Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded Collie vs. Old English Sheepdog

Wheaten terrier

Bearded collie eller OES?  

40 stemmer

1. 1.

• Old English Sheepdog
      18
    • Bearded Collie
      22

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lurt litt på forskjellene mellom disse rasene, for synes egentlig de er ganske like. Men det er vel noen forskjeller mellom dem... Hvilke forskjeller da? I gemytt f.eks. eller i trening, farger på dem m.m.

Hvilken ville du valgt?

Skrevet

Utseendemessig ville jeg valgt old english sheepdog.

Vet ikke helt hvordan de er i gemytt. Noen vi kjenner har en bearded, den er helt gal og hopper opp på alle, er ikke så begeistret for den. Eieren sier at det er den dummeste bikkja han har vært borti, men vet ikke om det er bare noen det gjelder.. :?

Skrevet

Ville nok valgt en OES: Liker den generelt bedre enn Bearded Collien. Men jeg tror nok en B. C er en smule lettere å trene osv.

Skrevet

Jeg ville nok valgt bearded collie, men kjenner ikke til dem, så det går kun på utseendet. B.C. på utstilling er jo bare sååå skjønne.. Jeg er ikke så begeistra for fløffpels jeg da :oops:

Skrevet
Old English, definitivt!

Ville nok valgt en OES: Liker den generelt bedre enn Bearded Collien. Men jeg tror nok en B. C er en smule lettere å trene osv.

sheepdogen.. :)er ikke veldig begeistret for beardeden selv om de er nesten helt like  er ikke beardeden litt mindre enn sheepdogen?  

uansett..sheepdog

Ikke noe kritikk, bare lurer, hva er det som gjør at dere foretrekker OES?

Skrevet

Bearded collie uten tvil...

Den gamle hunden min Jappo var det...

Elsker den rasen.. men den er ganske så sæær da... virket det i såfall som..

Bearded collien er jo mindre en OES..

Kunne godt hatt en OES også jeg da.. men vet ikke så mye om den enn Bearded collie..

Begge er søte bamser..

Skrevet

Av utseende OES. Gjerne en med Lunah sin pelslengde, selv om det var veldig uvant da jeg møtte henne etter at hun hadde klipt seg, i forhold til hvordan det var første gangen jeg møtte henne.

Men gemyttmessig ville jeg valgt bearded. Veit ikke helt hvorfor, men har en følelse av at de ville passet meg bedre enn en OES.

Skrevet

liker old english sheepdog best av utseendet iallefall, har ikke så stor kjennskap til disse to rasenes gemytt, men utifra det jeg vet så går nok min stemme til OES :D

• 2 weeks later...
Skrevet

Oppdrettere av beardiser har lagt for mye vekt på å få en stor/lang pels, opprinnelig var de jo mer lik PON eller schapendoes i pelsen. Liker disse bedre utseendemessig. Ellers er jo de utrolig herlige hunder, alltid overlykkelig liksom! *smile salig*

OES er jo stor og pelsen krever vel MYE stell, men kan jo klippes ned...

Stemmer på denne jeg! Banana

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...