Haukenes til etternavn, men allikevel kommer det ikke opp noe.

Edit: jeg har forresten brukt denne siden mye: http://www.myheritage.no/

Jeg valgte fylke, også sogn (for meg fusa atm) så da kommer det opp diverse kirkebøker, så er det bare å bla seg opp og ned og i mente i gamle digitaliserte snirklete kirkebøker.

Jeg har funnet en Hans Olav som er født den 5 Mai 1867, hans far heter Engel *utydelig* Rosvold og jeg sliter med å lese hva konemor het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...