Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded Collie vs. Old English Sheepdog


Wheaten terrier

Bearded collie eller OES?  

40 stemmer

  1. 1.

    • Old English Sheepdog
      18
    • Bearded Collie
      22


Recommended Posts

Utseendemessig ville jeg valgt old english sheepdog.

Vet ikke helt hvordan de er i gemytt. Noen vi kjenner har en bearded, den er helt gal og hopper opp på alle, er ikke så begeistret for den. Eieren sier at det er den dummeste bikkja han har vært borti, men vet ikke om det er bare noen det gjelder.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Old English, definitivt!

Ville nok valgt en OES: Liker den generelt bedre enn Bearded Collien. Men jeg tror nok en B. C er en smule lettere å trene osv.

sheepdogen.. :)er ikke veldig begeistret for beardeden selv om de er nesten helt like  er ikke beardeden litt mindre enn sheepdogen?  

uansett..sheepdog

Ikke noe kritikk, bare lurer, hva er det som gjør at dere foretrekker OES?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie uten tvil...

Den gamle hunden min Jappo var det...

Elsker den rasen.. men den er ganske så sæær da... virket det i såfall som..

Bearded collien er jo mindre en OES..

Kunne godt hatt en OES også jeg da.. men vet ikke så mye om den enn Bearded collie..

Begge er søte bamser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av utseende OES. Gjerne en med Lunah sin pelslengde, selv om det var veldig uvant da jeg møtte henne etter at hun hadde klipt seg, i forhold til hvordan det var første gangen jeg møtte henne.

Men gemyttmessig ville jeg valgt bearded. Veit ikke helt hvorfor, men har en følelse av at de ville passet meg bedre enn en OES.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdrettere av beardiser har lagt for mye vekt på å få en stor/lang pels, opprinnelig var de jo mer lik PON eller schapendoes i pelsen. Liker disse bedre utseendemessig. Ellers er jo de utrolig herlige hunder, alltid overlykkelig liksom! *smile salig*

OES er jo stor og pelsen krever vel MYE stell, men kan jo klippes ned...

Stemmer på denne jeg! Banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...